DTU Transport lukker

Regeringens besparelser på forskning og uddannelse i finansloven for 2016 får nu meget håndgribelige konsekvenser på DTU, som i dag har besluttet at nedlægge DTU Transport.

Der har igennem længere tid været en synlig diskrepans mellem myndighedernes behov for rådgivning og forskning inden for blandt andet transportforskning og de penge, der har været prioriteret til området, skriver DTU i en netop udsendt pressemeddelelse.

For eksempel var der i 2015 afsat 40 millioner kroner i forskningsreserven til transportforskning, hvorimod beløbet i 2016 er reduceret til 20 millioner kroner.

Det er derfor DTU’s ledelses vurdering, at der ikke fremover vil være grundlag for at opretholde et selvstændigt transportinstitut.

»Det er uforståeligt, at man vælger at spare på forskningen i de bæredygtige løsninger, som alle sukker efter. DTU har sagt det før og gentager det gerne: Vi finder det uklogt at spare på fremtiden. Men vi vil fortsat prioritere uddannelse og forskning inden for trafik og transport højt, og en fokusering af transportforskningen i nye sammenhænge på DTU, er den rigtige måde at sikre dette på,« siger rektor Anders Bjarklev i pressemeddelelsen.

DTU indleder nu en analyse af, hvordan relevante dele af transportforskningen bedst muligt videreføres.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det må være den mest kortsigtede beslutning længe set. Viden på transportområdet kan meget hurtigt tjene sig hjem igen, i betragtning af de milliarder i omkostning og værdi som transportprojekter ofte har.

Er der en anden DTU-afdeling der kan videreføre kompetencerne?

  • 17
  • 0

Regeringen og transportministeriet har stort behov for tilbagevendende analyser, så hvis der skal protesteres mod nedskæringer, så det kan ses i neon, så skær i forskning hvor det gør ondt på regeringen.

Det svarer til KUs forslag om nedlæggelse af eskimologi og tyrkisk, når Grønland og Tyrkiet i stigende grad kommer i fokus, dels fordi Polarhavet bliver sejlrute, og Grønland bliver turist område og interessen for mineraler og råstoffer tager til, på den ene side og på den anden side: Tyrkiet er et nøgleområde for EU, med stort turist, handels og industri-potentiale foruden storpolitisk betydning.

Det kan kun være en appel, til alle relevante organisationer og interessegrupper om at lægger pres på regeringen for at dæmpe de nedskæringer, som alene skal tilgodese de mest velbjergede vælgere med lavere skatter.

  • 10
  • 0

Dejligt at Ingeniøren kan informere de studerende når DTU ikke gør det...

De ansatte har først fået det at vide i dag, og jeg tror ikke de kunne holde det hemmeligt lang tid derefter. Der skal også arbejdes med hvordan der sikres at de studerende rammes mindst muligt inden der kan meldes noget konkret ud.

Er der en anden DTU-afdeling der kan videreføre kompetencerne?

Mit (uinformerede, jeg er i Wien) gæt er at DTU Management vil overtage mange af medarbejderne samt opgaverne. Der har i forvejen været et samarbejde mellem dem og Transport.

  • 4
  • 0

"Det er uforståeligt, at man vælger at spare på forskningen i de bæredygtige løsninger, som alle sukker efter." Denne udtalelse får mig til at tænke over, om forskningen måske har været lidt for ideel. Der er jo andre problemer med vores trafik end blot det bæredygtige, og disse andre er måske blevet lidt overset. På den anden side må jeg indrømme, at jeg ved meget lidt om hvad trafikforskning er.

  • 0
  • 5
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten