Boeings 787 Dreamliner, der nu er groundet, er det første kommercielle fly, som er elektrisk frem for hydraulisk, og som har lithium-ion-batterier. Batterierne er leveret af japanske GS Yuasa.
Et lignende batteri fra producenten Saft bliver allerede brugt i det amerikanske militærs F-35 Joint Strike Fighter og i f.eks. satellitter.
Læs også: Sodsværtet kammer kaster mistanken på Dreamliners lithiumbatterier
I Dreamlineren står de to batterier for motorstarten og fungerer som nødstrøm, og når der er brug for backup-kapacitet til motoren.
I forhold til nikkel-cadmium-batterier, som er brugt i andre kommercielle fly, så leverer lithium-ion-batteriet dobbelt så meget strøm fra samme størrelse. Desuden kan lithium-ion oplades 90 procent på bare 75 minutter, hævder GS Yuasa, som også reklamerer med at 'det robuste prismeformede forseglede batteri design kan modstå ekstreme driftsbetingelser.'
Men under de forkerte betingelser er et lithium-ion-batteri ganske farligt, fortæller seniorforsker Poul Norby, DTU Energikonvertering.
»Det er typisk spænding og temperatur, som er kritisk. Altså hvis man oplader batteriet til alt for høj spænding, kan man begynde at opvarme og dekomponere elektrolytten. Så kan det kortslutte, og det kan blive varmt derinde. Ligesådan hvis man går ned til alt for lave spænding. Det kan også ødelægge batteriet.«
Læs også: Farlige lithiumbatterier får USA til at grounde Dreamliner
Men de situationer er kendte og forsøges derfor at undgås ved brug af et batteristyringssystem, der sørger for, at batteriet opererer inden for sikre spændingsgrænser, og at temperaturen ikke kommer over 60-70 grader.
»Typisk sidder der mellem katoden og anoden en polymermembran, som er vædet med elektrolyt, så man kan presse batteriet sammen, uden at man kortslutter det,« forklarer Poul Norby.
Læs også: Dansk Dreamliner-kunde: Flyet har kun børnesygdomme
Han tilføjer, at man i dag indbygger membraner, der ud over at separere elektroderne i batteriet også fungerer som sikkerhedsmembraner, som lukker ned, hvis batteriet lokalt bliver meget varmt. Så undgår man reaktioner, hvor en lokal opvarmning løber løbsk.
Men sker det alligevel, at batteriet brænder, så er det svært at slukke. Poul Norby fortæller, at sand faktisk er det eneste, der rigtig batter i sådan en situation.
Dokumentation
Se GS Yuasas batteristyringssystem BHDU3924 til Dreamliner batteriet
GS Yuasas materiale sikkerhedsblad til batteriet
