Ebba Mærsk slår verdensrekord i containerlast

Ebba Mærsk slår verdensrekord i containerlast

I sidste uge slog verdens største containerskib 'verdensrekord' i containerlast.

Recorden skete da danskbyggede Ebba Mærsk (nummer fem i serien af otte enorme containerskibe, der er bygget på Lindøværftet) blev rapporteret med 'mega last' til havnen i Tanger.

Det betyder, at skibet - hold nu fast - kunne rumme 15.011 TEU, hvilket svarer til 15.011 20 fods containere. Det er godt 4.000 flere, end Mærsk tidligere har offentliggjort som maksimumlast.
Mærsk ønsker hverken at be- eller afkræfte tallene.

Kommentarer (41)

Mærsk anklages for kunstige prisstigninger
22-04-2010 07:13
Siden årsskiftet er Maersk Lines containerrater steget eksplosivt. Det har fået den dansk-norske garagevirksomhed ABC Porter til at anklage virksomheden for kunstigt at løfte priserne. Hos Mærsk afvises kritikken.
Det skriver Jyllands-Posten E&Ø torsdag.
"Jeg har hørt fra flere shippingfolk, at der er enighed om at lægge skibe op og beholde dem der, så prisen kan presses i vejret til det urimelige. Men det lyder alarmerende i mine ører, når alting falder i pris, og containerne pludselig stiger," siger Glenn Jensen, eneindehaver af ABC Porter, til Jyllands-Posten.
Siden nytår har ABC Porter oplevet en tredobling i fragtraterne. Glenn Jensen mener, at de høje fragtrater er med til at forhindre samfundsøkonomien i atter at komme på rette spor, da regningen for de stigende fragtrater i sidste ende ender hos forbrugerne. Derudover skaber det undren hos Glenn Jensen, at stigningerne rammer alle rederier samtidig.
A.P. Møller - Mærsk afviser kritikken, og forklarer at man ikke hovedkulds tager skibe, som er lagt op, ind i markedet.
"Vi holder ikke bevidst skibe, som ville kunne drives rentabelt, ude af service, men det tager tid at aktivere et skib, som er lagt op. Ligeledes er det forbundet med betydelige omkostninger, og der skal derfor være en vis sandsynlighed for, at skibet vil kunne bruges i en længere periode for, at det er økonomisk fornuftigt at aktivere det," siger Karsten Kildahl, chef for salg og marketing i Maersk Line.
Hos Nordea mener man, at prisstigningerne skyldes rederiernes finansielle situation.
"Objektivt kan man konstatere, at containerrederierne gennem mange år ikke har tjent penge. De har tværtimod haft store tab. Containerrederierne har brug for en højere indtjening for at opnå balance i både indtjening og likviditet. Så der er lang vej til overnormal profit," siger Lars Kyvsgaard, vicedirektør og chef for Nordeas shippingafdeling.
Henrik Sornn-Friesen, shippingekspert og lektor ved Institut for Innovation og Organisationsøkonomi på CBS, mener ikke, at der er tale om aftalt spil, idet der i containerindustrien hersker intens konkurrence.
"Alverdens containerrederier har jo skåret kraftigt i deres kapacitet f.eks. ved at 'slow-steame', hvilket ved fri prisdannelse naturligvis giver højere fragtrater ifølge loven om udbud og efterspørgsel. Endelig er konkurrencen mellem containerrederierne i dag så hård, at jeg har svært ved at tro på et generelt aftalt spil i branchen. Et rederi som taiwanske Evergreen ligger jo konstant og forsøger at tage markedsandele ved at tilbyde lavere fragtrater end konkurrenterne," siger Henrik Sornn-Friese til Jyllands-Posten.

  • 0
  • 0