ECall i nye biler giver mest falske alarmer
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

ECall i nye biler giver mest falske alarmer

PLUS.
Det automatiske nødopkaldssystem eCall skal i EU være installeret i alle biler godkendt til produktion efter 31. marts i år. Med eCall kan en bil, hvis en eller flere airbags udløses, automatisk ringe til alarmcentralen. Her demonstreres systemet på Alarmcentralen for hovedstaden i Valby af Kurt Christensen, der er projektleder i Operativ IT ved Hovedstadens Beredskab. Illustration: Laurids Hovgaard

Der er store forventninger til det nye eCall-system, men endnu skyldes mange opkald fejl, og alarmcentralen får ikke altid livsnødvendige positionsdata på forulykkede biler.

Næste gang du køber en ny bil, vil den være udstyret med det automatiske nødopkaldssystem eCall, som er et krav i alle personbiler produceret siden april i år. Det er en lille boks med et sim-kort, der aktiveres ved en ulykke, hvor en eller flere airbags udløses. Derefter ringer eCall-boksen op til

Ønsker du at læse hele artiklen?

Det kan du med et PLUS-abonnement. Det giver dig digital adgang til alle PLUS-artikler og Ingeniørens digitale avis.

Som IDA-medlem kan du få adgang til alt PLUS-indhold. Klik her for at læse hvordan.

alarmcentralen over bilens højttaler­anlæg og sender oplysninger om bilens lokation. Systemet kan også udløses manuelt med en knap i bilen, hvis bilen for eksempel er involveret i et uheld, hvor en airbag ikke udløses, eller hvis en bilist er vidne til en ulykke. I alle tilfælde er hensigten at spare livsvigtig tid ved alvorlige ulykker eller sygdom. Ved ulykker, hvor airbags ikke udløses, ...