DSB's nye plan efter IC4-kaos: Vi lejer dobbeltdækkerne endnu flere år
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

DSB's nye plan efter IC4-kaos: Vi lejer dobbeltdækkerne endnu flere år

Der vil gå mange år, før alle IC4-togene bliver sat ind i køreplanerne. Det indrømmer DSB nu i en redegørelse, som de har afleveret til transportminister Hans Christian Schmidt (V).

Redegørelsen er kommet, efter Ingeniøren har kunnet afsløre daglige sammenbrud og fejlbefængede IC4-tog.

»Det er DSB's forventning, at initiativerne for at forbedre kvaliteten vil forlænge indsættelsestakten, ligesom der vil være behov for at løfte kvaliteten af de togsæt, der er indsat i drift,« skriver DSB i redegørelsen.

DSB’s IC4-tog kom i drift med passagerer i sommeren 2007. Men de fylder fortsat ikke meget i den daglige togtrafik. Her baneterrænet ved Aarhus Banegård, hvor DSB også har det IC4-værksted, hvor teknikerne kæmper med at forbedre togene. (Foto: Das Büro) Illustration: Das Büro

DSB vurderer altså, at arbejdet med de nyankommne IC4-tog og de togsæt, bliver så langtrukken en proces, at man reelt erkender, at IC4-togene bliver yderligere forsinket.

DSB er i forvejen presset på materiel. Planen var, at i takt med at IC4 kom ud at køre, ville IC3 blive frigivet til de sjællandske pendlere. Men den plan er reelt set skudt i sænk.

I redegørelsen skriver DSB da også, at forsinkelserne på IC4 »vil alt andet lige få indflydelse på anvendelsen af DSB's øvrige materiel, og DSB vil derfor på såvel kort som længere sigt have behov for yderligere materiel for at køre den planlagte trafik.«

DSB beholder dobbeltdækkerne

Men hvor skal togene komme fra? Det er det helt store spørgsmål.

Ifølge Ove Dahl Kristensen, der er vicedirektør i DSB, har DSB en helt klar plan.

»Opskriften er forholdsvis simpel. IC4-togene er jo allerede kommet meget for sent, så det vi har gjort i mellemtiden er at leje de såkaldte dobbeltdækkere. Dem skulle vi have sendt hjem, men det lader vi så være med,« siger han og fortsætter:

»Det kræver selvfølgelig nogle penge, og der er nogle formaliteter, der skal på plads. Men det er vores plan.«

Lejen af dobbeltdækkervognene er i forvejen blevet forlænget. Derfor mener Ove Dahl Kristensen ikke, at det bliver et problem. Men hvor længe de skal forlænges denne gang, er han stadig i tvivl om.

»Vi har ikke nogen tidsplan, for det har vi ikke overblikket til endnu,« siger han.

Forlænget i et ukendt antal år

I alt er der 112 dobbeltdækkervogne i landet, der især transporterer de sjællandske pendlere.

»Foreløbig har vi haft dobbeltdækkerne i syv år, og der ryger i hvert fald nogle år på,« siger Ove Dahl Kristensen.

En del af dobbeldækkerne er i forvejen blevet forlænget til 2015, men om alle de øvrige bliver forlænget lige så længe, kommer an på, hvad der sker med IC4-togene.

Men har I nok dobbeltdækkervogne, eller skal I leje andre tog?

»Nej, vi formoder at det er tilstrækkeligt. Vi er i en kneben materiel situation, men regner omvendt med, at der kommer nogle IC4-tog løbende.«

Men I har et problem, hvis I ikke får flere IC4-tog ud at køre?

»Ja bestemt. Det er lige til øllet.«

Dobbeltdækkerne er heller ikke pålidelige

Magnus Heunicke, der er trafikordfører for Socialdemokraterne, er ikke tilfreds med den situation som togpassagererne står i. Hans bud på en løsning er også at forlænge dobbeltdækkerne, men det er ikke noget, han er tilfreds med:

»På kort sigt bliver vi nødt til at beholde dobbeltdækkerne, desværre, for jeg synes heller ikke de er pålidelige,« siger Magnus Heunicke.

Efter at have læst DSB's redegørelse er han kommet alvorligt i tvivl om, hvorvidt IC4-togene nogensinde kommer ud i fuld drift.

»På længere sigt skal vi finde ud af, hvad vi kan gøre med de IC4-tog. Kommer de ud af køre og i givet fald på hvilken strækning. Kravet fra os er, at de ikke kommer ud på danske skinner med danske passagerer med den nuværende lave regularitet. Det vil vi simpelthen ikke byde folk. Det cirkus må stoppe,« siger han.

S: De næste skal være gennemprøvede - og elektriske
Magnus Heunicke kalder IC4-togene for et makværk, der bryder sammen for et godt ord. Derfor vil han have standardtog, der allerede fungerer andre steder i Europa, næste gang der skal indkøbes tog. Og til den tid, skal det være elektriske tog.

»Og hvis IC4-togene ikke kommer op i en ordentlig standard, så må vi prøve at lease os frem. Men det er ikke så nemt at finde dieseltog, der er klar til at køre på den danske skinner.«

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Løs manglen på siddepladser ved at KØBE dobbeltdækkere så regionaltrafikken på Sjælland og IC trafikken imellem København og Århus/ Esbjerg bliver kørt med Dobbeltdækkere trukket af først Diesel lokomotiver og når elektrificeringen er gennemført, kan lokomotiverne så udskiftes til elektriske lokomotiver.
Derved kan man sælge diesel lokomotiverne til andre lande, når vi har opdateret skinnenettet og vi skal ikke ud og købe siddepladser. Da der allerede er pladser.

Til vogne der kører til Frederikshavn og Thisted kan man nøjes med almindelige personvogne, der kobles fra i Århus eller Fredericia.

Det vil gører udgiften til nyt materiel mindre, da vi ikke skal have en mellem løsning hvor materiellelt bliver totalt udskiftet, når vi endelig har fået elektrificeret.

  • 0
  • 0

IC3-togene har ikke kapacitet til at transportere de sjællandske pendlere i myldretiderne ! Der SKAL dobbeldækkere til med mindre, I vil fordoble antallet af afgange, og det tror jeg ikke på. Jeg kører dagligt med dobbeldækkere (Holbæk - KBH) og kan ikke genkende, at de skulle være upålidelige. Sats dog på dem og på elektrificering af Sjælland indenfor de næste 10 år. Lad IC4 køre som regionaltog i Jylland.

  • 0
  • 0

Christian Schmidt kan se, at DSB er en ustyrlig affære. At lede DSB er i realiteten en umulig opgave. Medierne blander sig, pendlerne blander sig, ministerier og styrelser - ja dem hører vi ikke så meget til, man de har vel også deres rolle - udover at de vel skal have løn, ferie og pension, og så politikerne.
Gammel lærdom siger:" For mange kokke fordærver maden". Ja den lærdom synes at passe rigtig godt på DSB.

For mig at se står valget mellem at føre "socialdemokratisk politik" - altså at poste flere penge i DSB og fortsat være gidsel i en umulig ledelsessituation, eller udlicitere transportopgaven til en kapabel operatør.

Intet nyt er godt nyt. Det er sjældent medierne beskæftiger sig med Arriva´s drift af de jyske jernbaner, så det er vel modellen?!

  • 0
  • 0

S: De næste skal være gennemprøvede - og elektriske
Magnus Heunicke kalder IC4-togene for et makværk, der bryder sammen for et godt ord. Derfor vil han have standardtog, der allerede fungerer andre steder i Europa, næste gang der skal indkøbes tog. Og til den tid, skal det være elektriske tog.

IR4

  • 0
  • 0

Naturligvis kan man få sideplasser nok ved at beholde DD-vognen, men det er jo ikke dem der giver problemer.
Hvordan vil man løse problem med at ME lokomotiverne er ved at falde fra hinanden, og i øvrigt er lige små nok til de tunge DD-vogne?

Hvad med at få liv i de 15MR sæt der står og glor i Frediaica (god nok i Arriva Farver) som de fik retur i December? de kan køre sammen 5 af gangen og er noget af det mest pålidlige matriel DSB råder over.

  • 0
  • 0

Al den snak om at køre med diesel lokomotiver er urealistisk.
Langt de fleste af DSBs gamle diesel lokomotiver er solgt og kører pålideligt rundt i Sverige,Tyskland, Australien med mere, El. lokomotiverne er næsten alle solgt til udlandet.
Hvis jernbanen skal have en fremtid i Danmark, hvad regeringen åbentbart ikke mener, skal der satses på El. drift overalt.
Det var en ide at se på Skodas 2 strøms doppeltdækker togsæt, de kører overalt i Tjekkiet og Slovakiet og har gjort det i flere år.

  • 0
  • 0

Hvad med at få liv i de 15MR sæt der står og glor i Frediaica (god nok i Arriva Farver) som de fik retur i December? de kan køre sammen 5 af gangen og er noget af det mest pålidlige matriel DSB råder over.

De bliver vidst brugt til spare parts, da dsb ikke kan indkøbe disse mere pga af de er så gl nu..

Mener man burde indsætte fx ic4 på lillesyd da MR togene her er brugte og lavgulv vil hjælpe klart med endnu mere kunder og de når næppe 2000km mere end engang om ugen så er vidst til at klare.. plus man i roskilde kan smide dem til aarhus engang imellem..

  • 0
  • 0

Lad IC4 køre som regionaltog i Jylland.

Ja Udkants danmark kan jo bare stå for igen. Heldigvis er der da IC4 værksteder i både Århus og snart Randers. Nu vi er i gang så kan vi også tage alle vindmøllerne og atom affaldet, alt vest for Herning er alligevel national park! ;-)

Næh, lad Arriva få nogle flere ruter i Jylland. Så kan vi begrave DSB i en IC4 kiste.

Arriva's Lint tog er heller ikke til langfart, men der er gratis trådløst net, strøm til de fleste pladser (i hattehylde, under borde og mellem sæder) der er også et info system med nyheder og vejret (samt reklamer). De køre til tiden. Selv i december var deres ringeste "produktregularitet" 94,8 på Skjern - Struer. (kilde: http://www.mitarriva.dk/index.php/trafikin...). De fleste af arrivas strækninger har kun et spor, så er et tog forsinket må de andre holde på stationerne og vente på at det har passeret!

Skal vi være super seriøse så lad os elektrificere alle spor. Så må operatørene bare tilpasse sig de nye forhold.

  • 0
  • 0

[quote]IC3-togene har ikke kapacitet til at transportere de sjællandske pendlere i myldretiderne ! Der SKAL dobbeldækkere til med mindre, I vil fordoble antallet af afgange, og det tror jeg ikke på. Jeg kører dagligt med dobbeldækkere (Holbæk - KBH) og kan ikke genkende, at de skulle være upålidelige. Sats dog på dem og på elektrificering af Sjælland indenfor de næste 10 år. Lad IC4 køre som regionaltog i Jylland.

Et gæt - du bor på Sjælland :)[/quote]

Hvordan finder du ud af det? Er det et ræsonnement ud fra en daglig pendling mellem Holbæk og København?

:-)

/Rasmus

  • 0
  • 0

In Cognito og Rasmus Rosenquist: I rammer i plet :-) Det er heller ikke svært at ræsonnere sig til.

Jeg kan tilføje, at hver gang, der på min strækning indsættes IC3 i stedet for DD, står passagererne på skuldrene af hinanden, når vi når til Lejre (for indadgående).

M.h.t. at lade IC4 køre i Jylland: Gårsdagens kerneproblem var, at IC4 nok aldrig kan sammenkobles og derfor ikke er mange sure sild værd i landstrafikken. Så lad dem dog køre i regionaltrafik der, hvor elektrificeringen lader vente længst på sig. Ikke for at smøre dem af på jyderne, men det vil være mest praktisk, eller hur ?

  • 0
  • 0

M.h.t. at lade IC4 køre i Jylland: Gårsdagens kerneproblem var, at IC4 nok aldrig kan sammenkobles og derfor ikke er mange sure sild værd i landstrafikken. Så lad dem dog køre i regionaltrafik der, hvor elektrificeringen lader vente længst på sig. Ikke for at smøre dem af på jyderne, men det vil være mest praktisk, eller hur ?

Jamen sammenkobling forekommer også i den jyske regional trafik som den er i dag. Og hvem gider at have et tog som ud over ikke at kunne sammenkobles, ikke kan repareres fordi der ikke kan skaffes reservedele. Desuden er der jo også pendlere i jylland som skal køre længere stræk, det vil så blive i tog der lamer og hvor man ikke sidder komfortabelt.

Som nævnt tidligere så er jeg meget glad for Arriva på den strækning jeg køre (Århus-Herning). Selv i vinters kunne de komme frem, på trods af at strækningen kun har et spor og de derfor er afhængige af at skiftesporene virker i alle de små byer undervejs.

Sidespring: Generelt syntes jeg nu at vi jyder tit står bagerest i køen når det kommer til kollektiv trafik. Og når de nu forringer bus ruterne endnu en gang her hen over sommeren så kan de jo bare konstatere at næste år er der ikke behov for busser mere for alle har fået en bil! Giv os IC4 der ikke kan køre til regional trafikken, så behøver vi snart heller ikke bekymre os om at tog og busser ikke passer sammen i jylland.

  • 0
  • 0

Vi får IC4 togene til Jylland, og betaler så 0kr for at køre i dem, så kan jeg godt leve med at de er lidt forsinket ;)

i forvejen betaler man jo uhyrlige priser på Sjælland for at køre i bus/tog, er man 2-3 Personer som skal fra indre Kbh til Herlev om natten så er det stort set ligeså billigt at tage en taxa, det kan eks. Århus alligevel ikke være med på.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten