Effektiv, dansk minerydning med gummidug og gaffatape
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Effektiv, dansk minerydning med gummidug og gaffatape

Biiiiiiiiiip!... Biiiiiiiiiip!... Biiiiiiiiiip!...

Sådan har civilingeniør i elektronik Rune Persson og geofysiker Thomas Engholms arbejdsdag lydt det seneste år på Skallingen på Vestkysten uden for Esbjerg.

Hvert enkelt hyl fra apparaterne inde i deres Landrover markerede, at de var trillet over en antipersonelmine eller pansermine fra 2. Verdenskrig. Omkring 500 gange skete det.

WADSen har afsøgt miner på et areal svarende til 300 fodboldbaner... Illustration: Peter Høvring
I alt 500 miner fra 2. verdenskrig blev fundet på Skallingen. Flest antipersonelminer såsom træminer og stokminer. Derudover få panserminer. Illustration: Peter Høvring
Minerydningen på Skallingen skal gøre Danmark minefrit, så kravet fra den såkaldte Ottawa-konvention, som Danmark underskrev i 1999, kan opfyldes. Illustration: Peter Høvring
Der kan ofte være få meter fra ryddede stier og så til en mine skjult under jorden i et borgerkrigshærget land. Her Angola. Illustration: Mike Kollöffel

Detektionen lod sig gøre med et Wide Area Detection System-anlæg. En kraftig gummidug fastgjort til en tværbom, hvor gaffatape og blå nylonsnore holder sammen på velvoksne metaldetektorer i tykke kabler i cirkelmønstre. Systemet trækkes så efter det terrængående køretøj.

Af udseende ikke verdens mest sofistikerede våben mod de gamle, gemte dræberlevn. Og det er systemet ej heller, bedyrer Rune Persson. Men særdeles praktisk.

»Vi har vildt gode erfaringer med det. Blandt andet fordi gummidugen følger konturerne og ikke trykker på overfladen,« forklarer han.

Stranden ryddet for miner

WADS-teknikken blev opfundet under minerydning i Angola, men Rune Persson og Thomas Engholm har optimeret teknikken på Skallingen for Folkekirkens Nødhjælp.

Den udvikling skete blandt andet inde i Landroveren. Her sørger et Differential Global Positioning System og en Analog Digital Converter for, at hver eneste mistænkelig hylen kan plottes nøjagtigt ind på en computerskærm, når en spole med metaldetektorernes puls 20 gange i sekunder får gevinst.

Justeringsarbejdet har drejet sig om at finindstille spolestørrelsen, alt efter hvad man har villet hitte og hvor dybt. Rune Persson og Thomas Engholm havde helst set, at de kunne undersøge helt ned i 1,5 meter dybde. De nåede dog kun til 80 centimeter.

»Men det er det bedste, noget system kan gøre. Og når vi med gummidugen kommer i to milimeters afstand til sandet, giver det 20 ekstra centimeter i detektionsdybde,« fortæller Rune Persson.

Metoden er hurtigere, mere effektiv og adskiller sig fra de traditionelle enten med håndholdte minesøgere, der undersørger jorden centimeter for centimeter med en spids eller pansrede vogne, der kører med metaldetektorerne spændt op foran sig i en højere højde og derfor dårlige detektion.

De pansrede vogne vil dog stadig være nødvendige, idet de skal sikre sig, at minerne befinder sig så dybt nede, at det er sikkert for Landroveren efterfølgende at passere henover med WADS-teknikken. Men hvorfor så foretage minerydning, hvis det er sikkert at passere henover?

Det behov har Rune Persson og Thomas Engholm kunne se blive bekræftet på den vestjyske strand. Erosion og udskylning kan få minerne til at kravle op til overfladen. Modeller viser ligefrem, at specielt tæt på klitter kan blandingen af sand og vand snildt vende en mine halvanden meter rundt.

Dertil kommer, at gummidugen gør, at minerydderne enkelt kan kontrollere rabbatter, grøfter og andre ellers ufremkommelige steder.

Fordømmer danskere i Sudan

WADS-teknikken har bevist sit værd. Rune Persson og Thomas Engholm er blevet færdige at rydde hele Skallingen for miner, så børn til sommer atter trygt kan opføre sandslotte på stranden.

»Det er fint. Men vore primære opgaver er jo at sørge for, at folk i Afrika kan få adgang til marker og infrastruktur igen,« siger Rune Persson.

Han henviser især til Sudan, hvor vejene er spækket med miner efter den længste krig på kontinentet. Arbejdet på Skallingen har direkte haft netop den opgave for øje med start om få måneder.

Men Præsident al-Bashir svor onsdag til en demonstration i hovedstaden Khartoum, at »ikke en eneste dansk fod fra nu af får lov til at besudle Sudan« som en reaktion på offentliggørelsen af Kurt Westergaards Muhammed-tegning.

Budskabet blev bakket op af tusinder af demonstranter. Ifølge nyhedsbureauet Reuters råbte den 35-årige civilingeniør Mo'tasim Salaheddin:

»Sudan har 35 millioner mennesker. De er alle bin Laden. Enhver, der fornærmer islam, er et åbent måll.«.

Hvis WADS-teknikken skal virke ordentligt i Sudan, skal Rune Persson og Thomas Engholm med og operere anlægget. En opgave, de yderst gerne vil udføre trods truslerne.

»Vi håber, at situationen stilner lidt af. Men ellers er der masser af andre steder, hvor der også er brug for det,« siger Rune Persson.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Til civilingeniør i elektronik Rune Persson

Jeg vil gerne foreslå en forbedring. Denne dug, som slæbes bag ved bilen skal sidde i et stativ forskudt i en vinkel, således at der hver gang bilen kører en bane, afsøges området til venstre (eller højre - hvordan man nu vælger at montere stativet). Bilen kører således altid i et område som Er afsøgt. Dette er langt mere rationelt, idet man ikke er afhængig af pansrede vogne til først at afsøge, der hvor bilen skal gøre.

Jeg vil afslutningsvis bringe et citat fra den nyeste Robert fisk artikel i The Independent, hvor han også beskæftiger sig med de mange miner, som ligger rundt omkring.

THE INDEPENDENT Saturday, 1 March 2008

Robert Fisk: The gardens of the devil, still sowing death

The foundation of their lives remains the war that was fought before they were born

"As the Egyptian Mail pointed out last month, we in the West remember the dead of Alamein every year. But who remembers the dead of Egypt? And just for the record, although the British and Italians and Germans have all forwarded their ancient minefield maps to the Egyptians – and although the Egyptian army cleared 2,976 mines between 1983 and 1999 – there remain about 17.6 million landmines beneath the Egyptian coastal strip, according to the country's clearance organisation.

Since 1982 alone, 700 Egyptians have been killed by them and another 7,600 wounded."


http://www.independent.co.uk/news/fisk/rob...

  • 0
  • 0

Til Ole Poulsen

Tak for dit forslag. Metoden med en detektor forskudt fra køretøjet er allerede i vores "værkstøjskasse", men på Skallingen blev denne metode fravalg. Dette skyldes blandt andet, at terrænet er meget kuperet, og det derfor ville være nødvendigt at kunne justere "stativet" i højden mens der søges.
Men det er bestemt en oplagt metode til søgning hvor overfladetruslen er højere end på skalllingen. Det vil dog stadig være nødvendigt med et pansret køretøj, da det ikke kan garanteres at dugen ikke detonerer en mine eller en eventuel cluster-bomblet, da disse kan være meget ustabile.

  • 0
  • 0

Rune Perrson;
Hvad består dugen af?
Det ser ud, som om der er meget mere elektronik inde i bilen, sammenlignet med en almindelig guldgraver detector?

mvh knud

  • 0
  • 0

Landbruget har garenteret fundet løsninger allerede, med hensyn til at have hydraulik som kompenserer for jordknolder og lignende.

Se denne skårlægger f.ex:

http://www.lr.dk/bygningerogmaskiner/infor...

Det jeg mener er, at det vil være dumt at opfinde den dybe tallerken igen.

Det er ironisk, at der måske ganske få kilometer fra skallingen findes en maskinfabrik, som kan hjælpe jer med en bom, som kan følge terrænet

  • 0
  • 0

Hej Knud,

Dugen består af armeret gummi som er holdt på plads af en ramme af glasfiber. Der er bestemt en del elektronik i bilen da vi på Skallingen kører med 5 detektorer samt DGPS system og datalagringsenhed. Det er dog samlet ikke mere end hvad der kan være i et par store kufferter. Meget praktisk hvis det skal transporteres rundt i landområder i Afrika.

Til Ole,

Ja, det er bestemt bedst at trække på allerede kendt teknologi, men til denne opgave har det været mest hensigtsmæssigt at slæbe det efter køretøjet. Desuden skal bommen være fuldstændig fri for metal eller andre ledene materialer da dette ellers vil påvirke detektorerne.

  • 0
  • 0

Rune,
Jeg har været ved at tænke på kevlar til bommen, men det bliver nok svært at undgå metal i det hele taget.

Hvad med at isolere måtten oventil, sådan at detektorne herefter kun virker nedad?

Med venlig hilsen

Ole

P:S Hvad med at tage til Ægypten? Med 17 millioner miner fra 2.verdenskrig turde være rigelig at give sig i kast med, og med den indhøstede træning og erfaring dér, kan I altid siden begive Jer til Ægyptens naboland, Sudan.

  • 0
  • 0

Ifølge nyhedsbureauet Reuters råbte den 35-årige civilingeniør Mo’tasim Salaheddin:
»Sudan har 35 millioner mennesker. De er alle bin Laden. Enhver, der fornærmer islam, er et åbent måll.«.

Mon vi egentligt vil have flere typer som Bin Laden!?! så vil jeg hellere lade minerne blive og så kan det jo værre at efterhånden som Bin Laden's tramper på dem så bli'r der færre af dem...

En civilingeniør, der åbenbart er meget troende, burde da kunne indse at folk der hjælper med at fjerne miner - faktisk gør et godt stykke arbejde.

  • 0
  • 0

Jeg kunne godt tænke mig at vide om det viste system til minerydnings også er afprøvet med moderne antipersonel miner? Til forskel fra WW2's landminer er moderne miner nogle geniale små sataner konstrueret næsten uden metal, så der er næsten ikke noget at detektere på.

  • 0
  • 0

Jeg har været med til at udvikle WADS systemet i Angola - en videreudvikling af et system brugt til minerydning i Eritrea.

http://maic.jmu.edu/journal/10.1/RandD/dur...

Jeg tror ikke det er muligt at kopiere metoden fra Skallingen til f.eks. Sudan da metoden på Skallingen er meget teknisk tung og vil være dyrt og svært logistisk.

Der vil nok heller ikke være plads til ret mange lokale i selve rydningsprocessen men en mellemting mellem Skallingen og hvad der blev brugt i Eritrea og Angola vil nok være bedre og noget som de lokale vil få glæde af.

  • 0
  • 0

Med opsætning som det tidlige KIMS fra Eritrea og WADS brugt i Angola er detektorerne monteret foran på det pansrede køretøj. Man køre meget langsomt 2-5 km/t og da detektorerne er monteret flere meter foran forhjulene har køren et par sekunder til at reagere og træde på bremsen hvis geofysikeren der hele tiden sidder og moniterer signalerne fra detektorerne ser noget der kunne indikere en pansermine.

Det er testet og ”bilen” stopper inden hjulene kører over en evt. pansermine.

Det er den metode vi brugte i de områder hvor risikoen for at finde panserminer var til stede.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten