DSB's kundeambassadør retter skarp kritik mod rejsekortet

Den manglende gennemskuelighed ef priser for rejser med rejsekortet får nu også kritik fra DSB selv. Det er DSB's kundeambassadør Helle Furhrmann, der har analyseret rejsekortet og informationerne omkring priser og valg af billigste billet.

»Den almene information har ikke altid været fyldestgørende, og i nogle tilfælde båret præg af generel markedsføring af rejsekortet og i mindre grad sikret at være indholdsmæssigt dækkende,« forklarer hun i en meddelelse og peger på, at kunder med ret til pensionistrabat ikke altid har været i stand til at forudse det bedste køb for dem.

Hun peger desuden på, at der i forbindelse med introduktionen af rejsekortet har været flere forskellige kampagner og midlertidige rabatsatser i spil, der har øget uigennemskueligheden af prissætningen på rejser foretaget med rejsekort eller med anden billettype.

»Sådanne forhold giver usikkerhed omkring prisen og selvfølgelig også ærgrelser over prisstigninger - især fordi det ikke altid har været tydeligt nok, at der har været tale om en midlertidig rabat,« uddyber Helle Furhrmann.

Hun opfordrer DSB til at målrette informationen til pensionister, så de lettere kan finde de priser og rabatmuligheder, der giver den billigste rejse

»Oplysninger bør tilrettelægges, så de bedre hjælper kunderne i de valgsituationer, de befinder sig i. Vi ved alle godt, at vi kan komme til at træffe nogle valg om et køb, som vi efterfølgende fortryder. Det er altid ærgerligt. Derfor forventer vi som kunder at kunne få information om de valgmuligheder der er, så vi så vidt muligt kan træffe gode valg,« konkluderer Helle Fuhrmann, der endeligt opfordrer DSB til at imødekomme de kunder, der har følt sig snydt som følge af manglende information om billigste rejse.

Og DSB har allerede taget kritikken til sig.

»Vores opfordring er, at rejsende henvender sig vores kundecenter, hvis man mener, at prisen for rejsen er forkert,« siger Jannik Preisler, pressevagt i DSB til Ingeniøren Online.

Han supplerer med at oplyse, at der kan blive tale om, at den rejsende får refunderet en del af billetprisen.

Dokumentation

Kundeambassadørens anbefalinger på grundlag af undersøgelse af billetpriser for pensionister (pdf)

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg synes heller ikke det er uoverskueligt.

Jeg står f.eks. i den situation at jeg har et klippekort til at køre mellem Aalborg og Nyborg, og jeg synes det er meget besværligt at udregne hvor mange ture jeg skal køre før det kan svare sig at skifte til rejsekortet, og over hvor lang tid disse ture skal tages.

Så jeg vil gerne efterlyse en ordenlig måde at sammenligne de to (og andre) betalingsløsninger

  • 0
  • 0

Der er lidt underligt at vores kundeambassadør ikke kigger længere end priserme - som er vigtigt nok.

Et fundamentalt problem er at man ikke kan få en kvittering for ind-bip-ning af sit rejsekort. Men at løse det problem ville jo kræve at alt skulle laves om, og så meget KUNDE-ambassadør er Helle vel heller ikke.

  • 0
  • 0

Jeg synes heller ikke det er uoverskueligt[...]Så jeg vil gerne efterlyse en ordenlig måde at sammenligne de to (og andre) betalingsløsninger

  • dit indlæg tyder alt i alt på, at du nu alligevel synes, det [b]er[/b] uoverskueligt! :)
  • 0
  • 0

Kan det virkelig være rigtigt at når man som kunde "glemmer " at checke ud belønnes med en dummebøde fra det firma som har produceret det i forvejen skandaløse rejsekort?

Hvorfor kan den kendte teknologi fra butiksdøre ikke anvendes, således at alle der er checket ind, automatisk bliver checket ud så snart man går ud af tog/bus dør?

  • 1
  • 0

Hvorfor kan den kendte teknologi fra butiksdøre ikke anvendes, således at alle der er checket ind, automatisk bliver checket ud så snart man går ud af tog/bus dør?

Fordi det er på det tidspunkt, den faktiske pris for den enkeltes rejse afgøres, saldoen på den enkeltes kort skal justeres, og rejsens pris og kortets nye saldo skal vises til kunden. Desuden skal oplysningerne sendes til kontoen, hvor kunden senere kan tjekke oplysningerne (dog ikke anonymt kort). Endelig er læse/skriveafstanden kun nogle få centimeter. (man skal jo kommunikere med det 'rigtige' kort). Læs mere på http://www.rejsekort.dk

  • 0
  • 1

Der er så utroligt mange årsager til at skrotte det helt. For eksempel er der kun 6 steder i hele storkøbenhavn hvor det kan købes, yderligere koster det penge, ud over rejsernes pris. Rent faktisk, jeg kan ikke få øje på en eneste fordel ved det klamp.

  • 1
  • 0

[quote]Hvorfor kan den kendte teknologi fra butiksdøre ikke anvendes, således at alle der er checket ind, automatisk bliver checket ud så snart man går ud af tog/bus dør?

Fordi det er på det tidspunkt, den faktiske pris for den enkeltes rejse afgøres, saldoen på den enkeltes kort skal justeres, og rejsens pris og kortets nye saldo skal vises til kunden. Desuden skal oplysningerne sendes til kontoen, hvor kunden senere kan tjekke oplysningerne (dog ikke anonymt kort). Endelig er læse/skriveafstanden kun nogle få centimeter. (man skal jo kommunikere med det 'rigtige' kort). Læs mere på http://www.rejsekort.dk[/quote] Liftkortene, der anvendes på de fleste skisportsteder i dag, bæres i lommen, og aflæses helt fint på adskillige centimeters afstand.

  • 1
  • 0

"Oplysninger bør tilrettelægges, så de bedre hjælper kunderne i de valgsituationer, de befinder sig i."

Amen.

Jeg var i går aftes i gang med at bestille et rejsekort på nettet og nåede så til at skulle vælge mellem personligt og flex. Forskellen bestod angiveligt i, at der ikke var lige så god rabat på flex, men til gengæld kan kortet bruges af flere personer.

OK. Så er det jo naturligvis, at jeg gerne vil vide, HVOR meget dårligere rabatten er på flex. Jeg klikkede lidt rundt i en 10 minutters tid, men det lykkedes mig ikke at finde noget om det. Hvor svært kan det lige være at forsyne sammenligningssiden med et brugbart link til en rabatoversigt?

Nå, men i aften leder jeg videre. Jeg er jo ikke dummere end gennemsnittet, så jeg har vel en chance for at finde det, jeg leder efter.

  • 0
  • 0

Jeg kom lige til at tjekke mine to sidste billetter til Ølby, i begge tilfælde er der beregnet over KBH med S-tog til Køge, hvad jeg vitterlig ikke forstår, da jeg skifter i Roskilde til bumletoget. Ja, der er god lang ventetid i Roskilde!

Nu har vi så ikke Rejsekort på Fyn, det bliver også mere end svært at finde et billetudsalg, mit det nærmeste er Odense (2x 35 km på knallert- eller 4 timer i bus).

Hvordan vil de lige løse dét?

I forvejen betaler jeg over 170 kr for at forny mit mimrekort (pensionister får IKKE rabat ved FynBus kun ved DSB), det er også en slags penge.

Mvh Tine

  • 0
  • 0

http://pris.rejsekort.dk/Prisblad.aspx#bilag4

Der er forskel i rabatten når man rejser mellem zoneområder, og desuden i midttrafik, sydtrafik og hos fynbus.

Tak for det. Det var jeg så også selv i mellemtiden nået frem til. Dog var den rabatliste, som jeg fandt, ikke nær så pænt formateret som din. Faktisk var den så katastrofalt formateret, at jeg undrer mig over, at et prestigeprojekt som Rejsekortet vil lægge navn til den: http://www.rejsekort.dk/~/media/Rejsekort/...

Bemærk f.eks. sideskiftet mellem side 15 og 16. Det er første gang nogensinde, at jeg har set en tekstlinie kløvet på langs ved et sideskift i en PDF-fil.

Og afsnittet om gruppekombinationer må jeg vist hellere bare lade være med at tænke mere over.

  • 0
  • 0

Nå, så lykkedes det sørme at få bestilt et rejsekort til datteren. Det tog vel kun en tre kvarters tid med affotografering af personlig legitimation, taste alting forfra, da siden låste osv.

Til sidst bliver man så mødt med: "Du kan ikke betale dette rejsekort online. Ring til os med dine kortoplysninger. Vent dog lige 5 dage, så vi kan nå at få alle de små gule sedler indtastet først."

  • 0
  • 0

"Du kan ikke betale dette rejsekort online. Ring til os med dine kortoplysninger. Vent dog lige 5 dage, så vi kan nå at få alle de små gule sedler indtastet først."

Det er da en "blondine"-vits, eller? :-D

  • 0
  • 0

[quote]"Du kan ikke betale dette rejsekort online. Ring til os med dine kortoplysninger. Vent dog lige 5 dage, så vi kan nå at få alle de små gule sedler indtastet først."

Det er da en "blondine"-vits, eller? :-D[/quote] Det var frit efter hukommelsen. Afsnittet om de små gule sedler kan muligvis have været skrevet lidt anderledes end i min gengivelse - f.eks. noget med gennemløbstid.

Men hvilket online-bestillingssystem har en informationsgennemløbstid på 5 dage - andet end et system, der er baseret på små gule sedler eller anden form for menneskelig håndtering/forsinkelse af informationen?

Eller har de en helt speciel form for langsomme elektroner til de servere, der håndterer online-bestillingerne?

  • 0
  • 0

Jeg har nu brugt det besværlige rejsekort i et par måneder, og er hen ad vejen steget i rabattrin, så jeg troede jeg kunne rejse for noget i nærheden af periodekort pris. Det skrev jeg så til Rejsekortet om, og her er svaret:

"Når man rejser indenfor Takstområde Hovedstaden, optjener man ganske rigtigt rabattrin ved antal rejser. Men de kan ikke bruges i Takstområde Hovedstaden. Kun ved grænseoverskridende rejser. Det er derfor din rejse ikke bliver billigere, da du storset altid rejser mellem Husum og Stenløse".

Altså: Det kan godt være du er en trofast kunde, men du kan i øvrigt rende og hoppe.

Skifter nu til periodekort, og håber det ubrugelige rejsekort bliver skrottet, jo før jo bedre, det er da helt til grin.

Når man ikke længere kan købe periodekort, men bliver tvunget til at bruge det møgkort, er det slut med at bruge offentlig trafik, så bruger jeg hellere lidt længere tid på at komme frem med cykel om sommeren og køber en bil til vintermånederne.

  • 0
  • 0

Skifter nu til periodekort, og håber det ubrugelige rejsekort bliver skrottet, jo før jo bedre, det er da helt til grin.

Når man ikke længere kan købe periodekort, men bliver tvunget til at bruge det møgkort, er det slut med at bruge offentlig trafik

Rejsekortet skal ikke erstatte periodekort men klippekort. Senere er det planen, at man vil kunne lægge 'periodekort' på rejsekortet.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten