Dykkere nærmer sig de sorte bokse fra indonesisk flystyrt

Illustration: PK-REN / Wikimedia Commons

Indonesiske dykkere vil i dag forsøge at finde de sorte bokse fra Sriwijaya Air-flyet, der for to dage siden styrtede i Javahavet med 62 personer om bord få minutter efter start fra den indonesiske hovedstad, Jakarta.

Det skriver The Guardian.

De indonesiske myndigheder lokaliserede søndag den formodede placering af flyets sorte bokse, der indeholder data fra flyets instrumenter og båndoptagelser af piloters kommunikation og andre lyde om bord.

Med forbedrede vejrforhold kan dykkere i dag fortsætte eftersøgningen og indskrænke eftersøgningsområdet til en radius på 200-500 meter, fortæller en af den indonesiske flådes dykkere til en lokal tv-station.

Ifølge Nurcahyo Utomo, efterforsker ved Indonesiens nationale transportsikkerhedskomité, håber myndighederne på at kunne bjærge de sorte bokse i dag. Han fortæller til Reuters, at vragdele er fundet i et relativt lille område, og at det tyder på, at flyet var intakt, før det ramte vandet.

Flere øjenvidner har fortalt, at de hørte og så en eksplosion.

»Flyet faldt som et lyn ned i havet og eksploderede i vandet. Det var ret tæt på os, stykker af en slags krydsfiner ramte næsten min båd,« har en lokal fisker fortalt BBC.

Sriwijaya Air-ulykken er den første større flyulykke i Indonesien, efter Lion Airs Boeing 737 Max i 2018 også styrtede ned i Javahavet kort efter at være lettet fra Soekarno-Hatta International Airport med 189 passagerer om bord, som alle omkom.

Læs også: Piloter kæmpede med anti-stall-system op til Lion Air-styrt

Dykkere har ud over vragdele også fundet ligdele og tøj på det sted, hvor flyet styrtede ned. Der er ikke fundet overlevende. Hospitalet, der har modtaget resterne, har for at kunne identificere ligdelene taget over 40 dna-prøver fra slægtninge til ofrene, skriver Reuters.

Årsager ukendt

Sriwijaya Air-flyet af flytypen Boeing 737-500 lettede lørdag klokken 14.36 lokal tid fra Jakarta med 12 flybesætningsmedlemmer og 50 passagerer, heriblandt 10 børn, om bord.

Flyet var på vej mod Pontianak på Borneo, men forsvandt få minutter efter fra radaren. Efter at være steget til 3.300 meters højde påbegyndte flyet ifølge Flightradar 24 en hurtig nedstigning og stoppede 21 sekunder efter med at sende data.

Illustration: Phoenix7777 / Wikimedia Commons

Årsagen til flystyrtet er fortsat ukendt og kan tage måneder at få afdækket. Med få ledetråde på nuværende tidspunkt kommer flyets sorte bokse derfor til at være afgørende for efterforskerne, skriver Reuters).

Efterforskerne vil også undersøge vedligeholdelses- og motordokumentation, piloternes træning, lufttrafik og andre data.

Læs også: Her er forskellene på det groundede Boeing 737 Max og 737'erne, der stadig flyver

Nyere jetfly og deres motorer udsender løbende data, som hjælper flyselskaber med at planlægge vedligeholdelse, men hverken Boeing 737-500 eller dens motorer efterlader sådan et digitalt fingeraftryk, fortæller flere brancheeksperter til Reuters.

Sriwijaya Airs næsten 27 år gamle Boeing 737-500 er en del ældre end Boeings ulykkesramte 737 Max-model og har ikke de samme softwaresystemer til at forhindre et fly i at stalle, som var impliceret i to nylige 737 Max-ulykker, der kostede 346 personer livet.