Kunne den ikke dækkes med solceller for at forøge rækkevidden / flyvetiden......?
På Langstrup Airfield i Nordsjællands Fjernstyringsklub havde cirka 100 mennesker sidste uge trodset forårsvinden for at se DTU’s nyeste drone i aktion.
Fremvisningen af den nye Smart UAV markerede afslutningen på et treårigt samarbejde mellem DTU Space, DTU Miljø og droneproducenten Sky-Watch A/S.
Dronen er en hybrid og har altså både rotorer og vinger.
»Fordi det er en hybrid har den hverken brug for en affyringsrampe eller landingsplads, så vi kan anvende dronen i utilgængelige områder, ligesom den kan flyve meget længere, end de droner vi har i øjeblikket,« siger projektlederen Jakob Jakobsen fra DTU Space.
Og dronen er da også specialbygget til DTU, der blandt andet forventer at bruge den til overflyvninger af floder og vandløb for at overvåge vandmiljøet og kortlægge områder i forhold til klimasikring.
»Der findes andre hybriddroner, men vores design er unikt,« siger Jakob Jakobsen.
Hulrum i bugen under vingerne, samt i snuden, gør det muligt at udstyre dronen med måleudstyr såsom radar, lidar, gps eller hyperspektrale kameraer.
Modulerne kan monteres direkte i en specialdesignet payloadboks, og DTU har derfor allerede haft mulighed for at udvikle og teste måleudstyret på andre droner, så det er klar til at blive monteret på Smart UAV’en.
I alt kan den bære måleudstyr eller andre payloads på op til 1,5 kilo.
Rækkevidden på 30 kilometer er hybriddronens største aktiv, fordi den kan bruges til at indsamle data i svært tilgængelige områder.
»Ifølge lovgivningen skal vi kunne se dronen på alle tidspunkter, så derfor kan vi faktisk ikke bruge den, som vi gerne ville lige nu,« siger Peter Bauer-Gottwein, professor på DTU Miljø.
Oprindelig havde han håbet på at kunne bruge Smart UAV’en til at kortlægge grundvandsresovoirer i Mexico, men her står lovgivningen også i vejen for at udnytte dronens rækkevidde til fulde.
»Den virkelige værdi kommer først, når vi kan flyve uden for det her 'line of sight'. Så kommer Smart UAV'en virkelig til sin ret - ikke bare steder som Grønland eller Mexico, hvor der er jungle, men også her i Danmark, hvor det kan spare mange penge og give os nogle helt nye muligheder,« siger Peter Bauer-Gottwein. Han er dog stadig optimistisk.
»Vi er lidt forud, men vi udvikler jo fremtidens teknologi.«
Dronen kommer da heller ikke til at stå og samle støv, selvom rækkevidden på 30 kilometer endnu ikke kan udnyttes fuldt ud. Den skal nemlig bruges til at lave 'proof of concept'-tests af sensorteknologier og højpræcisionsnavigationssystemer, ligesom de studerende også får mulighed for at bruge den til deres projekter.
Først og fremmest skal forskerne på DTU dog lære at styre dronen. Indtil videre er det nemlig kun Sky-Watch, der har haft fingrene i fjernbetjeningen.
Innovationsfonden har støttet udviklingen af hybriddronen med 7 millioner kroner ud af projektets samlede budget på 13,3 millioner.
Sky-Watch fortsætter udviklingen af dronen, som på det kommercielle marked kommer til at hedde Munin VX1. Den er dog ikke klar, før om et par år, oplyser Sky-Watch.
DTU og Sky-Watch har allerede begyndt et nyt fireårigt projekt, som også er støttet af Innovationsfonden. Her skal hybriddronen ombygges og udstyres med en såkaldt bird, der kan identificere miner i Nordsøen.
Kunne den ikke dækkes med solceller for at forøge rækkevidden / flyvetiden......?
Kunne den ikke dækkes med solceller for at forøge rækkevidden / flyvetiden......?
Solceller vejer jo en del, og jeg tror flyet er meget let. Hvis man ser på de der solcellefly man har lavet, så har de MEGET store vinger, med stort svæveareal og solceller. Ud over det, så skinner solen jo sjældent i DK, og den kan allerede nu flyve 30km, så jeg tvivler lidt på, at man har det helt store behov.
..kunne fungere som "bærer"/"moderdrone" for mindre droner/robotter med særlige funktioner. Det kunne være til undersøgelser under vand (AUV), eller små robotter til at trænge ind i og undersøge svært tilgængelige hulrum og sprækker (som kan være alt fra gletcherspalter over skorstene, sprækker og hulrum i jord og i klipper, til revner, brud eller blot hulrum i konstruktioner).
Man behøver jo ikke nøjes med en naturlig bakke, men kan evt. medbringe en ordentlig lift. Fra 30 meters højde kan man faktisk se ret langt. En ulempe ganske vist, men dog en nem og relativt billig løsning, hvis man har brug for større aktionsradius, end der umiddelbart kan opnås.
Man behøver jo ikke nøjes med en naturlig bakke, men kan evt. medbringe en ordentlig lift. Fra 30 meters højde kan man faktisk se ret langt. En ulempe ganske vist, men dog en nem og relativt billig løsning, hvis man har brug for større aktionsradius, end der umiddelbart kan opnås.
Reglerne for droner siger at du ikke bare skal kunne se din drone, men også være i stand til at styre den. Så vidt jeg husker reglerne, så er der ikke plads til at du holder din fjernbetjening i den ene hånd og en kikkert i den anden. Teknisk set skal din spotter også kunne overtage dit fly hvis du flyver FPV. På en eller anden måde er denne regel dog overstyret hvis du flyver racedrone på lukket bane, hvor man faktisk ikke kan se dronen hele vejen.
Jeg har selv fløjet meget store modelfly på cirka 1 km afstand. Men det var også mens mine øjne var bedre end de er i dag. Jeg kom pænt sikkert hjem.
Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard