Efter dyrt metroforlig: Den kritiske del af byggeriet står stadig stille
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Efter dyrt metroforlig: Den kritiske del af byggeriet står stadig stille

Illustration: Emil Hornstrup Jakobsen / Das Büro

Den største risiko i den lige nu 24,6 milliard kroner dyre Cityring er færdiggørelsen af stationerne. Det fastslog bestyrelsesformanden for Metroselskabet, Jørn Neergaard Larsen, i går, efter at selskabet havde offentliggjort hovedtrækkene i et forlig med entreprenørkonsortiet CMT, som bygger Cityringen.

»Færdiggørelsen af stationerne er den mest forsinkede del af arbejdet og den største risiko,« forklarede han til Ingeniøren.

Arbejdet stoppet i efteråret

De to 15,5 km lange tunneller er færdigboret, og alle stationer er udgravede. Men CMT ragede i efteråret uklar med underentreprenøren MT Højgaard, som i 2014 vandt den 570 millioner kroner store opgave med at lave såkaldt ‘Architectural Finishes’ på de 17 stationer.

Det drejer sig blandt andet om vægbeklædning, fliser og ovenlys. Eftersom hver station har sit eget arkitektoniske udtryk med høje æstetiske krav, og byggepladsen er klemt inde mellem spor, trapper og elevatorer, er det en tidskrævende opgave.

Årsagen til striden mellem MT Højgaard og CMT er aldrig blevet offentliggjort, men ifølge Metroselskabet forlod MT Højgaard byggepladserne i efteråret, og i januar vurderede Metroselskabets direktør Henrik Plougmann Olsen, at konflikten kunne medføre, at åbningen af Cityringen ville blive udsat med flere måneder.

Læs også: Arbejdet på Cityringen gået i stå og entreprenør kræver 7 milliarder kroner

»Grunden til, at vi følger striden mellem CMT og MT Højgaard så nøje, er, at det har nået et stadie, hvor projektet risikerer at blive forsinket. Det kan løbe op i syv måneder og endda vokse, hvis ikke striden og problemet bliver løst, og det er derfor, vi går ind i det nu,« sagde han til Berlingske Business i januar.

Har ikke løst entreprenørstrid

CMT udnyttede konflikten med MT Højgaard: Medmindre Metroselskabet indvilgede i at forhandle om ekstrakravene, ville CMT ikke engang forsøge at finde en løsning med MT Højgaard, forklarede Metroselskabet i den halvårlige anlægsstatus, som Folketinget modtog i januar.

Læs også: Cityringen sluttes i åbent slagsmål

Onsdag endte striden om ekstrakravene: Metroselskabet betalte 850 millioner kroner til CMT, som til gengæld opgav halvdelen af sine ekstrakrav og accepterede, at en eventuel voldgiftssag om resten af entreprenørens krav maksimalt kan føre til en ekstrabetaling på 1,8 milliarder kroner. Men striden mellem CMT og MT Højgaard er stadig ikke løst. Så arbejdet med at færdiggøre stationerne står stadig stille.

»Vi arbejder videre på at finde en løsning på de arkitektoniske arbejder. Vi forventer at finde en løsning på det inden længe,« fortæller vicedirektør i CMT Sigurd Nissen-Petersen.

Læs også: Entreprenør på bonusjagt gav urealistisk metrotidsplan

Hos MT Højgaard er der også optimisme:

»Vi har fortsat en kontrakt med CMT om AF-arbejder på Cityringen, og vi er meget optaget af at få projektet godt i mål. Vi drøfter i øjeblikket med CMT, hvordan vi kommer videre med arbejdet på stationerne. Vi er gået ind i de drøftelser for at finde fremtidssikrede løsninger, så vi kan komme videre. Det håber, og det tror vi, at alle gode kræfter kan samles om,« skriver koncerndirektør John Nordby i en mail til Ingeniøren.

CMT: MT Højgaard kan ryge ud

Men forhandlingerne ender ikke nødvendigvis med at MT Højgaard kommer tilbage på byggeriet, siger Sigurd Nissen-Petersen.

»Det er uafklaret, om det bliver MT Højgaard, der kommer til at gøre arbejdet færdigt,« siger han.

Læs også: Avis: Forstærkning af skaktvægge bag milliardkrav mod Metroselskabet

Metroselskabet vil ikke blande sig i striden, men har som en del af forliget med CMT revideret tidsplanerne for den resterende byggeproces og givet CMT det entydige ansvar for, at alle milepæle bliver nået.

»Vi har samlet ansvaret for at koordinere de udestående byggeaktiviteter og eventuelt sætte ekstra ressourcer ind hos entreprenøren. CMT har fået bedre likviditet men har så også fået ansvaret for, at det hele står færdigt i sommeren 2019. (...) Det er en meget relevant del af forliget, fordi der er så meget installationsarbejde, der skal klares, før togene kan køre,« siger bestyrelsesformand Jørn Neergaard Larsen til Ingeniøren.

Bliver Cityringen forsinket, kan det koste Metroselskabet dyrt. Et års forsinkelse vil således koste omkring 500 millioner kroner alene i mistede billetindtægter.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten