Efter fire millioner testkilometer: Elbiler er for dyre til danskerne

Hvis danskerne skal omfavne elbilerne, så skal prisen på selve bilen ned, og danskerne skal forstå begrebet ‘Total cost of ownership’. Sådan lyder hovedkonklusionen fra kæmpeforsøg.

Efter tre års test, 200 elbiler, fire millioner kørte kilometer og 1.578 testfamilier er det storstilede projekt Test en Elbil netop blevet afrapporteret ved en konference hos Trafikstyrelsen.

Blandt hovedkonklusionerne er, at 97 procent af danskernes bilture kan klares med en elbil, og at hvis man har en elbil, så er man mest tilbøjelig til at lade derhjemme. Det er der for så vidt ikke noget nyt i. Lignende konklusioner har været kendt fra internationale undersøgelser.

Projektet Test en Elbil har gennem tre år sendt 1.578 danske familier ud på landevejene i selskab med en elbil.

Men fra Clever, der har stået for hele gennemførelsen af projektet, konkluderes det yderligere, at hvis elbiler skal have en plads i danskernes hjerter, så skal de være billigere, siger administrerende direktør Lars Bording:

»Vi kan se, at indkøbsprisen er høj, og brugerne har svært ved at forholde sig til ‘total cost of ownership’ - altså, hvor meget det koster at køre en kilometer, når alle udgifter indregnes. Derfor skal vi have iscenesat bilen på en ny måde,« siger han.

Clever-direktøren peger på Norge, hvor det er lykkedes at få befolkningen til at acceptere elbiler, bilerne er blevet økonomisk attraktive. Nordmændene betaler hverken registreringsafgift eller moms for deres elbiler. Det gælder for et vist antal elbiler, og når den kvote er opbrugt, skal elbilerne ind i det normale afgiftssystem.

Torben Lund Kudsk, afdelingschef i FDM's økonomiske politiske sekretariat, foreslog i den forbindelse, at en del af de penge, der hentes ind via den ekstra afgift på dieselkøretøjer, går til at sænke momsen på elbiler. På den måde får elbilerne bedre chance for at konkurrere med de voldsomt populære mikrobiler.

Elbiler kan balancere elsystemet, men det er dyrt

Et af hovedformålene med Test en Elbil var at gennemføre et projekt i øjenhøjde med danskerne. Derfor blev testfamilierne nøje udvalgt for at undgå de ansøgere, som ‘bare’ gerne ville have en gratis elbil i tre måneder.

Men af de 1.578 brugere, som gennem de tre år har haft adgang til elbiler, har konklusionen været klar: Elbiler opfylder langt størstedelen af deres daglige transportbehov, og opladningen hjemme er ikke noget problem.

Projektet fik en lidt vingeskudt start, da der i 2010 ikke eksisterede egnede elbiler. I stedet blev en flåde af mikrobiler ombygget til eldrift. Men rækkevidden var kort, og de positive oplevelser begrænsede.

Langt bedre gik det, da projektet i stedet indkøbte de såkaldte trillinger fra Citroen, Mitsubishi og Peugeot. Her var rækkevidden mellem 80 og 114 kilometer, og en meget stor del af brugerne oplevede, at det rakte til næsten alle deres daglige gøremål. Kun når der var tale om længere ferieture, kom elbilen til kort.

Læs også: Test-en-elbil runder en million kørt kilometer: Hva' så?

I takt med. at projektet skred frem, udbyggede Clever infrastrukturen med hurtigladere. Da det skete, begyndte brugerne også at bevæge sig ud i landet.

Et af delmålene var at undersøge danskernes ønske om at flytte deres opladning af elbilen, så den ikke falder sammen med de tidspunkter, hvor belastningen af elnettet i forvejen er stor. Det kan elbilerne indstilles til.

Den var testpersonerne helt med på, men der skal være et økonomisk incitament, gerne i omegnen af 500-2.000 kroner årligt.

Ifølge Michael Rask fra Energistyrelsen, der har været med til at finansiere projektet, har styrelsen tidligere støttet projekter rettet mod kommuner, men manglede forsøg med fabriksbyggede biler til private bilister.

»Blandt andet er det spændende, når man ser på hele smartgrid-problematikken. Smartgrid vækker interesse i udlandet, og eksempelvis amerikanerne er meget interesserede, når det gælder om at balancere vindkraft og elbiler i elnettet,« siger han.

Læs også: Blandede erfaringer fra test med 100 elbiler

Projektet har kostet 56 mio. kroner, hvoraf Energistyrelsen og Trafikstyrelsen har bidraget med 26 mio. kr., mens det kommercielle selskab Clever gennem sine ejere har bidraget med 30 mio. kr.

Kommentarer (60)

Hvis forsøgets konklusion er draget ud fra testkørsel med trillingebilerne Mitsubishi (i-MIEV), Citroen og Peogeot er undersøgelsen så småt forældet, da der er sket en del siden. Markedet er i dag præget af Nissan Leaf, Renault Zoe, VW Up, BMW 3i og Tesla S, biler som i størrelse og komfort minder om helt almindelige mini og mellemklassebiler, bedre varmesystemer, rækkevidde samt lademuligheder.
Nok så vigtigt er prisen også blevet lavere, så den høje indgangspris er ikke længere en afskrækkende faktor.
Det svarer næsten til at teste bærbare computere over en 2-årig periode. Når konklusionen skal drages er det på forældet grundlag.

Min påstand er at konklusionen ville være anderledes med de nye elbiler der kan købes nu.

  • 18
  • 1

Jeg synes nu der er mange gode pointer fra Clever der ikke er forældede. Eksempelvis at de fleste ture fint kan udføres med en elbil, og at folk er glade for bilen i deres dagligdag. Dette ændrer sig ikke meget med nyere og bedre modeller.

Det ville dog være interessant at se om de forskellige producenter "lyver" lige meget mht. rækkevidde. Trillingerne har jo drænet batteriet noget hurtigere end de 160 km iflg. deres specifikation.

Er der nogle der har et link til den endelige rapport? Jeg kan ikke finde den på Clevers hjemmeside.

  • 5
  • 0

Så har forbrugerne igen bidraget med 56 mill. kr. til noget man burde have vidst i forvejen.Hvis man istedet havde brugt pengene til at lette momsen ville man have fået mere virkning for pengene.
Hvornår holder common sense sit indtog i offentlig forvaltning.?

  • 14
  • 14

Så nå de om 2 år har testet med de biler du foreslår så er de jo også forældet, altså skruen uden ende...

Som med så meget andet så er det jo nemt at sige at 97% af kørslen kan klares med en el bil m.m. når selve data grundlaget ikke er tilstede som læser. Min første anke vil klart være hvilke kriterier er brugerne valgt ud fra? hvor i landet, har de en eller flere biler, indkomst som nogle af de ting der er vigtigte at vide før tallet 97% giver værdi.

At danskerne ikke tænker TCO på en bil er da logisk, det koster jo ganske meget bare at have den stående stille, afgifter, forsikring og afdrag + værditab. Så når den står der så skal den bruges, prisen på brændstof er så en udgift der er der og ikke ændre meget for brugeren når der tænkes hvad det koster at have bil.

Men hvad med selve bilen? hvordan har batterierne det efter bilerne har kørt så mange km? hvor længe holder de og hvilke udgifter kan en el-bils ejer se frem til når batteriet er slidt op og hvor mange km holder et batteri ?

Et link til rapporten og datagrundlag tak, ellers er det bare endnu en gang statestik som er svær at forholde sig til.

  • 8
  • 3

El-biler bliver bedre og bedre !
MEN, det gør biler med forbrændingsmotor også.
Så derfor halter el-bilen stadigvæk bagefter biler med forbrændingsmotor.

En bil med benzinmotor kører i dag over 20 km/l takket være en fantastisk teknologisk udvikling af forbrændingsmotoren.

Forbrugerne er ikke dumme, forbrugerne kan godt beregne driftsøkonomi, forbrugerne kan godt opveje fordele og ulemper.
Derfor FRAVÆLGER 99 % af alle bilkøbere el-bilen.

  • 14
  • 12

Flemming,
Min el-bil kører ca. 65km på det, der svarer til 1 liter benzin! Der er ikke mange roterende dele, væsentlig mindre slid på bremser, da bilen bruger regen. teknik - Med et kørselbehov på 30K er driftomkostningerne med en sammenlignelig bil under 1/3-del. Hvem laver den driftskalkyle, når de køber en bil - det er der vist meget få, der gør, så det er rent vrøvl du skriver. Køb af bil er et rent psykologisk eksperiment hvor rationalitet ikke spiller den store rolle. Dit indlæg er et eksempel på den manglende kalkyle.

  • 15
  • 6

Forbrugerne er ikke dumme, forbrugerne kan godt beregne driftsøkonomi, forbrugerne kan godt opveje fordele og ulemper.
Derfor FRAVÆLGER 99 % af alle bilkøbere el-bilen.

Udvalget af elbiler er stadig for småt, og de fleste har end ikke set en elbil i drift eller prøvet at køre i en. Heromkring så jeg en Ellert for 3 år siden, men ellers har jeg aldrig set nogen elbil. Tør man risikere at skifte, så?

Men der kommer flere og flere demonstrationer, hvor man kan få lov at sætte sig bag rattet på en elbil. Derfor er det snart på nippet til, at det bliver mere end entusiaster, der ved lidt om elbiler. Det vil formentlig brede sig via mund-til-mund, hvor de elbil-glade vil anbefale venner og familie en prøvetur.

Når udvalget af elbiler vokser, bliver det lettere at vælge en der passer til dit behov, og lige nu er der for mange der ligger i den lille ende og i luksus-enden. Der mangler en gedigen mellemklasse-stationcar, f.eks. VW Passat eller Toyota Avensis som elbil.

  • 8
  • 0

Når forbrugeren fravælger et produkt - så er det selvfølgelig forbrugeren som der er noget galt med - og ikke produktet - siger Raymond van Wonterghem.

Det er naturligvis et argument som jeg slet ikke køber.

El-bil branchen har levet af tudekiks de sidste 15 - 20 år, selv om el-biler er begunstiget af en meget betydelig afgiftslettelse.
Håber at el-bil branchen snart får et mere nærende måltid end tudekiks.
For det er næsten ikke til at holde ud at høre på den evige jammer.

  • 8
  • 13

"Let the future tell the truth and evaluate each one according to his work and accomplishment. The present is theres, the future, for which I really worked, is mine."
Nikola Tesla

Efter at Tesla Automobiler har opsat "gratis" ladestandere, så man kan køre fra Tronheim til Rom, og efter bedste KARMA besluttet at frigive alle patenter, samt tillade alle el-bil fabrikanter at tanke på Tesla tanke, altså et virkeligt samarbejde man ikke er vant til inden for den konkurrerende bilindustri, går der næppe 10 år før hovedparten af Europæiske biler kører på el.

  • 5
  • 5

El-biler bliver bedre og bedre !
MEN, det gør biler med forbrændingsmotor også.
Så derfor halter el-bilen stadigvæk bagefter biler med forbrændingsmotor.

Hvordan halter elbilen efter fossilbilen?
Elbilen er mindre vedligeholdelseskrævende.
Elbilen er langt mere energieffektiv.
Elbilen er mindre støjende.
Elbilen kører mere behageligt gildende.
Elbilen overflødigører tidsforbrug på optankning.
Hvor er det lige at elbilen halter efter? Nå ja, man kan jo vælge kun at se på en enkelt faktor. For 3% af danskernes ture vil den kræve en lynladning undervejs, hvor fossilbilen kan køre turen uden at tanke undervejs. Wow, ja det er godt nok vigtigt!

Fossilbilen bliver ved brug af stadig mere kompleks tiltag, stadigt mindre og mindre små bitte skridt bedre, simplethen fordi naturlovene i form af termodynamikken ikke tillader andet.
Elbilen har derimod udsigt til kraftige forbedringer mht. til batteriernes rækkevidde, pris, holdbarhed og ladehastighed ved teknologispring.

Det kan godt være at du kan narer dig selv til at tro, at en fossilbil på en eller anden måde vil blive meget bedre, men det er nok også den eneste du kan narre.

En bil med benzinmotor kører i dag over 20 km/l takket være en fantastisk teknologisk udvikling af forbrændingsmotoren.

Min elbil kører 20 km på 2 kWh strøm, genereret af vindmøller i nattetimerne! Det koster mig een krone.

Forbrugerne er ikke dumme, forbrugerne kan godt beregne driftsøkonomi, forbrugerne kan godt opveje fordele og ulemper.
Derfor FRAVÆLGER 99 % af alle bilkøbere el-bilen.

Eller det kan de så åbenbart ikke. Selv FDM får når de beregner kilometerpris, at det er billigere at køre elbil.
Men enkelte kan faktisk beregne total kilometerpris, så det er ikke alle der er dumme. Men nogle er helt klart.

Elbilens totaløkonomiske fordel vil iøvrigt blive større og større i takte med at prisen på elbiler kommer ned, hvor prisen er bestemt af produktionsomkostningerne og ikke af betalingsvilligheden hos firstmovers.

  • 14
  • 2

Udvalget af elbiler er stadig for småt, og de fleste har end ikke set en elbil i drift eller prøvet at køre i en. Heromkring så jeg en Ellert for 3 år siden, men ellers har jeg aldrig set nogen elbil. Tør man risikere at skifte, så?

Jeg tror faktisk at det betyder langt mere end de fleste af os her forestiller sig.
Vi ved meget om elbiler og derfor tror vi også at andre har samme viden. Men de fleste har stort set ingen viden, og deres forestlling er formet af hvad de har set om ellerter tilbage i 80'erne.

For rigtigt, rigtigt mange af dem der har set min elbil (Fluence som er Mondeo størrelse) er der første reaktion vantro "er det virkelig en elbil". De havde forestllet sig noget i stil med en overdækket golfbil med en tophastighed på 70 km/t.

Blot een tur i elbilen og så er de fleste klar til at overveje elbil seriøst. Min svoger skiftede sin Honda Accord til en Fluence dagen efter at han havde prøvet en tur.

Den største hindring for udbredelse af elbiler er egentlig muligheden for hjemmeopladning for personer der bor i lejligheder uden tilknyttet parkeringsareal.

  • 10
  • 0

Jens Olsen har en smuk vision om hvordan el-bilen kan udvikle sig i de kommende år:

"Elbilen har derimod udsigt til kraftige forbedringer mht. til batteriernes rækkevidde, pris, holdbarhed og ladehastighed ved teknologispring."
samt:
"strøm, genereret af vindmøller i nattetimerne!"
Kan i høre violinerne i baggrunden!

Men når forbrugeren skal vælge en bil er han s**** ligeglad med disse visioner.
Forbrugeren kikker på et færdigt produkt hos forhandleren.

Herefter går han ud af butikken uden at have købt en el-bil.
Sådan ser virkeligheden ud.

  • 5
  • 11

Elbilen overflødigører tidsforbrug på optankning.


Det er jo så lidt et fortolknings-spørgsmål, hvis man ikke har 100% styr på logistikken, kan man sikkert godt få nogle gevaldige problemer - man taget jo ikke bare lige reservedunken under armen og går 1½ km til nærmeste tank hvorefter man er kørende igen (i hvert fald ikke hvis det er en "ren" elbil).

En listepris på kr. 186.000 for en VW e-up er heller ikke sjov - det er over det dobbelte af en tilsvarende med forbrændingsmotor.

  • 5
  • 0

Jeg og min kone deltog i elbilsprojektet som "testkørere" i foråret 2013.
Vi fik udleveret en ombygget Citroën C, der kunne køre 90 km i timen på motorvejen, på et fladt stykke og uden for megen modvind. Aktionsradius ca 130 km.
Der var ikke varme nok til at afdugge rudene om morgenen, så den burde ganske enkelt ikke have været godkendt til kørsel på offentlig vej.
Man kan kun fantasere om en tur i frostvej.
"Clever" var helt kolde overfor klager og krævede bl. a. vi selv skulle hente øsen fra service, da det elektriske system var brudt sammen.
En helt igennem dårlig oplevelse, som ikke kun kan have påvirket os, men også de 6 andre familier, der fik udleveret Citroën C biler samme dag på Høje Tåstrup rådhus. Og den lange række af testkørere, før og efter.
Hvilken interesse "Clever" havde i at ødelægge projektets statistik er uvist.
Vi gik i alle tilfælde fra at være "interesseret positive" til "irriterede negative" overfor el-biler

  • 11
  • 0

Jeg og min kone deltog i elbilsprojektet som "testkørere" i foråret 2013.
Vi fik udleveret en ombygget Citroën C, der kunne køre 90 km i timen på motorvejen, på et fladt stykke og uden for megen modvind. Aktionsradius ca 130 km.
Der var ikke varme nok til at afdugge rudene om morgenen, så den burde ganske enkelt ikke have været godkendt til kørsel på offentlig vej.
Man kan kun fantasere om en tur i frostvej.
"Clever" var helt kolde overfor klager og krævede bl. a. vi selv skulle hente øsen fra service, da det elektriske system var brudt sammen.
En helt igennem dårlig oplevelse, som ikke kun kan have påvirket os, men også de 6 andre familier, der fik udleveret Citroën C biler samme dag på Høje Tåstrup rådhus. Og den lange række af testkørere, før og efter.
Hvilken interesse "Clever" havde i at ødelægge projektets statistik er uvist.
Vi gik i alle tilfælde fra at være "interesseret positive" til "irriterede negative" overfor el-biler

Det er jo rigtigt synd, hvis det så for evigt er jeres indtryk af elbiler, fordi I har deltaget i et forsøg der åbenbart skulle igang inden elbilerne var klar.

En Fluence som jeg har klarer 150 km ved 90 km/t, og 200 km når jeg roligt triller frem og tilbage til arbejde. Har en topfart, som skulle være elektronisk begrænset til 130 km/t, - men jeg har da været oppe på 140 km/t og endnu ikke ramt den elektroniske begrænsning, sært (en dag må jeg prøve om den vil op på 180 km/t).
Varmesystemt fungere fint. Især er det rigtigt dejligt at der er timer på, så bilen er varm når man kommer ud i den.

Hvad kan man bruge konklusioner til fra et forsøg med biler, der ikke reelt viser hvad en elbil er.

  • 9
  • 0

Det største problem bliver nok, at overvinde SPM-faktoren ("Smiles Per Miles").
Og ikke bare total økonomi pr. km.

Det vare mange år inden elbilerne pr. kr. giver lige så meget glæde af sig, som mange af de nuværende lækre biler med forbrændingsmotor. Jeg tror, at det krævet et generationsskifte hos blisterne, før bilisterne rigtig kommer til at kunne lide elbilerne.

Dem der er vokset op med en forbrændingsmotor, kan jo ikke lade være med at smile og blive i godt humør, når de f.eks. ser en bil som den her: http://www.youtube.com/watch?v=wJn7LHE83cc
Er lidt motorlyd virkelig et minus, drenge?

  • 4
  • 5

Raymond van Wonterghem:

Der er også en anden mulighed, og det er at folk ikke gider elbiler, men vil have en motor der lyder godt og alt det der følger med en benzin/diesel bil.
Personligt siger det mig absolut intet at el-biler er totalt lydløse, det generer mig ikke at man kan høre motoren når man træder speederen i bund på en benzin/diesel bil.
Så du har så ganske ret når du siger at det er følelserne der bestemmer bilkøbet.
Og mht. Clever så har de jo en klar interesse i at påstå at folk ikke forstår deres såkaldte total cost of ownership, de forsøger da bare at holde gryden i kog så deres forretning ikke ender som Better Place.
Og det er da godt at du er glad for din el-bil, det er dejligt at høre.

  • 4
  • 0

En ting er sikkert: Der kommer til at ske meget med elbiler de næste 10-15 år. Det bliver både i batteri, højeffekt-ladeelektronik og drive train med flere el-motorer med forskellige effektivitetsområder.

Problemet med "range anxiety" kan løses på flere måder: Enten gennem en benzin-hjælpemotor, dvs. en traditionel hybrid, eller et hybridbatteri, der består af en genopladelig del og en reservedel, der enten kan være svær eller umulig at genoplade. Til gengæld har det lang rækkevidde, måske 1000-1500 km, og det kan lade sig gøre med metal-luft batterier, og det bruger man til at komme til nærmeste ladestation.

Metal-luft batteriet kan skiftes på serviceværksted på samme måde og med samme hyppighed, som man får skiftet olie.

Det primære problem med prisen er batteriet, og det kan kun løses gennem stor produktionsvolumen af den mest almindelige batteritype, og at flere fabrikanter bruger dem fælles i stedet for at lave deres egne specielle celler. Kan prisen halveres, kan en VW E-Up måske klemmes under 150.000 kr.

  • 0
  • 0


Jens Olsen har en smuk vision om hvordan el-bilen kan udvikle sig i de kommende år:

"Elbilen har derimod udsigt til kraftige forbedringer mht. til batteriernes rækkevidde, pris, holdbarhed og ladehastighed ved teknologispring."
samt:
"strøm, genereret af vindmøller i nattetimerne!"
Kan i høre violinerne i baggrunden!

Men når forbrugeren skal vælge en bil er han s**** ligeglad med disse visioner.
Forbrugeren kikker på et færdigt produkt hos forhandleren.

Herefter går han ud af butikken uden at have købt en el-bil.

Sådan ser virkeligheden ud.

Du foretrækker åbenbart at høre på oliepumperne, heh ?
Jeg har tidligere skrevet at elbiler ikke er for alle. Skal de være det ? En familie der arbejder i hver sin retning fra bopælen ? Der kan den ene bil udmærket være en elbil ?
Du må være ualmindeligt faktaresistent hvis du ikke kan se løsningen ?
Nu skal jeg give dig "løsning" : Vores elbil, Fluence, har siden 9 april til dato kørt udelukkende på energi fremstillet på matriklen...
Det bliver du nok også sur over :-)
mvh Aksel

  • 5
  • 0

Kan I da ikke lade være med at komme med personlige bemærkninger !

El-bilens problemer kan indtil nu beskrives med få ord, nemlig købspris og rækkevidde pr. "optankning".

Købsprisen vil falde når en storproduktion bliver en realitet, men det er et dødpunkt der skal overvindes, og skal det gå hurtigt, så skal der politisk gives så meget i tilskud at el-bilen bliver lige så billig som de billigste benzinbilver.

Det næste er rækkevidden pr. "optankning", og det er ikke nok at give optankningsmulighed for hver 50 km. Rækkevidden SKAL OP, og i øjeblikket er dette ikke teknisk muligt.

Jeg tror fortsat på el-bilerne som en del af fremtiden, men det er meget svært indtil nu.

  • 4
  • 0

Lad mig begynde med at sige, at jeg er en af dem der har haft ellert, så jeg har prøvet el-køretøj. Jeg havde det problem at min vej til arbejde var snorlige, set ovenfra, men ikke fra siden. Ellerten var ikke glad for alle bakkerne i Rude Skov;(.
Set fra min stol er problemet at en elbil ikke dækker mit kørselsbehov. Som følge af mine interesser (orienteringsløb), skal jeg som børnetræner mindst en gang om ugen, efter arbejde, ud til en eller anden skov, hvor der ikke er en ladestander. Nogle af mine klubkammerater har været blandt dem der har været 'prøvekaniner' for elbiler, og de fleste af dem har været i den situation at de har slukket for varmen, for at have strøm nok til at komme hjem. En el-bil kunne derfor måske dække mit 'daglige' behov til og fra arbejde, men ikke mit behov. Hvis jeg brugte en elbil til dagligt, skulle jeg have to biler. Det er der ikke økonomi i. Ladestandere er der ikke mange af ude i skovene, så derfor er den eneste realistiske mulighed en hybridbil. Det er nok også en løsning der kunne få mange andre til at acceptere en el-bil, men det er ikke 'in' på bjerget i øjeblikket.

Så kan man jo altid overveje hvad der giver mest miljø, at bruge nogle 'frie midler' på en elbil eller bruge dem til at få sat nogle flere vindmøller op, subsidiært isolere sit hus noget bedre. Vi almindelige mennesker kan jo kun bruge pengene en gang.

  • 3
  • 0

"Et af delmålene var at undersøge danskernes ønske om at flytte deres opladning af elbilen, så den ikke falder sammen med de tidspunkter, hvor belastningen af elnettet i forvejen er stor."

Jeg har min tvivl om dette punkt. Står man pludselig og skal bruge sin el-bil, er man så interesseret i at den ikke er fuldt opladet (for en gevinst på 500 - 2000 kr. om året)?

  • 3
  • 0

For det første synes jeg at det er sundt at udvise en vis skepsis overfor en undersøgelse, der er lavet af en virksomhed som sælger ladestandere.

For det andet synes jeg at debatten bærer præg af, at mange mener at verden står stille. Blandt andet undrer jeg mig over argumentationen, hvor forbrændingsmotoren fremhæves som værende i rivende udvikling.

Forbrændingsmotoren er snart en 150 år gammel opfindelse (firetaktsmotoren). Den er selvfølgelig udviklet meget siden, og er blevet langt mere effektiv. Men den har altså stadigvæk en jammerlig virkningsgrad i forhold til at man har udviklet på den i over 100 år. Det er også en voldsomt kompliceret og vedligeholdelseskrævende konstruktion, og hvis computeren var udviklet lige så langsomt ville en lommeregner sikkert stadigvæk være på størrelse med et amerikansk køleskab.

Jeg elsker biler og som alle andre drengerøve er jeg vild med brølet fra en V8´er og turbohylet fra min egen dieselhakker. Men jeg har også prøvet en Tesla S, og så ser det andet godt nok noget gammeldaws ud.

Jeg kunne godt blive afhængig af det konstante moment uanset hastighed, det ultralave tyngdepunkt, de to bagagerum, de gratis ladestandere og den langt mere simple, rene og vedligeholdsvenlige konstruktion. Så kan det godt være at den er dyr, men brugsværdien og komforten er jo også i top.

At tale om total cost of ownership på en bil i Danmark er nyttesløst. Så snart elbilerne får mere vind i sejlene bliver afgifterne ændret, for vores velfærdssamfund kan ikke undvære indtægten fra afgifterne. Bare rolig, der skal nok komme en ekstra afgift på strøm fra ladestandere, og nogen får sikkert også ondt i røven af Teslas gratis standere.

Nu har jeg selv solceller på taget, og engang var man jo populær når man investerede i vedvarende energi. Nu er man pludselig blevet en snylter fordi man ikke bidrager til samfundet, fordi man ikke betaler afgifter af den kulkraft som man ikke bruger. Jeg var en af de heldige som nåede med på den gamle ordning, men jeg tænker da jævnligt på hvornår der kommer et indgreb som gør min solcelleinvestering til en rigtig dårlig forretning.

  • 11
  • 0

Vi almindelige mennesker kan jo kun bruge pengene en gang.


Vi er i gang med en udvikling og der er ingen tvivl om at en Tesla for nuværende kan udkonkurrere enhver luksus bil, hvorfor er det så så svært at forestille sig, at det ikke vil ske i segmenterne under luksussegmentet indenfor en overskuelig tid. Alle andre teknologier er startet dyrt og stille og roligt kommet gevaldigt ned i pris, det sker vel også for elbiler og rækkevidden øges vel også år for år - hvis ellers ikke der bliver udøvet hetz mod elbiler.
Og så til Flemming Quist, tag selv en tude kiks, kom med fakta som vi andre kommer med.

  • 4
  • 2

Jørgen Ramskov :
Og hvad med om du lukker skraldespanden din skiderik, folk har vel lov til at skrive noget uden at de skal svines til af dig.

Rolig nu, hvis du er løbet ind i en af ophavsmændene til ideen om 2009 som året for elbilernes gennembrud så er det nok ikke underligt hvis det er en sur gammel mand du har mødt!

Mere generelt kan man vel sige at hvis ens fokus er på energi og miljø så er der ikke meget at hente i Ingeniøren, så skal man måske vælge Ingeniøren fra og kigge andre steder hen?
Den redaktionelle linje er sekterisk grøn med jubeloptimisme på visse områder som elbiler og vedvarende energi, præget af teknologiforskrækket sortsyn på andre udvalgte områder samt en manisk trang til at bekæmpe en almindelig opvarmningsform her i landet og en nærmest religiøs tro på at statsstyring er løsningen på energitekniske problemer!
Og så er Ingeniøren vel også et af de sidste steder i verden hvor nogen stadig tror på at Obama kan redde verden :-)

Så på lige netop dette område er det ofte kun enkelte kvalificerede læseres indlæg der skiller sig ud og gør det værd at følge med, men derudover er der naturligvis en masse andre emner i Ingeniøren som det kan være interessant at følge med i og som er knapt så politisk betændte som lige netop energi og miljø!

  • 7
  • 3

Jeg kunne godt tænke mig en el-bil og overvejede det også kraftigt for 3 år siden, men den faldt på afstanden pr optankning.

Jeg købte i stedet en SMART d. 11.11.11 og har nu kørt 95.000 km i den. Det er en dieselmodel fra 2008 som havde kørt 36.000km til en pris af 65.000 kr.

For nemhedens skyld regner jeg med 100.000 km på 3 år.
Den er målt til 25,6km/l de første 12.000km jeg kørte i den og jeg sætter en liter diesel til 10,50 kr pr liter.
Dette giver ca 41.000kr

Forsikringer og grøn ejerafgift i 3 år (760+3200) = 11.880 kr

alm service + ny kobling+ny intercooler+ nye dæk+ nye bremser over 3 år til 41.000 kr.

Jeg er for nyelig blevet bud 30.000 kr for den ved køb af en ny bil.
Det giver en afskrivning på 35.000 kr (læg selv renter til)

Jep,- det har kostet mig knap 130.000 kr at køre 100.000 km i en microbil på 3 år.

Kunne godt tænke mig at vide hvad det samme i en el-bil koster.

  • 8
  • 0

Det synes sært at det skal diskuteres at nogle finder en dyb tilfredsstillelse i at køre på nattens akkumulerede vingesus, nogle får flere Smiles-Pr-Miles ved drønet fra en motor og at andre ikke er risikovillige nok til at være firstmovers.

Indtil rækkevidde og optankningsmuligheder er på højde med det eksisterende, så er der en stor del af bilisterne der er udenfor målgruppen.

Især når man stadig skal faktorere ind at statens finansiering også er afhængig af indtægter fra biler. Skulle el-bils markedet eksplodere, mon ikke de "manglende registreringsafgifter" ville blive hentet over en forhøjelse af <opfind-selv-en-afgift> på el. Og mon ikke alle har gennemskuet det, hvilket jo også påvirker TCO.

Og hvis intentionen fra lovgiver var at få flest mulige el-biler på vejene, og nedbryde nogle af de kendte barrierer, så forstår jeg altså ikke hvorfor hybrider er ekskluderede fra det fine selskab.

  • 2
  • 0

Jens Olsen har en smuk vision om hvordan el-bilen kan udvikle sig i de kommende år:

"Elbilen har derimod udsigt til kraftige forbedringer mht. til batteriernes rækkevidde, pris, holdbarhed og ladehastighed ved teknologispring."
samt:
"strøm, genereret af vindmøller i nattetimerne!"
Kan i høre violinerne i baggrunden!

Men når forbrugeren skal vælge en bil er han s**** ligeglad med disse visioner.
Forbrugeren kikker på et færdigt produkt hos forhandleren.

Herefter går han ud af butikken uden at have købt en el-bil.
Sådan ser virkeligheden ud.

Flemming Qvist har en smuk vision om hvordan fossil-bilen kan udvikle sig i de kommende år:

"El-biler bliver bedre og bedre !
MEN, det gør biler med forbrændingsmotor også.
Så derfor halter el-bilen stadigvæk bagefter biler med forbrændingsmotor."

Kan I høre violinerne i baggrunden!

Men når forbrugeren skal vælge en bil er han s**** ligeglad med disse visioner.
Forbrugeren kikker på et færdigt produkt hos forhandleren.
Og her tilsiger naturlovene i form af termodynamikken, at der kun er marginale forbedringer at hente for fossilbilen, hvoimod der i disse år udvikles mange konkrete nye teknologier der kan løfte elbilens allerede eksisterende fordele endnu mere, - og det uden at overtræde naturlovene.

Men Flemming Qvist er stædig og vil stadigvæk gå ud butikken uden at have købt en el-bil.
Så forstyrres hans billede af virkeligheden nemlig ikke.

Flemming Quist er også så stædig at han nægter at forholde sig til den kendsgerning, at FMD's analyser viser, at den totale kilometeromkostning er mindre for en elbil end for den præcis samme model som fossilbil.
Det får vi ham nok aldrig til at kommentere på.

  • 2
  • 2

Hvordan man får fingrene i de råstoffer, som der skal til for at omstille alle fossil biler i verden til el-drift. Det bliver nok ganske svært - eftersom både oregrades og fossil ressourcer forringes med stor hast. Samtidigt skal verdens energi produktion omstilles næsten 100%. Held og lykke med det - især når "riget" samtidigt fattes penge...

  • 2
  • 2

Jens Olsen er glad for el-biler, det er klart nok.
Og han er begejstret for de store udviklingsmuligheder som der venter i de næste 10 - 15 år for el-bilen.

For mig er en bil ikke et religiøst projekt, med store visioner om at redde klimaet.
Jeg er en kedelig maskiningeniør, som blot har brug for et godt og billigt transportmiddel.

Fortalere for el-biler er ofte fanatikere som gerne prædiker om de mange muligheder som el-bilen vil få - når blot den bliver udviklet med nye opfindelser og forbedringer.

Hvis el-bilen er en religiøs trosretning, så vær dog åben om det. Det er en ærlig sag.
Men bliv ikke ked af det, hvis der er 99 % af befolkningen som du ikke kan "omvende"

  • 3
  • 4

Indtil rækkevidde og optankningsmuligheder er på højde med det eksisterende, så er der en stor del af bilisterne der er udenfor målgruppen.

Det er fascinerende i hvor høj grad der fokuseres på rækkevidde, når 97% af danskernes ture kan klares uden opladning under vejs....og det endda med forældet elbil teknologi. Og læg så derti,l at de fleste af de 3% af turen nok kan fordeles på en lille gruppe af det samlede antal billister.

Så kun optankningsmuligheder kan tænkes at være et problem. Som jo dog løses i takt med udbygning af netværket af lynladere.

Det er synes at være en utrolig skepsis mod elbiler af folk, der aldrig har prøvet hvordan det er at eje og bruge en. Eller måske er det snarer omvendt. At de folk, der har besluttet sig til ikke at ville eje en en bil, nok skal ræsonnere baglæns og finde en grund til skepsis, der kan begrund deres modstand mod elbiler.

Bar rolig, I bliver ikke halalhippier fordi I køber en elbil, hvis det er det I frygter!

  • 4
  • 2

Jens Olsen er glad for el-biler, det er klart nok.
Og han er begejstret for de store udviklingsmuligheder som der venter i de næste 10 - 15 år for el-bilen.

For mig er en bil ikke et religiøst projekt, med store visioner om at redde klimaet.
Jeg er en kedelig maskiningeniør, som blot har brug for et godt og billigt transportmiddel.

Fortalere for el-biler er ofte fanatikere som gerne prædiker om de mange muligheder som el-bilen vil få - når blot den bliver udviklet med nye opfindelser og forbedringer.

Hvis el-bilen er en religiøs trosretning, så vær dog åben om det. Det er en ærlig sag.
Men bliv ikke ked af det, hvis der er 99 % af befolkningen som du ikke kan "omvende"

Flemming Qvist er glad for fossil-biler, det er klart nok.
Og han er begejstret for de store udviklingsmuligheder som der venter i de næste 10 - 15 år for fossil-bilen.

For mig er en bil ikke et religiøst projekt, med store visioner.
Jeg er en kedelig ingeniør, som blot har brug for et godt og billigt transportmiddel.

Fortalere for fossil-biler er ofte fanatikere som gerne prædiker om de mange muligheder som fossil-bilen vil få - når blot den bliver udviklet med nye opfindelser og forbedringer.

Hvis fossil-bilen er en religiøs trosretning, så vær dog åben om det. Det er en ærlig sag.
Men bliv ikke ked af det, hvis der er 99 % af befolkningen som du ikke kan "omvende"


Ved du Flemming Quist, hvorfor det er så uendelig let bare at tage det du skriver, og udskifte navnet og el-bil med fossilbil?
Det er fordi dine svar på ingen måde forholder sig til de konkrete fakta der fremføres.
Så længe du du ikke tør det, så har din svar ingen som helst værdi for debatten.

  • 4
  • 0

Kommentar til Jens Olsen
Er det de 99 % som foretrækker den klassiske bil som tager fejl ?
og
er det den kun den ene % som vælger el-bilen der har set lyset ?

Lyder det lidt frelst og lidt religiøst - Tja hvad synes læseren ?
(Giv mig Tommelfingeren opad !)

  • 3
  • 14

Kommentar til Jens Olsen
Er det de 99 % som foretrækker den klassiske bil som tager fejl ?
og
er det den kun den ene % som vælger el-bilen der har set lyset ?

Lyder det lidt frelst og lidt religiøst - Tja hvad synes læseren ?
(Giv mig Tommelfingeren opad !)

Og du bliver ved med dit frelst og religiøst. Kom nu ned på jorden til de konkrete fakta.

Du får nu for fjerde gang chancen for at forholde dig til den kendsgerning, at FMD's analyser viser, at den totale kilometeromkostning er mindre for en elbil end for den præcis samme model som fossilbil.

Vil du endnu en gang bare lade som om du ikke har set opfordringen!

  • 8
  • 0

Kommentar til Jens Olsen
Hvis Jens Olsen har ret, så ER det de 99 % som tager fejl ?
og
Det er så den ene % som har ret i at el-bilen allerede i 2014 er det bedste valg for flertallet af bilister.

Jeg påstår ikke at Flertallet altid har ret - for det har de ikke.
- men jeg er bare overrasket over at så mange åbenbart har taget fejl af el-bilen
og at så få har opdaget det - ud over Jens Olsen

  • 1
  • 3

En el-bil kunne derfor måske dække mit 'daglige' behov til og fra arbejde, men ikke mit behov. Hvis jeg brugte en elbil til dagligt, skulle jeg have to biler. Det er der ikke økonomi i.

Og det er vel så her politikerne svigter, ved at lægge afgiften på bilen, og ikke på det der skaber CO2, nemlig brændstoffet.
Læg alle afgifterne på brændstoffet, fritag alle biler for enhver form for ejerafgift, og lovgiv om at enhver bilforsikring skal afregnes per kørt kilometer (der er direkte sammenhæng mellem skadesrisiko og antal kørte kilometer). Så ville du have råd til at beholde din gamle bil og kun køre få ture i den om året hvis du valgt elbil næste gang du købte bil.

Giver det ikke indtægter nok, så må indkomstskatten op. Det er ikke en naturlov at en bestemt procentdel af skattenprovenuet skal komme fra privatbilisme.

  • 5
  • 1

En listepris på kr. 186.000 for en VW e-up er heller ikke sjov - det er over det dobbelte af en tilsvarende med forbrændingsmotor.

Det er så heller ikke helt korrekt. Hvis du skal have en VW up! med same udstyr, som der er i elbils versionen, så er du oppe over 120.000 kr.
Så altså 50% og ikke over det dobbelte. De 50% spare du så til gengæld ind i driftsomkostninger, så analyser viser, at den samlede pris per kørt km bliver billiger i elbils versionen.

Spørgsmålet er så, om man hører til de meget få procent af danskeren, der kører mange lange turer, og derfor vil have mest glæde af fossilbilen. Eller om man tilhører det overvældende flertal, der næsten kun køre korte ture, og som derfor vil have størst glæde af elbilens glidende kørsel og at slippe for at bruge tid på tankbesøg.

Og som bonus, CO2 udslippet er med den danske elproduktion på under halvdelen per kørt km for elbils versionen (og bliver bedre efterhånden som VE andelen i elproduktionen stiger).

Men har man en lejlighed uden tilknyttet parkeringsareal og arbejder et sted uden parkeringsareal, så nytter alt det jo selvfølgelig ikke noget.

  • 6
  • 0

»Vi kan se, at indkøbsprisen er høj, og brugerne har svært ved at forholde sig til ‘total cost of ownership’

Problemet som Clevers direktør ikke kommer ind på, er at en høj anskaffelsespris, er vanskelig at få afskrevet fornuftigt, når man har et lavt kørselsbehov.
Da elbilen hidtil har haft svært ved at leve op til folk med et stort kørselsbehov, bliver segmentet, der kan drage fordel af den "lave TCO" meget begrænset.

  • 3
  • 1

Jeg har en Chevy Volt/Opel Ampera og den kan koere 60 km elektrisk og har top hastighed paa 170km/h. Bedste bil nogensiden og jeg har ejet V8 Mustang og andre laekre biler. Fordi den kan lave sin egen stroem fra benzin toer jeg godt koere helt til kanten af batteriets kapacitet. Hvis der er koldt saa taender man bare for benzinmotoren lidt saa er man varm. Men den er ikke ren nok for miljoeministeriet saa den koster DKK650k. Det er ekstremisme at man ikke kan give slige biler skattefordele. Man kunne foreksempel aflaese aarligt hvor stor en del af koerslen var elektrisk og saa beskatte derfra

  • 8
  • 0

Jep,- det har kostet mig knap 130.000 kr at køre 100.000 km i en microbil på 3 år.

Efter nu 96000km i en smart på godt 5år og en estimeret salgspris ligger den på 2,09kr/km.

Prisen har længe ligget under 2kr/km men en dyr regning på aircon kondensor, begge baghjullejer og lidt bremsearbejde rykkede voldsomt i regnskabet. De dyre reperationer kunne også komme på en elbil da det jo intet har med motortypen at gøre. Men i runde tal 40000kr/året.

Rækkevidden på en mikrobil til at erstatte den skal bare gerne op på 450km for at den passer til vores behov (og også en kold vinterdag i sne).

Vores forrige familiebil var en 2007 Citroen C5 kombi der endte i 3,53kr/km efter 95000km/4år. Den blev erstattet af en skoda stationcar i 2011 som fornuværende ser ud til at ligge omkring det samme. Uforudsete udgifter kan jo så rykke på det og gensalgsværdien er jo fortsat et estimat ...

  • 2
  • 2

Man kunne foreksempel aflaese aarligt hvor stor en del af koerslen var elektrisk og saa beskatte derfra

Igen vil jeg sige, læg al afgift tungt over på brændstoffet, så er problemet løst med en ekstremt simpel og let administrerbar regel. Du vil blive beskattet af lige præcis den del af kørslen der sker med fossilmotoren.

Som softwareudvikler lærer man hurtigt (eller de kloge gør), at har an lavet noget der er komplekst med mange specieltilfælde, så er det tænkt forkert fra starten og så det om igen, til man har noget simpelt, der passer på alle tilfælde.
Måske skulle man lade lovarbejdet og udarbejdelsen af skatteregler overtage af (smarte) softwareudviklere. Problemet er dog så stadigvæk hvordan vi holder politikerne, der alle vil have små lunser til deres vælgergrupper, ud af lovgivningsarbejdet :)

  • 3
  • 1

@ Wilier Izoard

Jørgen Ramskov :

Og hvad med om du lukker skraldespanden din skiderik, folk har vel lov til at skrive noget uden at de skal svines til af dig.

Du har ret, jeg skulle blot have ignoret det indlæg jeg besvarede men nogle gange falder man i. Og ja, jeg kunne godt have skrevet det mere pænt, så hermed en rettelse. Citat fra artiklen:
"Projektet har kostet 56 mio. kroner, hvoraf Energistyrelsen og Trafikstyrelsen har bidraget med 26 mio. kr., mens det kommercielle selskab Clever gennem sine ejere har bidraget med 30 mio. kr."

Børge Christensen er dermed helt forkert på den i hans indlæg og det var egentligt blot det jeg ville påpege men fik gjort på en dum måde.

Det er i øvrigt fantastisk at du sviner mig til for at svine en anden til ;-)

  • 2
  • 2

@Jens Arne Hansen

Jørgen Ramskov :
Og hvad med om du lukker skraldespanden din skiderik, folk har vel lov til at skrive noget uden at de skal svines til af dig.

Rolig nu, hvis du er løbet ind i en af ophavsmændene til ideen om 2009 som året for elbilernes gennembrud så er det nok ikke underligt hvis det er en sur gammel mand du har mødt!

Det kan jeg så garantere ikke er tilfældet. Efter min mening er Tesla Model S med den store batteripakke den eneste interessante elbil på markedet i øjeblikket. Den koster så også lidt mere end hvad en almindelig familie har råd til og dermed forbliver elbiler uinteressante indtil videre...

  • 3
  • 1

Jeg kunne sagtens klare mig med noget der minder om en BMW i3 hybrid til ca ½ pris eller noget mere, afhængig af TCO, hvis den vel at mærke havde trækkrog, jeg kører med trailer mindst 2X uge!
Med en 25 l. dunk behøvede jeg ikke stoppe oftere end i en fossilbil.

Jeg er meget glad for div batteridrevet værktøj, men ikke så sjældent dør batteriet, det koster som regel mere end halvdelen af værktøjets pris inkl batteri og lader, at købe et nyt.

Så for at regne TCO ud, skal jeg have en pris for et nyt batteri samt valide tal og garanti for holdbarheden.
Uden det virker det lidt som at slå plat og krone.

Og så undrer sprogbrugen hos de rationelle ingeniører mig endnu en gang:-(

  • 4
  • 0

Jeg har faktisk efterhånden set en Renault Fluence nogle gange. Og når jeg ser navnet Fluence, så ved jeg det er en el-bil. Og i betragtning af at det er en el-bil, har den jo en fin størrelse.

Der kommenteres også muligheden for at lade op, for folk der bor i lejligheder. Jeg bor selv i lejlighed og vil også sige at det kunne være en hindring for at få en el-bil. For det kræver jo at man overtaler boligforeningen til at sætte stikkontakter op ved parkeringspladserne og i parkeringskældrene (ved ikke om almindelige stikkontakter er nok, eller om det skal være en mere dedikeret ladestander?). Men hvis Europcar f.eks. til marts næste år, når jeg skal bytte min privatleasing bil, har fået el- eller hybridbiler i sin bilpark - meget gerne Hyundai, fordi det kører jeg idag, så ville jeg seriøst overveje sådan én. Min drøm er en Hyundai i30 stationcar, som el-bil eller måske bedre som hybrid bil.

Jeg har aldrig prøvet at køre el-bil, så jeg vil tro jeg har noget til gode.

  • 1
  • 0

  • 2
  • 1

Hej.

MOMS PÅ ELBILER::

Jeg mener ikke, at momsen på elbiler skal fjernes. Og da slet ikke, hvis dette betyder, at dieselbiler - og måske benzinbiler - bliver dyrere. Det er kun de benzin- og dieselbiler, der kører mindre end 16-18 km pr liter benzin eller diesel, der bør være dyrere. Det er i hvert fald min mening.

Når der om nogle år bliver solgt mange 100 % eldrevne elbiler kan man med god ret overveje, om der skal betales 20.000 kr pr bil som afgift.

KØRSELSBEHOV :

Det overrasker mig ikke, at elbiler kan opfylde mange folks kørselsbehov en stor del af tiden. Det er jo dejligt.

Hvis man så skal på ferie gennem Europa - eller måske have tunge ting vedhæftet med anhænger, kan man måske leje en god benzin- eller dieselbil.

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Trafiksikkerhed
( og Projekt Smørhul )

  • 0
  • 1

  • og dog?: Der skal vel i påkommende fald også svares afgift af det brændsel, der er medgået til elproduktionen - eller hur? :)
    Og derefter bliver reglen nok 'lidt' mere (administrativt) kompliceret(?).

Det har jo som sådant ikke noget med bilafgifter at gøre, da vi benytter strøm til mangt og meget andet end opladning af elbiler.
Det vi mangler for at få styr på det er nogle intelligente elmålere. Så kunne man f.eks. nøjes med at betale energiafgift for den procentdel af strømmen der ikke var VE-strøm når strømme blev brugt. Det skulle nok få folk til oplade biler (og bruge vaskemaskinen) om natten hvor vindandelen af strømmen var stor.

  • 1
  • 0

Jeg bor selv i lejlighed og vil også sige at det kunne være en hindring for at få en el-bil. For det kræver jo at man overtaler boligforeningen til at sætte stikkontakter op ved parkeringspladserne og i parkeringskældrene (ved ikke om almindelige stikkontakter er nok, eller om det skal være en mere dedikeret ladestander?).

Så længe der er parkeringspladser tilknyttet, så er problemet jo ikke så stort, for så kan jo netop opsætte stikkontakter, som du selv nævner.
Til hjemmeladning skulle en helt almindelig 220 V stikkontakt være rigeligt. Typisk har man jo hele natten at oplade i, og jeg har aldrig haft problemer med bare at bruge en almindelig 10 A, 220 V kontakt.

Det kan ikke koste alverden at få det sat op.

  • 1
  • 0

Det er jo så lidt et fortolknings-spørgsmål, hvis man ikke har 100% styr på logistikken, kan man sikkert godt få nogle gevaldige problemer - man taget jo ikke bare lige reservedunken under armen og går 1½ km til nærmeste tank hvorefter man er kørende igen (i hvert fald ikke hvis det er en "ren" elbil).

Nej man kan ikke gå ned og hente en dunk strøm. Til gengæld finder man hurtigt ud af , at man i meget høj grad selv bestemmer bilens rækkevidde. For alle biler (også fossilbiler) er det sådan, at rækkevidden for en given tilført energimængde fordobles når hastigheden halveres. Dvs. opdager du at batteriet nærmer sig de sidste procent, så kan man få dem til at strække ganske meget længere ved at sænke hastigheden.

Ovenstående gælder naturligvis kun på (tilnærmelsesvis) flad vej.

  • 2
  • 0

Det er i øvrigt fantastisk at du sviner mig til for at svine en anden til ;-)


Er det fantastisk at andre end den du sviner til, griber ind? Det syntes jeg nu ikke, jeg syntes det er ok at gribe ind/kommentere når folk ikke kan finde ud af at skrive ordenligt.

For øvrigt har Børge Christensen delvist ret, Clever er et dansk firma, ejet af energiselskaberne SEAS-NVE, SE, NRGi, EnergiMidt og Energi Fyn, og dermed er 2,7 mio. danskere gennem deres energiselskab medejere af Clever.

  • 4
  • 0

år udvalget af elbiler vokser, bliver det lettere at vælge en der passer til dit behov, og lige nu er der for mange der ligger i den lille ende og i luksus-enden. Der mangler en gedigen mellemklasse-stationcar, f.eks. VW Passat eller Toyota Avensis som elbil.

Man forstår ikke helt - har du ikke set Toyota Auris Touring Sports ???

En sådan sag har afløst min trofaste Ford Mondeo - men jeg føler ikke at det er en mindre bil.

Hvis jeg har behov for det store lastrum så sætter jeg da blot en anhænger på Japseren - det
er den nemmerlig godkendt til.

Det er simpelthen den dejligste bil jeg har haft - og jeg har haft adskillige - der er altid et
smil på når vi kører i trafikken.

Kender ikke mere prisen på benzin - det er blevet så inderligt uinteressant med det lave forbrug.

"Vægtafgiften" var før 2.100 Kr. pr. halve år - nu er den 328 Kr. - differensen har financieret
en total serviceaftale (excl. dæk).

Saft & Kraft når man skal først over lyskurven med POWER knappen aktiv - Spinner som en kat når man trykker på ECO-mode og er såmænd total tyst når den automatisk går i EV-mode og bruger af den opsparede batterikapacitet.

Man kan blive helt lyrisk.

Om det kan betale sig - total cost of ownership - etc: Fuldstændig ligemeget - en bil skal købes med hjertet

I øvrigt står den ved siden af konens VW Up! som på 12 måneder har kørt næsten 2.100 Km - se
det er frås så det batter.

  • 1
  • 2

I Oslo er der masser af standere til opladning af elbiler fx i gader med lutter etageejendomme til beboelse. Standerne bliver meget brugt. I Danmark burde man kunne lære noget af andre fx Norge.
En del af el-bilerne fra projektet "Test en elbil" blev efterfølgende netop solgt til Norge.

  • 2
  • 0

Status: Bor i Kbh i ejerlejlighed, arbejder i byen. Cykler til arbejde, dog bil ved regn/sne. Desuden bil til indkøb, fritidsaktiviteter, samt familie/venner/sommerhus. Kører ofte 65km til/fra sommerhus, men meget sjældent længere end det. 110km/timen er dermed fint.

Ligeglad med prestige, mortorlyd. Bilen er et værktøj, der bare skal starte og køre. Rimelig miljøbevidst, og medlem af greenpeace.

Min husstand (mig+konen) har 1 bil. Købt sidste år. Det blev en lille Fiat Punto diesel. Har rullet 24km/liter i praktisk kørsel de første 10.000 km. Kører 800 km på en tankfuld, så der går flere uger mellem hver "opladning".

Men hvorfor ikke elbil? Det er billigere i drift, og der er endda masser af dedikerede p-pladser, der aldrig bliver brugt - lige klar til mig - og det er ellers svært at finde plads i byen de steder.

For mit vedkommende er det udelukkende opladningen. Hvor i alverden skulle jeg sætte stikket i om natten. En ledning ned fra 6. sal er ikke en mulighed. Desuden er jeg glad for min reservedunk, der giver mig 100km. Jeg har aldrig brugt den, men i guder den er rar at have, rent psykologisk.

Hvordan lavede Clever deres forsøg? var det udelukkende husejere eller folk i stueetagen der var med?

  • 1
  • 0