To dyre tunnel-løsninger til hovedstadens største trafikårer: 'Fuldstændig absurd'
Ja, det er en god idé at lægge nogle af Københavns allerstørste trafikårer - Åboulevard, H.C. Andersens Boulevard og Amager Boulevard - ned i en tunnel.
Det mener et flertal af partierne i Københavns Borgerrepræsentation, som står for at skulle tage stilling til, om de vil gå videre med projektet ‘Den grønne Boulevard’, som blev født under Budget 2021.
Socialdemokratiet, Radikale Venstre, SF, Dansk Folkeparti, Venstre og Fremad besluttede dengang at afsætte 4,5 millioner kroner til en foranalyse.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
Hent Profilanalysen og årets ranglister
Profilanalysen 202326. maj kl. 11:24
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
...og kikkede på løsninger i andre lande...</p>
<p>Så vil man finde tunnelløsninger som har afkørsler direkte til P-huse og læsseramper og på den måde forbliver hele trafikken under jorden.
Man kunne også fortsætte med at bruge denne hjerne og så sige: Hvilken værdi skabes der ved denne ret store investering? Hvis den samlede værdi er at nogle mennesker kan komme fra A->B kunne de så gøre det samme for en billigere penge? Hvis ja - så er det nok løsningen.
Heri skal selvfølge medregnes værdi af kortere rejsetid mm. Men det lader til at analyserne finder at turen rundt om Kbh er en bedre forretning...
Brændende elbil i en tunnel... what's not to like...
"... Støjen burde også være noget mindre. Er det taget med ?"
Der er bestemt et potentiale for mindre støj ved overgangen til elbiler, dog kun ved lave hastigheder, hvor motorstøj er dominerende (fremfor dækstøj) . Dette er dog desværre langt fra sikkert med de nye regulativer vedr. AVAS (Acoustic Vehicle Alert System), der foreskriver opmærksomhedsskabende lyd fra elbilerne ved hastigheder under 20 km/h. Simuleringer forudsiger worst case situationer med over 10 dB øget lydtryk nær lysregulerede kryds (se: Eggers & Steven, "Electric Cars - Noise Simulation of AVAS Effects", BNAM 2022).
Meget enig, fjern den håbløse Bispeengbue først og erstat med tunnel, og så "arbejd indad" derfra!! vh Peter Lange
Og det er under en 1/3 af københavnske FAMILIER der har en bil. Ikke 1/3 af københavnerne.
Ja, sådan opgør man typisk bilbestanden.
Man må formode at bilerne bruges i en vis udstrækning?
Så er det da interessant, dels i forhold til antallet af P-pladser, som i stigende grad optages af lokale biler, og ikke besøgende. Og dels i forhold til bilparken generelt, at man ser et stigende antal biler i det område, hvor offentlig transport er absolut mest tilgængelig.
Hvis ikke man kan få færre biler i Kbh. så ser det godt nok svært ud at få mindsket bilbestanden.
Man må gå ud fra, at det bliver med brugerbetaling og at gennemkørende trafik på overfladen spærres helt, så alle bilister bidrager til at betale tunnelen. Ellers giver det ikke megen mening.
Næ der er overvejende Nordsjællændere der kører rundt i Københavns "kommune".hvis det ikke er Københavnere er det helt sikkert nordjyder der kører rundt i hovedstaden
Københavns brokvarterer er nok det område i DK hvor indbyggerne har færest biler, så derfor er det svært at retfærdigøre at man absolut skal have 6-8 sporede motorgader, tværs gennem området.
"Det er fuldstændig absurd midt i en klimakrise og med alt for meget luftforurening, at bruge sindssygt mange penge på at grave en tunnel, der udleder en masse CO2 og formentlig kommer til at medføre flere biler i København. Vi burde hellere bruge pengene på at skabe grønne løsninger over jorden, som kan begrænse biltrafik og føre til mindre luftforurening og bedre sundhed for københavnerne,« skriver Line Barfod i en mail."
Det klinger noget hult når man så er igang med kæmpe anlægningsprojekt ude i KBH's havn. Men det selvfølgelig morgendagens problemer.
I øvrigt så jeg gerne projektet udført ud fra et personligt synspunkt om at få fritlagt åen og sørge for bedre opsamling af regnvand fra byen. Når det så er sagt er der vidst bedre måde for samfundet at forvalte de penge. Man kunne jo gøre offentlig transport mere attraktivt.
</p>
<blockquote>
<p>Og københavnerne der stort set ikke kører i bil skal betale den afsindsigt høje pris tænker du?</p>
</blockquote>
<p>Nå, ja. 1/3-del og stigende. <a href="https://www.dr.dk/nyheder/politik/kommunal..">https://www.dr.dk/nyheder…;.
Ja der købes mange biler, men det er ikke det samme som at de bruges til daglig, det er langt overvejende ikke københavnere der pendler til arbejde i bil. Og det er under en 1/3 af københavnske FAMILIER der har en bil. Ikke 1/3 af københavnerne. Så min pointe står stadig til troende, LANGT de fleste københavnere bruger anden transportform end bil til og fra arbejde/studie.
...og kikkede på løsninger i andre lande...
Så vil man finde tunnelløsninger som har afkørsler direkte til P-huse og læsseramper og på den måde forbliver hele trafikken under jorden.
Vi har oven i købet en af den slags ved Fields!
Bevares - det er en større ombygning men hvis man vil have trafikken væk fra gadeplan så er det løsningen.
Som en anden skriver "Befolkningen er afhængig af trafikken" det er en politisk utopi at trafikken forsvinder fordi politikerne bestemmer det - konsekvensen vil være at både virksomheder og befolkningen også forsvinder.
Jeg undres, at trafikken altid ses som et problem. Øges trafikken, er det tegn på, at borgernes og industriens aktiviteter tiltager, hvilket betyder en vækst i økonomien. Vi burde heller forske i, hvordan trafikmængden kan reduceres end at grave problemerne ned i jorden. Det kræver, at vi kigger på børnefamiliernes daglige rutiner og behov samt om det er nødvendigt, at arbejdstagere skal bevæge sig til en arbejdsplads uden for hjemmet. Dagligvarer kan bestilles via nettet, hvilket er praktisk og man slipper for, at gå ned i et supermarked. Det bestilte bliver leveret til døren. Et eksempel på, hvordan trafikken øges. Trafikken er faktisk samfundets blodomløb.
Det her er et godt eksempel på en snæver amerikansk syn på bilismens selvfølge i samfundet.
Just one more lane will fix everything...
Som flere skriver. Der er forhåbentlig miljøvenlige biler som elbiler inden tunnelen overhovedet bliver færdig. Elbiler i kø forurener ikke. Der er ingen tomgang osv. Støjen burde også være noget mindre. Er det taget med ?</p>
<p>Man undrer sig lidt
Elbiler løser ikke rigtigt særlig meget. De har større dækstøj (fordi de vejer væstentlig mere end andre biler). Dækstæj er iøvrigt dominerede over 40-50 km/t.
Elbiler tager stadig kæmpe arealer væk fra andre formål. Tænke på alle de kæmpe veje med 3-10 spor og lyskryds der i stedet kunne være blevet til grønne områder, boliger, butikker, ordentlige forhold for bløde trafikanter og offentlig transport. Læg dertil al den plads parkeringspladser tager fra vores fælles udearealer.
Derudover har du stadig en lang række andre problemer som ikke kan løses med elbiler, som fx trafikuheld, osv..
Der eneste elbiler løser er at fjerne lokalforuening. Men produktionen af elbiler (og deres batterier) er stadig ikke grøn, så overordnet set er effekten stadig delvist begrænset.
Vil man klima og folkesundheden i byerne, så er man nødt til at nedprioritere bilismen. Punktum.
Jeg går ud fra at man har talt hvor mange af dem der kører over Bispeengsbuen og forsætter ud over Langebro? Med tunellen vil det være dem der skal til Amager der får en fordel i forhold til køretid - mens dem oven over jorden vil få en fordel af mindre trafik.
Men som det er bemærket kunne man få mindre trafik lang billigere: Ved at lukke vejen...
Men hvad så med dem der skal til Amager vil nogen måske spørge? Jeg synes professoren fouserer på dem som ikke skal det?
Kan dem der kommer fra Hillerød retningen køren en anden vej? Indtil Lynettholmen skal alle nordfra så vel rundt syd om Kbh? Men tidsmæssigt er det ofte også en fordel alligevel.
Alt i alt lyder det nu som det mest fornuftige blot at lukke vejen og så lade trafikke gå udenom KBH. At skabe en pålidelig, billig og velfungerende offentlig trafik i DK's eneste storby er nok et fatamogana...
Jeg undres, at trafikken altid ses som et problem. Øges trafikken, er det tegn på, at borgernes og industriens aktiviteter tiltager, hvilket betyder en vækst i økonomien. Vi burde heller forske i, hvordan trafikmængden kan reduceres end at grave problemerne ned i jorden. Det kræver, at vi kigger på børnefamiliernes daglige rutiner og behov samt om det er nødvendigt, at arbejdstagere skal bevæge sig til en arbejdsplads uden for hjemmet. Dagligvarer kan bestilles via nettet, hvilket er praktisk og man slipper for, at gå ned i et supermarked. Det bestilte bliver leveret til døren. Et eksempel på, hvordan trafikken øges. Trafikken er faktisk samfundets blodomløb.
Socialdemocraterne, liberale venstre, venste og konservative modetager alle sammen bestikkelse... Det er forklaringen på 90% af de åndsvage beslutninger.
hvis det ikke er Københavnere er det helt sikkert nordjyder der kører rundt i hovedstaden :-)
mvh en-af-dem
Og københavnerne der stort set ikke kører i bil skal betale den afsindsigt høje pris tænker du? Nej tak for tilbuddet...er den eneste fornuftige løsning at bore / grave ned hele vejen fra Frederikssundsvej tunnelen og til Ørestads boulevard, og så helt nedgradere samme strækning på overfladen / fjerne Bispeengbuen. Dét vil give et virkeligt mærksbart løft i hele København!</p>
<p>...og hvis vi også endelig fik den havnetunnel, så kunne O2 mere eller mindre nedlægges i samme omgang...
Som flere skriver. Der er forhåbentlig miljøvenlige biler som elbiler inden tunnelen overhovedet bliver færdig. Elbiler i kø forurener ikke. Der er ingen tomgang osv. Støjen burde også være noget mindre. Er det taget med ?
Man undrer sig lidt
..er den eneste fornuftige løsning at bore / grave ned hele vejen fra Frederikssundsvej tunnelen og til Ørestads boulevard, og så helt nedgradere samme strækning på overfladen / fjerne Bispeengbuen. Dét vil give et virkeligt mærksbart løft i hele København!
...og hvis vi også endelig fik den havnetunnel, så kunne O2 mere eller mindre nedlægges i samme omgang...
Og i øvrigt bliver bilerne jo efterhånden elektrificerede, ligesom busserne.
Og lige den del kan man jo i storbyen vælge at fremskynde ved at stille højere miljøkrav til bilerne i indre by. Så køber folk jo biler der passer til, hvis de skal derind ofte eller bor der.
Var det ikke de samme begrundelser, som man brugte til at få anlagt Nordhavns tunnellen?
Jeg takker min gud for, at der findes forskere som Mogens Fosgerau og politikere som Line Barfod, som kan lægge denne idiotiske idé om en tunnel under København i graven.
København er en storby, ikke en landsby. Og dette er skrevet fra min kærestes lejlighed på hjørnet af Åboulevard og H.C. Ørstedsvej, hvor hun har været glad for at bo i rigtig mange år .. trafik til trods. Og i øvrigt bliver bilerne jo efterhånden elektrificerede, ligesom busserne.
Det er da en genial ide, især hvis Bispeengsbuen til gengæld får lov at overleve:-) Samme løsning som Boston. mvh Jens