Efter dansk forbud: Nu kontrolleres norske tog for vognfejl
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Efter dansk forbud: Nu kontrolleres norske tog for vognfejl

Illustration: VTG

Onsdag d. 2. januar blev otte personer dræbt, da en sættevogn med ølkasser rev sig løs fra et godstog og ramte et modkørende passagertog på Storebæltsbroen. Sættevognen var fæstnet til en såkaldt lommevogn. (Se illustration længere nede)

Danske myndigheder har siden forbudt sættevogne på lommevogne at køre på danske jernbaner.. Forbuddet kommer efter, at Havarikommissionen fandt en række fejl under kontrolundersøgelser af låsemekanismen mellem trailer og vogn hos operatøren DB Cargo.

Kontrollerer norske selskaber

Direktør Erik Ø. Reiersøl-Johnsen i Statens jernbanetilsyn i Norge fortæller, at de har sat gang i arbejdet med at kontrollere norske selskaber, som benytter sig af lommevogne.

Det er vigtigt at se på de norske forhold. Pointen er ikke nødvendigvis, hvorvidt det bør være tilladt at fæstne sættevogne på tog eller ej, men hellere hvordan de fæstnes. Det kan tænkes, at dette gøres anderledes i Danmark end i Norge, siger Reiersøl-Johnsen.

Når det kommer til, hvorvidt Jernbanetilsynet vil komme frem til et tilsvarende forbud som i Danmark, svarer direktøren, at de ikke vil følge en anden myndighed slavisk.

»Nu bruger vi tid på at lave en selvstændig vurdering,« siger Reiersøl-Johnsen.

Han påpeger, at man endnu ikke har klarhed over, hvad der faktisk ledte til togulykken på Storebæltsbroen.

Risikovurdering kan tage tid

Hvor lang tid det vil tage at vurdere en eventuel risiko på det norske jernbanenet kan tilsynet ikke svare på.

»Vi begyndte kontrolarbejdet tirsdag d. 8. januar. Om dette vil tage et par dage eller en uge, vil jeg ikke spekulere i,« siger direktøren.

Det præcise omfang af lommevogne er vanskeligt at slå fast ifølge Jernbanetilsynet, eftersom ikke alle vogne er registreret i Norge.

»Men vi ved, at der også er en vis volumen her,« bekræfter Reiersøl-Johnsen

Selskaberne har ansvar for sikkerheden

I en e-mail til Teknisk Ukeblad skriver rådgiver Terje Owrehagen i Statens jernbanetilsyn (SJT), at de følger nøje med i, hvad de danske myndigheder foretager sig videre, når det gælder lommevogne.

Han påpeger også, at det generelt set er jernbanevirksomhederne selv, der har ansvaret for en sikker levering. SJT fører blandt andet tilsyn med, at virksomhederne har retningslinjer for at sikre last før afgang.

»Virksomhedernes retningslinjer omfatter kontrol af lasten. Før den kan placeres på togvognen kontrolleres lasten for eventuelle fejl og mangler. Vægten på lasten fastsættes før afgang og sikres i henhold til retningslinjerne. Til slut foretages en lastkontrol,« skriver Owrehagen.

25 fods container blæste af tog ved Fauske

Ulykken på Storebælt opstod under svært kraftig vind. Lignende hændelser har også fundet sted i Norge. Senest under uvejret ”Ylva” i 2017.

Den 23. november 2017 blæste en container af et godstog ved Finneid bro, syd for Fauske station. Det var godt nok ikke en sættevogn fæstnet til en lommevogn, men en 25 fods container fæstnet til en to-akslet vogn.

Vindberegninger på stedet viste, at vindstødene måtte være over 33 meter i sekundet for at tippe en sådan container af en to-akslet vogn.

I rapporten fremlagde Havarikommissionen to sikkerhedsanbefalinger, som SJT nu følger op på.

Den ene anbefaling er, at Bane NOR SF, som forvalter infrastrukturen, er pålagt at udvide beredskabet til også at omfatte varsel til alle jernbaneselskaber om stærk vind.

De andre anbefalinger er, at jernbaneselskaberne pålægges at indføre retningslinjer om foranstaltninger, når de får varsel om stærk vind.

Det er foreløbigt uklart, hvornår den endelige rapport fra den danske havarikommission er klar.

Illustration: Teknologiens Mediehus / Lasse Gorm Jensen
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hold nu op med det klynkeri over at myndighederne, som skal varetage sikkerheden rent faktisk passer deres job - de er fagfolk og ikke politikere.

Første tilladelse til at køre igen er allerede givet, efter at HectorRail har dokumenteret, at de (nu) har styr på sikkerheden. Det burde alle operatører have haft hele tiden - uanset regler.

http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Presse/Ny...

  • 4
  • 0