DTU-studerende tester farlige kastevinde på cykel i vindmaskine
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

DTU-studerende tester farlige kastevinde på cykel i vindmaskine

Medvind på cykelstien er rart, men en pludselig kastevind ind fra højre kan være en direkte ubehagelig oplevelse og i værste fald føre til et sammenstød med en medcyklist.

For at hjælpe byplanlæggere og arkitekter, der arbejder med at placere cykelstier, så de generes mindst muligt af vindforhold omkring høje bygninger, har to DTU-studerende målt, hvilken betydning en hård sidevind har for cyklister ved forskellige hastigheder.

Testene er foregået med 16 testpersoner, der har cyklet forbi en vindmaskine med siden til. Der har været varierende vindhastigheder og forskellige cykelhastigheder.

Ved at sende 16 forsøgscyklister forbi en vindmaskine med forskellige vindhastigheder har to DTU-studerende testet, hvor stor betydning pludselige kastevinde har for cykelsikkerheden. (Foto: Mikal Schlosser)

Cyklisterne skulle køre inden for nogle afmærkninger med tape på gulvet, og deres tur forbi vindmaskinen blev filmet for at se, hvor meget de afveg fra deres kørebane. Desuden har to observatører holdt øje med hver eneste kørsel.

»Der var f.eks. nogle, der lænede sig mere op mod vinden end andre, så det skal med i overvejelserne,« fortæller Kasper Villumsen.

Han har lavet projektet sammen med Lasse Hamborg Nielsen og lektor Holger Koss ved DTU Byg som vejleder. Både Lasse Hamborg Nielsen og Kasper Villumsen studerer på diplomretningen bygningsdesign på DTU.

Udsving på op til en halv meter

For at bedømme behageligheden ved vindhastighederne som cyklist, spurgte de cyklisterne, men kategoriserede også retningsafvigelserne.

»Vi er subjektivt gået ind og har sagt, at udsving på 50 cm og mere er direkte farlige. Fordi hvis man kører to personer ved siden af hinanden, så er det sandsynligt, at man kører ind i hinanden,« forklarer Kasper Villumsen.

Udsving på op til 10-15 cm er anset for ubetydelige. Testen gav et billede af, at jo hurtigere man kørte, jo mindre udsving oplevede man.

»Det er lidt intuitivt omvendt af, hvad man ville tænkte. Vi regnede med at hvis der var meget vind, ville man tænke, at man skulle køre langsommere, for så har man mere kontrol. Men det har vores resultater modbevist,« siger Kasper Villumsen.

Da testen blev foretaget indendørs, kørte de hurtigste testpersoner 23 km/h. De langsomste hastigheder var nede på lidt under 5 km/h.

Testene viste også, at de kritiske udsving på over 50 cm som udgangspunkt begyndte ved vindhastigheder på 18-19 m/s, det der i vejrudsigterne betegnes hård kuling. De testede sidevind helt op til 26 m/s.

Ingen væltede

I forvejen bliver der regnet på de fremtidige vindforhold i nye byområder og omkring nye bygninger. Nu er det muligt at se, om det også er optimalt for cyklisterne.

Der findes allerede tilsvarende tabeller for, hvad der er behagelige vindhastigheder for fodgængere. Her har man også taget hensyn til, hvilket tøj de har på. I fremtiden kunne man forestille sig, at sådanne overvejelser også skulle med i cykeltestene.

»Vi har overvejet, om man skulle lave testene med barnesæde eller stor oppakning,« siger Kasper Villumsen.

Det videre arbejde vil sandsynligvis blive opslået som et ph.d.-projekt på instituttet.

Ingen forsøgspersoner væltede under testene.

Kommentarer (3)

Forsøgspersoner er et meget vidt begreb. På billedet ser vi en ung pige på herrecykel. Altså må det formodes, at hun magter væsentlig mere end en mor på en klassisk kvindecykel, cykelkurv med indkøb foran samt et barn bagpå.
Kan man formode, at de 16 forsøgspersoner omfatter denne kategori også, og gerne også seniorsegmentet ?
Ellers må man håbe, at denne gruppe tages med i betragtning fremover.
God undersøgelse i øvrigt, Lad os få flere af denne slags.

Venlig hilsen Kirsten Thorhauge, ergoterapeut.

  • 0
  • 0

Hej Kirsten.

Personen på billedet hedder Mikkel og er altså ikke en kvinde! Alle testpersoner kørte på selvvalgt cykel og så vidt muligt på deres egen medbragte cykel. Selvfølgelig var der et par afvigelser, da nogle unge mænd kørte på damecykel der var til rådighed, så denne var med i datamængden, men ingen cyklister blev pålagt en tvang af cykelvalg.

Som ergoterapeut er du måske i øvrigt sikkert interesseret i at vide, at damecyklen faktisk gav de klart største udsving. Den klassiske bycykel var mindst udslagsgivende.

Det er også korrekt, at der fremover bør være en bredere testgruppe. Dog er målgruppen understøttet af det faktum, at det i denne aldersgruppe er mest foretrukken at cykle.

Der er ikke taget højde for personer med bagage/barnestol/ekstra passager/ladcykel, fordi undersøgelsen skulle lægge så logisk til grund for videre studier som muligt. Derfor har helt tørre/neutrale situationer blevet betragtet.

Jeg håber det besvarede dine tanker(?). Ellers er du velkommen til at tage kontakt til mig med spørgsmål: lassehn@hotmail.com

Tak for din interesse! Ja, der er ganske mange muligheder for videre studier!

  • Lasse Hamborg, stud. bygningsdesigningeniør, DTU.
  • 0
  • 0

Hej Lasse.
Jeg er med på dit argument for tørre neutrale situationer for at skabe fokus på problemet i sig selv.
Men i praksis vil vi jo gerne, at alle - unge som gamle - griber til cyklen. Og at cykelstier skal tage hensyn til de svageste.
Jeg sender dig en mail.

Venlig hilsen Kirsten

  • 0
  • 0