Dyrt for metroselskab at blive risikofri
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Dyrt for metroselskab at blive risikofri

Metroselskabets budget på 18,1 milliarder kroner hænger ikke sammen, og de samlede omkostninger ved anlæggelsen af Metrocityringen kan meget vel lande på over 20 milliarder kroner.

Den mulige budgetoverskridelse er kommet frem, efter Berlingske har offentliggjort bundlinjen fra tre entreprenørkonsortier, der har afleveret bud på 15,2, 15,4 og 16,1 milliarder kroner.

Ifølge branchedirektør Niels Nielsen, Dansk Byggeri er det forventeligt, at den samlede anlægspris kommer til at ligge et stykke over det budgetterede. Men i virkeligheden bør Metroselskabet ikke være overrasket, mener han:

»Der er ikke tvivl om, at de høje bud fra konsortierne er regningen for, at Metroselskabet har skubbet så meget risiko over på entreprenørerne, som det faktisk har gjort.«

Ud over buddene er der rygter om et 4 milliarder kroner højt tilbud på transportsystemet fra italienske Ansaldo. Hertil kommer så udgifter på togsystemer, ledningsarbejde og rådgivning.

Selv ønsker Metroselskabet ikke at kommentere på tallene, inden forhandlingerne med konsortierne snart går i gang.

Usædvanlig kritik

Gennem de seneste måneder har der, temmelig usædvanligt, været en lind strøm af kritik fra de konsortier, der har været prækvalificeret til at byde på såvel transportsystem som anlægsentreprise.

Et gennemgående punkt i kritikken af udbudsmaterialet på Cityringen har været, at Metroselskabet i sin iver efter at undgå at sidde med sorteper har flyttet al risiko, f.eks. også for myndighedsbehandling over på leverandører og entreprenører.

For fire af otte entreprenører har konsekvensen været, at de lod være med at byde på opgaven, der ellers som udgangspunkt har været betragtet som meget attraktiv. De fire, der har budt, har til gengæld taget sig betalt for risikoen.

Spillerum til at få pris ned

Metroselskabets administrerende direktør, Henrik Plougmann Olsen, lægger nu op til, at konsortierne kan tage deres tilbud op til revision:

»Vi har taget fat på et forhandlingsforløb, hvor tilbudsgiverne har mulighed for at komme med reviderede tilbud. Vores mål er at holde budgettet på 18,1 mia. kroner,« siger han.

Niels Nielsen vurderer, at Metroselskabet har mulighed for at få priserne ned ved at påtage sig mere risiko:

»Der er spillerum og i et vist omfang mulighed for at tilpasse projekt og bud efter den første runde,« siger Niels Nielsen.

Grundlæggende vurderer han imidlertid, at sandsynligheden for et sprængt cityrings-budget er bekymrende stor:

»Metroselskabet har valgt en meget tradtionel udbudsmodel. I virkeligheden er det en konfliktmodel set i forhold til samarbejdsmodellen på Øresund. I metroens første etaper har den konfliktmodel ført til, at bygherren stadig er midt i en tvist om to milliarder kroner med entreprenørkonsortiet Comet.«

»Når selskabet nu gentager modellen, må der tilsvarende være en pæn risiko for lignende dyre tvister. Så historien viser os, at Metroselskabet meget let kan risikere overskridelser af budgettet,« siger Niels Nielsen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten