

Det skal være sværere for skibe at skjule deres ruter gennem danske farvande.
Det er i grove træk den mission, som Henning Heiselberg, leder af DTU Security, har kastet sig over sammen med kolleger fra DTU Space.
Hver dag slukker skibe i dansk farvand for den lovpligtige VHF-baserede navigations- og antikollisionsværktøj AIS(Automatic Identification System).
Det kan være fordi de fisker ulovligt, dumper olie eller kemikalier, overtræder territorialgrænser eller bare har glemt at tænde for deres AIS-transponder.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Hvis et stort skib i dansk farvand, sejler uden AIS tændt, så er det et helt legitimt ærinde at sejle ud til skibet, og spørge hvorfor de gør det. Hvorfor sker det ikke allerede? Det er ret kedeligt at være værnepligtig i marinen, så dette kunne være en sjov adspredelse.
Vi kan ikke forhindre, at russike ubåde sejler ned med følgeskib i dansk farvand, sådan er de internationale regler for gennemsejling. Men det er tilladt at kontakte dem.
Der skal nok blive en ikke offentliggjort og ukendt database, der også slås op i, for at sikre sig at forsvarets skibe (også USA's og NATO's) holdes hemmelige.Er det ikke et skydeterræn for forsvaret ?</p>
<p>Måske burde man diskret forhører sig om der var nogen der trykkede på en forkert knap den dag ?
Er det ikke et skydeterræn for forsvaret ?
Måske burde man diskret forhører sig om der var nogen der trykkede på en forkert knap den dag ?
Der er ikke meget ved at noget er forbudt, hvis det ikke får konsekvenser. Vil man opbringe de skibe der overtræder reglerne? Give dem bøder, og straffe eller erstatningskrav, hvis de ud over at skjule sig også laver kriminelle aktiviteter? Det må være en opgave for søværnet.