Efter flere forsinkelser: Tesla lancerer super-ladestationer med 250 kW
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Efter flere forsinkelser: Tesla lancerer super-ladestationer med 250 kW

Illustration: Tesla

Tesles nye superladergeneration, V3, kan lade elbilbatterier med 250 kW, der eksempelvis vil give en Tesla 3 120 kilometer på batteriet efter bare fem minutter i ladestanderne.

»Det betyder, at opladningstiden begynder at ligne tidsforbruget på en tankstation. Det forventer vi helt klart kommer til at skubbe til udbredelsen af elbiler,« lyder det fra Søren Jakobsen, der er chefkonsulent i Dansk Elbil Alliance.

Netop opladningstiden er en af de sidste ulemper for elbilen, der dermed er et skridt nærmere en løsning, oselv om det stadig hurtigere at fylde benzin eller diesel på en klassisk forbrændingsbil.

»Problemerne med rækkevidden er vi ved at have løst; nye biler kan køre omkring 400 kilometer på en opladning. Og hvis man så kan klare opladningen på 15-20 minutter, så ligger vi tæt på, hvordan man kan køre med en benzin- eller dieselbil,« uddyber Søren Jakobsen.

Forsinket i flere omgange

Ladestanderne har da også efterhånden været længe ventet. Allerede i begyndelsen af 2018 blev det annonceret, at de ville begyndt at dukke op omkring samme sommer. Men den ambition måtte Tesla revidere kort efter, da selskabet annoncerede, at det først ville ske omkring udgangen af 2018.

Men heller ikke dét holdt stik.

Først nu, omkring et år efter annonceringen, er teknologien helt klar. Til gengæld lover Tesla, at det nye system vil gøre ladeoplevelsen bedre på flere parametre end fart alene.

1 MW-stander

Blandt andet kommer de nye V3-ladere i pakker af fire, der sidder i det samme 1 MW-kabinet. Det betyder, at hvis man lader på en stander, skal man ikke dele med de andre, der er tilsuttet samme kabinet, som det førhen har været tilfældet.

Med andre ord: 250 kW, garanteret.

Men den høje effekt gør, at der vil være et større slid på batteriet. Det imødekommer Tesla delvist ved at installere en funktion i Tesla-bilernes software, der gør, at bilen opvarmer batteriet, kort før bilen ankommer til ladestaionen.

Det skulle ifølge selskabet selv minimere sliddet og gøre opladningen hurtigere.

Samtidig lover Tesla, at investeringer i ladeinfrastrukturen vil tage til, blandt andet fordi den hurtigere ladehastighed gør, at flere biler kan betjenes med færre standere, hvorved business casen forbedres.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Men den høje spænding gør, at der vil være et større slid på batteriet. det imødekommer tesla delvist ved at installere en funktion i Tesla-bilernes software, der gør, at bilen opvarmer batteriet, kort før bilen ankommer til ladestaionen.

Nej det er altså ikke det der står. De varmer batteriet så det er klar til at modtage den store effekt. Hvis du ankommer med et koldt batteri, så vil batteriet først skulle opvarmes, hvilket tager tid:

"Now, whenever you navigate to a Supercharger station, your vehicle will intelligently heat the battery to ensure you arrive at the optimal temperature to charge, reducing average charge times for owners by 25%"

Med andre ord, hvis du sparer 25% tid ved at ankomme med varmt batteri. Der er derimod ikke noget større slid ved at ankomme med koldt batteri. Du spilder bare tiden, fordi laderen ikke skruer helt op før at batteriet er varmet op.

PS.: Det er et ingeniør forum her. Der er ikke højere spænding på de nye ladere. Der er højere effekt som muliggøres af højere strømstyrke. Ikke det samme.

  • 33
  • 2

Det er ikke til at vide hvornår Tesla V3 superchargere kommer til Danmark. Men vi har allerede 5 steder hvor der kan lades med 350 kW hos Ionity: https://ionity.eu/

Derudover har Clever og EON i fællesskab en enkelt 150 kW lader. Den skulle være gratis at benytte indtil videre.

De danske Tesla superchargere virker ved 145 kW.

Model 3 leveres med CCS stik og er derfor fuldt ud kompatibel med lynladere fra Ionity, Clever og EON. Man kan derfor pt. lade med 145+ kW 15 steder (9 supercharger + 5 Ionity + 1 Clever/EON). Derudover et utal af steder med 50 kW.

Eftersom at det ikke er gratis at benytte Tesla Supercharger som Model 3 ejer, så kan det økonomisk være ligeså godt at benytte en af de andre. Ionity har et ret godt tilbud på 80 kr for en fuld opladning.

Der er derimod ikke nogen måde for Tesla Model S og X at lade hurtigere end 50 kW hos alternativerne. Det kræver endvidere en CHAdeMO adapter til Model S og X. De nye 150 og 350 kW ladere har kun CCS (ingen CHAdeMO). Sjovt nok har Model 3 ingen mulighed for at benytte CHAdeMO. Tesla synes at være i gang med at skifte 100% til CCS.

  • 11
  • 0

En ting er sikkert antallet af tankstation på Danmarkskortet kommer til at blive reduceret markant iløbet af de næste 10 år.

Kunne godt tænkes at Tesla kommer til, at tjene gode penge på lade netværk verden over i fremtiden efterhånden so. De for opbygget et netværk af ladestationer...

  • 9
  • 1

Hvilken håndpumpe er det lige der sammenlignes med?
"»Det betyder, at opladningstiden begynder at ligne tidsforbruget på en tankstation"

Jeg bruger ikke 25-30 min på at fylde benzin på for at køre 550km som er det en tankfuld benzin i min gamle bil klare. Selv en Tesla er stadig et solidt stykke fra hvad en benzinbil bruger på at tanke. Hvis de 5 min var for 500km så var sagen en anden men det er jo ikke det der siges så.. ladetiden er stadig noget længere for en tankfuld strøm end for en tankfuld benzin.

  • 12
  • 34

Hvilken håndpumpe er det lige der sammenlignes med?
"»Det betyder, at opladningstiden begynder at ligne tidsforbruget på en tankstation"

Jeg bruger ikke 25-30 min på at fylde benzin på for at køre 550km som er det en tankfuld benzin i min gamle bil klare. Selv en Tesla er stadig et solidt stykke fra hvad en benzinbil bruger på at tanke. Hvis de 5 min var for 500km så var sagen en anden men det er jo ikke det der siges så.. ladetiden er stadig noget længere for en tankfuld strøm end for en tankfuld benzin.

Til gengæld starter du altid hjemmefra med en fuldt opladet elbil, forudsat at du kan/vil investere i en lader derhjemme. Du tilslutter den når du kommer hjem, afkøbler den når du kører igen.

Så de reelle situationer, hvor de fleste for brug for hurtigladning vil være få, og i sammenlagt tidsforbrug over et helt år, ender de fleste nok med at spilde mindre tid på optankning af en elbil end de gør på optankning af fossilbrænderen.

  • 42
  • 2

Det kommer jo ad på hvordan du regner. I hverdagen er batteriet altid fuldt opladet. Så når du er på farten kan du altid køre de cirka 450-500 kilometer som Model 3 kan klare på en opladning.
Første gang du tanker giver 5 minutter dig 120 km. På 5 minutters opladning kan du altså komme 570-620 kilometer væk fra dit hjem.

På 20-25 opladning kan du klare de næste 3 timers kørsel. Vi er altså med 250-350 kW opladning til elbilerne meget tæt på benzin/diesel.

Husker tydeligt hvordan min far altid skulle bruge 15-20 minutter på at tanke bilen op dagen inden vi skulle til Italien fordi det var noget bøvl at gøre det kl 4 om natten, der vil man helst bare kunne køre afsted. Det kan du netop i en elbil!

  • 26
  • 2

Jeg kaster lige et spørgsmål ind, som jeg godt kunne tænke mig at få svar på :
Lynladning er sagen og naturligvis skal vi have det i den ene eller den anden form. Eterhånden er ladetiden for ved at være nede under en halv time fx fra 20 til 80%
Så jeg kunne godt tænke mig at vide lidt om, hvor stort varmetabet er (i lader + batteri) ved hurtigladning sammenlignet med "langsomladning".
Energieffektiviteten er jo immervæk et af de helt store salgsargumenter ved elbiler. Så ladningen skulle også gerne være effektiv.
Er der nogen her, der har nogle tal på det?
Altså fx hvad varmetabet er v. 50 kW-ladning contra 250 kW-ladning?

  • 12
  • 0

"forudsat at du kan/vil investere i en lader derhjemme"
Jeg kan jo også altisd starte med fuld benzintank hvis... men det er jo ikke virkeligheden og her udtales det at ladetiden ved en lynlader er tæt på det samme som at tanke en benzin bil altså ikke noget med at tanke hjemme eller andet men optankningstiden rent uanset hvor. Så hvorfor begynde at blande opladning hjemme ind i det? Om noget tager det jo længere at lade op hjemme end ved en lynlader for den samme rækkevidde. og igen hvis alle skal lade 1-2 elbiler op hjemme så begynder kablerne det sidste stykke ud til forbrugerne at blive ret bløde og lune (Husk at energinet.dk ikke står for det sidste stykke af din elforsyning det er dit lokale elskab der gør det så at energinet siger at der er strønm nok gælder ikke de sidste meter...)

  • 6
  • 38

Synes jeg læste i Teslas pressemeddelses at effektiviten på V3 supercharger var bedre end de gamle V2 superchargers.

Så det totale varmetab må være lavere, men da tiden er cirka dobbelt så hurtig skal der stadig mere køling til end de gamle opladere.

Kender ikke de absolute effektiviteter og varmetab. Mener heller ikke at man kan se hvor meget strøm superchargerne afgiver. På nogle CCS-opladere kan man se hvor meget strøm de leverer og samtidig se hvor mange kWh Tesla'en har modtaget på skærmen, det må give dig et godt estimat på effektiviteten.

  • 3
  • 0

Energieffektiviteten er jo immervæk et af de helt store salgsargumenter ved elbiler. Så ladningen skulle også gerne være effektiv.

Energieffektiviteten er nok viktigst i forhold til rekkevidde. Om en ved (super)hurtiglading har 1% større tap så er det svært lite i fohold at en elbiler bruker tre ganger mindre enn en fossilbil!

Et større tap må være når (like)strømmen går inn i batteriet. Det blir da en varmeutvikling i batteriet, men det er ikke sikkert at denne øker prosentvis for samme energimengde tilført batteriet (dobbel strømstyrke -> halv tid). I utgangspunktet kan jeg tenke meg at strømtapet ved høyere effekt blir noe større. Dersom en betaler per minutt for lading, blir prisen den samme mens en får dobbelt så lang tilført kjørelengde per samme tid!

  • 6
  • 1

Jeg bor på 1. sal. i København, nærmeste parkering for bilen er ca 100m væk. Hvordan tanker jeg hjemmefra ?
Skal jeg aftenen før køre bilen hen til en 20kVA ladestander, ca 1 km væk, og håbe der plads. Og så gå hjem en times tid, og så gå hen og flytte bilen igen.
Kører ofte til fyn, til noget familie hvor der kun er offentlig trafik ca 3 gange om måneden. En tur på ca 200 km, hver vej. Hvor man så nok skal lade henover natten. Der er ingen ladestandere ude på landet.
Som det ser ud nu kan jeg tage bilen her og køre en sted og lade op, og så kører til min destination. Hvor jeg så skal lade inden jeg ankommer. Måske køre en tur på 30 km for at komme et sted hen og lade.
Min kolega har meldt sig nogle af disse delebilsordninger. Bilerne er så ikke altid lige ladet helt op til en lang tur når man kommer og henter dem.
Der mangler meget infrastruktur, inden dette er brugbart.

  • 8
  • 6

Arbejds opladning bliver noget rod, når elbiler bliver mere populære, så skal der rokeres biler hver time.
20 biler vil kræve omkring 5 oplade standere, hvilket er mere elforbrug end de fleste 40 personers firmaer bruger, så det er ikke noget der er billigt for firmaet.
Så kommer afregningen af opladningen, hvilket vil være nødvendigt for de fleste firmaer, på grund af høj anskaffelses og montage pris. Det vil også være nødvendigt med afregning, så firmaet ikke får 10 x 100kw teslaer stående og lade, som ikke har noget med firmaet at gøre.

  • 6
  • 16

Skal jeg aftenen før køre bilen hen til en 20kVA ladestander, ca 1 km væk, og håbe der plads. Og så gå hjem en times tid, og så gå hen og flytte bilen igen.
Kører ofte til fyn, til noget familie hvor der kun er offentlig trafik ca 3 gange om måneden. En tur på ca 200 km, hver vej. Hvor man så nok skal lade henover natten. Der er ingen ladestandere ude på landet.

Siden dette er en tråd til en artikel om Tesla, så antager jeg at du mener Tesla Model 3? Den har 500 km rækkevidde. Hvis ikke du allerede har fuldt strøm på bilen, så stopper du en halv time i Køge på vejen ud. Herefter kører du til Fyn, hvor du glemmer alt om at lade om natten. Herefter kører du hjem igen, også uden at tænke på at lade. Du kan eventuelt stoppe i Køge igen, hvis du vil have fyldt op på vejen.

Du ser problemer i stedet for løsninger. Jeg kender til en der bor i lejlighed på Frederiksberg med en BMW i3 elbil. Han finder ud af at lade den på gaden. Det kan lade sig gøre hvis man vil.

De fleste kører mindre end 50 km dagligt. Hvis du er en af dem, så kan du nøjes med at lade en gang ugenligt. Eventuelt samtidig med at du laver dine indkøb. Der står en 50 kW lader på toppen af Føtex. Der er faktisk mange 50 kW ladere rundt omkring.

Det er klart at det ideelle er at bo i hus med egen lader i carporten. Så får man den der super elbils oplevelse med at der bare altid er strøm på bilen. Det er dejlig men betyder ikke at det pludseligt er umuligt at leve med at lade på gaden i stedet.

Og så kan man jo lægge lidt pres på bestyrelsen i boligforeningen for at få nogle lokale ladere. Det koster ikke ret meget.

  • 16
  • 4

Uden at skulle bruge tid på at tanke bilen på en tankstation?


Ja.. Intet forhindre mig i at have benzin stående hjemmme til at fylde tanken op.

Men uanstet hvad så er Søren Jakobsen's påstand om at optankningstiden for en elbil med disse standere er tæt på det samme som en forssil bil jo ganske simpelthen ikke sandt. Det burde ingenøre se uden større besvær. 120km tager 5 min for el. 500km tager max 10 min for benzin disse to er ikke det samme uanset hvilke føelser man har i klemme omkring elbiler og uanset hvor man tanker.

Den med at få arbejdspladsen til at sætte standere op.. virker sikkert fint i en kontor virksomhed hvor folk kan gå ned at koble fra eller er på et fysisk sted hele dagen men der er en del andre jobs hvor du ikke bare lige kan gå ud til bilen, ikke er i nærheden af din bil i løbet af arbejdsdagen mm. og så er der prisen.. ikke alle kan betale disse summer bare lige.

  • 9
  • 26

Hvis du bor i lejlighed og parkere på en offentlig vej, så er spørgsmålet om der allerede er ladestandere i nærheden. Der er et kort her:
https://www.eon.dk/privat/strom-til-din-el...
E.On har flest i byen, men der er også andre selskaber. På en privat parkeringsplads er der flere muligheder for at sætte en stander op. Hvis man kører meget er der god økonomi i elbil, hvis man kører lidt er det ikke så ofte der skal strøm på.

Arbejdsgiveren må gerne sælge dig strøm, men ikke forære det væk, uden at man skal betale skat af det.

Der er grupper af fire hurtigtladere ved både Korsør og Nyborg. Det er konkurerende selskaber. Det vil være oplagt at lade op der.

  • 4
  • 1

Nogen udsigter til at elbilsbranchen rydder op i virvaret af ladestik?
Forestil jer ICEbiler køre rundt med ekstra pistoler i bagagerummet for at tanke på CircleK.

  • 3
  • 3

I EU er standarden et type-2 stik der udvides med jævnstrøm til hurtigladning og så hedder CCS.

Type 2 “passer” sammen med CEE stik på den måde at det er tre faser, nul og jord samt oplysning om hvor mange ampere bilen må trække, så den ikke springer sikringen. Der virker også med en fase.

Tesla model 3 er gået over til type2 og CCS, der mangler Nissan, som bruger type2 men en Japansk standard til DC, Chademo som kan mere end CCS.

(Røret på Tank-pistolen til diesel og benzin har forskellig diameter. )

Læs mere her:
https://fdel.dk/opladning-af-elbiler-og-de...

  • 2
  • 0

Om noget tager det jo længere at lade op hjemme end ved en lynlader for den samme rækkevidde. og igen hvis alle skal lade 1-2 elbiler op hjemme så begynder kablerne det sidste stykke ud til forbrugerne at blive ret bløde og lune

Gør de? Som andre også nævnte, så kører de fleste danskere ca. 50km om dagen. Lad os antage, at en elbil kører 7km/KWh. Hvis konen og jeg sammenlagt kører 100km om dagen, så vil vi altså dagligt skulle lade ca 15KWh. Lad os sige, at vi kun lader med 16A 230V. Det vil så ialt tage 4 timer. Da vi har 3x20A ind i huset, kunne det selvfølgelig også nemt gøres på den halve tid. Men i og med, at det er om natten, så er der jo overhovedet ingen problemer i det. Jeg tror, at der skal en del mere til, før vores ledninger bliver bløde.

  • 15
  • 1

Ja.. Intet forhindre mig i at have benzin stående hjemmme til at fylde tanken op.

Facepalm

Og nej, 5 minutter er ikke det samme som 20-25 minutter. Hvis du kører mange km dagligt, så vil en diesel bil fortsat være bedste løsning mht. optimering af tidsforbrug. Men vi kan vel også blive enige om at der er rigtig mange der kører mindre end f.eks. 300km dagligt.

Vi må også bare erkende at vi ikke kan fortsætte med at leve som vi gør nu hvis vi gerne vil have at vores børn og børnebørn også får en planet at leve på.

  • 17
  • 2

Men uanstet hvad så er Søren Jakobsen's påstand om at optankningstiden for en elbil med disse standere er tæt på det samme som en forssil bil jo ganske simpelthen ikke sandt. Det burde ingenøre se uden større besvær. 120km tager 5 min for el. 500km tager max 10 min for benzin disse to er ikke det samme uanset hvilke føelser man har i klemme omkring elbiler og uanset hvor man tanker.

Det kan enhver folkeskoleelev fortælle dig er rigtigt, selvfølgelig propper du færre km i "tanken" per minut i en elbil.

Men regnestykket er helt ligegyldigt. Er det vigtige ikke hvor lang tid du spilder på at "tanke"?

I min dieselbil tanker jeg ca 10 minutter hver anden uge. 20 minutter om måneden for almindelige arbejdskørsel, og så sikkert nogle ekstra gange for lange ture. Mit gæt er at jeg står og glaner 5 timer om året på en tankstation.

Med en elbil af tesla 3 ext range ville jeg holde ind til en stander i forbindelse med en lang tur maksimalt 3-4 gange om året.

Alt i alt ville jeg spilde mindre tid på at tanke, og de gange jeg rent faktisk har brug for at tanke, falder sammen med de tidspunkter hvor jeg alligevel skal strække benene og tisse eller have lidt at spise.

Er det ikke det regnestykke der er mest relevant?

  • 14
  • 2

Tanker om at tanke.
Jeg bor på 1. sal. i København,


Tænker videre.....
Du arbejder 25 fra din bopæl hvor du kan lade med et almindelig 230V stik.

Mandag morgen lyser benzin lampem på benzinbilen, og du kører ned for at tanke 600km.
Mandag morgen siger din elbil der er 75 km tilbage på batteriet, så du kører direkte på arbejde og sætter bilen i stikkontakten.

Tirsdag morgen er der 550 km tilbage i benzintanken
Tirsdag morgen er der 135 km på batteriet
Onsdag morgen , hhv 500 og 195 km
Torsdag morgen 450 og 255
Fredag morgen 400 og 315

Lørdag morgen skal familien på udflugt og besøge tante Oda i Vordingborg, en tur på 90 km hver vej.

  • Du sætter dig ud i benzin bilen og konstaterer at der er ca 350km tilbage på tanken
    Mere end rigeligt
  • Du sætter til du i elbilen og konstaterer at der er ca 375 km tilbage på batteriet.
    Også mere end rigeligt.

Men elbilen kan du besøge køre på arbejde og besøge tante Oda hver eneste uge hele året rundt uden at oplade.

Det er kun i ferie perioder der kan opstå behov for at at oplade elbilen på en ladestander.

Det vil kun være ganske få arbejdspladser der ikke har mulighed for at give deres ansatte adgang til 230V

Og så er der jo alle de der bor i ejerboliger eller boligforeninger hvor der nemt kan laves et vist antal 230V lade stik.

Hvor mange elbiler tror du der skal på gaden før de traditionelle benzinstationer begynder at lukke på stribe?
Konsekvensen er at der bliver længere og længere mellem tankstationerne og du skal nu til at lede efter dem. Samt huske at indtænke opfyldning længe før den gule lampe lyser!

  • 10
  • 1

Mandag morgen siger din elbil der er 75 km tilbage på batteriet, så du kører direkte på arbejde og sætter bilen i stikkontakten.


Skulle der ikke være sådan mulighed på sin arbejdsplads, så skriver man til sin fagforening og beder dem tage "230V mormor-opladning" med til næste overenskomstforhandling.

Jeg har skrevet til min !
Det selv om jeg ikke har elbil endnu, andre end kunne få elbil før mig og så er det jo på plads når jeg får en elbil.

  • 7
  • 0

I mine BMW 2002ere, som ikke just var "sparegrise", havde jeg altid en fyldt 5L dunk fastgjort i bagagerummet, og som blev fyldt som det første, når jeg tankede igen, efter eventuelt at have brugt den. Jeg har kørt Eltruck i flerholdsskift, og de tonstunge batterier kunne skiftes, lidt efter "Better Place" modellen, men lidt mere besværligt, med en specialbygget galge fra vort smedeværksted, med en sikkerheds-kontravægt, når holdene skiftede. Men med jævne mellemrum fik vi besøg af en venlig tekniker fra batteri-firmaet, som skiftede og fornyede indmaden i batterierne, når de var slidt ned!! Ved at genbruge det tunge metalhylster uden om batteriet, kunne vi spare lidt af udgiften for nye batterier, for de holder bestemt ikke evigt!

  • 2
  • 4

bor i ejerboliger eller boligforeninger hvor der nemt kan laves et vist antal 230V lade stik.

Ing.dk skrev disse artikler for et par år siden om ladestandere hos større bygninger :
https://ing.dk/artikel/tre-aar-skal-bygnin...
https://ing.dk/artikel/ny-eu-aftale-alle-s...
Er der noget nyt om regler og praksis? Bliver der ført tomrør hver gang en parkeringsplads renoveres? Er der tilskud fra elselskab og stat/kommune?

tekniker fra batteri-firmaet, som skiftede og fornyede indmaden i batterierne, når de var slidt ned

Det må være blybatterier hvis indmaden kan skiftes? Industriel brug slider ekstra på batterierne, men LiOn designes til at bruge mindre af den tekniske kapacitet før computeren kræver opladning, og det forlænger levetiden.

  • 4
  • 0

Holder selv Motor og har læst den artikel, så var det jeg tænkte "det bliver branchen simpelthen nødt til at rydde op i, hvis her og fru Danmark skal tage elbiler til sig"

Jeg har ikke elbil, men det lyder til at jeg skal køre rundt med ekstra ledninger/stik i bagagerummet og/eller vide om den lader jeg vil bruge understøtter min bil.

  • 0
  • 9

Jeg har ikke elbil, men det lyder til at jeg skal køre rundt med ekstra ledninger/stik i bagagerummet og/eller vide om den lader jeg vil bruge understøtter min bil.

Det har været mindre overskueligt - men det går den rette vej.

Hvis vi snakker DC charging:
ChDeMo (ChargeOnTheMove) er en japansk standard der efter mit gæt uddør ganske snart
CCS - Europæisk standard, bliver den udbredte standard. Tesla model 3 (formentlig snart også X og S) får CCS.

AC charging:
"Mormor lading" - sker med ganske almindeligt 220v stik og forlængerledning.
380V 1 fase, det blå cee stik
380V 3 faser, det røde cee stik
Type 1 - der er vist ikke rigtig nogle der bruger det mere
Type2 - det som Tesla model S og X bruger, samt en lang række af de nyere

Alle eON og Clever standere (quick og fast chragers undtaget) bruger Type 2.

Så - vil du lade på en 11/22KW stander - så skal du blot have et type2 kabel (forudsat du bruger standere uden kabel).
Skal du quick/fast charge (og ikke har en tesla med supercharger) så skal du have en CCS adapter.

I mine 2 år som elbil ejer har jeg kun brugt type2 samt enkelte gange 380v 3 faser (Cee) samt enkelt gang mormor kabel.
Det er ikke så svært igen - hvis blot man vil se løsninger og ikke problemer.

Der er nogle andre helt klare fordele ved en elbil som bliver overset totalt i frygten for at strække ben på langtur.

  • Opvarming af kabine og af-ising af vinduer. Gøres let fra sofaen med sin smartphone. Ikke flere ridsede ruder fra en isskraber
  • Ekstremt komfortabel kørsel. ingen gearskift, ingen motorstøj
  • Lavere udgifter til service
  • 10
  • 0

380V 1 fase, det blå cee stik
380V 3 faser, det røde cee stik

Ud over, at det i dag er 400V, så er der vel næppe 380V i det blå CEE stik? Det skulle meget gerne være alm. 230V. Fordelen ved det blå CEE stik i forhold til de fleste std. stikkontakter er, at det er mere robust og beregnet til udendørs brug, og så er det oftest også godkendt til 16A, selvom man dog også sagtens kan få alm. kontakter, der er det. Men alm. kontakter er oftest kun forsikret med 10 el. 13A.

De 400V får man kun ved at forbinde til to af faserne i det 3 fasede. Alternativt har man 3 x 230V, hvis man forbinder til hver af faserne og 0.

  • 2
  • 1

Type 1 - der er vist ikke rigtig nogle der bruger det mere

Jo, type 1 bruges i USA og Canada. Det er en fase 120V AC. De har også type 1 CCS. Det er det samme som vores type 2 CCS men med type 1 stik øverst.

Resten af verden bruger type 2. Det er en fase 230V eller tre fase 400V. Den store forskel til amerikanernes type 1 er at type 2 har mulighed for flere faser.

I USA har de kun en fase ført ind i huset. Derfor har de kun begrænset gavn af et stik med flere faser. Tre faser er kun til industri derovre.

Det er tydeligt at Tesla er ved at skifte 100% til type 2 CCS i Europa. Der er spekulationer på om de også skifter til type 1 CCS i USA.

En ting er sikkert. Stik krigen er overstået i Europa. CCS løb af med sejren. Der er stort set kun Nissan tilbage som ikke er skiftet. Men alle de nye 150 - 350 kW ladere har kun CCS, så medmindre Nissan vil leve uden mulighed for ægte lynladning, så skifter de også.

  • 7
  • 0

Der skal naturligvis etableres mindst ligeså mange ladepladser som der er elbiler.

...som der er elbiler, DER SKAL LADE. Mange elbilejere har gratis opladning ved Tesla SuperChargers og mange andre har adgang til billige opladning hjemme og evt. flatrate abonnement på opladning derhjemme. Forudsat at elbilens rækkevidde er større end pendlingsafstand t/r, så er det ikke nødvendigt med opladning på arbejdspladsen for dem, der har adgang til opladning hjemme. Mange har måske heller ikke brug for opladning på arbejdet hver dag, men kan nøjes med f.eks. 1-2 gange om ugen. Så alt i alt tror jeg, der er brug langt færre ladepladser på arbejdet, end der er elbiler.

  • 6
  • 1

20 biler vil kræve omkring 5 oplade standere

Ja eller 20 blå CE stik til 35kr pr stk. Det behøver ikke at være dyrt at sjatlade elbiler, når de holder en hel dag på arbejdspladsen. Hvis folk VIL have garanteret og hurtig strøm på elbilen, må de benytte en rigtig ladestander/ladeoperatør.
Ideelt kunne ladestikkene på arbejdspladsen deles op i flere grupper fordelt over de tre faser koblet til en simpel styring, der slår bilerne fra efter netbelastning, fasespænding osv. På den måde kan fremtidens biler tage aktiv del i den grønne energiforsyning frem for at blot at stå passivt hen, indtil de skal konvertere fossilt brændsel til støj og luftforurening på hjemturen.

  • 7
  • 0

Han finder ud af at lade den på gaden. Det kan lade sig gøre hvis man vil.

I går var ALLE pladser nær min destination i Kbh optagede, men heldigvis kører jeg elbil og overtalte let chaufføren i en diesel-Mercedes foran en elbillader til at spise frokostburgeren et andet sted. Så fik jeg en plads alligevel og behøver ikke at lade idag. Ja, det kan sagtens lade sig gøre at bo i byen med en elbil. Og ofte er det ligefrem en fordel.

  • 6
  • 0