EEA: Elbiler har mindre CO2-udledning end almindelige biler
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

EEA: Elbiler har mindre CO2-udledning end almindelige biler

Illustration: koson/Bigstock

Der kommer flere elbiler i Europa, så det er på tide at overveje, hvordan de skal udformes, bruges og genbruges. Det er konklusionerne i en ny rapport som EEA, Det Europæiske Miljøagentur,

Ifølge rapporten »Electric vehicles from life cycle and circular economy perspectives« er elbiler et marked, som vokser – mængden af registrerede biler i Europa vil stige til mellem 3,9 og 13 procent af alle nye indregistreringer i 2030, betydeligt højere end de 0,6 procent, som blev indregistreret i 2017.

CO2-udledningen fra elbiler, som får deres strøm fra det nuværende europæiske elnet, vil være mellem 17 og 21 procent lavere end dieselbiler og 26 til 30 procent mindre end for benzinbiler af samme størrelse.

EEA understreger i rapporten, at elbilernes udledning fuldstændig afhænger af energimikset for den strøm, som de oplades med. Hvis strømmen er produceret af ikke-fossile energikilder, er udledningen lav, men med et elnet, som udelukkende understøttes af fossile kilder, er der ingen samlet reduktion.

Omkostningstung produktion

Ifølge rapporten kræver produktionen af en elbil flere råstoffer og har en højere drivhusgasudledning end produktionen af en tilsvarende bil med forbrændingsmotor. Særligt batterierne kræver en del ressourcer at producere, heraf nogle, som er ret begrænsede, de såkaldte rare earth ressources.

CO2-reduktionen kommer alene fra elbilens levetid, mens den kører. Så jo længere levetid elbilerne kan få på vejene, des mindre deres klimabelastning.

Derimod er et stigende behov for større batterier og længere rækkevidde et problem for fremtidige elbiler. Jo større batteri, desto større omkostning til råmaterialer brugt i produktionen. Samtidig øger det bilens vægt, som igen øger energibehovet per kørt kilometer.

Derfor foreslår EEA, at man bør give incitament til, at elbilproducenterne laver mindre biler med mindre batterier og rækkevidde. Dette vil igen stille større krav til den infrastruktur, som skal gøre det muligt at lade bilerne.

Krav om genanvendelse og cirkulær økonomi.

Rapporten understreger, at netop genanvendelse er fundamentalt for at nedbringe klimabelastningen fra elbilerne. Dette er også et af de centrale svagheder, da man er afhængig af ny teknologi til bedre at genanvende en række af de sjældne råstoffer, som bruges i elbilernes batterier.

Desuden skal der arbejdes mere med rent faktisk at forstå muligheder, som ligger i genanvendelse af batterier i anden regi. Altså når de ikke længere er anvendelige i elbiler.

Rapporten understreger desuden vigtigheden af samspil med den resterende persontransport.

»Hvor elbiler har en vigtig rolle i fremtidens mobilitet, er det essentielt at overveje elbilernes rolle sammen med offentlig transport og aktiv transport (som gang og cykling),« skriver EEA i rapporten

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"mængden af registrerede [el]biler i Europa vil stige til mellem 3,9 og 13 procent af alle nye indregistreringer i 2030, betydeligt højere end de 0,6 procent som blev indregistreret i 2017."

De har vist glemt at følge med i nyhederne, batterierne falder stadig med 10% om året og alle bilfabrikanter har efterhånden meddelt at de har en elbil klar i 2020. At have et estimat der siger 3,9 - 13 % elbiler af nysalget i Europa i 2030 må siges at være pessimistisk.
Mit bud er 70-90 % af alle nyindregisterede biler i 2030 er elbiler (både med eller uden diverse tilskudsordninger).

  • 24
  • 7

Ved hjælp af registrerede forbrugsmønstre og abonnementsordninger kan tusindvis af elbiler blive decentrale el-lagre.

Nu er jeg ikke helt med på hvad du mener der ligger bag forbrugsmønstre og abonnementsordninger men hvis jeg sætter min elbil til opladning ville jeg da blive lidt ked af det hvis du (min nabo) har afladt mit batteri en aften hvor jeg ikke havde en planlagt kørsel men fik behovet for at kører.

Jeg ved godt at elbilen anses for at være klima frelseren i disse dage men jeg ser lidt anderledes på sagen. Jeg ser nærmere en tikkende bombe under miljøet, når batterier skrottes uautoriseret i den "lokale sø".
Er det ikke Indien, der i disse dage sætter store antal el-tuk tuk'er på gaden?
Mon alle disse bliver skrottet efter forskrifterne eller bliver det bare det samme som de skræk senarier vi ser, når skibe skrottes på stranden i Indien?

  • 9
  • 16

Hvis elbilen kun reducerer CO2udslippet i forhold til fossilbilens med en tredjedel, når alt tages med i opgørelsen, så er elbilerne jo slet ikke nogen løsning.

Længere er den ikke.

Troen på det tekniske fix fungerer stort set som en undskyldning for at fortsætte en katastrofal udvikling: https://www.theguardian.com/environment/20...

Det er de sociale og individuelle kriterier for succes og udvikling, den er gal med.

  • 10
  • 19

Hvis elbilen kun reducerer CO2udslippet i forhold til fossilbilens med en tredjedel, når alt tages med i opgørelsen, så er elbilerne jo slet ikke nogen løsning.

Hvor meget elbiler skal reducerer CO2udslippet med er en politisk beslutning. Hvis man beslutter sig at gå 100% CO2-frit i elforsyningen, så er elbiler også 100% CO2-fri.
Det samme kan siges om bilproduktion. Kommer energien til bilproduktionen fra CO2-fri kilder, så er bilproduktionen også 100% CO2-fri.

Tilgengæld hjælper det ikke meget at gå 100% CO2-fri i elforsyningen og så stadigvæk køre rundt i dielsebiler.

  • 29
  • 6

Hvor meget elbiler skal reducerer CO2udslippet med er en politisk beslutning


Ok, så det politiske system bestemmer naturlovene!
Nej, det politiske system kan være med til at bestemme, hvad der kan betale sig socialt og hvad der ikke kan betale sig.
Hvis man som det er nu, fortsætter med at give kørselsfradrag, kontinuert sænker prisen på fossildrevne privatbiler, spærrer ben for udbygningen af den kollektive trafik, definerer den hellige økonomiske vækst som løsningen også på de problemer, som den beviseligt skaber omkring det økonomiske system fx med tilførsel af drivhusgasser til atmosfæren, så ved vi at det ender galt.
Elbilen er ikke nogen løsning. Den er en sutteklud, en undskyldning som de skyldige bruger i forsøget på at se bort fra det, som fundamentalt set står for.

  • 10
  • 16

150.000km er langt fra levetiden for en BEV. Pga. meget færre roterende dele og simplere motor skulle jeg mene at levetiden er mindst 2 gange levetiden for en ICE.
Så tales der om genbrug af materialer, hvor det mest sandsynlige scenarie er genbrug af hele batteriet.
Begge dele er helt afgørende for at bedømme forskellen mellem BEV og ICE.

  • 14
  • 6

Du har nok desværre ret, jeg synes elbiler er gode, men de hjælper ikke meget på klimaet.
Elbiler er dyre, det ville nok være bedre at bruge merprisen på mere sol og vind, ja måske endda atomkraft.
Først når vi har fossilfrit el til overs, når husene er opvarmet med fossilfrit el og hvad vi ellers kan finde af lavthængende frugter begynder elbiler at give klimagevinst for pengene.
Der burde opstilles beregninger der viser hvor mange Kg CO2 udledning der spares pr. anvendt krone, jeg har på fornemmelsen elbiler får det svært i sammenligning.
Og nej, vi har ikke råd til at gøre alt på en gang.

  • 8
  • 16

Ok, så det politiske system bestemmer naturlovene!

Nej - politikerne bestemmer ikke naturlovene. Er el-produktionen 100% CO2 fri, så er elbilen det også (som allerede tidligere nævnt af Jens). MEN om, og hvor hurtigt vi stiller om til CO2 fri energikilder - det er i høj grad op til politikerne.
Og inden nogen nævner at jamen der er jo stadig fremstilling af bil og batteri, så gælder i vidt omfang det samme her - en del af energiforbruget på bilfabrikkerne (og deres underleverandører etc.) er ligeledes el, og CO2 emissionen fra produktionen vil derfor også falde i takt med at verden skifter til CO2 fri energikilder.

  • 20
  • 2

Og nej, vi har ikke råd til at gøre alt på en gang.


Hvad får dig til at tro at vi har et valg? Med bogstaveligt talt milliarder af biler i verden, er det ganske enkelt ikke en option at sige at det bare må vente 30 år.

Dit udgangspunkt syntes at være at vi bare kan vente med at gøre hvad der skal gøres til vi syntes at vi har lyst, tid og råd. Men det kan sagtens tænkes at det blive meget dyrere ikke at gøre noget. Der findes ikke altid en god, nem og billig løsning. Nogen gang står valget mellem pest og kolera - og det kan meget vel tænkes at vi rent faktisk befinder os i den situation nu.

  • 14
  • 3

Det er helt andre, nye for dem, toner VW's vd kommer ud med, ifølge det nye nr. af Elbilen (8-2018):

Tyske Bilproducenter har 50% chance for at overleve elbilernes ankomst.
Lykkedes det ikke, bliver Tyskland næste Detroit, med nedlagte bilfabrikker, udtaler Herbert Diess

Kikker man på gamle industriområder som Detroit, kan man læt se hvad der sker, når byer med en gang så stærke firmaer, og ledende industrier fallerer, sagde han.

Og :
op imod 600.000 tyskere kan miste arbejdet inden 2030.
(Tidligere tyske undersøgelser har også kommet til dette resultat)

VW må satse på elbiler for at kunne leve op til udledningskrav.

Europa har 126 fabrikker/ 112.000 arbejdere der fremstiller ICE.
Elbilens motor og batteripack har 200 dele, ICE har 1400

VW har nu til sidst for alvor indset, at det eneste måde at overleve på, er at satse på elbiler for alvor nu, ikke at forsøge at forbedre ICE-udledningerne, forlyder det.

""Det var inte med glädje Herbert Diess målade upp fremtiden""

.

Tyskernes største problem, og hjertet i elbilerne, er batterierne, (som det også lige er blevet understreget med Audi e-tron/LG batteripriser)
VW vil være nød til at få produktionen under eget tag hvis planerne skal lykkes, skriver "Elbilen"

.

BMW's udviklingschef Klaus Fröhlich håber stadig på dieselmotorens renaissance, og renere udslip, så 85% af alle BMW vil stadig have ICE i 2030. 🤔...😳

  • 8
  • 7

Der burde opstilles beregninger der viser hvor mange Kg CO2 udledning der spares pr. anvendt krone, jeg har på fornemmelsen elbiler får det svært i sammenligning.

Det må du forklare. Om 56 år er vi i den situation, at prisen på en en elbil vil væreden samme somen fossilbil (og samtidig er det så en bedre bil med færre driftsomkostninger).
Hvofor er der så om kostninger forbundet med at folk vælger en elbil, når de skal købe ny bil? Hvad er det for anvendte kroner du snakker om?

  • 14
  • 3

Tyskernes største problem, og hjertet i elbilerne, er batterierne, (som det også lige er blevet understreget med Audi e-tron/LG batteripriser)
VW vil være nød til at få produktionen under eget tag hvis planerne skal lykkes, skriver "Elbilen"

Batteritreknologi er mindst lige så vigtigt for en bilproducent, som motorteknologi hidtil har været. Der kan ikke være tvivl om, at de bilproducenter, der ønsker en plads i fremtiden, er nødt til at få kontrol over batteriteknologi-og produktion. Måske bedst. ved selv at stå for batteriproduktionen.

BMW's udviklingschef Klaus Fröhlich håber stadig på dieselmotorens renaissance, og renere udslip, så 85% af alle BMW vil stadig have ICE i 2030. 🤔...😳

Så med andre ord, hans mål er at lukke BMW.

  • 18
  • 3

Batteritreknologi er mindst lige så vigtigt for en bilproducent, som motorteknologi hidtil har været.

Bestemt, men tyskerne har jo aldrig troet på BEV, så nu hvor toget kører, står de tilbage på perronen.

VW's udmelding er den mest sensationelle de er kommet med, igennem de sidste 10 år, men den første som kan være sand og give mening.

.

Så med andre ord, hans mål er at lukke BMW.

Også min første tanke, hvis det virkelig er hans plan, men måske han bare kører lidt videre på ICEV producenternes løgne

.

PS:

Hvis vi nu allesammen giver tommelfinger ned, kan vi så bremse udviklingen, gøre fakta til løgn, og selv bestemme at alt er statiskt?

  • 1
  • 9

150.000km er langt fra levetiden for en BEV. Pga. meget færre roterende dele og simplere motor skulle jeg mene at levetiden er mindst 2 gange levetiden for en ICE.

Jeg tror at fabrikanten mangler erfaring eller med vilje underdimentionerer, for at holde prisen nede på elmotoren.
En kolega har fået skiftet 2 elmotorer i sin elbil, hvor min gamle bil fra år 2000, (280.000km) kun har haft åbnet motoren, for at skifte en utæt ventil dæksel pakning, fordi bilen dryppede på nyvaskede fliser, olie forbruget var næsten ikke målbart.

Moderne elbiler er heller ikke kun en motor og et batteri, der er stadig en lang række nødvendige mekaniske dele, som bilen ikke kan fungere uden.
El servo motor, bremseforstærker pumpe, vandkølings pumpe, køleblæsere, DC-DC convertere, batteri oplader/balancering, Aircon pumpe.
At Tesla vælger at montere 8-10 små motorer til dør håndtag og andre, i mine øjne, udnødvendige fungtioner, kan i sidste ende betyde, at den vil holde mere på værksted end en tilsvarende ICE bil.

  • 7
  • 6

Bestemt, men tyskerne har jo aldrig troet på BEV, så nu hvor toget kører, står de tilbage på perronen.

VW's udmelding er den mest sensationelle de er kommet med, igennem de sidste 10 år, men den første som kan være sand og give mening.

.

Så med andre ord, hans mål er at lukke BMW.

Også min første tanke, hvis det virkelig er hans plan, men måske han bare kører lidt videre på ICEV producenternes løgne

Hvad er det for et tog der kører, IC4?
Hvad er det der gør elbilsentusiaster blinde for virkeligheden?

Nu er EEA kommet med en rapport, der vurdere at elbils salget i 2030 vil ligge mellem 4% og 13% af nybilssalget.
Næ nej siger elbilsentusiasten. og byder ind 70- 90% uden skyggen af nogen form for indikationer på at det faktisk kunne være tilfældet.

BMW har vurderet at 15% af deres nybilssalg vil være elbiler i 2030, og det passer jo godt sammen med EEA´s vurdering.

Samme elbilsentusiaster har meget svært ved at erkende at batteriproduktion i Asien og Europa for nuværende foregå på el produceret af kulkraft, og at store batterier deraf udleder store mængder co2 under produktion.
Eneste battericelle fabrik som satser på co2 let produktion er Northvolt, men som åbenbart har svært ved at rejse den nødvendige kapital til for alvor at komme igang. Man håber på yderligere lån fra EU ´s bank EIB.

https://www.reuters.com/article/us-northvo...

Der er 2 ting der er værd at bemærke ved overstående artikel.

For det første, er det BMW som skyder penge i projektet.
BMW som nærmest er hadet i elbilskredse, fordi BMW mener at plugin hybriden er en del af løsningen omkring grøn transport.

For det andet fordi konsulthuset BCG, vurdere at der vil være en 40% batteri overkapaciet i 2021.

Jeg har ellers selv advokeret for manglende batteriproduktions kapacitet, som en bremse for elbilens udbredelse, men hvis det virkelig viser sig at der er en 40% batteri overkapacitet i 2021, så ligger elbilssalget stadig og roder omkring 2% om 2 år, og køre således stadig i krybesporet.

Det harmonere dårligt med det elbilsentusiaterne ellers ynder at banke os andre oven i hovedet med.
"Alle eksperter siger at i 2021 er BEV billigere end ICEV . endda uden subsidier af nogen art."

Nåja Lars Løkke siger jo at der ikke må sælges benzin eller dieselbiler efter 2030, men hvem tror på det?

Den eneste måde BEV kan gå sin sejrsgang i 2030, er hvis nybilssalget bliver reduceret kraftigt.
Det kan måske være en mulighed, hvis katastroferne begynder at regne ned over os.

  • 6
  • 8

Er el-produktionen 100% CO2 fri, så er elbilen det også (som allerede tidligere nævnt af Jens).


Nej, det er elbilen godt nok ikke!

Hvor stor en del af den nuværende elproduktion er CO2-fri, hvor stor en del af den kan blive det?

Intuitivt svar, dvs. groft sagt ud fra egen/mere eller mindre velkvalificerede almene viden:

El fra vind og sol, er ikke CO2 fri, men dog uden nær så store emissioner som fossilenergi.

Biogas har en lang række uheldige virkninger, og er primært sat i verden for at støtte en på mange andre måder ekstremt skadelig produktion af animalsk protein.

Det højeste tal, som artiklen nævner for besparelse ved elbiler ved nuværende produktion af el, ligger på en tredjedel, og altså med udgangspunkt i det nuværende bidrag fra vind, sol, biogas, affaldsafbrænding etc.

Vindproduktionen af el ligger mellem en tredjedel og halvdelen allerede, og man kan ikke komme op på 100 alene med vind.
Sol kan komme en del mere op, men det perfekte mix ligger vel ikke på mere end 20 %.
Biogas og anden biobrændsel er kun tvilsomt bæredygtig, eller slet ikke!
Kernekraft er udelukket her til lands, af mange gode grunde.

Transportsektoren bidrager med ca. 30% eller lidt mere til vores samlede udlendinger CO2.

Landbruget lidt mindre.

Industrien lidt mindre igen.

Opvarmning resten.

Jeg synes, at det er svært og få øje på, hvordan elbilerne kan komme til at bidrage med mere end en reduktion af det danske klimaaftryk på mere end 20 %.

Selvfølgelig er der masser af tekniske muligheder for reduktion på alle de andre fronter også. Men, alt i alt, så vil en anden livsstil med andre mål i tilværelsen end det maks af effekter og minimum af affekter, som vi ser nu, være den eneste realistiske løsning på det gigantiske problem, som vi står over for.

Vi kan sagtens have et godt liv i virksomhed, med færrer effekter og anden sanselighed og intelligent tilgang til vor sårbare blå planet, end det der lever ved jagten på vækst, som pt. fylder hele billedet.

Teknikken alene løser ikke problemet, men tilbyder kun nogle af de tangenter, som der skal spilles på. Resten handler om politik, livsstil, økonomi, ret og uret, respekt for problemerne vs blåøjet pladderoptimisme.

Og, igen, hvis jeg opfordrer til konflikt, så er det absolut ikke den blodige en af slagsen, men heller ikke den lille pæne en, hvor kravet om takt og tone står i vejen for at melde rent ud omkring hvem og hvad der er problemet.

  • 6
  • 11

Nu er EEA kommet med en rapport, der vurdere at elbils salget i 2030 vil ligge mellem 4% og 13% af nybilssalget.
Næ nej siger elbilsentusiasten. og byder ind 70- 90% uden skyggen af nogen form for indikationer på at det faktisk kunne være tilfældet.

Hvad er din egen forklaring på at en bilkøberne i 2030 i stort tal skulle skulle vælge en ICE-bil frem for en praktisk overlegen og billigere elbil?
De er bare alle sammen selvpinere?

Med tekniske revolutioner er det altid sådan, at de i starten skuffer mange med hvor længe de er om at slå i gennem. Mange har derfor for optimistiske forventninger til, hvor hurtigt de slår igennem.
Når man når det punkt, hvor man med den nye teknologi får et overlegent produkt til en billigere pris, så er der tilgengæld ingen grund for forbrugeren til andet end at vælge den nye teknologi.
Og så går skiftet meget, meget hurtigt. Derfor er der også mange langsigtede forventninger der er overdrevnt konservativt. Endda i meget voldsom grad. Måske fordi analyserne laves af økonomer, der bare fremskriver ud fra historiske tal.

Fladskærm tog hele markedet på få år, da skiftet skete, efter 10 års langsomt tilløb.
Det er naivt og imod enhver rational økonomisk tankegang at tro, at skiftet til elbiler skulle forløbe spor anderledes end andre teknologiskift.

  • 14
  • 4

Jeg tror også tallet er lavt sat, (3,9 og 13 procent, ) men slet ikke 70-90% som en anden skrev. jeg tror slet ikke det vil gå så stærkt de første par år som nogen tror, det tager tid at produktionen lavet om, finde de rigtige løsninger, effektivisere og komme op i gear.

De sjældne jordarter der skal bruges, skal der sikkert udvides eller laves flere miner så man kan skaffe tilstrækkeligt af det til at producere mange mio, store batterier til biler hvert år.

Elbilerne falder ikke nok i pris før der er en let overproduktion af batterier, så længe priserne på batterierne holdes oppe af stadig større efterspørgsel på dem, vil bilerne ikke falde meget, også er det kun lande som f.eks danmark, norge og andre lande med høje afgifter på ICE, hvor elbilen vil være et tilsvarende alternativ. de andre lande vil den være betragtelig dyrere, også vælger flertallet stadig ICE.

Så hvis folketinget holder afgiften på elbiler i ro indtil batteriproduktionen er kommet op i gear, og bilproducenterne har fundet de rigtige løsninger og kan producere det effektivt i store antal, så skal elbilen nok hurtigt overtage i danmark, resten af europa, vil salget være mindre, indtil priserne på ICE og BEV er næsten udlignet, også tager det også fart der..

  • 2
  • 5

Helt enig Jens,

Det man skal huske med elbiler kontra ICE, er at batteriet er den samme hvad end bilen er lille eller stor. Derfor kan det i dag ikke betale sig at lave små elbiler da batteriet udgør en for stor andel af prisen og ingen vil derfor vælge den lille elbil. Til genglæd koster hestekræfter ikke nær så meget hos elbilen og derfor kan store elbiler konkurrer med ICE.

Derfor starter alle producenterne da også med de store elbiler og derefter bevæger sig ned igennem rækkerne.
I 2012 kunne Teslas Model S konkurrerer direkte med Mercedes S-class, BMW 7-serie og Audi A8 - på pris og performance, luksus er en smagsag.
Her i 2018 er turen så kommet til modellerne lige under, Tesla Model 3 konkurrerer i dag direkte med Mercedes C/E-klasse, BMW 3-5 serie, Audi A4-6.
Fremadrettet har VW endelig udmeldt at de har den nye "Golf" klar i 2020 som de kalder "ID" der skulle tage endnu et prisdyk så almindelig danskere i Golf-klassen kan købe ny elbil.
Mit bud er at vi skal vente til efter 2025 før A-klasse og mikrobilerne rigtigt vil slå igennem som elbiler da batterierne skal falde meget i pris før de direkte kan konkurrer med ICE i dette sekment.

  • 3
  • 0

"CO2-udledningen fra elbiler, som får deres strøm fra det nuværende europæiske elnet, vil være mellem 17 og 21 procent lavere end dieselbiler og 26 til 30 procent mindre end for benzinbiler af samme størrelse."

Betyder dette at en dieselbil udleder 9% mindre CO2 end en tilsvarende benzinbil?

  • 3
  • 0

Elbilerne falder ikke nok i pris før der er en let overproduktion af batterier, så længe priserne på batterierne holdes oppe af stadig større efterspørgsel på dem, vil bilerne ikke falde meget,


Batteripriserne er faldet med 15-20% pr år, igennem de sidste 10 år.
Alle siger prisfaldet fortsætter fremover, bl.a. er der stadig meget at hente i produktionsprocesser mm.
Tesla/Panasonic vil indenfor de næste 2år nå under $100/kWh,(pack) det niveau som er skillelinien for at BEV er klart billigere end ICEV, ved samme produktionsantal.

Selvom der lige nu, over kort tid, ikke er helt nok frie batterier til salg, er prisene ikke engang steget.(Fald på 7% i år)
Antallet af batterifabrikker/produktion er så ekspanderende, at blandt andre BCG regner med overkapacitet på 40% i 2021, fordi Bev produktionen ikke kommer nok op i gear, og derfor vil vi se et enormt pres og fald i batteripriserne der.
.

Vil BEV producenterne så sætte produktionen i vejret, i takt med denne overproduktion, eller vil de vente på at nye producenter, og især kineserne tager markedet?

Det er så derfra det vil vise sig hvornår/hvormange af køberne der vil begynde at vælge bedre billigere BEV, eller hænge i fortiden, og betale mere for det.

Leveringstid på alle rigtige elbiler med rimelig rækkevidde er allerede meget lang, og den vil kun blive længere fra nu af, når man ser på det antal BEV som ICEV producenterne har meldt ud at de kun har tænkt sig at producere.

https://www.bcg.com/publications/2018/futu...

https://www.bloomberg.com/news/articles/20...

.

også er det kun lande som f.eks danmark, norge og andre lande med høje afgifter på ICE, hvor elbilen vil være et tilsvarende alternativ.
de andre lande vil den være betragtelig dyrere, også vælger flertallet stadig ICE.


Andre lande giver tilskud til BEV, så de vil også der blive billigere end ICEV før produktionsantal er helt oppe.
Det er et problem allerede nu bl.a. for Sverige, hvor elbiler derfor eksporteres til Norge

  • 3
  • 6

Mit bud er at vi skal vente til efter 2025 før A-klasse og mikrobilerne rigtigt vil slå igennem som elbiler da batterierne skal falde meget i pris før de direkte kan konkurrer med ICE i dette sekment.

Jeg tror som dig, at 2025 er et god bud på hvornår batteriprisen gør, at elbiler vil være billigste alternativ i alle bilklasser. Om 1-2 år vil de ledende teknologier ligge på en pris på batteripakkeniveau på 100$ = 650 kr/kWh. Så et realistisk gæt er vel omkring 400-500 kr/kWh i 2025.
En mikrobil kan klare sig med 30 kWh til 250-300 km rækkevidde. Især fordi den vil kunne oplade til 80% på blot 10 min med bare 150 kW DC-ladning.
Så altså kun 12-15.000 kr for batteripakken.

Derudover har man så fordelen af, at energiudgiften til kørsel kun er ca 1/3 af hvad den er for en fossilbil. Altså i det meste af verden. Efterhånden vil det ikke undre mig, hvis politikerne i Danmark, på trods af hvad alt sund fornuft tilsiger, i 2025 stadigvæk vil afgiftsbelægge el tre gang højere end benzin.

  • 11
  • 1

Her i 2018 er turen så kommet til modellerne lige under, Tesla Model 3 konkurrerer i dag direkte med Mercedes C/E-klasse, BMW 3-5 serie, Audi A4-6.

Det viser bare igen, hvor elbilentusiasten mangler realitetssans.

Det kan godt være at model 3 kan konkurrre og vinde på disiplinen dragrace mod Mercedes E klasse eller BMW 5 serie.
Det er også klart at Model 3´s designmæssige udtryk vil tiltale nogle.
Men det er så vist det.
Skræller man hypen af det at køre elbil væk, samt glæden ved at køre i en super optimeret effektiv bil og forholder sig til hvad man får for sine penge, så skal man efter min mening være blind, hvis man foretrækker en basis midrange model 3 med ca 62kWh batteri til 430.000kr, når man kan få en plugin hybrid Mercedes E 300de med 13,5kWh batteri, for ca 440.000kr, hvis den ellers kunne købes på samme vilkår som Tesla´en

https://www.autoexpress.co.uk/mercedes/e-c...

https://insideevs.com/mercedes-benz-e-clas....

Fåes også som Stationcar, og må trække 2100kg.

En ting man synes at glemme i euforien omkring Model 3, og dens flotte salgstal indtil nu, er at der er en hardcore fanskare på ca 500.000 som har skrevet sig op på forhånd til en Model 3, men hvad sker der når de dedikereres sult er dækket, og de almindelige bilkøbere skal lokkes?
Ikke mindst i Californien, hvor Tesla har hovedkvarter sælges der mange Teslaer, hvor både klima, pengepung og klima bevidsthed passer til elbilen, men hvor der også er mulighed for at få 11.000$ i skatte rabat.
Når mindst 7.500$ af dette tilskud forsvinder i løbet af 2019, vil Model 3 så tabe pusten?

Model 3 vil selvfølge sælge godt i Europa til en start, men som det ser ud nu, får den det svært når først de dedikerede Tesla købere har været der.
Ser man på Tyskland, så kommer VW kommer med deres E - up i 2019 med 40 kWh batteri, og er sat til omkring 20.000€ , og vil fungere fint som bil nummer 2.
Mon ikke den typiske tysker vælger en Mercedes plugin hybrid S, E eller C klasse, en BMW i-performance, eller en VW GTE, som bil nummer 1 i stedet for en Tesla model 3. Prismæssigt vil de koste det samme.
Jeg vil klart vælge plugin hybriden, og jeg er ellers meget glad for mine elbiler.

Tesla 3 ender som Tesla S og Tesla X som har faldende salgstal, selv om markedet vokser med 40-50%, af den simple grund at Tesla forspring svinder ind, og at når det gælder hjemme markedet, så er USA ikke så langt fremme i skoen som EU og Kina.
Det hjælper heller ikke at USA og Kina ligger i handelskrig, når nu Kina er det største marked for elbiler.

https://insideevs.com/tesla-denies-70-sale...

  • 5
  • 9

Reparationer og vedligehold på motoren er en begrænset del af autoværkstedernes omsætning.
Jeg kender en del der kører Tesla S, uden at have tal på det, vil jeg mene de er mere på værksted end dem der kører en Mercedes med tilsvarende alder.
På Tesla er der mange fejl på batteripakken, og en del 'begynderfejl' på mange andre småting. Fejl på batteripakken er jo oftest under garanti, så det giver ikke sure kunder.
Det bliver spændende at se holdbarheden på på elbiler fra de 'gamle' bilproducenter når de kommer i omdrejninger.
Den normale tid på at udvikle en ny bilmodel med tilhørende produktionslinje er 10 år, så det er mange år siden de store tyske mærker startede med elbiler. Jeg håber deres enorme satsninger kommer til at bære frugt.

  • 5
  • 2

Skræller man hypen af det at køre elbil væk, samt glæden ved at køre i en super optimeret effektiv bil og forholder sig til hvad man får for sine penge, så skal man efter min mening være blind, hvis man foretrækker en basis midrange model 3 med ca 62kWh batteri til 430.000kr, når man kan få en plugin hybrid Mercedes E 300de med 13,5kWh batteri, for ca 440.000kr, hvis den ellers kunne købes på samme vilkår som Tesla´en

Jeg finder listeprisen på Mercedes E300 de 787.000 DKK, mens Model 3 midrange med 100% danske afgifter (ifølge mine beregninger) ligger på 650.000 DKK - inklusiv 10% import told.
Man kan sikkert få lidt rabat på Mercedesen så de er samlignelige i prisen, der er vi nok enige. Men jeg kan ikke se du skulle få så meget mere i Mercedesen ud over mærket og hvad det indebærer af Mercedes 'luksus'. De kommer begge med 250 HK og 0-100 omkring 6 sekunder.
Alt i alt må bilerne være helt og erdeles samlignelige og om man vælger den ene eller den anden må være op til den enkelte bilkøber.

Hvorfor er folk som jeg "blinde" for at vælge en Tesla? Vi elsker elmotoren øjeblikkelige acceleration når pedalerne trykkes på, stilheden over ikke at have en ICE-motor i kølerhjelmen og ingen rystelser i kabinen fra motorens kræfter.
Og nu skal man ikke længere betale ekstra for den oplevelse i forhold til konkurrenterne fra Mercedes, Audi, BMW. I min bog er det end win/win og selvom jeg er "blind" så er jeg sikker på at jeg kommer til at elske Model 3 mere end enhver Mercedes jeg kunne have købt istedet.

  • 7
  • 3

Alt i alt må bilerne være helt og erdeles samlignelige og om man vælger den ene eller den anden må være op til den enkelte bilkøber.

Jeg synes at Dan skrev et godt og balanceret indlæg, og netop noget så eksklusivt som ikke at være lalleglad pro- eller rasende kontrær elbil. Dan har trods alt selv batterier i gulvet.

Elbilsalget gik i stå da der kom 20 procent afgifter på, men det tror jeg ikke var afgørende for salgsnedgangen. Dels blev der skruet på økonomien så priserne ikke ikke ændrede sig mere end en bilkøber i den prisklasse sagtens burde kunne acceptere, og dels havde Tesla fans netop fået den bil de drømte om, udover at Tesla hamstrede inden årsskiftet.

Sådan en tekst opfattes sikkert som en rød klud hos de hardcore, men jeg vil gerne nævne at jeg synes at Teslaen er fed og at elbiler burde være uden afgifter. Til gengæld vil jeg ikke hæve afgifter på benzin- og dieselbiler.
Kodeordet er 'frit valg' til bilkøberne.

Nu er jeg ikke selv til så store biler, og de har da også IMO en overvægt lagt på komfort kontra køreoplevelser, men skulle det være fik den nok en stjerne på hjelmen.

  • 3
  • 3

Men jeg kan ikke se du skulle få så meget mere i Mercedesen ud over mærket og hvad det indebærer af Mercedes 'luksus'. De kommer begge med 250 HK og 0-100 omkring 6 sekunder.


Hvis det skal være kriterierne, så kan kan jeg konstatere, at min nuværende bil er en dårligere bil end min foregående. Den mangler 7 HK og et par km/h.

Den nye er cirka en halv million dyrere end den gamle, så jeg må godt nok have snydt mig selv.

Eller kunne det mon være, at HK og topfart ikke er en skidegod målestok for, hvor meget bil man får for pengene?

  • 7
  • 1

Man kan sikkert få lidt rabat på Mercedesen så de er samlignelige i prisen, der er vi nok enige. Men jeg kan ikke se du skulle få så meget mere i Mercedesen ud over mærket og hvad det indebærer af Mercedes 'luksus'. De kommer begge med 250 HK og 0-100 omkring 6 sekunder.
Alt i alt må bilerne være helt og erdeles samlignelige og om man vælger den ene eller den anden må være op til den enkelte bilkøber.

Nu bliver netop Tesla's fordel mere og mere i softwareopdateringerne. De første Tesla Model S fra 2012 får stadig opdateringer både i sikkerhed og features, og ikke mindst aktivt, løbende fjernelse af irritationsmomenter.

Derfor skal man nok regne med, at om 5 år vil en Model 3 du ejer idag have langt mere avancerede features end Mercedesen, f.eks. level 4 selv-kørsel, fuldautomatisk parkering, meget raffineret navigation og øget samspil med din mobiltelefon.

  • 6
  • 3

Og denne video er over 2 år gammel, helt uden brug af eksterne hjælpemidler, som Mercedes må ty til:

https://www.youtube.com/watch?v=O-xbDK3-5ew

Pointen er, at solgte biler allerede er forberedt for det, og man har sat som mål at bilerne skal kunne køre sig selv vha. radar og kamera. Man implementerer det et trin ad gangen.

På den måde har Teslaer fra oktober 2016 og frem nu fået Autopilot on Navigation, semiautomatisk motorvejskørsel.

Når eksisterende biler har kørt nok, bliver det opgraderet til fuldautomatisk motorvejskørsel.

  • 4
  • 4

Begynderfejlene ligger tilbage på modellerne fra 2012 til 2014, der er ikke flere fejl på Teslaer fra 2015 end andre bilermærker.

Er der beviser bag den påstand?
Er følgende problemer blevet løst nu?:
Dør håndtags motorer der går i stykker.
Dør Håndtag der fryser fast.
Front motorer der går i stykker, når der køres med hævet eller sænket undervogn.
Fugt i baglygter.
Model 3 døre der ikke kan åbne ved frost.
Samle kvaliteten blev sammenlignet med en 40 år gammel engelsk bil.
Mange raporterer om raslende interiør.
Model X mågevinger der ikke lukker eller åbner korrekt.
De hvide læder sæder holder ikke så længe, som andre mærker i samme prisklasse.
Bagklab har efter sigende dårlig tætning, vis den ikke smækkes hårdt, så vand trænger ind.
Høj standby forbrug, der raporteres om alt mellem 3-18km tab per dag i standby forbrug.

  • 2
  • 3

Nej, der er ikke mange fejl på batteripakken, men der er nogle få stykker, faktisk skiftes ingen siden 2015 produktionen. Begynderfejlene ligger tilbage på modellerne fra 2012 til 2014, der er ikke flere fejl på Teslaer fra 2015 end andre bilermærker.

Det kan godt være at Tesla ikke er værre end andre biler, og meget af den negative omtale er i stor omfang også et resultat at det konstante fokus der er på Tesla.

På den anden side, så er der også nogle Tesla fans, der finder Tesla ufejlbarlig.
Træerne gror ikke ind i himlen, heller ikke for Tesla.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/ra...

https://insideevs.com/electric-cars-worst-...

  • 4
  • 0

Det kan godt være at Tesla ikke er værre end andre biler, og meget af den negative omtale er i stor omfang også et resultat at det konstante fokus der er på Tesla.

På den anden side, så er der også nogle Tesla fans, der finder Tesla ufejlbarlig

Det store fokus på Tesla gør, at mange har ret bestemte meneinger om firmaet. En del er meget kritisk, og så er der de religøse Tesla fanbois, for hvem Tesla er ufejlbarlig og hvert ord fra Elon Musks mund er som manna fra himlen, og alle andre bilproducenter er løgnere og bedragere der ikke kan lave biler.
Prøv at gå ind på electrek.co og læse nogle af kommentarerne der. Det er værre end når Apple fanbois lovpriser iPhone. Ja det er værre end selv Dan Grønbæks lovprisninger af plugin-hybrider :)

  • 2
  • 2