ECall i nye biler giver mest falske alarmer
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

ECall i nye biler giver mest falske alarmer

PLUS.
Det automatiske nødopkaldssystem eCall skal i EU være installeret i alle biler godkendt til produktion efter 31. marts i år. Med eCall kan en bil, hvis en eller flere airbags udløses, automatisk ringe til alarmcentralen. Her demonstreres systemet på Alarmcentralen for hovedstaden i Valby af Kurt Christensen, der er projektleder i Operativ IT ved Hovedstadens Beredskab. Illustration: Laurids Hovgaard

Der er store forventninger til det nye eCall-system, men endnu skyldes mange opkald fejl, og alarmcentralen får ikke altid livsnødvendige positionsdata på forulykkede biler.

Næste gang du køber en ny bil, vil den være udstyret med det automatiske nødopkaldssystem eCall, som er et krav i alle personbiler produceret siden april i år. Det er en lille boks med et sim-kort, der aktiveres ved en ulykke, hvor en eller flere airbags udløses. Derefter ringer eCall-boksen op til

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

alarmcentralen over bilens højttaler­anlæg og sender oplysninger om bilens lokation. Systemet kan også udløses manuelt med en knap i bilen, hvis bilen for eksempel er involveret i et uheld, hvor en airbag ikke udløses, eller hvis en bilist er vidne til en ulykke. I alle tilfælde er hensigten at spare livsvigtig tid ved alvorlige ulykker eller sygdom. Ved ulykker, hvor airbags ikke udløses, ...