Efter flere brande i batterifærger: 'Ingen effektiv slukning af lithium-ion batterier'

PLUS.
Sådan så batterirummet på MS Brim ud efter branden. Illustration: Statens Havarikommisjon

Trods ti år med batteridrevne færger er strategien stadig at lade batteriet brænde ud og sørge for, at gasserne ikke får hele skibet til at eksplodere.

Brandfaren i et batteridrevet fartøj er nogenlunde på samme niveau, som hvis der havde været tale om et dieseldrevet fartøj. Men mens vi ved, hvordan vi effektivt slukker en brand på en dieseldreven færge,
Få adgang til PLUS-indhold og e-avisen

Læs videre med et digitalt abonnement på Ingeniøren PLUS.
Prøveabonnement kræver ikke kreditkort, og abonnementet udløber automatisk.
Dit medlemsskab giver dig adgang
Som medlem af IDA er Ingeniøren PLUS en del af dit medlemskab. Log ind med Mit IDA for at aktivere adgangen til PLUS-indhold.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk.