Efter Brexit: Usikkerhed omkring briternes roaminggebyrer

På trods af løfter om det modsatte, får briterne nu pålagt gebyrer for at roame i EU. Illustration: Oli Scarff/AFP/Ritzau Scanpix

Det er næppe nogen overraskelse, at der har været en del usikkerhed forbundet med, at Storbritannien i 2016 valgte at forlade EU.

Nu viser det sig, at også fravalget af EU's 'Roam Like at Home'-regulering, som giver europæerne fri roaming, når de rejser indenfor EU, har efterladt briterne i en usikker situation.

For flere store teleselskaber har igen introduceret roaminggebyrer for britere, der bruger mobilen i EU. Det viser en opgørelse, som det britiske forbrugermedie MoneySavingExpert.com har lavet.

Den viser, at fem af de største teleudbydere, på trods af løfter om det modsatte, har genintroduceret roaminggebyrer for briterne, der lyder på to pund om dagen.

Men "dagen" er et vidt begreb, for ved nogle af selskaberne, eksempelvis Vodafone og 3, betyder "dagen" 24 timer efter første brug, mens det hos selskabet EE defineres som klokken 00.00 til 23.59. Det betyder, at en given person kan blive pålagt gebyr for at roame i en lufthavn i EU klokken 23.45, og endnu et gebyr, når klokken har rundet midnat.

Samtidig fandt MoneySavingExpert.com, at teleudbyderne ikke længere behøver at advare forbrugerne om roamingpriserne, sætte et månedligt loft på gebyrerne eller tilbyde beskyttelse mod utilsigtet roaming, skriver Engineering & Technology.

Derfor nærer manden bag rapporten, grundlægger af MoneySavingExpert.com, Martin Lewis, heller ikke den store tillid til teleudbyderne.

»Jeg har ingen tillid til, at teleselskaberne kan regulere sig selv. Da vi forlod EU lovede de, at de ikke ville introducere europæiske roaminggebyrer, men nu har de fleste store netværk brudt det løfte,« siger Martin Lewis.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg har Oister (3's net) og deres EU roaming regler gælder også i UK. Jeg besøgte selv UK i maj, og der var ingen problemer med hverken brug eller betaling.

Det er UK's regering, der ikke kan finde ud af at pålægge deres teleselskaber, at de skal følge EU's regler. De fleste UK selskaber med eget net er ligesom Telia, Telenord og 3 i Danmark store internationale selskaber, der har mobilnet både i UK og EU.

Men det ville naturligvis have været lettere, hvis UK havde forhandlet en aftale med EU, da de forhandlede deres post-Brexit TCA (Trade and Cooperation Agreement).

Lars :)

  • 7
  • 0

Det er UK's regering, der ikke kan finde ud af at pålægge deres teleselskaber, at de skal følge EU's regler.

Tjah - jeg vil nærmere sige, at det vil være fuldstændigt ideologisk umuligt for den nuværende regering derovre at bede teleselskaberne følge EU regler. Brexit er solgt på at slippe for det såkaldte regeltyrani og at få suveræniteten tilbage.

Og den konservative regering er de velhavendes parti, så de vil heller ikke pålægge deres donorer (teleselskaberne) unødige regler. Befolkningen ligger som de har redt med at blive overbevist om at stemme mod deres egne interesser på en masse områder.

Jeg kiggede lige hurtigt omkring, og det ser ud til at UK stadig er med i de danske roamingpakker ligesom f.eks. Tyrkiet også er med mange steder i dag.

  • 8
  • 1

»Jeg har ingen tillid til, at teleselskaberne kan regulere sig selv. ... «

Nej, det er vi mange, der ikke har. Der er en årsag til, at EU begyndte den meget omfattende detailregulering af teleområdet tilbage i 2007. Teleselskaberne havde fået lang line og et årti til selv at rette ind. Da de så ikke gjorde det, faldt hammeren.

  • 6
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten