Efter forsinkelser og falske betontests: Kina åbner verdens længste havbro

Illustration: Global News skærmbillede fra Youtube

Verdens længste bro over åbent hav er tirsdag blevet indviet i Kina. Projektet har varet i næsten et årti, og prisen for det store byggeri ligger på omkring 126 milliarder.

Den 55 kilometer lange bro krydser en del af det Sydkinesiske Hav og forbinder Hongkong med Zhuhai og Macau. Turen mellem Hongkong og Zhuhai har tidligere taget op til fire timer at køre, men med den nye bro er den forventede rejsetid på blot 30 minutter.

Broen skal være i stand til at modstå vindstød med styrke på op til 340 kilometer i timen, og desuden omfatter projektet en 6,7 kilometer lang undervandstunnel, der skal gøre det nemt for skibe at passere forbi den nye forbindelse.

Ikke alle må passere

Det er ikke dog ikke alle, der kan få lov til at benytte sig af den nye vejstrækning. Ifølge mediet France24 gives der i alt 10.000 licenser til indbyggere i Hongkong og langt færre til Macaus indbyggere.

Der kører ikke offentlig transport på broen, så uden licens skal turen foregå i private shuttlebusser.

De køretøjer, der får lov til at passere broen, vil blive observeret af såkaldte træthedskameraer. Hvis en bilist gaber mere end tre gange på et 20 sekunders interval, vil broens systemer udsende en alarm til broens kontrolrum, skriver mediet France 24.

Sager om falske betontests

Broens åbning skulle oprindeligt have været i 2016, men forsinkelser i det store projekt har gjort, at indvielsen først finder sted her to år senere.

Undervejs i byggeriet er mindst 10 projektansatte døde, og desuden har det store bro-projekt været plaget af problematiske sager.

I 2017 afslørede Hongkongs antikorruptions-kommision (ICAC), at der var fusket med betontests i forbindelse med byggeriet.

Dette resulterede i, at 19 ansatte fra en virksomhed tilknyttet byggeriet blev sigtet for at medvirke til falske betonundersøgelser.

Anklagerne lød, at 18 af disse flere gange i løbet af byggeriet havde ændret på dato og tidspunkt for, hvornår der var udført kompressionstests af betonelementer, fordi nogle af disse tests var blevet lavet i utide i forhold til tidsplanen.

Desuden blev en 61-årig tekniker anklaget for at have udført tests med andre materialer, end man anvendte i byggeriet. I december 2017 erkendte han den anklage, og dommen lød på 8 måneders fængsel.