DTU-forsker: Køreplanen for Kystbanen er strammet for meget

Ifølge borgmestre fra fire kommuner langs Kystbanen, er driften af banen forværret gennem det seneste år, hvad angår rettidighed, informationsniveau og generel service.

På grund af problemerne på banen har transportminister Lars Barfoed (K) indkaldt Banedanmark, Trafikstyrelsen og DSB First til et krisemøde i dag. Og centralt i problemstillingen står køreplanen.

»En del af løsningen ligger selvfølgelig i køreplanen,« siger Alex Landex, adjunkt og transportforsker ved DTU Transport.

Siden Øresundsudbuddets begyndelse har buddet fra DSB og skotske FirstGroup været kritiseret for at stramme køreplanen for hårdt og underbyde konkurrenterne med urealistisk lave priser.

Det sidste ser vi nu et år efter DSB Firsts overtagelse af banen resultatet af, mener trafikforsker Alex Landex fra DTU Transport. Han fortsætter:

»Et af de store problemer på Kystbanen er, at de kører på noget af Danmark og Sveriges mest belastede banenet. Under København og til lufthavnen er nettet meget belastet, og det samme gælder området ved Malmø Central, der er under ombygning.«

Navnlig i en situation, hvor banen er belastet til det yderste, er det vigtigt at lægge køreplanen hensigtsmæssigt i forhold til omstændighederne på banen, påpeger Alex Landex. Det har dog ikke været tilfældet på Kystbanen. Her har DSB First valgt at stramme køreplanen op, så der nu kører tog mellem Københavns Hovedbanegård og Københavns Lufthavn Kastrup hvert 10. minut frem for skiftevis hvert ottende og hvert tolvte minut.

»Mellem København og Kastrup er der kapacitet til at køre hvert 4. minut, så hvis der var otte eller tolv minutter mellem togene, ville det være nemmere at klemme ekstra tog ind på strækningen. Det var tilfældet inden udbuddet,« siger Alex Landex.

DSB First har således ændret på køreplanen for at opnå timinuttersdrift på strækningen, men det betyder samtidig, at det er sværere at indpasse ekstra tog mellem de planlagte og dermed indhente eventuelle forsinkelser.

Belastede skinner

Samtidig er andre dele af banen så belastede, at det er umuligt at indhente forsinkelser. Det drejer sig blandt andet om Øresundsforbindelsen, som er fuldt udnyttet kapacitetsmæssigt, og om Malmø hvor en omfattende renovering betyder, at togene bliver yderligere forsinket, hvis de ikke når til Malmø til den planlagte tid.

Sidst men ikke mindst er der risiko for problemer ind mod København fra Nordsjælland, hvis køreplanen er for stram, påpeger Alex Landex.

Lars Barfoed påpeger over for Berlingske, at Kystbanen allerede er under massivt tilsyn, men erklærer sig i øvrigt i store træk enig med de fire borgmestre. Ministeren mener ikke, at der er grund til at revurdere kontrakten med DSB First, da en del af ansvaret ligger hos Banedanmark.

Hos borgmestrene fra Fredensborg, Helsingør, Hørsholm og Rudersdal er der også optimisme at spore. Borgmester Olav Aaen (V) fra Fredensborg Kommune siger:

»Jeg tror, at alene det fokus, der kommer på problemet, når ministeren tager det op, vil gøre, at DSB First tager det alvorligt.«

Olav Aaen tog efter en diskussion på et byrådsmøde kontakt til borgmestrene fra Helsingør, Hørsholm og Rudersdal. De fire kommuner, der alle ligger nord for S-togenes dækningsområde er stærkt afhængige af Kystbanen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hellere komme 5 minutter senere frem i følge en slappere køreplan end at komme 5 minutter for sent i forhold til en stram køreplan.

  • 0
  • 0

First er åbenbart så fokuseret på at overholde tidsplanen at de totalt ignorerer hvilke stationer togene skal stoppe ved.

Et eksempel. Jeg springer ind i et tog på Kbh.H mod Vedbæk. På Nørreport lyder det i højtalerne at de grundet forsinkelse vælger at springe alle stationer mellem Hellerup og Kokkedal over, men at man bare skal tage næste tog som vil stoppe på alle stationer. Jeg skifter i Hellerup hvorefter det lyder i højtaleren at første stop er Rungsted Kyst. I Rungsted må jeg lade første tog køre forbi da det først stopper i Hellerup. Resultat: Et tog der er 9 minutter forsinket ender med at give 40 min forsinket fremmøde.

Det er da totalt disrespekt for pasagererne at ændre på køreplaner undervejs. Når jeg køber en vare forventer jeg at få varen leveret - helst til tiden - men vigtigst er det at det er det bestilte der leveres.

  • 0
  • 0

En yderligere forklaring på de mange forsinkelser har været "sporarbejde" på den svenske side - et "sporarbejde", som åbenbart har stået på i ubegribeligt lang tid.

Og nu er der lige den hage ved det hele, at DSB FIRST (så vidt jeg ved) vandt det omtalte udbud "lige for næsen" af det svenske SJ. Selv om at jeg er klar over, at det er helt uhørt at fremsætte dette her, kunne man så ikke forestille sig, at svenskerne ikke ligefrem føler sig top-motiverede for at lade tog fra en indædt konkurrent slippe nemt og bekvemt gennem et "sporarbejde", som svenskerne har helt og fuldt kontrol over ?

Kan det mon tænkes, at vi her er inde i nogen indtil videre helt upåagtede konsekvenser af privatisering af transport, som afvikles på en konkurrents infrastruktur ?

  • 0
  • 0

Det angives, at en jernbane med 10-minutters-drift er "hårdt belastet". Men hvordan kan det så være, at S-togene i lange tider har kunnet køre med to-minutters-drift ?

Og inden for det sidste års tid har afviklingen af S-togene (efter min mening) været helt forbløffende, præcis - vistnok efter at man fik opdateret sikkerhedssystemet ret drastisk. For mit vedkommende har det nærmest været en nydelse at benytte S-togene - men en ret deprimerende oplevelse at gå forbi Kystbanens lystavler på Hellerup station - hvor det nærmest hører til dagens orden at se gule tekster med "5 min forsinket", "12 min forsinket" o.s.v.

  • 0
  • 0

Torsdag aften, Kastrup Lufthavn. Toget til Østerport kl. 21:34 forsinket forventet afgang 22:06. Dette ændres til 22:08, da uret viste 22:10 !!! Jeg tog metroen.

  • 0
  • 0

Det angives, at en jernbane med 10-minutters-drift er "hårdt belastet". Men hvordan kan det så være, at S-togene i lange tider har kunnet køre med to-minutters-drift ?

S-banen er tunet med høj perronhøje, hurtig afgangsproducere, ens egenskaber for acceleration mv, med et signalsystem og togkontrolsystem som tillade tæt trafik. Bagsiden er at andre typer tog ikke kan udnytte det og optager plads for mindst 2 S-tog når de bruger de spor.

Øresundsbanen kunne optimere mere, så der kunne komme tætere toggang. Men det vel først når ERTMS indføres. Og godstogs udfletning vest for Kastrup er hellere ikke iorden. Men det kigges der på.

  • 0
  • 0

Kør dog vider med første tog, og tag nødbremsen du har købt en vare som du har krav på at de lever, at de lave om på planen undervejs kan ses som frihedsberøvelse og bortførelse.

ja det skuger i mine øjene at se mig selv skrive noget sådan, når jeg selv arbejder som lokomotivfører.

  • 0
  • 0

Kan det mon tænkes, at vi her er inde i nogen indtil videre helt upåagtede konsekvenser af privatisering af transport, som afvikles på en konkurrents infrastruktur ?

Du er ikke den eneste der har tænkt den tanke.

  • 0
  • 0

[quote]Kan det mon tænkes, at vi her er inde i nogen indtil videre helt upåagtede konsekvenser af privatisering af transport, som afvikles på en konkurrents infrastruktur ?

Du er ikke den eneste der har tænkt den tanke.[/quote]

Det er vel ikke SJ der står for banen (og byggeriet af Malmø city tunnel.)? De få gange jeg tager kystbanen har jeg også lagt mærke til hvordan de altid skyder skylden på det byggeri. Godt jeg kan klare mig med S-tog. For tiden er de kun noget lort om aftenen søndag-torsdag.

  • 0
  • 0

Jeg har tit oplevet store forsinkelser på kystbanen og er nærmest begyndt at hade DSB for dette. Man kan ikke bare give Svenskerne skylden for dette, DSBFirst har også et ansvar.

Det er sket MANGE gange at toget var 40 min forsinket, selvom meningen skulle være ankomst/afgang for hver 10 min. FLOT KLARET.

Selv med at få DSB's rejsetidsgaranti udstedt volder problemer.

Det er fuldstændig til grin.

  • 0
  • 0

De fleste forsinkelser opstår i Sverige hvor togene kører over store afstande på enkelsporede strækninger, samt Malmø,s begrændsede pladsforhold. Hvis der på København H altid stod en reserve stamme med en lokomotivfører, fælles for DSB og DSB Først ville der kunne køre rettidige tog mod Helsingør og retur til København hvor det forsinkede tog kunne sættes ind igen mod Kastrup og Sverige. Denne reservestamme kan bruges af både DSB og DSB Først imod både Nord og Syd. Let, simpelt og smart, hvem der skal betale for denne reserve stamme med lokomotivfører må og skal ikke være årsagen til de mange forsinkelser.

  • 0
  • 0

hvis en sådan fælles reserve stamme bliver aktuel, vil DSB og DSBFirst blive trukket i retten af SJ, Arriva tog, og DB. for konkurrence forvridning på grund af den måde udbuddet blev lagt frem på.

både SJ og Arriva tog havde nemlig en sådan reserve stamme med i prisen (ved ikke med DB)

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten