Efter flere forsinkelser: Letbane til Grenaa er åbnet
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Efter flere forsinkelser: Letbane til Grenaa er åbnet

Illustration: Aarhus Letbane

Lidt i seks tirsdag morgen kørte den første letbane-afgang mod Grenaa fra banegården i Aarhus. Strækningen blev i sidste uge endeligt godkendt af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, og dermed afsluttes første etape af letbanen i Aarhus, der forbinder byen med Odder i Syd og Grenaa på Djursland via en 110 kilometer lang letbaneforbindelse. Det skriver Aarhus Letbane i en pressemeddelelse.

Læs også: Letbaneåbning til Grenaa forsinket ... igen igen igen

Ud over den lange strækning til Grenaa er godkendelsen af strækningen mellem Lisbjerg og Lystrup også blevet godkendt. Og det glæder regionsrådsformand i Region Midtjylland Anders Kühnau (S):

»Med åbningen af den sidste del af strækningen, kan vi nu for alvor drage fordel af letbanen i Østjylland. Titusindvis af østjyder vil opleve, at store dele af Djursland nu bliver tæt forbundet med Aarhus og Odder,« siger han i pressemeddelelsen.

Flere forsinkelser undervejs

Borgerne i Grenaa og på resten af Djursland har ventet længe på, at strækningen skulle åbne. Oprindeligt blev det annonceret, at Grenaa skulle forbindes med Aarhus via letbanen allerede i oktober 2017. Derefter blev det ad flere omgange udskudt til 2018, og det blev lovet, at strækningen ville åbne inden årsskiftet til 2019.

Det endte med en samlet forsinkelse på godt halvandet år, og der er gået små tre år siden den gamle togforbindelse mellem Grenaa og Aarhus blev lukket i august 2016.

Læs også: Aarhus Letbane: »Vi får først et almindeligt år i 2020«

Det er blandt andet kombinationen af bybane og ensporet jernbane, der har været medvirkende til, at forbindelsen har været så længe undervejs. Det fortalte Michael Borre, der er direktør for letbanen, til Ingeniøren tilbage i januar 2019.

»Der er meget stor forskel på at være en bybane-letbane og så samtidig skulle koble en letbane sammen med den gamle nærbane, Odderbanen og Grenaabanen. Det komplicerer tingene helt enormt,« sagde han.

»Det gælder blandt andet i godkendelsesfasen, hvor vi med den indre strækning har kunnet foretage testkørsler i samarbejde med politiet og kommunen, mens det har været en anderledes proces på Grenaabanen, hvor der gælder andre regler, fordi det er jernbaner.«

Hastighedsopgraderinger mangler stadig

I første omgang kommer letbanetoget til at køre mellem Grenaa og Aarhus på timebasis, mens der vil køre tog mellem Aarhus og Ryomgård på Djursland hver halve time. Ambitionen er, at der minimum skal være halvtimesdrift på strækningen mellem Grenaa og Ryomgård, men letbanen afventer stadig, at Banedanmark færdiggør en hastighedsopgradering af strækningen.

Læs også: Letbanen Odder - Aarhus er klar til afgang

Samtidig opfordrer letbanen passagererne til at væbne sig med tålmodighed, da der i driften af den nye strækning forventes »uregelmæssigheder, indtil alle aktører har fået mere erfaring«.

Da strækningen mellem Lisbjerg nord for Aarhus og Odder i syd blev godkendt i august 2018, startede der også med at være problemer med hastighedsnedsættelser på Odder-strækningen. Det resulterede blandt andet i, at man lavede en ny køreplan, der gjorde rejsen mellem Aarhus og Odder to minutter længere.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten