Dygtige ledere skifter stil efter forholdene
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Dygtige ledere skifter stil efter forholdene

God ledelse handler om variation, mener den amerikanske psykolog og videnskabsjournalist Daniel Goleman, som peger på, at den gode leder ikke er gjort af én bestemt type. Han har derimod evnen til at veksle mellem seks forskellige ledelsesstile efter behov. Det kan være virksomhedens behov, enkelte medabejders behov eller behovet for at løse en udfordring.

De seks former for lederskab er beskrevet i bogen ‘Primal Leadership’, og ifølge Daniel Goleman kan alle ledere lære at skifte mellem dem - og dermed blive mest muligt effektiv, fremgår det af en artikel i The Wall Street Journal.

Visionær
En passende stil når virksomheden har behov for at ændre kurs. Bruges til at flytte medarbejderne mod et nyt sæt af fælles drømme. Visionære ledere sætter ord på, hvor en gruppe skal hen, men ikke hvordan de når dertil. Det gør medarbejderne frie til at være innovative, eksperimentere og tage kalkulerede risici.

Coach
Fokuserer på udvikling af individer, og hvordan de forbedrer deres præstation - blandt andet ved at koble deres egne ambitioner sammen med virksomhedens. Coaching-stilen virker bedst på medarbejdere, som viser initiativ og ønsker at udvikle sig professionelt. Stilen kan dog give bagslag, hvis en ansat opfatter det som ledelse på mikroniveau og føler sig undermineret.

Kontaktskabende
Denne stil fremhæver vigtigheden af teamwork og sikrer harmoni i en gruppe ved at skabe tæt kontakt mellem medlemmer. Den er især værdifuld, når der er brug for at øge moralen, højne harmonien i et team, forbedre kommunikationen eller reparere et brudt tillidsforhold.
Men anvend ikke kun denne ledelsesstil, da fokus på gruppen alene kan få enkelte til at læne sig lidt for langt tilbage i kontorstolen og henfalde til middelmådighed.

Demokratisk
Når virksomhedens retning er uklar, bør lederen trække på medarbejdernes viden og få dem til at arbejde sammen om at skabe/nå mål. Denne form for konsensustilgang kan dog være katastrofal i krisetider, hvor der er ofte er behov for at træffe hurtige beslutninger.

Temposættende
Her sætter lederen høje standarder for ydeevne. Han er opsat på altid at gøre ting bedre og hurtigere og forlanger det samme af alle. Stilen skal bruges med måde, fordi det kan undergrave moralen og få medarbejderne til at føle, at de fejler. Brug den når situationen kræver det.

Kommanderende
Den klassiske ‘militære’ model. Oftest anvendt, men som regel også den mindst effektive, fordi den sjældent involverer ros og nærmest altid kritik. Ødelæggende for moral og tilfredshed på jobbet. Derfor er den kun effektiv (og nødvendig), når der er behov for en øjeblikkelig kursændring.