eCall i Europa

eCall projektet har en forholdsvis lang historie i betragtning af, at det handler om en højteknologisk løsning.

Allerede i 2001 uddelte EU over 15 millioner kroner til et forskningsprojekt under 5. rammeprogram. Industrien skulle bruge et tilsvarende beløb. Projektet løb til 2004, og firmaer fra fem lande deltog. Danmark var ikke med.

En af deltagerne var franske PSA – Peugeut/Citroën – som derpå udviklede deres eget system til det franske marked. Det blev markedsført under navnet RT3 fra begyndelsen af 2003, og det rummer også en integreret bilradio og biltelefon.

Et år senere kunne franske bilkøbere få systemet i en bred vifte af biler fra Peugeot og Citroën.

I 2004 var der 45.000 brugere i Frankrig og 15.000 i nabolande, først og fremmest Italien, hvor Fiat Ulysses og Lancia Zeta er født med udstyret.

Det franske udstyr rummer en GPS-satellitmodtager og en GSM-terminal. Der er imidlertid en alvorlig skavank ved systemet – nødmeldingen sendes via sms-besked, og denne beskedtype lægges altid i kø i telefonsystemet. Det betyder, at enkelte sms-beskeder kan være timer undervejs, og ganske få forsvinder helt.

Fra 2005 er PSA Peugeot/Citroën gået i gang med at sælge alarmeringssystemet i resten af Europa.

Men det er ikke uden problemer. For eksempel er der en panikknap på udstyret, som starter en samtale til 112. Og 112 er stadig ikke standard-nødopkaldsnummer i alle EU-lande, så der er ikke fuld funktionsduelighed overalt.

Ifølge det franske netmedie Corporate Vehicle Observatory har PSA Peugeot/Citroën indgået salgsaftale med firmaet ATX, som forsyner det amerikanske marked for Audi, BMW, Mercedes og Jaguar.

ATX ejer også Europæiske Passo Mannesmann, som har solgt teleudstyr til BMW's topmodeller.

Se artiklen på nettet:
ing.dk/0604ab
Med link til blandt andet:• Beskrivelse af forskningsprojektet E-MERGE