Dummebøder til 1 ud 50 passagerer med rejsekort
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Dummebøder til 1 ud 50 passagerer med rejsekort

1 ud af 50 passagerer, der tjekker ind med elektroniske rejsekort og stiger om bord i tog eller bus, glemmer at tjekke ud igen. Det betyder, at startgebyret på 50 kroner fra indtjekningen, ikke bliver refunderet, hvilket i folkemunde er omskrevet til en dummebøde.

De to procent, der ikke tjekker ud, fremgår af et svar fra transportminister Henrik Dam Kristensen (S) til Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested. Tallet dækker første halvår af 2012.

Kan være en fordel IKKE at tjekke ud

Ministeren understreger, at det somme tider er en økonomisk fordel for kunden ikke at tjekke ud. Det skyldes, at dummebøden kan være mindre end rejsens pris.

Rejsekort A/S, som driver det elektroniske billetsystem for landets bus- og togsystem, arbejder med adskillige kampagner på at få passagererne til at huske at tjekke ud.

Læs også: Her er rejsekort-rapporten, som ministerium forsøgte at skjule

Markedschef Thomas Boe Bramsen har svært ved at vurdere, om to procent er mange eller få. Han påpeger, at i Storbritannien glemmer helt op til seks-otte procent at tjekke ud, når det ikke sker på en station med sluser. Sluserne kan passagererne ikke passere uden at tjekke ud.

Omvendt vil Rejsekort A/S meget gerne have andelen af passagerer, som glemmer at tjekke ud, endnu længere ned. Thomas Boe Bramsen tør dog ikke spå om, hvor langt ned den kan komme.

Derimod viser selskabets statistikker, at passagerne har lettere ved at huske at tjekke ud i busser end på perronerne. I bussen står de lige ved siden af automaten, mens de på stationen skal bevæge sig hen til nærmeste udgang, inden de tjekker ud. Jo længere, man kommer væk fra toget, desto større bliver glemsomheden.

Desuden viser Rejsekort A/S' statistik, at glemsomheden bliver større, jo senere på døgnet det bliver. Særligt i de sene aften- og nattetimer efter fredag og lørdag glemmer mange passagerer at tjekke ud.

Dokumentation

Se Transportministerens svar

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

I det mindste kunne man måske overveje at sende en sms eller tilbyde en applikation, hvor man blev påmindet at checke ud, inden dummebøde-grænsen udløb.
Alle data er tilgængelige (hvis vi ser bort fra den håbløse opdateringstid på rejsekort-standeren), givet at passageren har et nogenlunde fast rejsemønster - eks rejser altid mellem samme 2-3 stationer.
Har jeg checket ind i Skanderborg, men ikke ud i Århus f.eks. 2 timer senere, kunne jeg måske få en påmindelse - og måske endda nå at checke ud?
I stedet kan man blive mistænkeliggjort - oven i købet af ministeren - samtidig med at skulle betale dobbelt pris for rejsen.

  • 0
  • 0

Man skulle kunne tjekke ud i toget på samme måde som i en bus.
Når man forlader toget, tænker man mere på at have knappet tøjet og komme videre, ikke på at skulle til at finde rejsekortet frem igen.

  • 0
  • 0

jeg gad egentligt godt vide hvad der egentligt er forkert ved dette:

jeg checker ind ved station A og rejser med Stog linje E.
jeg står af ved Station N og bliver på stationen for at købe mit ynglingsblad i togkiosken..
jeg tager så tilbage med Linje E til Station A og Checker ud.
Rejsekoret beregner ruten fra Station A til A
reglerne siger at man kun skal checke ind hvis man ændre transportmiddel, eks. mellem tog og bus.

  • 1
  • 0

Kun ved kort afstand kan man se forskel på ind- og ud-tjek-terminaler.

Det burde være oplagt at ændre udseende af de 2 forskellige terminaler.
Et argument mod dette var, at en terminal i morgen-myldretrafikken kunne være tjek-ind, mens den samme terminal om eftermiddagen kunne være en tjek-ud-terminal.

Men jeg vil selv foretrække, at den samme terminal har samme funktion døgnet rundt.

  • 0
  • 0

Problemet må være størst på nogle bestemte strækninger og for nogle bestemte menesker. Hvad med en lille computer i disse tog hvor man kan skanne sit kort og vælge slutstationen? (så kan man jo godt nok ikke af en pludselig impuls finde på noget andet, men mon ikke det går)

  • 0
  • 0

Jeg har haft rejsekort i en måned nu og bruger det til rejser ud af hovedstaden da jeg har pendlerkort til alle zoner i Hovedstaden. Jeg er glad for det, da jeg oplever en væsentlig besparelse ved rejser med off-peak-rabat.
Udtjekningen er dog det største problem for mig. Det har altid været en vane at bruge billet eller månedskort og så er rejsen jo betalt. I det øjeblik man er blevet billetteret eller skal af toget eller bussen, så er rejsen slut og man er allerede videre i det næste. Det er i denne face Rejsekortet kommer ind og blokerer, da vanen skal ændres. Jeg har glemt det én gang men nåede tilbage til stationen og tjekke ud.
Jeg er bange for at glemme det, for man har jo kun råd til to dummebøder. Men er begyndt at sætte alarmer på mobilen til ankomsttiden +1 eller 2 minutter. Dette har så givet lidt problemer i stillezonen da IC-toget sidste fredag var forsinket i ankomst til Bramming :)

  • 0
  • 0

Udtjekningen i busserne er opfundet af bilister! Det kan ikke være nogen, der selv har prøvet hvordan det er, at skulle ud af bussen med barnevogn/ klapvogn, et barn ved hånden + tasker el. bæreposer, og som er nødt til at flytte sig i en vis fart fordi andre passagerer maser på, bussen holder kun få sekunder ved stoppestedet osv.

Rejsekortet er en skirvebordskonstruktion, der dumper i daglig brug. Hvis man så i det mindste havde spurgt i andre lande, storbyer, der bruger et lign. system, men det fobyder den danske selvfedme: Vi ved bedst.

  • 1
  • 0

Jeg har ikke prøvet det danske rejsekort, men i Amsterdam fungerede det helt uproblematisk for en førstegangsbruger (mig) med automater, der fungerede både som ud- og indgangsautomater og de var placeret i vognene ved ind- og udgangsdøre, hvilket må være den mest logiske placering uanset om vi taler, busser, tog eller sporvogne.
Ved den placering kan man tjekke ind efter påstigning og risikerer ikke at miste en afgang og udtjekning kan foregå umiddelbart før stop, således at indstigende passagerer ikke generes. Og for selskabet betyder det, at der kun skal produceres en type automat

  • 0
  • 0

Hvor stort er det gennemsnitlige månedlige forbrug af tid på at finde kortet frem skanne ind, huskepå undervejs, glemme kort på sædet eller bordet og skulle genanskaffe, reklamere og skanne ud, glemme i vasketøj for en fuldtidspendler mon egentlig?

  • 0
  • 0

Jeg mener at standerne er placeret forkert. Hvis man bruger den dør i toget tættest på udgangen, skal man oftest gå tilbage på perronen for at checke ud. Hvis man rejsekortet var lidt smartere, monterede man standerne med passende afstand op ad trapperne fra perronen, på den måde sikrer man sig at alle kommer tæt på en stander. Man skal være sikker på at øjet fanger standeren og det gør det ned langs linier, fx trapper.

  • 0
  • 0

Udtjekningen i busserne er opfundet af bilister! Det kan ikke være nogen, der selv har prøvet hvordan det er, at skulle ud af bussen med barnevogn/ klapvogn, et barn ved hånden + tasker el. bæreposer, og som er nødt til at flytte sig i en vis fart fordi andre passagerer maser på, bussen holder kun få sekunder ved stoppestedet osv.

Er der nogen som har regnet på om det giver forøget ophold ved stoppestederne - og dermed længere omløbstid for busserne?

  • 0
  • 0

Udtjekningen i busserne er opfundet af bilister! Det kan ikke være nogen, der selv har prøvet hvordan det er, at skulle ud af bussen med barnevogn/ klapvogn, et barn ved hånden + tasker el. bæreposer, og som er nødt til at flytte sig i en vis fart fordi andre passagerer maser på, bussen holder kun få sekunder ved stoppestedet osv.

Rejsekortet er en skirvebordskonstruktion, der dumper i daglig brug. Hvis man så i det mindste havde spurgt i andre lande, storbyer, der bruger et lign. system, men det fobyder den danske selvfedme: Vi ved bedst.

Rolig nu, Arne. Så vidt jeg kan se ligner systemet (hardwaren, ikke algoritmen til beregning af zoner m.v.) meget den som jeg så i Dubai. Hér checker folk ud, umiddelbart FØR bussen standser således at de første 10-15 menesker allerede er klar til at hoppe ud med det samme. Det kunne danskerne jo også bare lære at gøre (med mindre at systemet forhindrer dette).

  • 0
  • 0

Til Jacob
Standerne bør stå på perronen.
Hvis man skal checke ud er det netop praktisk, at standerne er på perronen. Fx Vordingborg station er standeren oppa på stationen. Dvs man kan ikke nå at chekke ud, hvis man skal videre med tog fra Nykøbing F. (det er billigere at kombinere 10-turskort med rejsekort).
Det betyder enten dyrere togbillet eller ½-1 times ventetid på Vordingborg station.

  • 0
  • 0

Hvis man så i det mindste havde spurgt i andre lande, storbyer, der bruger et lign. system,

Det har man netop gjort. Og man har fundet, at f.eks. hollænderne ikke har nogle problemer med at checke ud. Men man burde selvfølgelig nok have regnet med, at danskerne ikke kan finde ud af det.

  • 0
  • 0

Hvor stort er det gennemsnitlige månedlige forbrug af tid på at finde kortet frem skanne ind, huskepå undervejs, glemme kort på sædet eller bordet og skulle genanskaffe, reklamere og skanne ud, glemme i vasketøj for en fuldtidspendler mon egentlig?

I mit tilfælde nok ca. 30 sekunder samlet for at checke ind og ud. Og 15 sekunder til at finde kortet frem, når det skal kontrolleres. Men jeg er også en klovn til det. Gennemsnittet kan nok gøre det hurtigere.

  • 0
  • 0
  • det er det rejsekortet er. Jeg har betalt mange rejser med 50 kr og er derfor holdt op med at bruge det. Fremover vil jeg kun bruge kortet på lange strækninger - f.eks. København - Aalborg og så håbe at jeg husker at checke ud. Hvis jeg glemmer det må jeg jo så betale de 50 kr. Det var faktisk et råd jeg fik fra rejsekortets kundeservice da jeg klagede over 'dummebøderne'. Beskeden var: "Det går jo begge veje!" - og så gav han mig Aalborg-ideen.
  • 0
  • 0

Jeg synes, der burde uddeles nogle gigantiske dummebøder til de arrogante ignoranter, der har konstrueret et så idiotisk system.

For sent, de har fået en fed bonus. :-(

  • 0
  • 0

Kære Jens
Jeg tror ikke, at bilister har nogen interesse i at genere bus og tog passagerer - bl.a. fordi de typisk jo ind imellem bruger samme.
Mht. placering i vognene ved dørerne har det system den fordel, at der ved en fremtidig opdatering relativt enkelt kunne skiftes til et system, hvor rejsekortets rfid-chip automatisk blev læst ved ind og udstigning uden at kortet skulle op af lommen.
Det ville også løse dit barnevognsproblem, som i virkeligheden nok har mere at gøre med den måde bussernes ud- og indstigningsplatform er indrettet på. Hvis den var større og tættere på gadeniveau, så kunne du nemt organisere dig og tjekke ud inden dørene åbnede

  • 0
  • 0

I det mindste kunne man måske overveje at sende en sms eller tilbyde en applikation, hvor man blev påmindet at checke ud, inden dummebøde-grænsen udløb.
Alle data er tilgængelige (hvis vi ser bort fra den håbløse opdateringstid på rejsekort-standeren), givet at passageren har et nogenlunde fast rejsemønster - eks rejser altid mellem samme 2-3 stationer.

Det er ikke muligt med det nuværende set-up.
Som jeg har forstået det:
Check-ind i busser er ikke on-line og kortlæserne på stationer og i busser opdateres periodisk. I bussen kan der gå mere end 24 timer før det registreres.
Systemet bruger ved check-ud indformationen skrevet på kortet, ikke noget der er gemt i back-end-systemet. Data fra check-ind føres først ind når det kommer fra terminalerne.
Derfor kan man ikke sende en påmindelse i tide.

  • 0
  • 0

kan du gøre det på under 30 minutter, annulleres rejsen

Nej grænsen er 20 min ;-)

http://www.rejsekort.dk/brug-rejsekort/saa...

Fortryd check ind
Hvis du fortryder et check ind, kan du altid bare checke ud. Det koster ikke noget, hvis du checker ud samme sted, som du checkede ind – og senest 20 minutter efter. Går der længere tid, betaler du mindsteprisen for en voksen, som i de fleste takstområder er to zoner.

  • 0
  • 0

Mht. placering i vognene ved dørerne har det system den fordel, at der ved en fremtidig opdatering relativt enkelt kunne skiftes til et system, hvor rejsekortets rfid-chip automatisk blev læst ved ind og udstigning uden at kortet skulle op af lommen.

Ved 'kun' at bruge rejsekortets rfid-chip til [b]læsning[/b], ændres hele set-uppet!
Ingen data andet end kortnummer på kortet! Al beregning og start og slut for steder og tider samt saldo osv skal gemmes on-line, og det er det ikke i dag.

  • 0
  • 0

Hvis jeg skal fra København til Århus, kan jeg så bare lade være med at checke ud og så få rejsen til 50 kr.?

Og hvad forhindrer mig i blot at lade være med at checke ind? Når jeg bliver kontrolleret i toget, så skal jeg vel bare vise at jeg er i besiddelse af et rejsekort - eller har kontrollørerne en form for scanner med?

  • 0
  • 0

Det er nok klogt at checke ind - der er ulovligt at køre unden at have checked ind. Og det koster langt mere i bøde end 50 kr.

  • 0
  • 0

Jeg talte udtrykkelig om en fremtidig opdatering af systemet og i en sådan kan man vel udmærket tænke sig on-line automater, hvilket i øvrigt ville lette en løbende videreudvikling af systemet

  • 0
  • 0

(...) checker folk ud, umiddelbart FØR bussen standser således at de første 10-15 menesker allerede er klar til at hoppe ud med det samme. Det kunne danskerne jo også bare lære at gøre (med mindre at systemet forhindrer dette).

Jeg kan kun være enig og ser heller det som det store problem. I busserne er det det der sker, så I gør vist et problem ud af noget der ikke er et problem. Det er meget normalt at kortholderne tjekker ud så snart de rejser sig og efterfølgende stiler sig klar i døren.

Udtjekningen i busserne er opfundet af bilister! Det kan ikke være nogen, der selv har prøvet hvordan det er, at skulle ud af bussen med barnevogn/ klapvogn, et barn ved hånden + tasker el. bæreposer, og som er nødt til at flytte sig i en vis fart fordi andre passagerer maser på, bussen holder kun få sekunder ved stoppestedet osv.

I en bus med en tvillingebarnevogn og mange mennesker har jeg oplevet at chaufføren har "vendt" terminalerne ved bagdøren til check-ud, så den stakkels moder ikke skulle kæmpe sig gemmen hele 150S for at tjekke ind.

Hvis jeg skal fra København til Århus, kan jeg så bare lade være med at checke ud og så få rejsen til 50 kr.?

Det kan du, men hvis du gør det to gange så bliver kortet spærret.

Og hvad forhindrer mig i blot at lade være med at checke ind? Når jeg bliver kontrolleret i toget, så skal jeg vel bare vise at jeg er i besiddelse af et rejsekort - eller har kontrollørerne en form for scanner med?

Nej togførere, togrevisorer eller buskontrollører har en håndterminal der kan læse rejsekortet og det tjekkes om der er tjekket ind, så de kan se om man har gyldig rejsehjemmel.

  • 0
  • 0

Er systemet ikke ved at være for indviklet, til at mange af brugerne ikke kan finde ud af det? Eller er det meningen, så de magtliderlige kontrollører skal have mange de kan give bøder?

  • 0
  • 0
  1. gang jeg bruger, 1. gang jeg så glemmer her idag. Hvordan beregner den max rejsen, den kan jo ikke vide, hvor jeg skal hen ? Nu stod jeg på i odense, der er jo pænt mange muligheder for, hvor jeg kan have taget hen, hvad er max man bliver bonnet (og hvornår bliver jeg så det, gætter de sig frem senere, når jeg stiger på retur igen ?)
  • 0
  • 0

Er systemet ikke ved at være for indviklet, til at mange af brugerne ikke kan finde ud af det? Eller er det meningen, så de magtliderlige kontrollører skal have mange de kan give bøder?

Hvad mener du? Systemer er jo så enkelt at alle med en normal begavelse kan finde ud af det, i modsætning til i dag. Det kræver et rejsekort, min. 50 kr på kortet, en rejse hvor der tjekkes ind og ud når rejsen er slut. Det kan vist ikke blive mere simpelt. Man skal ikke fedte med klippekort, zonetabeller, 4 ud og 5 hjem osv. Det kan virkelig ikke være nemmere..

  • 0
  • 0

Jeg sad alene på sædet lige foran midterdøren. Og pludselig siger det blå spot "Ding". Senere, da jeg ankom til min destination, skrev terminalen "ingen rejse".

Mit rejsekort lå i min frakkelomme, og jeg antager, at der i lige netop det øjeblik hvor jeg sad helt stille, var en gunstig forbindelse til terminalen, og den derfor i ren iver (der er jo ikke så mange kortbrugere...) checkede mig ud på stedet.

  • 0
  • 0

Jeg bruger ikke systemet selv, så jeg spørger efter hvad jeg læser om det. Ifølge det synes der at være en de problemer med F.eks. tilmælding, som skal gøres i god tid og afmælding.

  • 0
  • 0
  1. gang jeg bruger, 1. gang jeg så glemmer her idag. Hvordan beregner den max rejsen, den kan jo ikke vide, hvor jeg skal hen ? Nu stod jeg på i odense, der er jo pænt mange muligheder for, hvor jeg kan have taget hen, hvad er max man bliver bonnet (og hvornår bliver jeg så det, gætter de sig frem senere, når jeg stiger på retur igen ?)

Pengene er ved check-in reserveret på kortet og det vil de være resten af dagen, for der kan jo "hænge" busdata der overføres i aften, så der sker ikke videre i dag. Hvis de data ikke er overført i morgen bliver det registreret som en manglende tjek ind. Dem må du så i alt have 2 af og sker det, så er kortet spærret ved den efterfølgende forsøg på tjek ind.

For at vende tilbage til dit spørgsmål. Lad mig prøve at besvare det med et eksempel. Hvis du står på toget på København H og tjekker ind inden indstigning. I Odense glemmer du alt om kortet og får ikke tjekket ind. Når du så skal hjem senere på dagen så tjekker du ind igen. (Er lidt i tvivl om den melder "manglende udtjekning" eller tjekker ind på ny) Men teoretisk vil systemet sige Kh-Od (xx zoner) burde tage max 2-2,5 timer og det er 8 timer siden der er tjekket ind. (Systemet bliver først opdateret fra din side når du indenfor samme døgn foretager en tjek-handling). Der mangler et tjek ud, så den er uafsluttet og de reserverede 50 kr forsvinder og der reserveres 50 kr på ny og den nye rejse kan starte mod København.

  • 0
  • 0

"I en bus med en tvillingebarnevogn og mange mennesker har jeg oplevet at chaufføren har "vendt" terminalerne ved bagdøren til check-ud, så den stakkels moder ikke skulle kæmpe sig gemmen hele 150S for at tjekke ind.

Jeps, hvis hun er meget heldig, dvs. hvis hun har øjenkontakt med cahufføren, der så selvfølgelig er villig til at gøre som beskrevet. Det er ikke altid givet.

Men ellers...spørgsmålet er hvor mange hænder har 1 stk. forældre, medbringende barnevogn/klapvogn + 1 stk barn (måske to styks?) + tasker eller bæreposer med dagens indkøb - der samtidig skal finde sit rejsekort frem fra lommen og holde det hen foran scanneren?

Vist et job for blæksprutter - og skrivebordsteoretikere, der ikke aner en skid om hvordan det går for sig i en bus i den værste myldretid.

  • 0
  • 0

Men ellers...spørgsmålet er hvor mange hænder har 1 stk. forældre, medbringende barnevogn/klapvogn + 1 stk barn (måske to styks?) + tasker eller bæreposer med dagens indkøb - der samtidig skal finde sit rejsekort frem fra lommen og holde det hen foran scanneren?

Det lykkedes da meget godt for de rejdende at vise periodekort, klippe kilppekort eller købe kontantbillet i dag unset antallet af børn, cykler, barnevogne eller pæreposer, så det skal nok også gå godt i fremtiden.

Der er gået lidt sport i det for de mindre børn at tjekke ind, da de synes det er sjovt, så det skal nok gå :)

  • 0
  • 0

...så bliver det langt nemmere at huske det, fordi man hører "DING"et fra de andres ud- og indtjekninger. Så længe vi rejsekortbrugere er i klart mindretal er der dels ikke kø ved automaten - det har vi til gode - dels ikke nogen fælles adfærd, der minder os om, at vi skal huske at slå et slag forbi det blå øje.
Jeg mener nu man må glemme udtjekning 4 gange årligt, men vll bestemt håbe på tilgivelse, ind til netop den fælles "bodsgang" forbi standeren husker os på det.

@Arne D.
Intet forkert i at tjekke ind og ud på samme station, blot der ikke går mere end 4 timer. Jeg sparer buler af penge ved hentning af barnebarn, hvor en returrejse Bi-Nordhavn-BI koster 14.50 mod 40 kr på grønt klip.

Og JA - selvfølgelig tjekker man ud af bussen i god tid. Måske endda i RIGTIG god tid, når man har set der ingen kontrollør er i bussen...
Personligt tjekker jeg slet ikke ud af busser, hvis jeg skal videre med S-tog eller Metro, for det skal man nemlig ikke. Kun tjekke IND ved skift til anden type transportmiddel. Hvilket så også betyder man ikke behøver tjekke ind ved påstigning af ny bus. Sådan er reglen i alt fald.

  • 0
  • 0

Hvorfor det?
Du mener ikke jeg må have min cykel med i bus/S-tog og stige af hvor det passer mig, og cykle hvorhen det passer mig, - og så tjekke ind igen der?
(hvis der altså er skiftet til anden type transportmiddel.)
Lad nu være med at henvise til en eller anden passus i reglerne.
Det væsentlige er om overtrædelsen vil kunne kontrolleres.
jeg mener fortsat man KUN skal "stemple ud" ved rejsens slutning, inden for 4 timer - uanset hvad man har foretaget af svinkeærinder undervejs, og uanset om rejsen har været afbrudt i mere end en halv time. For det kan heller ikke kontrolleres. Og hvis det ikke kan påvises, kan det heller ikke medføre bøder eller reprimander.

  • 0
  • 0

Nu skrev du :

Kun tjekke IND ved skift til anden type transportmiddel. Hvilket så også betyder man ikke behøver tjekke ind ved påstigning af ny bus.

Og så citatet (igen :-( )

Hvis du skifter transportmiddel undervejs (fx fra bus til tog, fra tog til metro eller fra et tog til et andet), skal du checke ind, hver gang du skifter.

Der står faktisk ikke 'fra bus til bus', men fortsættelsen lyder:

Dette gælder dog ikke, hvis du skifter fra ét S-tog til et andet eller én metro til en anden på én og samme station.

Det må jo så tolkes, der skal faktisk altid skal checkes ind ved skift 'fra bus til bus' selv om det ikke står eksplicit, da det ikke er medtaget i undtagelserne. (fejl?)
Så min tidligere bemærkning gælder for check ind [b]efter[/b] check ud [b]inden for[/b] 30 min. (beklager fejlen)
Lige for at slå fast; der er 4 typer transportmidler (faktisk er der også havnebusserne - men de regnes vel for busser;-) )

Ja man skal kun checke ud ved rejsens slutning.
Hvis du med 'uanset om rejsen har været afbrudt i mere end en halv time' mener f. eks at du stiger af S-tog (henter barnebarn) og stiger på S-tog på samme station (uden check ind) for at rejse hjem, er tiden (regnet fra 1. check ind til check ud) en faktor ud over minimumstaksten på 2 zoner. 2 zoner skal gennemføres på 1 time, ellers er det tiden der tæller.

  • 0
  • 0

...er jo nu engang, og trods mange it-ingeniørers forhåbning, ikke en realitet endnu.

Indtil da, ville det være "nice" - på nudansk - om man kunne bygge it-systemer som understøttede menneskelig adfærd i stedet for at forhindre og besværliggøre den. -
Som nu i den digitale tinglysning ... (sorry - det er et sidespring i tråden).

Men endnu en og for 117- gang: Hvornår fatter it-leverandører at de har til opgave at forstå hvordan meneskers systemer fungerer og at de må producerer noget der understøtter funktionerne, i stedet for at gøre det modsatte?
Det er jo så helt elementær indlysende at selvfølgelig glemmer man at tjekke ud fra en rejse, hvor man på endestationen møder sin kæreste, sin gamle mor, sin længe savnede ven, glememr sin mappe, sin kuffert, skal nå en bus eller have fat i en taxa, at det må overraske at systemleverandøren ikke har taget det med som allerførste "to-do" punkt i sin systemudvikling.
Men det eneste der i virkeligheden er uendeligt er åbenbart fortsat graden af menneskelig dumhed som Einstein skulle have sagt.

  • 0
  • 0

Det er jo så helt elementær indlysende at selvfølgelig glemmer man at tjekke ud fra en rejse, hvor man på endestationen møder sin kæreste, sin gamle mor, sin længe savnede ven, glememr sin mappe, sin kuffert, skal nå en bus eller have fat i en taxa, at det må overraske at systemleverandøren ikke har taget det med som allerførste "to-do" punkt i sin systemudvikling.

Men systemet tillader da netop, at man kan glemme at tjekke ud nogle få gange om året. Så det er der jo taget højde for.
Skal man nå en bus, ja så skal man ikke tjekke ud, men tjekke ind i bussen, så heller ikke her er det nogen problemer.

  • 0
  • 0

Var det ikke dig selv du skulle klandre?? Glemmer du også at tjekke ud fra din arbejdsplads eller for den sags skyl ind??

  • 0
  • 0

Man skal kun tjekke ind ved start og skift fra det ebe transportmiddel til det andet uanset type af transportmiddel. Og kun tjekke ud når HELE rejsen er slut - senest efter timer.. Det, der står på udgangsdørene i busserne er faktisk forkert - det har jeg een mail fra Rejsekortet på, der indrømmer, at teksten kan misforstås..
Til gengæld kan du rejse i alle zoner i 4 timer for 47 kr. (50 kr.) - i Movia området..

  • 0
  • 0

Rejsekortet behøver ikke tages op af en tegnebog eller pung ved ind- eller udtjekning.
Hold blot pungen hen til teminalen. Det virker gennem en alm. pung/tegnebog.. RK er her fordel i fordel frem for klippekort, da du her skal have kortet op af tasken og stemple/vise koret til chf.
Ch. kan på sit display både høre og se, hvilken státus kortet er i..

  • 0
  • 0

Det forstod jeg desværre absolut intet af.

Kan da ikke passe de bare spærrer mit kort 2. gang jeg glemmer at checke ud?? Det sker jo så statistisk set allerede om 3 gange. Der er vel en periode hvorefter de glemmer nulstiller om jeg har misset antal? Spild af tid for dem og jeg, hvis jeg skal ind og ringe om at få låst op så ofte. Jeg glemte det fordi toget var 30 min forsinket så man jo havde rigelig af travlhed med at komme ind i bilen til de der ventede :=)
Må så afvente og se, hvad det koster mig om det er billigere eller dyrere, men var da aldrig sket med klippekort.. :=)

  • 0
  • 0

Så er du glad for at du ikke har mødtr en kontrol endnu... Når du har hentet dit kære barn SKAL du selvfølgelig tjekke ind på BI og først tjekke ud, når rejsen er slut! Hvis du er hrtig på den pågældende rejse, kan du muligvis få reje´sen lidt billígere en hvad et grønt klip koster, da tidsfaktoren træder i kraft..

  • 0
  • 0

I princippet ja... men det gør de ikke - kun hvis du kører rigtig lang fx. fra Kbhv til Nakskov og "glemmer" at´tjekke ud og du gør det flere gg. så bliver rejsen "pillet" ud og hvis der er et mønster i dit misbrug (det koster jo lidt mere end 50 kr. at køre til Nakskov) - så vil de højst sandsynligt spærre kortet.. Det er derfor - bl..a. at der er de 50 kr. på kortet som minimumsbeløb.

  • 0
  • 0

Check in og ud skulle selvfølgelig værer ved dørene i toget, ligesom
billet-automaterne, plus en NFC enhed for mobiltelfoner

  • 0
  • 0

Et af problemerne med rejse kortet, er at det arbejder for langsomt!
I de andre lande, (Kina, Singapore, UK) jeg har prøvet, kan man køre kortet forbi læseren med almindelig gå hastighed, og data er registreret. Nogle lande sidder læseren på siden af rulletrapperne, hvor man man holder kortet på med den hastighed man kører forbi med. Kortet behøvs ikke tages ud af tegnebogen, det bliver læst aligevel !
Det kære rejse kort kræver man stopper op i flere sekunder, for at være sikker på at kortet er blevet læst. Det tager faktisk samme, eller længere tid end et klippekort. (ok hvis klippe kortet er bøjet, ja så vinder rejsekortet).

Og ja, standerne er ikke nemme at identificere, og sidder flere steder fjollet i forhold til strømmen af passagerer. Det underer mig at de ikke er sat som de gule kort hakkere, hvor 4 hakkere kun kan brugs af to mennesker af gangen, pga plads.

  • 0
  • 0

Jeg syntes det lyder helt vildt latterligt at jeg skal betale 50 kr per gange jeg glemmer at stemple ud, fordi de har så meget rod i driften af rejsekort.
Forkerte gps data har sørget for jeg en gang om ugen betaler dobbelt pris for mine rejser. kundeservice har en responstid fra 1 til 2 uger og rejsehistorikken bliver også langsomt opdateret, og ved netindbetaling går der op til 4 dage før den har registreret beløbet, trods det er hverdage.. I mine øjne har rejsekort så mange fejl med deres system at det virker latterligt at de opkræver bøder.

  • 0
  • 0

Det kære rejsekort kræver man stopper op i flere sekunder, for at være sikker på at kortet er blevet læst.

Det kræver nu kun 200-300ms men i en afstand af max 4cm.
"Antal kortlæsere er dimensioneret til 30 kunder/minut, og maks. kapacitet er 60 kunder/minut."

@Nicklas Christensen

Jeg syntes det lyder helt vildt latterligt at jeg skal betale 50 kr per gange jeg glemmer at stemple ud, fordi de har så meget rod i driften af rejsekort.

"Manglende data giver som bekendt fejl i resultat."
Du 'glemte' jo selv at give nødvendige dat til korrekt beregning.

  • 0
  • 0

Her i Nordjylland er det en rigtig god idé at checke ud ved skift til en anden bus (og i princippet tog, men de kører jo ikke pt), af den simple grund, at man kan være pænt sikker på, i ca. 10% af tilfældende, at rejsekortterminalen i bussen er indstillet forkert. Typisk indstiller chaufføren terminalen med rutens slutpunkt som startpunkt. Det kan give voldsomme rejsehastigheder mellem stationerne hvis man ser på rejsekort udskriften efterfølgende. Jeg har været igennem tre besværlige tilbagebetalings-claim inden for kort tid af samme grund. Hvis man ikke checker ud, kan det være svært at påvise en forkert registreret rejse over for Rejsekortet. Mit sidste claim lød på 0.09kr. (så kan de lære det) :-) De gange ovenstående forholde falder ud til min fordel, regner jeg med, at Rejsekortet selv finder ud af det.
Ideen med RFID mener jeg, vil gøre mere skade end gavn. Jeg har f.eks ofte tre kort med mig, hvilket ville betyde at alle kort vil blive checket ind (og ud) hver gang. Det kunne godt ende med at bliver dyrt.

Nå - nu er kortet lagt på hylden og rejsetiden skåret ned med 90min om dagen - vi har nemlig fået to biler igen :-)

  • 0
  • 0

Udtjekningen i busserne er opfundet af bilister! Det kan ikke være nogen, der selv har prøvet hvordan det er, at skulle ud af bussen med barnevogn/ klapvogn, et barn ved hånden + tasker el. bæreposer, og som er nødt til at flytte sig i en vis fart fordi andre passagerer maser på, bussen holder kun få sekunder ved stoppestedet osv.

Rejsekortet er en skirvebordskonstruktion, der dumper i daglig brug. Hvis man så i det mindste havde spurgt i andre lande, storbyer, der bruger et lign. system, men det fobyder den danske selvfedme: Vi ved bedst.

Det er det sjovt at grundtanken bagved et ckeck-ud/ind system fungerer fint i mange andre storbyer... Måske har de ikke barnevogne?

  • 0
  • 0

"I en bus med en tvillingebarnevogn og mange mennesker har jeg oplevet at chaufføren har "vendt" terminalerne ved bagdøren til check-ud, så den stakkels moder ikke skulle kæmpe sig gemmen hele 150S for at tjekke ind.

Jeps, hvis hun er meget heldig, dvs. hvis hun har øjenkontakt med cahufføren, der så selvfølgelig er villig til at gøre som beskrevet. Det er ikke altid givet.

Men ellers...spørgsmålet er hvor mange hænder har 1 stk. forældre, medbringende barnevogn/klapvogn + 1 stk barn (måske to styks?) + tasker eller bæreposer med dagens indkøb - der samtidig skal finde sit rejsekort frem fra lommen og holde det hen foran scanneren?

Vist et job for blæksprutter - og skrivebordsteoretikere, der ikke aner en skid om hvordan det går for sig i en bus i den værste myldretid.

Se behold det og i lo0mmen og hold den op mog skanneren, eller køb en lille kortholdertaske du kan hive op i en snor. Der er så mange simple løsninger på det her problem, løsninger folk i mange andre lande allerede har fundet ud af!

  • 0
  • 0

@Dan A.:
Jeg forstår ikke din kommentar om manglende ønske om at møde en kontrollører. Jeg har dog - langt om længe - efterhånden mødt et par stykker, der ikke blot har smilet venligt, men rent faktisk også kunnet TJEKKE mit kort...
Når jeg tager S-toget fra Birkerød til Nordhavn, hvor datteren så står klar med barnebarnet, og straks returnerer til Birkerød, og tjekker ud her - så var prisen sidst 14.50. Jeg har fulgt alle love og regler, så jeg møder gerne kontrollører på den rejse.
Lidt sjovere er det, når jeg lejlighedsvis skal aflevere bilen til Sønneke på Amager. Så slår jeg lige et slag omkring Birkerød station, tjekker ind og KØRER VIDERE I BILEN! Stiller den ved Lergravsparken station, tjekker ind i Metroen (og tjekker atter ind på S-toget på Nørreport) og tjekker ud i Birkerød.
Lidt afhængigt af hvor hurtigt operationen kan foretages, er der en 14-16 kroner at spare, i forhold til de normale 40 kr.
Ulovligt? Hvis, så kan Peter K. nok finde et eller andet i reglerne om, at man ikke må undlade at betnytte transportmidlet, hvis man har tjekket ind...

OG skal vi så ikke lige huske, at "dummebøden" ikke er på 50 kr, men kun på komplementærbeløbet fra rejsens pris op til de 50. For mit vedkommende sjældent over 10 kr. For min kone, der kun skal til Allerød, noget højere. Så hun HAR lært det!!!

  • 0
  • 0

Down Under i Melbourne har de et lignende system - med check ind og check ud. Det ser ud til at være meget simplere end det vi har fået. De har kun to zoner (så vidt jeg fandt ud af) men der bor jo også kun 4 millioner mennesker i den by.

  • 0
  • 0

Ulovligt? Hvis, så kan Peter K. nok finde et eller andet i reglerne om, at man ikke må undlade at betnytte transportmidlet, hvis man har tjekket ind...

God rejsekortshumor! Næ det er vist helt ok. ;-)

  • 0
  • 0

Det kræver nu kun 200-300ms men i en afstand af max 4cm.
"Antal kortlæsere er dimensioneret til 30 kunder/minut, og maks. kapacitet er 60 kunder/minut."

Jeg synes også, at det er mærkbart langsommere end UK
Det er svært at forestille sig en kunde pr. 2. sekund. I det hele taget skal jeg være meget grundig/langsom for ikke at lave fejlbetjening - især, når jeg har travlt.
Jeg har ikke set andre mellem Skanderborg og Århus, der benytter systemet - men gruer for den dag hvor flere hundrede skal omkring standeren på vej ud af morgen-IC fra København

  • 0
  • 0

De har kun to zoner (så vidt jeg fandt ud af) men der bor jo også kun 4 millioner mennesker i den by.

.. og så er vi tilbage ved det egentlige problem. Danskernes 'sans' for millimeterretfærdighed med et fintmasket net af zoner så ingen kan føle sig 'snydt' ved at betale det samme for korte ture som for lange ture. Og særlige forhøjede zonepriser for rejser mellem takstområder.
Eks. Hvalsø (zone TH 29) til Lejre (zone TH 96) 14,50kr (2 zoner)
Hvalsø (zone TH 29) til Tølløse (zone TV 15) 24,00 kr (2 zoner)

  • 0
  • 0

Og særlige forhøjede zonepriser for rejser mellem takstområder.
Eks. Hvalsø (zone TH 29) til Lejre (zone TH 96) 14,50kr (2 zoner)
Hvalsø (zone TH 29) til Tølløse (zone TV 15) 24,00 kr (2 zoner)

Du har vist fat i noget - takstsæt for mellem takstområder er lands højeste for normalprisen for 2 zoner, mens vest for Storebælt er det 20 kr og intern i takstområderne øst for Storebælt ligger priserne for sammen zoneantal er prisen fra 13 til 16 kroner - hvorfor denne overpris?

  • 0
  • 0

Er det ikke lavet så smart, at man nu slipper for det langsomlige, med at alle skal ind af en dør, og ud af en anden, men at man kan bruge alle 3 døre, til både ind og udstigning?
Det ville da thivertifald nedsætte den tid der holdes ved mange stoppesteder, og lige så det med at bussen er overfyldt, der stiger 3 mensker af ved bagdørene, men folk bevæger sig ikke længer ned i bussen, og derfor kan den ene der står ved stoppestedet ikke komme med bussen,,,

  • 0
  • 0

Er det ikke lavet så smart, at man nu slipper for det langsomlige, med at alle skal ind af en dør, og ud af en anden, men at man kan bruge alle 3 døre, til både ind og udstigning?

Nej. Kortlæserne/skriverne er (normalt) indstillet til: ind-check ved fordør og ud-check ved midt- og bagdør.
På visse ruter kan man med gyldig billet ( rejsekortet er kun gyldigt, hvis der checkes ind ved påstigning - derfor kun via fordør) stige på via midt- og bagdør.

  • 0
  • 0

S-togs-kontrolløren havde ingen scanner. Jeg viste ham rejsekortet og slap for videre tiltale. Har nogle af jer mødt en kontrollør med en scanner?

  • 0
  • 0

Der var ingen kontrol
S-togs-kontrolløren havde ingen scanner. Jeg viste ham rejsekortet og slap for videre tiltale. Har nogle af jer mødt en kontrollør med en scanner?

JA, næsten dagligt, godt nok i Arriva Tog.. men jeg har ingen erfaring med Rejsekortet, da jeg køre som Lokomotivfører

  • 0
  • 0

Der er mange der har problemer med at de skal finde deres rejsekort frem for at checke ud, der så jeg en god ide for et par dage siden.. en af mine passeager i toget, havde syet en lille lomme på ærmet i jakken lige ved håndledet, der i lå rejsekortet, så var det bare at holde hånden hen til standeren på vej fra toget. ikke noget med at skulle sætte alt hvad han have i hånden først :-)

  • 0
  • 0

Jeg har også fortalt et par stykker at de ikke behøver at stoppe op lige foran scanneren og begynde at pakke pungen frem fra dybet i tasken for at checke ud/ind.
men blot fører sin pung med kortet inden i hen over scanneren.

nu mangler vi blot at rejsekoret kommer som en App til min Lumia 920'er ;) (Eller de nye Android telefoner)

  • 0
  • 0

Hvordan får man penge tilbage ved aflyste busser og tog? Ifølge understående bliver man økonomisk "straffet" ved aflysning af tog og busser som kører med sjældnere end 15 minutters interval. Må man tage en taxa på deres regning?:

25.05.13, Med rejsekort bliver du snydt for hjemrejse.
Rejsekortet giver dig kortere tid at rejse i sammenlignet med billetter eller klippekort:
http://epn.dk/brancher/transport/land/ECE5...
Citat: "...
Turen med rejsekortet kan blive dyrere, end man regner med, selvom man både kan nå frem og tilbage inden for den gyldige tid. For hvis der går mere end 29 minutter mellem ind- og udtjek på en rejse, så bliver det takseret som en ny rejse.
..."

  • 0
  • 0

En glemt feature ved rejsekortet er, at kunden kommer til at betale for evt. forsinkelser, ved at billetten bliver dyrere - eksempel:

Ved en rejse på 2 zoner (15 kr.) i København må rejse maksimalt tage 1 time iflg. bilag 5 af rejsekortets takstblad, tager rejsen længere beregnes prisen efter tid og ikke efter zoner.

Hvis rejse f.eks. tager 1.5 timer, så beregnes rejsen som værende 4 zoner istedet (25 kr.) - altså idømmes kunden en 'dummebøde' på 10 kr. hvis toget f.eks. er forsinket grundet f.eks. en personpåkørsel.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten