Dumpede rumfirmaer favoritter til nye milliard-ordrer på Galileo

EU's transportministre giver på fredag det endelige dødsstød til det konsortium, som havde budt på at opføre satellitnavigationsssytemet Galileo.

Det betyder samtidig, at embedsmændene knokler for at hitte på den bedste alternative måde at få EU's prestigeprojekt skudt af sted ud i rummet.

Den mest sandsynlige er, at EU-kommissionen stærkt hjulpet af rumfartsorganisationen ESA kommer til at stå som ansvarlig for projektet.

Det står dog også klart, at ingen offentlige instanser i EU magter at opbygge infrastruktur og ikke mindst de 30 satellitter, der udgør kernen i den avancerede GPS-konkurrent.

»Hvis man vælger at følge kommissionen og sender opgaven i udbud - hvilket i øjeblikket er det mest sandsynlige - så vil man formentlig se de oprindelige otte virksomheder byde på opgaven,« siger ambassaderåd Jørn Holdt fra Danmarks faste EU-repræsentation.

Ligger lunt i svinget

Om det bliver de otte, der løber med ordrerne, tør ingen sige på nuværende tidspunkt. Men de ligger lunt i svinget, da de allerede har regnet og tegnet på opgaven og dermed har en konkurrencefordel over for andre virksomheder.

Dette bekræftes af direktøren for Terma Space, Carsten Jørgensen, hvis firma har kontrakt på at levere strømforsyninger til de fire første testsatellitter.

"Det ville være fuldstændig hovedløst og fordyrende, hvis man valgte at gå nye veje med udbuddet. Industrien har allerede investeret rigtig mange penge i at udvikle Galileo, så de fire første testsatellitter kan eftervise systemet," siger Carsten Jørgensen.

Han peger også på vigtigheden af, at Galileo ikke bliver yderligere forsinket, da både amerikanerne, russerne og kineserne er på vej med konkurrerende teknologier til Galileo.

"Man er nødt til at indgå kontrakterne på de sidste 26 satellitter inden for de næste 6-8 måneder, ellers vil det betyde ubærlige forsinkelser ud over 2011/2012," siger han.

Dermed risikerer EU at være tilbage ved udgangspunktet: At de oprindelige otte opfører Galileoprojektet - blot fire år senere og omkring 18 milliarder kroner dyrere. Trafikminister Flemming Hansen (K) står ind til videre fast på, at de penge skal hentes fra andre EU-kasser, samt at Danmark ikke vil kaste flere penge efter Galileo.

Finansieringen ventes at komme op på rådsmødet til september.