Efter fem års sagsbehandling: Tyske myndigheder blåstempler Femern-tunnel
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Efter fem års sagsbehandling: Tyske myndigheder blåstempler Femern-tunnel

Illustration: Femern A/S

I går, torsdag, kom endelig det tidspunkt, som det statslige projektselskab Femern A/S har ventet på i mere end fem år: Transportministeren i delstaten Slesvig-Holsten, Thilo Rolf fra det liberale parti, underskrev den miljøgodkendelse, som giver grønt lys for at bygge en knap 18 km lang sænketunnel mellem Rødby og Puttgarden på den danske stats regning og risiko.

Underskriften kom, efter den tyske planmyndighed Amt für Planfeststellung Verkehr (APV) på den sidste hverdag i 2018 blev færdig med sit udkast til miljøgodkendelse. Siden har den været i høring hos Femern A/S og i Slesvig-Holstens transportministerium.

Nu skulle de 1.300 sider være klappet og klar til at blive printet sammen med alle bilag og lagt frem på 12 offentlige steder på og syd for øen Femern i marts, sådan som den tyske planlov kræver.

Femern A/S indleverede allerede sin dengang 11.000 sider lange ansøgning om miljøgodkendelse i oktober 2013. På det tidspunkt forventede den daværende transportminister i Slesvig-Holsten ifølge det danske transportministeriums tidslinje over Femern-sagen, at det ville tage to år for godkendelsen at komme igennem.

Se hele Ingeniørens fokus om Femern-forbindelsen

Fejlskønnet skyldtes, at ansøgningen måtte igennem to runder af offentlige høringer, blandt andet på grund af de mange protester på den tyske side. Alene i anden runde kom der 12.600 indsigelser. Den danske VVM-redegørelse modtog 42.

Transportminister: Jeg har tiltro til, at godkendelsen holder i retten

En græsrodsbevægelse i området omkring Femern bekæmper tunnelbyggeriet ansporet af først og fremmest den tyske naturfredningsforening Nabu.

Netop Nabu har også svoret at indbringe godkendelsen for forvaltningsdomstolen i Leipzig. Det skal ske, senest fire uger efter at miljøgodkendelsen er blevet forelagt offentligheden.

»Da der allerede er offentlige klager, kan vi selvfølgelig ikke blot læne os tilbage. Men jeg har stor tiltro til, at vores planlægningsmyndighed har udstedt en godkendelse, der overkommer de næste forhindrer og holder i forvaltningsretten,« siger transportminister Thilo Rolf i en pressemeddelelse.

Læs også: EU-Domstolen underkender dansk statsstøtte til Femern

De tyske myndigheder skønner selv, at retssagen kommer til at løbe til minimum næste år, mens Nabu vurderer, at den kan trække ud i adskillige år.

Femern A/S: Nu er det for sent at ændre til en boret tunnel eller en bro

Femern A/S skriver i en orientering til transportpolitikerne, som Ingeniøren har set, at selv om der nu kommer en retssag, »er det imidlertid meget lidt sandsynligt, at projektet ikke i sidste ende opnår en retsgyldig godkendelse i Tyskland«.

»Med godkendelsen er der enighed mellem Danmark og Tyskland om, at tunnelen skal bygges, og hvordan den skal bygges. Projektet kan derfor ikke ændres til f.eks. en bro eller en boret tunnel, heller ikke i den kommende retsproces ved Forbundsforvaltningsdomstolen i Leipzig,« hedder det i mailen.

Underskriften af miljøgodkendelsen trak ud, bl.a. fordi de tyske myndigheder var nødt til at tage bestik af en tilsvarende retssag om en ca. 20 km lang udvidelsen af motorvejen A20. Her fik miljøorganisationerne medhold i, at APV's godkendelse var udstedt på et grundlag, der ikke i tilstrækkelig grad beskytter flere dyrearter.

Læs også: Derfor trækker det igen ud med den tyske godkendelse af Femern-tunnelen

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Gad vide om Scanlines er blevet lidt blege nu da Falck har fået ørerne i maskinen efter deres målrettede arbejde i kulisserne med at få opgaven i Sønderjylland tilbage fra konkurrenten.
Noget kunne jo tyde på, at den meromkostning for samfundet som den slags aktiviteter skaber kan ramme tilbage på virksomheden selv.

  • 13
  • 2

“En græsrodsbevægelse i området omkring Femern bekæmper tunnelbyggeriet ansporet af først og fremmest den tyske naturfredningsforening Nabu.”

Nabu blev stiftet i 1899 og er med 560.000 medlemmer Tysklands største miljøorganisation, ikke helt en græsrodsbevægelse, snarer et meget velorganiseret imperium. Som i øvrigt bliver betalt af Scandlines for at genere Femernforbindelsen, det er ikke en konsperationsteori, det erkender Nabu.

Jeg ser Femerntunnelen som et miljørigtigt projekt. Det er først og fremmest til gavn for jernbanen som kan halvere rejsetiden fra København til Hamborg, det kan bilerne ikke opnå, og toget kan dermed bedre konkurrere med fly og biler/lastbiler. Der skabes langt større kapacitet for gods da der i dag ikke kører gods på Sydbanen overhoved. De to færgehavne kan fjernes fra kystlinien. Godstogene mellem Sverige og Tyskland sparer 160 kilometers kørsel eller en dieselfærge fra Sydsverige. Trafikken lægges ned under havbunden i stedet for at piske igennem vandet med færgerne. Jernbanen elektrificeres og udbygges. Det eneste ikke rigtigt miljørigtige er den tyske motortrafikvej som udbygges til motorvej men det gør vel ikke rigtigt den store forskel om det er en motortrafikvej eller en motorvej.

  • 17
  • 5

...om forbindelsen nogensinde kommer til at løbe rundt uden tilskud.

Bemærk: Storebæltsforbindelsen er betalt, men da staten har taget penge fra kassen, ser det ud som om den ikke er tilbagebetalt.

  • 10
  • 1

Bent - det ville klæde dig, om du havde sat dig ind i tingene. Tyskland har forpligtiget sig til at lave jernbanen 2to-sporet til Bad Schwartau.

Som udlandsdansker i Tyskland kan jeg fortælle dig at Fehmern-forbindelsen ligger så lavt på prioritetslisten her, at man skal ned i kælderen for at finde den. Det gælder både for DB og forbundsregeringen.
Hvad skulle der dog ske ved at D ikke lavede vejen og jernbanen? Intet.
Begejstringen ligger alene i DK og delvist i Slesvig-Holsten.

Det ville klæde dig, hvis du satte dig lidt ind i realiteterne.

Men lad os dog vædde en kasse pils om hvordan det ser ud 7 år efter tunnelåbningen.

  • 6
  • 5

Hvad skulle der dog ske ved at D ikke lavede vejen og jernbanen? Intet.

En mellemstatslig aftale skal godkendes af de enkelte landes parlamenter. Tyskland risikerer et erstatningskrav fra Danmark ved EU-domstolen og en parlamentariske krise hvis man ikke længere selv følger hvad man selv har vedtaget.

———————————-

Trafikalt vil det tvinge godstogene mellem Tyskland og Sverige til fortsat at køre over Fyn og Jylland hvilket også vil irritere svenskerne og betyde man bliver nødt til at ofre milliarder på den bane i stedet for, altså opnår man intet.

  • 6
  • 3

Som udlandsdansker i Tyskland kan jeg fortælle dig at Fehmern-forbindelsen ligger så lavt på prioritetslisten her, at man skal ned i kælderen for at finde den.

Hvad er lige overraskelsen her? Danmark har 95% af Europa liggende mod syd mens Tyskland har den mindste del af Europas befolkning i nordlig retning. Der bor langt flere mennesker vest, øst og syd for Tyskland end nord for, så selvfølgelig har vi en kæmpe interesse i forbindelsen og den tyske er begrænset.

Det betyder ikke Tyskland vil bryde sin mellemstatslige aftale med Danmark om udbygningen af motorvejen og jernbanen.

  • 7
  • 1

Som udlandsdansker i Tyskland kan jeg fortælle dig at Fehmern-forbindelsen ligger så lavt på prioritetslisten her, at man skal ned i kælderen for at finde den. Det gælder både for DB og forbundsregeringen.

Muligvis, men i hvor store dele af Danmark tror du at den forbindelse har større prioritet end så mange projekter? Måske når først byggeriet for alvor kommer igang, dvs. første spadestik bliver taget.

Men ikke desto mindre har DB Netze (som stort set svarer til Banedanmark, med den undtagelse at være ejet af DB og ikke staten) en ret omfattende hjemmeside omkring udvidelsen af baneforbindelsen mellem Lübeck og Femern Bælt. Link: https://www.anbindung-fbq.de/de/
Meget kort fortalt går projektet ud på dels at rette kurver ud på eksisterende strækninger for at tillade højere hastigheder, dels lave forbindelser uden om (en slags omfartsbane, hvor den eksisterende strækning bevares til regionaltog og suppleres med nye korte strækninger) f.eks. feriebyer; samt gøre hele strækningen dobbeltsporet og elektrificeret.

  • 2
  • 0