DTU tramper på professors betonopfindelse

DTU tramper på professors betonopfindelse

Gangbroerne i en ny kontorbygning på DTU bliver bygget af superlette betonkonstruktioner, som er opfundet af en DTU-professor. Samtidig er egentlig masseproduktion af superlette dækelementer på trapperne.

En af DTU's bedste opfindelser skal trædes under fode i et nyt byggeri på universitetet. For to år siden lancerede professor Kristian Dahl Hertz fra DTU Byg superlette betonkonstruktioner. Siden har DTU, venturefonden Seed Capital og en gruppe forretningsfolk investeret millioner i virksomheden Abeo, som DTU, opfinderen og tre CBS-studerende oprettede for at kommercialisere produktet. Og nu er den første ordre i hus.

Abeo skal nemlig levere gangbroer til den nye Bygning 324, der fra næste år skal huse ca. 250 ansatte og ph.d.-studerende.

»Det er et meget specielt projekt. Gangbroerne skulle være 1,5 meter brede og normale huldæk er enten 1,2 eller 2,4 meter brede. Derfor skulle man skære et huldæk til og udstøbe hullerne, hvis man skulle kunne bruge det. Vores konstruktionsmetode er meget mere fleksibel, så vi kan relativt nemt tilpasse produktet til det enkelte projekt. Derfor var vores løsning den bedste, fortæller Alexander Wullf fra Abeo.

Abeo skal levere superlette betondæk til den nye Bygning 324 på DTU. Illustration: Christensen & Co Arkitekter

Læs også: Ny betonteknologi gør det let at støbe i buer

Abeo havde egentlig arbejdet sammen med arkitektfirmaet BIG om et forslag til den nye Bygning 324, hvor de superlette konstruktioner skulle have været brugt i udstrakt grad. Men dommerne valgte i stedet et forslag fra Christensen & Co. Arkitekter.

Trods afslaget til BIG ville DTU imidlertid gerne bruge de superlette konstruktioner. Derfor valgte universitetet at hyre Grontmij til at parallelprojektere to løsninger til gangbroerne: En med traditionelle huldæk og en med dæk lavet af superlette betonkonstruktioner - kaldet SL-Dæk. Efterfølgende skulle entreprenørerne give priser på projektet med og uden superlette konstruktioner - og her blev SL-Dækket den foretrukne løsning blandt andet på grund af en lavere miljøpåvirkning og større fleksibilitet.

De såkaldte SL-Dæk er opbygget af bloksten af letbeton, der kan armeres både på kryds og på tværs. Blokkene overhældes med en helt almindelig beton, som fordeler trykket rundt i konstruktionen. Afhængigt af anvendelsen er konstruktionen mellem 4 og 44 procent lettere end huldæk og kan klare spænd, der er op til 75 procent længere end normale huldæk. Dermed kan der både spares søjler og fundering. Desuden har det en god lydisolering og brandmodstandsevne.

Så nu er Abeo gået i gang med at støbe 400 m2 dækelementer hos Kähler i Korsør. Den første halvdel af dækkene skal nemlig allerede leveres 1. december.

Universitetsprojektet vil dog ikke være tilstrækkelig reference for teknologien, for en af de fordele ved SL-Dæk, som Abeo ofte slår på, er at dækkene kan give meget lange spænd - helt op til 20 meter. Det længste spænd for gangbroerne bliver kun otte meter.

»Det bliver ikke et projekt, hvor vi får vist, hvor lange spænd, vi kan lave. Men vi arbejder på at få dækkene ind i andre projekter, hvor man kan vise elementets andre fordele. Vi har dog ikke noget på plads endnu,« siger Alexander Wullf.

Til gengæld kan Abeo med projektet vise, hvordan SL-Dæk på grund af sin fleksibilitet kan ophænges direkte i stag og samles med bladsamlinger.

Desuden er Abeo i disse dage ved at forhandle en aftale med en betonelementproducent på plads. Det kræver en del tilretning af produktionen, så egentlig masseproduktion kommer ifølge Alexander Wullf først i gang i første kvartal 2012.

Dokumentation

Læs mere om teknologien her

Kommentarer (0)