For dyre og ineffektive: Regeringen vil fyre DSB på lokalbanerne
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

For dyre og ineffektive: Regeringen vil fyre DSB på lokalbanerne

Regeringens kamp for mere konkurrence og færre karteller kommer til at koste markedsandele for Danmarks altdominerende togoperatør, DSB.

Det fremgår af regeringens nyligt offentliggjorte konkurrencepolitiske udspil, der skal skabe mere konkurrence og lavere priser i en lang række forskellige sektorer i samfundet.

I denne proces har regeringen også et godt øje til jernbanen, hvor omkostninger kan falde og serviceniveauet højnes, hvis de lokale transportselskaber overtager en række lokal- og regionalstrækninger fra DSB.

Målet er en mere sammenhængende lokal kollektiv trafik, hvor lokaltoget og busserne i højere grad kan tilpasses hinanden.

»Det forventes samtidig, at de lokale trafikselskaber kan drive den lokale banetrafik mere effektivt end DSB,« skriver Erhvervs- og vækstministeriet i sin redegørelse.

Til gengæld kan regeringens initiativ betyde, at DSB får en smule lindring i den aktuelle og næsten desperate mangel på togsæt, når selskabet i højere omfang kan koncentrere sin eksisterende pulje af materiel på hovedstrækningerne.

Regeringen har dog tænkt sig at lægge blidt ud med en forsøgsordning, hvor Nordjyske Jernbaner kan overtage en del af DSB's nuværende lokaltrafik på statsbanen mellem Hobro, Aalborg og Frederikshavn.

I Nordjylland er der begejstring.

Ifølge direktøren for Nordjyllands Trafikselskab, Jens Otto Størup, vil man fra 1. januar 2015 kunne være på banen med et gevaldigt kvalitetsløft i den kollektive trafik mellem de store byer i Nordjylland og 'provinshovedstaden' Aalborg.

»Man skal kunne stige ind i sit lokaltog i byer som Skagen og Hirtshals og køre direkte ind til Aalborg. Det kan man ikke i dag, hvor man er tvunget til at skifte undervejs. På den måde vil jernbanens tilbud til pendlerne heroppe i Nordjylland blive lagt mere tidssvarende,« siger Jens Otto Størup.

I Nordjyllands Trafikselskab skal man nu i samarbejde med Nordjyske Jernbaner i gang med at indkøbe flere Desiro-tog til indsættelse på de nye strækninger fra 2015.

Erhvervs- og Vækstministeriet konkretiserer ikke yderligere, hvilke jernbanestrækninger, der i givet fald ville kunne overgå til regionale selskaber.

Men i Trafikstyrelsens udkast til 'Trafikplan for den statslige jernbane 2012-2017', som i øjeblikket er i høring, nævnes der et par yderligere eksempler på strækninger, der i løbet af de kommende år med fordel kan overgå til samdrift med lokalbanerne i området:

1) Samdrift mellem lokalbanen Østbanen på Østsjælland og den nuværende DSB-strækning mellem Køge og Roskilde. Østbanens lokaltog kører mellem Køge og henholdsvis Rødvig og Fakse Ladeplads.

2) Samdrift på Vestsjælland, hvor lokalbanerne Holbæk-Slagelse og Holbæk-Nykøbing Sj. med fordel kunne køre videre på de nuværende DSB-strækninger mellem Holbæk og Kalundborg.

Ifølge Trafikstyrelsens redegørelse vil samdrift på disse strækninger betyde større effektivitet og bedre service for passagererne, idet lokalbanerne ville få bedre muligheder for at køre direkte ruter fra oplandet og ind til de største byer i regionen.

Ingeniøren forsøger at få en kommentar fra DSB.

Hvordan skaber det mere konkurrence, når et selskab overtager kørsels"slottene" fra et andet som politisk beslutning?

  • 0
  • 0

En bro/tunnel mellem Hundested og Oddsherred (4 - 5 km) og bane derfra til Nykøbing Sj ville give lokalbanerne Holbæk-Slagelse og Holbæk-Nykøbing Sj mulighed for samdrift med lokalbanerne i Nordsjælland, f.eks. gennemgående tog Holbæk - Nykøbing Sj - Hundested - Frederiksværk - Hillerød.

  • 0
  • 0

Hvorfor er det ikke muligt at lade flere operatører køre på samme strækning?
Så vil vi som passagerer kunne vælge om vi vil køre i det grønne eller gule tog:-)
Hvis det ene selskab har bedre tog, kører mere pålideligt osv. bliver det nok det foretrukne - indtil den anden operatør opper sig.

Fast afgift til operatøren pr. kørt km. bør være nok regulering. Herefter kan operatørerne byde ind med en køreplan.
Måske skal hastighed og afgangstider fastlægges fra starten, da overhalinger er besværlige på skinnerne....

  • 0
  • 0

Set i lyset af at "regeringen vil fyre DSB på lokalbanerne" er det jo ironisk at DSB datterselskabet DSB Aarhus Nærbane A/S netop i år har overtaget driften på Odderbanen, hvor "Odder-grisen" er blevet erstattet af Desiro tog, og strækningen slået sammen med Gernaabanen som nu er samlet under navet Aarhus Nærbane, nu uden togskifte på Århus H. Med nyombygget DSB Desiro værksted i Odder.

  • 0
  • 0

Kan man ikke konkludere at en hver siddende regering også er dyr og ineffektiv?
Der er ikke meget politisk vilje for at skrotte de tog (IC4) der spænder ben for DSBs økonomi, og dermed konkurrence muligheder.
Derudover mangler DSB også mulighed for at få frie hænder til at købe hyldevarer tiil de danske strækninger, da regeringerne, ikke har valgt at elektrificere de danske jernbanestrækninger over en kam. Der imod har regeringerne skåret på jernbanen i en sådan grad, at de ikke kan være konkurrence dygtige i forhold til busser og lastbiler.

  • 0
  • 0

Det virker nu mest af alt som et desperat forsøg fra regeringen på at skjule IC4-skandalen og de deraf manglen på tog, ved at lade andre togselskaber overtage nogle lokal- og regionalstrækninger fra DSB, men lade DSB beholde alle togene fra disse strækninger.
Så lader man de ny regionale togselskaber købe nye tog og undgår dermed at DSB skal købe tog til at erstatte de manglende IC4- og IC2-tog. Så undgår man meget af den kritik man ellers vil få når DSB skal ud at købe erstatningstog for IC4 og IC2.
Så ruller man det hele ind i noget spin om at det handler om at øge konkurrencen og servicen, når det i virkeligheden handler om at skaffe flere tog uden at skulle ud at købe nye tog til DSB.

  • 0
  • 0

Så kan man jo ved samme lejlighed give Lollandsbanen lov til at bruge banen til Gedser, inden det lykkes banedanmark at lukke den helt.

  • 0
  • 0

Hvorfor er det ikke muligt at lade flere operatører køre på samme strækning?

Så vil vi som passagerer kunne vælge om vi vil køre i det grønne eller gule tog:-)

Hvis det ene selskab har bedre tog, kører mere pålideligt osv. bliver det nok det foretrukne - indtil den anden operatør opper sig.

Fast afgift til operatøren pr. kørt km. bør være nok regulering. Herefter kan operatørerne byde ind med en køreplan.

Måske skal hastighed og afgangstider fastlægges fra starten, da overhalinger er besværlige på skinnerne....

Det er ikke helt så enkelt.

Hvordan skal man afregne billetterne?

SJ opgav at køre mellem Odense og København fordi man ikke kunne finde ud af det med billetterne. Passagerer med billet til DSB kunne ikke komme med SJ.
Derfor fik de for få passagerer...

  • 0
  • 0

-at kalde det for konkurrenceudsættelse, at man lader en offentlig operatør (regionale trafikselskaber) overtage efter en anden offentlig operatør (DSB).

Men alligevel spændende. Mon ikke det betyder farvel til direkte tog København-Frederikshavn og København-Holbæk-Kalundborg?

Mvh
MM

  • 0
  • 0

SJ opgav at køre mellem Odense og København fordi man ikke kunne finde ud af det med billetterne. Passagerer med billet til DSB kunne ikke komme med SJ.
Derfor fik de for få passagerer...

Og så var Banedanmark ikke just behjælpelige med at gøre de rejsende opmærksomme på at toget eksisterede.
Morgenafgangen fra Odense blev ikke oplyst på de elektroniske tavler, og på selve perron-tavlerne stod toget som "Medtager ikke Passagerer"
Der kunne en masse uvidende rejsende så stå og se "det mystiske grå tog" afgå tomt fra Odense, hvorefter de steg ind i et propfyldt Lyntog, hvor de skulle stå op hele vejen til København.

  • 0
  • 0

[quote]

SJ opgav at køre mellem Odense og København fordi man ikke kunne finde ud af det med billetterne. Passagerer med billet til DSB kunne ikke komme med SJ.
Derfor fik de for få passagerer...

Og så var Banedanmark ikke just behjælpelige med at gøre de rejsende opmærksomme på at toget eksisterede.
Morgenafgangen fra Odense blev ikke oplyst på de elektroniske tavler, og på selve perron-tavlerne stod toget som "Medtager ikke Passagerer"
Der kunne en masse uvidende rejsende så stå og se "det mystiske grå tog" afgå tomt fra Odense, hvorefter de steg ind i et propfyldt Lyntog, hvor de skulle stå op hele vejen til København. [/quote]

De gange jeg så toget i Slagelse var der ingen problemer med oplysningerne.

Årsagen til at folk stod op i lyntoget var nok at deres indkøbte billet ikke gjaldt SJ toget.

  • 0
  • 0

vil betyde færre afgange til pendlere, eller markant højere betaling fra staten, da alle operatører skal tjene penge på de samme passagerer. Da staten vil spare penge, vil det betyde færre afgange.
For dem som tager toget en gang om året vil det blive en fordel, men for pendlerne vil det betyde færre afgange at vælge imellem. Én operatør på én strækning, kan optimere driften, med en sammenhængende køreplan.

Men så længe BaneDanmark ikke kan levere sit produkt af en ordentlig kvalitet, er det fuldkommen ligegyldigt hvem som kører togene. Når BaneDK leverer, så fungerer jernbanen.

  • 0
  • 0

Men alligevel spændende. Mon ikke det betyder farvel til direkte tog København-Frederikshavn og København-Holbæk-Kalundborg?

Direkte tog til Frederikshavn? Det er allerede sket. Der har ikke været tog til Frederikshavn siden marts måned.

Banedanmark skyder skylden på den "væmmelige" finske coaster, der sejlede ind i broen over Limfjorden.

I 1956 da et skib sejlede 2 fag af broen ned, formåede man at lave en midlertidig reparation på kun 14 dage, så togtrafikken kunne genoptages.

I dag hedder det ikke DSB, men banedanmark, så nu kan den slags kun lade sig gøre hvis det sker på Sjælland..

Banedanmark havde ikke turdet holde Storstrømsbroen lukket i 8 måneder uanset årsagen.

Meget bekvemt betyder det jo så at DSB i mellemtiden kan disponere togsættene i den Sjællandske lokaltrafik.

Den enes død, .....

Man siger at driften genoptages den 19. November, men lur mig om den dato holder.

  • 0
  • 0

Igen er usammenhængende forslag fra Finansministeriet. De har lært alle plusordene, men ikke at se på om der er realiteter bag.

Ingen af de to udbud af jernbanetrafikken har givet lavere takster, bedre service og mere sammenhængende togtrafik. Hverken for Arriva i Midt & Vest eller på Kystbanen. Det staten evt. måtte have sparet, det har passagerer, lokalsamfund m.fl. sat til pga. den opsplittede togdrift.

At give togtrafikke nord for Limfjorden til Nordjyske Baner, er sådan set DSB's egen skyld eftersom de for nogle år siden nedgraderede Ålborg-Fr-havn fra hovedbanenettet til en regionaltogsstrækning.
Dermed ophørte de direkte tog KH-Fr.havn. Angiveligt fordi DSB mangler rullende materiel, og da det leasede erstatningsmateriel (dobbelt-dækkerne) kun blev sat ind på Sjælland, ja så stod man og manglende en masse tog vest for Storebælt.

I den situation er det måske det bedste alternativ at indsætte Nordjyske Baner som afløser for DSB. Stadig mangler der gennemgående tog til landsdelen.

Det bliver ikke bedre af, at DSB og ministeren tilsyneladende er ret forhippet på at gennemføre Quartz-rapporens forslag om "linietrafik" dvs. IC-tog i pendulfart KH-Sønderborg/Esbjerg/Århus evt. Ålborg. Det betyder at flere rejsende fremover skal skifte undervejs, og der fx. ikke vil køre direkte tog KH-Herning-Thisted, Det skal nok skaffe flere rejsende i togene.

Konturerne af en begyndende regionalisering på linie med den, der har fundet sted i fx. Tyskland, er ved at tegne sig. I 2017 udløber Arrivas kontrakt, og forlænges den, så vil den til den tid siddende V-regering, overlade Arriva Vejle-Thisted.

Grenåbanen indlemmes snart i Århus Letbaner, og så er der kun hovedbanenettet for DSB at gøre godt med i Jylland. Betyder det, at der så kun elektrificeres til Ålborg, men ikke til Fr.havn og Vejle-Thisted samt på de øvrige jyske strækninger?

Svendborgbanen og Vestfyn vil med en V-ledet regering atter blive sendt i udbud, og givet til alle andre end DSB. Venstre ved vi hvor vi har.

Langsomt reduceres DSB til sine "kerneydelser", stationer skæres også fra og lægges ind under Finansministeriet eller Erhvervsstyrelsen så enhver leje hvad der er brug for. Det samme gælder det rullende materiel, også det skal kunne leases af enhver operatør, og som sådan regnes DSB af en kommende V-regering.

Tyskerne har et godt ord for den proces, DSB gennemløber: Abspeckung!
Og nu dette

  • 0
  • 0

Igen er usammenhængende forslag fra Finansministeriet. De har lært alle plusordene, men ikke at se på om der er realiteter bag.

Ingen af de to udbud af jernbanetrafikken har givet lavere takster, bedre service og mere sammenhængende togtrafik. Hverken for Arriva i Midt & Vest eller på Kystbanen. Det staten evt. måtte have sparet, det har passagerer, lokalsamfund m.fl. sat til pga. den opsplittede togdrift.

At give togtrafikke nord for Limfjorden til Nordjyske Baner, er sådan set DSB's egen skyld eftersom de for nogle år siden nedgraderede Ålborg-Fr-havn fra hovedbanenettet til en regionaltogsstrækning.
Dermed ophørte de direkte tog KH-Fr.havn. Angiveligt fordi DSB mangler rullende materiel, og da det leasede erstatningsmateriel (dobbelt-dækkerne) kun blev sat ind på Sjælland, ja så stod man og manglende en masse tog vest for Storebælt.

I den situation er det måske det bedste alternativ at indsætte Nordjyske Baner som afløser for DSB. Stadig mangler der gennemgående tog til landsdelen.

Det bliver ikke bedre af, at DSB og ministeren tilsyneladende er ret forhippet på at gennemføre Quartz-rapporens forslag om "linietrafik" dvs. IC-tog i pendulfart KH-Sønderborg/Esbjerg/Århus evt. Ålborg. Det betyder at flere rejsende fremover skal skifte undervejs, og der fx. ikke vil køre direkte tog KH-Herning-Thisted, Det skal nok skaffe flere rejsende i togene.

Konturerne af en begyndende regionalisering på linie med den, der har fundet sted i fx. Tyskland, er ved at tegne sig. I 2017 udløber Arrivas kontrakt, og forlænges den, så vil den til den tid siddende V-regering, overlade Arriva Vejle-Thisted.

Grenåbanen indlemmes snart i Århus Letbaner, og så er der kun hovedbanenettet for DSB at gøre godt med i Jylland. Betyder det, at der så kun elektrificeres til Ålborg, men ikke til Fr.havn og Vejle-Thisted samt på de øvrige jyske strækninger?

Svendborgbanen og Vestfyn vil med en V-ledet regering atter blive sendt i udbud, og givet til alle andre end DSB. Venstre ved vi hvor vi har.

Langsomt reduceres DSB til sine "kerneydelser", stationer skæres også fra og lægges ind under Finansministeriet eller Erhvervsstyrelsen så enhver leje hvad der er brug for. Det samme gælder det rullende materiel, også det skal kunne leases af enhver operatør, og som sådan regnes DSB af en kommende V-regering.

Tyskerne har et godt ord for den proces, DSB gennemløber: Abspeckung!
Og nu dette

  • 0
  • 0

Regeringen har dog tænkt sig at lægge blidt ud med en forsøgsordning, hvor Nordjyske Jernbaner kan overtage en del af DSB’s nuværende lokaltrafik på statsbanen mellem Hobro, Aalborg og Frederikshavn.

Det lyder jo godt, men banedanmark har desværre reduceret kapaciteten mellem Hobro og Aalborg så meget at jeg tvivler på at der bliver plads til NJ.

Lige nu er der 1 Lyntog og 1 IC tog i timen, hver vej. Derudover er der 1 Nærbanetog til Skørping og tilbage pr. time. (Info: Skørping ligger midtvejs mellem Aalborg og Hobro, og er det eneste sted hvor der kan krydses, vendes eller overhales.)

Såfremt der skal repareres spor syd for Skørping (1 spor spærret), er trafikken mellem Aalborg og Hobro begrænset til 1 tog i timen hver vej hvilket normalt betyder at Lyntoget mellem Aalborg og København falder ud..

Skal der repareres spor mellem Aalborg og Skørping, er trafikken ligeledes begrænset til 1 tog i timen hver vej, altså minus Lyntog, men spærrer man 1 spor her, må man også aflyse Nærbanen, læs omlægge til Bus.

Hvis Nærbanen skal køre til Hobro, betyder det at den må den vige pladsen hver eneste gang der skal rodes med spor på strækningen.

Der skal de næste mange år rodes med sporombygninger og opgradering af banen, så jeg tror Nordjyske Jernbaner får meget trange kår her.

  • 0
  • 0

Næ netop Odderbanen(nu Midtjyske Jernbaner ) er det bedste eksempel på DSB sjofling. Det startede allerede for ca 12 år siden hvor DSB intervenerede og påstod billigere kørsel. Det satte Odderbanen som var en privatbane ejet af amtet fuldstændig skakmat. Ingen ville investere i materiel. Dsb forsøgte først med et IC2 tog det kunne ikke overholde køretiderne. DSB skulle allerede sidste år have påbegyndt gennemgående kørsel men af uforklarede årsager undlod de at starte før december i år altså et helt års udsættelse. Samtidig har jeg fra lokofører at Desirotogene brænder varme med de mange stop på Odderbanen og de har besvær med at bremse starte. Da man ombyggede overkørselen over Grenåvej ville det havde været naturligt at fortsætte Oddergrisen til Nørreport station så man i den mellemliggende tid kunne stå af i midtbyen men en transversal på Århus H blev først godkendt da Grenåbanen kørte igen. (Banedanmark ejer skinner fra transversal til Grenå, Midtjyske Jernbaner ejer sporene derfra og til Odder) Alt i alt har man sjoflet Odderbanen som ville være det naturlige udgangspunkt for Århus Nærbane og så helt udfaset DSB. Det hører med til historien at det af DSB udskildte selskab Banedanmark heller ikke ville forny skinnerne til Grenå Havn

  • 0
  • 0

[quote]

Men alligevel spændende. Mon ikke det betyder farvel til direkte tog København-Frederikshavn og København-Holbæk-Kalundborg?

Direkte tog til Frederikshavn? Det er allerede sket. Der har ikke været tog til Frederikshavn siden marts måned.

[/quote]

Er vi enige om, at dette skyldes netop de to ekstraordinære forhold: Bro væk, og mangel på togsæt? Jeg mener ikke, at DSB endegyldigt har meldt ud, at man for altid nedlægger de direkte forbindelser København-Frederikshavn.

Mvh.
MM

  • 0
  • 0

Hm!

Artiklen ovenfor:
'2) Samdrift på Vestsjælland, hvor lokalbanerne Holbæk-Slagelse og Holbæk-Nykøbing Sj. med fordel kunne køre videre på de nuværende DSB-strækninger mellem Holbæk og Kalundborg.'

kilden, Trafikstyrelsens rapport
http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Presse/Ny...
s. 78:

'Samdrift i Vestsjælland

I 2015 er der dobbeltspor hele vejen fra Roskilde til Holbæk, hvilket giver mulighed for markante forbedringer af togbetjeningen til og fra Holbæk. De øvrige strækninger i området (statsbanen Holbæk-Kalundborg og privatbanerne Holbæk-Slagelse og Holbæk-Nykøbing Sj.) vil fortsat være enkeltsporede.

På den baggrund kan nye betjeningskoncepter overvejes, fx mulighederne for direkte tog fra de vestsjællandske privatbaner til Roskilde eller København til gavn for passagerne. Evt. også fra Nakskov til København.'

dvs. de skal forsætte ikke på strækningen mellem Holbæk og Kalundborg (det ville heller ikke give megen mening), men på strækningen Holbæk/Tølløse - Roskilde, evt. videre til Københhavn.

  • 0
  • 0

Hvis man tog hensyn til kunderne, ville man

  • fortsætte med lyntog mellem Kbh og Frederikshavn
  • lade Nordjyske Baner overtage al regional- og nærbanekørsel nord for Skørping - de er efter min ringe vurdering den mest professionelle operatør i DK aktuelt
  • elektrificere til Holbæk samtidig med at man laver dobbeltspor og bestiller nogle elektriske lokomotiver/togsæt nu, så de er klar til 2015. Så kører man elektrisk Østerport - Holbæk med stop ved alle stationer og diesel Kbh H - Kalundborg, der springer en del stationer over. Bedre service og langt færre dieseltog gennem Nørreport
  • lade Regionstog køre Slagelse - Tølløse - Holbæk - Nykøbing S

men det vil desværre næppe ske

  • 0
  • 0

Lige nu er der 1 Lyntog og 1 IC tog i timen, hver vej. Derudover er der 1 Nærbanetog til Skørping og tilbage pr. time. (Info: Skørping ligger midtvejs mellem Aalborg og Hobro, og er det eneste sted hvor der kan krydses, vendes eller overhales.)

Plejede der ikke at være dobbeltspor hele vejen til Ålborg?

  • 0
  • 0

[quote]Lige nu er der 1 Lyntog og 1 IC tog i timen, hver vej. Derudover er der 1 Nærbanetog til Skørping og tilbage pr. time. (Info: Skørping ligger midtvejs mellem Aalborg og Hobro, og er det eneste sted hvor der kan krydses, vendes eller overhales.)

Plejede der ikke at være dobbeltspor hele vejen til Ålborg?[/quote]
Der er vel stadig dobbeltspor hele vejen til Aalborg? Det er der i hvert fald ifølge Banedanmarks kort.
Antal spor pr. strækning: http://www.bane.dk/hentmedie.asp?filID=6039

Yderlige Banedamark kort over banenettet: http://www.bane.dk/visArtikel.asp?artikelI...

  • 0
  • 0

Så kan man jo ved samme lejlighed give Lollandsbanen lov til at bruge banen til Gedser, inden det lykkes banedanmark at lukke den helt.

Ja det lyder som en god ide, hvis ellers at der er tilstrækkeligt mange passagerer (læs: pendlere, med dens nuværende reelle status som sidebane). DSB havde jo ikke synderligt mange pendlere før de stoppede driften, men det bunder nok til dels i den køreplan man kørte efter (vist kun et par enkelte daglige afgange). Hvis man indfører enten hel- eller halv-times drift på strækningen, og sørger for en ordentlig koordinering med trafikken på især Sydbanen (som en genvej via færgen til Berlin) og til dels Lollandsbanen; og en sådan koordination eksisterer allerede nu mellem Lollandsbanen og Sydbanen.

  • 0
  • 0

[quote]Lige nu er der 1 Lyntog og 1 IC tog i timen, hver vej. Derudover er der 1 Nærbanetog til Skørping og tilbage pr. time. (Info: Skørping ligger midtvejs mellem Aalborg og Hobro, og er det eneste sted hvor der kan krydses, vendes eller overhales.)

Plejede der ikke at være dobbeltspor hele vejen til Ålborg?[/quote]

Der er skam 2 spor, men disse er kun er forbundet med hinanden i Skørping. Det betyder at hvis eet spor må spærres på grund af reparationer, står man tilbage med 1 spor på 23 Km uden mulighed for krydsning.
Signalerne på strækningen er ikke lavet til vekselsporsdrift. Det betyder at det tog der kører modsat normal køreretning skal køres som rangering læs dobbelt køretid. Derfor kan der i praksis kun køres eet tog i timen hver vej ved sporspærring.

På Sjælland er længste afstand mellem krydsningsmulighederne ca. 13 Km. men oftest betydeligt kortere. Det giver meget bedre muligheder for at opretholde trafikken ved sporarbejder.

Men, Banedanmark skal spare. Det kan man f.eks. gøre ved at fjerne så mange omkostningstunge sporskifter som muligt.

Det har man så valgt at gøre i Nordjylland mellem Aalborg og Hobro.
Intet andet sted på Hovedbanenettet er strækningen så udsultet som her.

Min personlige mening er at det er skandaløst at Danmarks 3. største by praktisk talt bliver isoleret fra restan af landet, p.g.a. banedanmarks nedprioritering af Nordjylland.

  • 0
  • 0