Efter IC4-samråd: Krav om uvildig undersøgelse af togcomputer
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Efter IC4-samråd: Krav om uvildig undersøgelse af togcomputer

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) var kaldt i lukket samråd i dag, hvor han blandt andet skulle redegøre for IC4-togenes fremtid.

Det er sparsomt, hvad der egentlig blev besluttet, ud over at de forskellige trafikordfører nu fremsender forslag til ministeriet om, hvad der fremadrettet skal ske med IC4-togene.

Hos Enhedslisten ønsker man blandt andet at der nedsættes en uvildig gruppe, som skal kigge på togcomputeren.

Tidligere i dag, hvor Trafikstyrelsen gav IC4-togene tilladelse til testkørsler uden passagerer, lød det fra DSB, at DTU skal forestå en undersøgelse af togcomputeren.

Og det flugter fint med kravet fra trafikordfører Henning Hyllested (Ø).

»Det kan godt være, at DSB pludselig har fået meget travlt, men hvis transportministeren, næste gang vi mødes, kan meddele os, at han har nedsat en uvildig gruppe, der vil få adgang til computeren og kan 'flå den i stykker', så er det fint med os,« siger han.

Han mener i høj grad, at togets problemer - både med bremser og kobling - skyldes softwareproblemer. Det selvom Atkins-rapporten, som var bestilt af Transportministeriet, netop konkluderede, at togcomputeren ikke udgjorde noget væsentligt problem, og at problemerne primært var mekaniske.

DSB har da også afvist, at fejl i togcomputeren kan være skyld i sikkerhedsproblemer. Alligevel ønsker Henning Hyllested togcomputeren undersøgt:

»Det bør være klart for enhver, at det er der, problemet er.«

Er I klogere end eksperterne?

»Nej, det er vi ikke. Og det kan også godt være, at den uvildige gruppe kommer frem til, at det ikke er togcomputeren, der er problemet, men det er fint nok, for så ved vi det,« siger han og henviser til, at Atkins aldrig selv undersøgte togets computer, men baserede sine konklusioner på interviews med Ansaldobreda og DSB, ligesom hovedundersøgeren fra Atkins var mekanisk ingeniør og uden softwarebaggrund.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg hørte i nyheder at der skulle laves en plan B i tilfælde af IC4 ikke kommer ud at køre.
Det er vel efterhånden gået op for de fleste at det nok vil være en god ting. MEN,
Der er ingen som har ville sætte grænsen for hvornår IC4 skal opgives og plan B skal tages i drift.

SÅ længe at det ikke er defineret hvor IC4 skal opgives, tjah så hænger vi på skidtet.

Gad vide om der nogen hos DSB, eller på Chrborg, som tør opstille de grænser?

Så IC4 showet forsætter, pt snakkes der bremser, og computer. Det var tidligere meddelt at der kan forventets et nedbrud på et IC4 tog for hver ca 3500 km, hvor IC3, har statisk nedbrud for hvert 33000 km.
Bremser eller ej, så spøger den sag stadig.

Gad vide hvad pressen skulle skrive om hvis ikke er problemer med IC4, og rejsekortet.
Hvis det lykkes at få lavet et betalingssystem, er det ikke sikkert vi kan komme ud at køre aligevel.

  • 0
  • 0

....For 2 år siden afsluttede Bombardier en større undersøgelse som de var betalt til af DSB og som endte ud med en større rapport.
Måske man skulle henlede de forskellige trafikpolitiske ordfører på dette...
Jeg kender ikke konklusionen, var kun med i arbejdet som konsulent, men jeg vil anbefale Ingeniøren at grave lidt mere i dette, den viste nemlig at det ville koste meget at rette computeren op, for meget så DSB ville selv :-)
Og nu skal der laves endnu en rapport.....for skatteydernes penge....

  • 0
  • 0