DSB's IC4-tog dukker op i Libyen
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

DSB's IC4-tog dukker op i Libyen

Et billede af et IC4-tog med arabiske bogstaver. Det undrede en af ing.dk's læsere sig over og sendte billedet og den tilhørende artikel til redaktionen.

For når det italienske firma Ansaldobreda i forvejen har haft svært ved levere tog til Danmark, hvad laver et IC4 tog så i Libyen?

Og det er et rigtig godt spørgsmål. Et spørgsmål som selv DSB ikke kunne svare på.

Fotoet af IC4-toget er blevet taget i Libyen, hvor de prøvekører en jernbanestrækning. DSB troede først, at fotoet var falsk, da de så det første gang. (Foto: International Railway Journal)

»Det er en and,« lød den første forklaring.

Billedet blev bragt sammen med en artikel i International Railway Journal om en jernbane, der skal forbinde Tunesien og Egypten. I billedteksten blev toget præsenteret som et dansk IC4-tog.

DSB havde set en lignende artikel for tre måneder siden og afviste i begyndelsen, at det skulle være sandt. For billedet, mente de, var manipuleret. Men da artiklen, som ing.dk havde fået fat på, var fra januar i år, måtte DSB undersøge det nærmere.

Og det er ganske rigtigt et dansk IC4-tog, der er endt i det afrikanske land. Det er bare ikke noget, DSB har været informeret om. Spørgsmålet er så, hvad det overhovedet laver i Libyen.

»Så vidt jeg har kunnet finde ud af, er det et udstillingstog. Og hvorfor det står dernede som et udstillingstog har nok noget at gøre med, at man overvejer at bygge en længere bane dernede. Men jeg ved det ikke. Jeg ved bare, at det er et udstillingstog,« siger chef for DSB's IC4-projekt, Torben Kronstam.

I artiklen fra International Railway Journal står der, at en fem kilometer lang bane er allerede blevet bygget og er i gang med at blive prøvekørt. Det er så dét, det danske IC4-tog bliver brugt til.

*Men er det ikke noget, som I skal have at vide? *

»Vi har jo en leveranceplan, og vi interesserer os for, at når toget skal leveres, så er det der. Det her togsæt er ikke et togsæt, som vi har fået leveret endnu. Det er tilsyneladende et togsæt, som vi får på et senere tidspunkt i leverancen,« siger han

Så det er et tog, der kommer til Danmark på et senere tidspunkt?

»Sandsynligvis ja. Og når jeg siger sandsynligvis, er det fordi, jeg ikke ved, om de vil levere et togsæt mere og smide til Danmark og så beholde det togsæt dernede. Det ved jeg ikke. Men så længe toget er under produktion, er det jo Ansaldobredas ejendom,« siger Torben Kronstam.

DSB får lige nu leveret omkring tre togsæt om måneden, og den aftale skal Ansaldobreda overholde ifølge en aftale, der blev indgået i maj 2009

»Jeg tror, Ansaldobreda har rigeligt i at levere til os. Så jeg tror, det er en gimmick. Nu vil man bygge en jernbane i Libyen, og så kunne det være rart med et moderne tog til at stille oven på skinnerne, så kunderne kan se, hvad det her eventuelt kan føre til,« siger han.

Undersøger I videre, hvad der sker, eller er sagen lukket for jer?

»Vi mener ikke, at der er hverken noget farligt eller underligt i det her. De er ved at producere nogle tog til os, og alle de togsæt, der indgår i leverancen, har vi holdt øje med, siden vi indgik vores aftale med dem i maj 2009. Der er ikke nogen af dem, der er forsvundet.«

Men du siger jo, at det er et tog, som I skal have leveret?

»Ja, men de skal jo levere det sidste togsæt til os i tredje kvartal af 2012, og der er trods alt et stykke vej endnu.«

Dokumentation

Se artiklen og billedet af IC4-toget i Libyen

Skal det så forstås, at Libyens fremtidige togstrækninger skal besættes med IC4 tog? Så at Danmarks rullende "fremtid" er på højde med Libyens?

Misforstå mig ikke - Libyen er skam et meget relevant land at sammenligne Danmark med :)

  • 0
  • 0

Citat: "og så kunne det være rart med et moderne tog til at stille oven på skinnerne".

Hvorfor står der så et IC4 tog og ikke et moderne tog?

  • 0
  • 0