En Ducati-motorcykel bygges stadig med momentnøgle og skruemaskine

Illustration: Matteo Cavadini/Ducati

Der hersker respekt omkring de erfarne fabriksarbejdere med de grå trøjer på – en gruppe rødklædte står og iagttager, hvordan en komponent monteres korrekt. Længere henne i produktionen er det en færdigbygget 1299 Superleggera, som startes for første gang – et arbejde man skal gøre sig fortjent til at udføre.

Der bliver med andre ord holdt fast i traditionerne på en af verdens mest hæderkronede motorcykel­fabrikker i et kedeligt fabrikskvarter uden for Bologna i Norditalien.

Her bygges motorcykler – næsten – som i gamle dage. De skrues sammen af menneskehænder, og momentnøglen og skruemaskiner er standardværktøj.

En summen af mennesker

Mellem de røde T-shirts dukker grupper af unge mennesker med T-shirts i en anden farve op, eller rettere sagt et andet logo. Det består af fire ringe og viser, at tyske Audi i 2012 overtog ejerskabet af Ducati igennem det italienske datterselskab Automobili Lamborghini S.p.A.

Det er også ganske tydeligt på parkeringspladsen foran fabrikken, hvor tyske nummerplader dominerer. De unge mennesker er i turnus på fabrikken og skal efter nogle måneder videre til et andet af Audis datterselskaber. Men hvor de på andre tyske bilfabrikker vil opleve en summen af robotter og automatiske anlæg, så summer Ducatifabrikkerne af mennesker.

Motorcykler bevæger sig i bedste Ford-stil stille og roligt frem gennem fabrikshallen. Her står arbejdere klar til at montere komponenter. Produktion ligger på cirka 150 styk i lavsæsonen og 350 i højsænonen om foråret. Illustration: Matteo Cavadini/Ducati

I højsæsonen om foråret er der omkring 500 på job på fabriksgulvet, hver dag i toholdsskift, men her i efteråret er der skruet ned til 300. Nu er der også tid til at dygtiggøre sig og tage sig af de unge lærlinge fra Audi, for produktionskravet ligger kun på 150 maskiner om dagen mod helt op til 350 om foråret. Årsproduktionen ligger på omkring 55.000 enheder.

Næsten ren samlefabrik

Et enkelt sted stopper vi op og kigger på det automatiske produktionsanlæg. Det består af en række robotstyrede bearbejdningsanlæg, og det er der en særlig grund til. For de eneste delkomponenter, som fabrikken selv fremstiller, er knast­aksler og krumtapper. Alt andet bliver indkøbt hos underleverandører som Pirelli, Brembo og Sachs.

Krumtapper og knastaksler udgør nemlig hjertet i Ducatis desmo­dromiske ventilstyringssystem, hvor ventilerne ikke bare åbnes via knaster, men også lukkes igen. Lige netop det system tog Ducati til sig i 1960’erne, og siden har de perfek­tioneret det.

Især i 1990’erne skabte de to-­cylindrede motorer med ventilsystemet grundlaget for flere verdensmesterskabet i Superbikeklassen. For os andre har ventilsystemet betydet, at vi altid har kunnet høre, at en Ducati var på vej, for lyden fra motoren afgiver en helt speciel mekanisk rumlen.

Byggekvaliteten er højnet

Men ejere af ældre Ducati-motor­cykler kan også tale med om en byggekvalitet, som på ingen måde kunne nå på niveau med japanske motorcykler. Der skulle før i tiden et godt værksted eller gode færdigheder som mekaniker til, hvis en Ducati skulle være hverdagskøretøj.

I de senere år skulle kvaliteten ifølge kendere være kommet på højde med konkurrenterne, og på fabrikken er man ved at forberede sig på at præsentere den første gademotorcykel med en V4-motor. Den slags har Ducati kun tidligere benyttet til race, men nu skal den altså sidde i en gademotorcykel.

Der er ingen robotter på fabriksgulvet hos Ducati. Alle komponenter, bortset fra knast- og krumtapaksler, købes hos underleverandører og skrues sammen af arbejdere i røde T-shirts. Illustration: Matteo Cavadini/Ducati

Imens bevæger de hel- og halvfærdige motorcykler sig rundt i fabrikshallen på transportsystemer, der i høj grad minder om det, Henry Ford indførte for 100 år siden.

Rundturen på fabrikken, som Inge­niøren var med på, var arrangeret i forbindelse med en præsentation af nye batteridrevne værktøjer fra Bosch. Men alle og enhver kan få en tilsvarende tur, for Ducati viser meget gerne rundt både på fabriksgulvet og i museet, der ligger i tilknytning til fabrikken. På museet er der en bred udstilling af motorcykler lige fra de først 50 ccm til MotoGP- og Superbike-vindere fra 00’erne.

Ingeniøren var inviteret til Ducati af Bosch.

Emner : Motorer
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Artiklen opsætter det som om, at de andre fabrikker bruger robotter i massevis. Men mig bekendt findes der ikke nogen robot der kan skrue bolte i på svært tilgængelige steder... selv let tilgængelig steder tror jeg sjældent at der benyttes robotter*. Sagt på en anden måde, jeg tror ikke at Ducatis produktion adskiller sig fra en Japansk eller tysk.

Og jeg antager også, memindre andre har anden information, at deres ramme svejses af en robot, samt mange af de dele der bliver leveret er lavet af robotter. Det eneste artiklen fortæller, er at Ducati køber sig til deres komponenter.

*Husker en relativt nylig artikel omkring Universal Robot og et universitet der prøvede at lave en bolt skrue robot

  • 6
  • 4

......og laves i så små antal pr. model at samling med robotter ikke kan betale sig. Det samme sker med Morgan sportsvogne, Rolls Royce og Bentley hvor det kun er motorerne der samles af robotter.

  • 2
  • 2

Det hører med at mange motorcykler har en modelperiode på kun 2år - nogle endda 1år. Sammenholdt med de lave styktal gør det velsagtens manuelt arbejde mest rentabelt.

Jeg har besøgt HD og KTM mc-fabrikker. Begge har været i stil med det Ducati artiklen fremstiller. Og begge har været ganske bekymrende kvalitetsmæssigt. Men de fungere nogenlunde alligevel... heldigvis.

  • 1
  • 0

Okay jeg forsøger at omformulere mit indlæg.

Mig bekendt findes der ingen robotter til at samle motorcykler (og samle motorcykler betyder påsætning af motor, komponenter og andre dele til chassiset, IKKE produktion af disse dele). Ducati kan med andre ord, selv hvis de ville, ikke indfører robotter, da de ikke findes. Kawasaki, BMW og andre producenter samler også deres motorcykler manuelt, omend de selvfølgelig kan optimere deres produktion da de har højere styktal (men det er stadig manuelt arbejde!!!).

Se f.eks. den her video af hvorledes BMW bygger motorcykler: https://www.youtube.com/watch?v=KrWA9vrxhyE

Jeg kan ikke finde en eneste robot i denne video! Der er massere robotter involveret i produktionen af de dele som der påsættes, er jeg sikker på. Men som artiklen siger, så har Ducati valgt at købe disse hos underleverandører. Det er et spørgsmål om vertikal integration, ikke automatisering!

"På Ducati-fabrikkerne bygges der stadig motorcykler med håndkraft" er headline på artiklen og det er her min anke er, da det jo indirekte siger at det gør de ikke hos de andre producenter. Hvis der er nogen der har beviser på at det ikke skulle forholde sig således, så vil jeg meget gerne se dem. Så bliver jeg nemlig også klogere... det gør jeg ikke af at de negative tomlere :-)

  • 8
  • 1

Lidt spændende at se at der er sket så lidt trods alt. Jeg kørte Ducati dengang de ikke kunne køre i regnvejr - Det var ledningsnettet, der blev samlet rundt omkring i køkkenerne ved ´af medarbejdernes koner/kærester slet ikke godt nok til. Men jeg husker også en medarbejder, der skulle have en krumtap til at spille. Han havde to måleure med en tolerance opmærket - Men han var først færdig, da den nærmest var Spot on. Det var jo en Ducati han lavede.... Mine plejlstænger og hele ventilmekanismen var håndpolet - Det foregik også uden for arbejdstiden forstod jeg - Det var jo en Ducati de arbejdede med....

  • 1
  • 0

Hej Bjørn.

Det er måske bare mig der læser det forkert. Men grunden til mit indlæg var, at jeg sad tilbage med følelsen af at Ducati blev fremhævet som om at de gjorde noget specielt mht. deres produktion og automatisering.

Så når overskriften lyder "En Ducati-motorcykel bygges stadig med momentnøgle og skruemaskine", så tænker jeg: Hvad skulle de ellers bygge dem med? Er der et alternativ? Er det et bevidst valgt Ducati har truffet? Hvor vil artiklen hen, med den overskrift?

Men måske er jeg for kritisk eller læser det forkert. Det ville ikke være første gang at det er sket :P

  • 3
  • 0

Jeg har været dernede og besøge fabrikken for et par år siden. Og ja, det er tydeligt at Audi ejer Ducati, jeg vil anslå at medarbejderparkeringen var 60-70% nyere Audier, jeg lod mig fortælle at ducatimedarbejdere fik omtrent 40% rabat ved køb af Audi.

Det fedeste sted på rundturen er lige udenfor det lille "skur" hvor de kører motorcyklen ind efter den er samlet, hvorved motoren lige bliver kørt ind, målt osv, vroomvroom*...

Iøvrigt, så er(var?) guiden hele besøget værd, en lækker lille italiensk kvinde på en 25-27år dengang, og som snakkede engelsk med den tykkeste accent :-)

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten