Dyr og solid el-skraldebil er en succes på Frederiksberg

Dyr og solid el-skraldebil er en succes på Frederiksberg

Nok koster Frederiksberg Kommunes nye el-skraldebil over dobbelt så meget som en konventionel udgave, men den har været alle pengene værd, vurderer kommunen.

Med en prisseddel på godt fire millioner kroner har Frederiksberg Kommunes nye el-skraldebil ikke ligefrem været et ‘slagtilbud’. Især ikke, når en konventionel skraldebil på diesel koster i omegnen af halvanden million.

Alligevel er erfaringerne fra Skandinaviens første el-skraldebil så gode, at kommunen sandsynligvis indkøber flere, skriver Berlingske.

Siden juli 2013 har den batteridrevne skraldebil kørt delvist lydløst rundt i gaderne på Frederiksberg og er blevet fyldt med ni ton affald. Det er tre ton mindre end kommunens dieseludgaver. Forklaringen er el-skraldebilens batteri, som det tager godt ni timer at lade helt op. Dog har skraldebilen vist sig at have lavere driftsudgifter end dieseludgaverne, og levetiden er med stor sandsynlighed også længere, skriver Berlingske.

Her er det en tilsvarende el-skraldebil fra det franske firma Power Vehicle Innovations (PVI). Foto: PVI

Frederiksbergs borgmester, Jørgen Glenthøj (K), er tilfreds med den elektriske skraldebil:

»Princippet med mange bække små gælder i udpræget grad, når vi gerne vil beskytte klimaet. Man kan jo sige, at skraldebilen indgår i en cyklus. Den indsamler affald til forbrænding, som efterfølgende bliver til el, der igen oplader bilen. Så den er bestemt værd at fejre,« siger borgmesteren til Berlingske.

Selvom elbilen på gaden er mindre forurenende end dieseludgaven, kan den strøm, som driver el-skraldebilen kommer fra kulfyrede kraftværker. Alligevel er en miljøgevinst nemmere at opnå med batterier, siger Nils-Ole Heggland, der er formand for drifts- og forsyningsudvalget i Frederiksberg Kommune:

»Det er lettere at sætte ind med filtre og lignende på elværkerne. Dermed nedsættes forureningen mere i trafikken. Så det er bestemt ikke udelukket, at vi skal have flere el-skraldebiler,« siger han til Berlingske.

Franske Power Vehicle Innovations (PVI) leverer batterierne til skraldebilen. Det sker med gode erfaringer fra lignende projekter i Paris, Madrid og Amsterdam.

Energistyrelsen har støttet skraldebilen på Frederiksberg med 400.000 kroner.

Kommentarer (32)

Man ser hvad man vil !

Når alt er gjort op , uha en regning !

Den lemfældige omgang med borgernes penge

  • 3
  • 25

Du antager simpelthen, helt uden grundlag, at Frederiksbergs borgmester lyver.

  • 19
  • 2

Er det egentlig ikke den anden ende der er mest interessant, på en skraldebil? ;-)

Nåmen, alt andet lige, så må eldrift da være optimalt til skraldebiler, kva de mange start/stop.
- Den lokale støj må også være reduceret. :-)

  • 19
  • 0