ECS afgørende for rekordlavt antal trafikdræbte

Omkring 180 personer har mistet livet i trafikken i 2012, og det er et historisk lavt niveau for fjerde år i træk. Elektronisk stabilitetskontrol (ESC) er en stor hjælp mod soloulykker, som bliver halveret.

En del af faldet kan tilskrives udbredelsen af bedre sikkerhedssystemer i bilerne herhjemme. Victor Hollnagel, bilinspektør i Trafikstyrelsen forklarer, at det ses i statistikken, fordi det nye sikkerhedsudstyr aktivt er med til at afværge ulykker og give bedre køreegenskaber.

»Uheldene sker som hovedregel ,fordi de menneskelige evner svigter - talentet er brugt op, kan man sige lidt flot - og så tager teknikken over og spænder et sikkerhedsnet ud under os,« siger Victor Hollnagel med henvisning til ESC, et antiudskridnings- og antivæltnings-system, som ses i flere og flere nye biler.

Læs også: Danske bilister er farligere end italienske

De gode gamle sikkerhedsseler og airbags er en stor hjælp, når uheldet sker, men er altså ikke med til at undgå ulykker.

»En del af sikkerhedsudstyret har sigtet på at 'afværge skaderne, hvis uheldet sker'. Men nu retter man i stigende grad opmærksomheden på at undgå uheld,« siger Victor Hollnagel om udviklingen.

ESC halverer antallet af eneuheld, og systemet er efterhånden i 30-40 procent af de danske personbiler. Det skal være i nyudviklede biltyper og er obligatorisk i alle nye indregistrerede biler fra 2014.

Læs også: Forbud mod biler uden ESP på vej

»Efterhånden som implementeringsgraden nærmer sig 100, så tror vi, at det får en markant indflydelse på antallet af ulykker,« siger Victor Hollnagel.

Han vurderer at Danmark allerede har en af de personbilparker med den højeste andel af ESC.

Afgiftsfritagelse har stor effekt

Når sikkerhedsudstyr har en veldokumenteret effekt, vurderer Trafikstyrelsen det sikkerhedsmæssige, og herefter kan Skatteministeriet lægge op til fritagelse af udstyret for afgifter. Sådan som det er sket med ESC.

»Afgiftsfritagelse er et incitament, der er meget vigtigt, og havde vi ikke de høje afgifter, så var der heller ikke nogen afgifter at fritage fra,« siger Victor Hollnagel med et grin og erkender at det måske er lidt kontroversielt at se positivt på afgifterne.

Det næste, der er på vej, er automatiske nødbremsesystemer, som i første omgang kan afværge eller mildne ulykker, der er ved at ske lige frem for bilen. Men for at det skal kunne virker optimalt, skal bilerne kunne snakke sammen og kende den vej, de kører på.

»Krydsningsuheld er nogle af de mere alvorlige, og der er ved at komme nogle systemer, hvor sensorerne kigger mere ud til siden. Der er udsigt til en fortsat stor gevinst på grund af sikrere biler i fremtiden,« siger Victor Hollnagel.

Dokumentation

Pressemeddelelse fra Trafikstyrelsen

Emner : Biler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"En del af faldet kan tilskrives" bliver til "ECS afgørende for"... Hvor er dokumentationen henne for påstandene i denne artikel?

Det er da dejligt, at uheldstallene falder så meget, og kunne være fint med mere viden om, hvad de afgørende faktorer er.

Men ellers skal vi bare være glade for resultatet, og for at den mere sikre trafik åbner op for forbedringer såsom højere hastighedsgrænser, og at politikerne kan finde andre problemer at beskæftige sig med...

  • 0
  • 0

Flere har travlt med at tage æren for de faldende antal dødsfald. Trafikstyrelsen tager æren for bedre biler og vejmyndighederne tager æren for bedre veje.

I forhold til det aktuelle tal, så tror jeg den lavere hastighed som trafikken afvikles med har haft stor betydning. Og jeg tror den lavere hastighed skyldes i høj grad at vi køber og kører i mindre biler, som ikke motiverer i samme omfang til at køre hurtigt som de store biler.Og her kommer vores faktisk meget lave afgift på små, energivenlige biler os til gode.

Med hensyn til øget trafiksikkerhed så har vi kun set begyndelsen på en meget voldsom forbedring i aktiv bilsikkerhed de kommende år.

  • 0
  • 0

Hej.

Jeg er meget forvirret.

I artiklen står der ordret: "ESC halverer antallet af eneuheld, og systemet er efterhånden i 30-40 procent af de danske personbiler. Det skal være i nyudviklede biltyper og er obligatorisk i alle nye indregistrerede biler fra 2014".

Er det mig, der er tungnem? Eller betyder det, at det først er i 2014, at alle nye biler i EU og / eller Danmark skal have ESC/ESP? Her tænker jeg først og fremmest på personbiler.

Industrien har haft masser af tid til at udvikle ESP/ESC til alle deres personbiler. Så hvis det først er i 2014, at alle personbiler skal have ESP/ESC, synes jeg, at det er en stor skandale. Så er jeg da dybt skuffet.

Er det mig, som har misforstået noget i artiklen? Kan nogen forklare mig problemstillingen?

Venlig hilsen Jan Hervig Nielsen Ideudvikler Projekt Trafiksikkerhed (og Projekt Smørhul)

  • 0
  • 0

....Esp fra i en VW fra i sidevind, da den forstørrer sidevinds ryk på en aldeles ubehagelig måde.

Du må have nogle pilotreflekser vi andre dødelige ikke har, siden at du har problemer med ESP. Der var også noget med din søns Honda og Storebæltsbroen.

  • 0
  • 0

Det skulle være "ESC afgørende for rekordlavt antal trafikdræbte"

  • hvis 'ECS' står for 'Environmental Control System', kan dét måske også bidrage (lidt): Svært at koncentrere sig om kørslen, hvis 'indeklimaet' bliver for extremt! :)
  • 0
  • 0

Du må have nogle pilotreflekser vi andre dødelige ikke har, siden at du har problemer med ESP

  • eller også skal Bjarke se at få sin Berlingo ombyttet til en øse med mere strømlinjet karosseri!? :)

Glædelig jul til jer alle!

  • 0
  • 0

[quote]Du må have nogle pilotreflekser vi andre dødelige ikke har, siden at du har problemer med ESP

  • eller også skal Bjarke se at få sin Berlingo ombyttet til en øse med mere strømlinjet karosseri!? :)

Glædelig jul til jer alle![/quote]

Nu kører han VW Caddy.

Jeg tror helt alvorligt at Bjarke drejer lynhurtigt på rattet, hvilket ESP'en tolker som panik og reagerer derefter. Det er aldrig rart nr man kommer op at slås med køretøjselektronik.

  • 0
  • 0

indrømmet, for 40 år siden var trafikken ikke så tæt og noget langsommere, men siden da er vi vænnet til, at systemerne skal tage både styringen og ansvaret. er det den rigtige vej?vi bliver alle sammen tvunget ind i rammer, der er skabt for at de dårligste billister kan få lov til atgøre vejene usikre. jeg hygger mig lidt ved, at der går et stykke tid endnu, før ESC kan laves til motorcykler - og så glæder jeg mig til at komme ud at køre på min Suzuki Bandit

  • 0
  • 0

Nu har både HHH og jeg fået testet vore reaktionshastigheder som unge og du har sikkert ret i ,at jeg er hurtigere end ESPen og hvad man i sin ungdom o.s.v :o)

Normalt kører jeg med ESPen til, men når jeg kommer ud i stødende sidevind føler jeg det som ESPen forstærker vindstødene på en højest ubehagelig måde og så bliver den slået fra.

Ja jeg kører Caddy idag HHH. Ferrari er dog ikke flyttet de bor stadig på Bjarkesvej :o)

Min reaktionshastighed er stadig høj. Jeg griber en 30 cm, stållineal efter max 5cm ,sluppet af en anden person :o)

Min søn der er 32, har været i Jylland og kørt over Storebælt idag i sin Honda Accord (god hukommelse Tranberg) i nordenvind , meddeler at han også havde sin ESP slået fra. Han kan forøvrigt ikke komme under 8 cm i vor interne gribekonkurrence :o)

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten