Efter fire millioner testkilometer: Elbiler er for dyre til danskerne

Efter fire millioner testkilometer: Elbiler er for dyre til danskerne

Hvis danskerne skal omfavne elbilerne, så skal prisen på selve bilen ned, og danskerne skal forstå begrebet ‘Total cost of ownership’. Sådan lyder hovedkonklusionen fra kæmpeforsøg.

Efter tre års test, 200 elbiler, fire millioner kørte kilometer og 1.578 testfamilier er det storstilede projekt Test en Elbil netop blevet afrapporteret ved en konference hos Trafikstyrelsen.

Blandt hovedkonklusionerne er, at 97 procent af danskernes bilture kan klares med en elbil, og at hvis man har en elbil, så er man mest tilbøjelig til at lade derhjemme. Det er der for så vidt ikke noget nyt i. Lignende konklusioner har været kendt fra internationale undersøgelser.

Projektet Test en Elbil har gennem tre år sendt 1.578 danske familier ud på landevejene i selskab med en elbil.

Men fra Clever, der har stået for hele gennemførelsen af projektet, konkluderes det yderligere, at hvis elbiler skal have en plads i danskernes hjerter, så skal de være billigere, siger administrerende direktør Lars Bording:

»Vi kan se, at indkøbsprisen er høj, og brugerne har svært ved at forholde sig til ‘total cost of ownership’ - altså, hvor meget det koster at køre en kilometer, når alle udgifter indregnes. Derfor skal vi have iscenesat bilen på en ny måde,« siger han.

Clever-direktøren peger på Norge, hvor det er lykkedes at få befolkningen til at acceptere elbiler, bilerne er blevet økonomisk attraktive. Nordmændene betaler hverken registreringsafgift eller moms for deres elbiler. Det gælder for et vist antal elbiler, og når den kvote er opbrugt, skal elbilerne ind i det normale afgiftssystem.

Torben Lund Kudsk, afdelingschef i FDM's økonomiske politiske sekretariat, foreslog i den forbindelse, at en del af de penge, der hentes ind via den ekstra afgift på dieselkøretøjer, går til at sænke momsen på elbiler. På den måde får elbilerne bedre chance for at konkurrere med de voldsomt populære mikrobiler.

Elbiler kan balancere elsystemet, men det er dyrt

Et af hovedformålene med Test en Elbil var at gennemføre et projekt i øjenhøjde med danskerne. Derfor blev testfamilierne nøje udvalgt for at undgå de ansøgere, som ‘bare’ gerne ville have en gratis elbil i tre måneder.

Men af de 1.578 brugere, som gennem de tre år har haft adgang til elbiler, har konklusionen været klar: Elbiler opfylder langt størstedelen af deres daglige transportbehov, og opladningen hjemme er ikke noget problem.

Projektet fik en lidt vingeskudt start, da der i 2010 ikke eksisterede egnede elbiler. I stedet blev en flåde af mikrobiler ombygget til eldrift. Men rækkevidden var kort, og de positive oplevelser begrænsede.

Langt bedre gik det, da projektet i stedet indkøbte de såkaldte trillinger fra Citroen, Mitsubishi og Peugeot. Her var rækkevidden mellem 80 og 114 kilometer, og en meget stor del af brugerne oplevede, at det rakte til næsten alle deres daglige gøremål. Kun når der var tale om længere ferieture, kom elbilen til kort.

Læs også: Test-en-elbil runder en million kørt kilometer: Hva' så?

I takt med. at projektet skred frem, udbyggede Clever infrastrukturen med hurtigladere. Da det skete, begyndte brugerne også at bevæge sig ud i landet.

Et af delmålene var at undersøge danskernes ønske om at flytte deres opladning af elbilen, så den ikke falder sammen med de tidspunkter, hvor belastningen af elnettet i forvejen er stor. Det kan elbilerne indstilles til.

Den var testpersonerne helt med på, men der skal være et økonomisk incitament, gerne i omegnen af 500-2.000 kroner årligt.

Ifølge Michael Rask fra Energistyrelsen, der har været med til at finansiere projektet, har styrelsen tidligere støttet projekter rettet mod kommuner, men manglede forsøg med fabriksbyggede biler til private bilister.

»Blandt andet er det spændende, når man ser på hele smartgrid-problematikken. Smartgrid vækker interesse i udlandet, og eksempelvis amerikanerne er meget interesserede, når det gælder om at balancere vindkraft og elbiler i elnettet,« siger han.

Læs også: Blandede erfaringer fra test med 100 elbiler

Projektet har kostet 56 mio. kroner, hvoraf Energistyrelsen og Trafikstyrelsen har bidraget med 26 mio. kr., mens det kommercielle selskab Clever gennem sine ejere har bidraget med 30 mio. kr.

Kommentarer (60)

Hvis forsøgets konklusion er draget ud fra testkørsel med trillingebilerne Mitsubishi (i-MIEV), Citroen og Peogeot er undersøgelsen så småt forældet, da der er sket en del siden. Markedet er i dag præget af Nissan Leaf, Renault Zoe, VW Up, BMW 3i og Tesla S, biler som i størrelse og komfort minder om helt almindelige mini og mellemklassebiler, bedre varmesystemer, rækkevidde samt lademuligheder.
Nok så vigtigt er prisen også blevet lavere, så den høje indgangspris er ikke længere en afskrækkende faktor.
Det svarer næsten til at teste bærbare computere over en 2-årig periode. Når konklusionen skal drages er det på forældet grundlag.

Min påstand er at konklusionen ville være anderledes med de nye elbiler der kan købes nu.

  • 18
  • 1

Jeg synes nu der er mange gode pointer fra Clever der ikke er forældede. Eksempelvis at de fleste ture fint kan udføres med en elbil, og at folk er glade for bilen i deres dagligdag. Dette ændrer sig ikke meget med nyere og bedre modeller.

Det ville dog være interessant at se om de forskellige producenter "lyver" lige meget mht. rækkevidde. Trillingerne har jo drænet batteriet noget hurtigere end de 160 km iflg. deres specifikation.

Er der nogle der har et link til den endelige rapport? Jeg kan ikke finde den på Clevers hjemmeside.

  • 5
  • 0

Så har forbrugerne igen bidraget med 56 mill. kr. til noget man burde have vidst i forvejen.Hvis man istedet havde brugt pengene til at lette momsen ville man have fået mere virkning for pengene.
Hvornår holder common sense sit indtog i offentlig forvaltning.?

  • 14
  • 14