DSB vildleder forbrugerne med grøn strøm-kampagne
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

DSB vildleder forbrugerne med grøn strøm-kampagne

DSB vildleder forbrugerne, når selskabet melder ud, at de kan reducere CO2-udslippet ved at købe grøn strøm af Dong Energy.

Det sker nemlig ikke, fordi udslippet i perioden 2008-2012 er underlagt EU's kvotehandelssystem, som lægger et fast niveau for udledningen. Det betyder, at hvis ét kraftværk udleder mindre end det, sælges udledningstrilladelsen videre til et andet kraftværk, og derfor vil udslippet aldrig komme længere ned.

Forhenværende top-rådgiver for EU-Kommissionen Jørgen Henningsen bekræfter dette:

"Mekanismen i kvotesystemet er sådan, at når det samlede kvoteniveau er lagt fast i 2008-2012, så får man i perioden dette fastlagte CO2-udslip, uanset hvad enkelte lande, virksomheder eller personer gør for at reducere udslippet i perioden," siger han og tilføjer, at hvis DSB skulle gøre noget rigtig godt for CO2-udslippet, så skulle de opkøbe nogle CO2-kvoter og destruere dem.

Partner i EA Energianalyse Hans Henrik Lindboe er helt enig:

"DSB's køb af grøn strøm reducerer ikke det samlede CO2-udslip. Hvis de køber grøn strøm fra eksisterende værker, ændrer det ikke på, hvordan strømmen bliver produceret. Og selvom DSB køber strøm fra en ny vindmøllepark, hindrer kvotesystemet yderligere besparelser i 2008-2012, siger han.

Hos DSB afviser man at vildlede forbrugerne. Her kender man ifølge underdirektør Ove Dahl Kristensen godt til hele kvotedebatten, og at CO2-udslippet ikke påvirkes af i 2008-2012:

"Men vi lægger vægt på, at vores køb af grøn strøm påviser, at vi reducerer vores eget CO2-udslip. Det giver DSB og togdriften et pænt grønt regnskab, og det kan vi bruge i vores markedsføring," siger han.

Så er I ligeglade med, at det ikke hjælper på CO2-udslippet i det store regnskab?

"Vi ser køb af den grønne strøm som første skridt i retning af at blive grønnere, og at man i næste strømkøb gerne vil kunne gøre det helt rigtige, nemlig at købe CO2-kvoter op og destruere dem," siger han. Han tilføjer, at det er meget dyrere at købe kvoter, og at det har DSB ikke råd til nu. Derfor vil man starte med den grønne strøm og så arbejde på at skabe politisk opbakning til at gøre det rigtige på et senere tidspunkt.

Burde I så ikke fortælle forbrugerne, hvordan tingene reelt hænger sammen?

"Vi har brug for at være grønne her og nu, og det er vi, når vi køber grøn strøm. Det er for kompliceret at redegøre for alle de diskussioner, man kan have om det her over for forbrugerne," siger han.

Den grønne strøm, som DSB køber af Dong Energy, består af 50 procent vindenergi og 50 procent vandkraft, som kommer fra allerede eksisterende vind- og vandkraftværker. Dong Energy køber såkaldte RECS - Renewable Energy Certificate System - beviser svarende til den solgte mængde. Certifikaterne skal sikre, at den samme vedvarende energi ikke sælges to gange. I Danmark er Energinet.dk den godkendende myndighed.

I 2006 udgjorde vandkraft 51 procent af el-produktionen i det nordiske elsystem, mens vindkraften stod for to procent og anden vedvarende energi for cirka syv procent.

Fakta: DSB's ord om grøn strøm

  • Pressemeddelelse fra DSB 7. september 2007: "Togets miljøfordele skal markedsføres langt kraftigere, end de hidtil har været. Seneste initiativ er en aftale indgået for få dage siden af DSB og Banedanmark om at købe CO2-fri strøm fra Dong Energy til al elektrisk togdrift i Danmark. Aftalen, der gælder indkøb af strøm i 2008 og 2009, betyder, at DSB sparer atmosfæren for 85.000 ton CO2 om året. Strømmen kommer fra dansk vindkraft og vandkraft i Norge, Østrig og Schweiz. Med det grønne indkøb vil 75 procent af DSB–s passagerer transportere sig uden at bidrage med CO2-forurening. Omsat til personkilometer betyder aftalen, at halvdelen af DSB–s passagertransport foregår CO2-frit".

  • "Vi gør det for at få et ekstremt miljørigtigt produkt", siger adm. direktør Søren Eriksen.

  • Selv om aftalen kun dækker to år, vil DSB næppe igen købe sort strøm. DSB betaler 170 millioner kroner om året for kørestrøm, og den beskedne merpris for grøn strøm vil ikke ramme billetpriserne. En rejse fra København til Fredericia vil blive 25 øre dyrere.

  • "Selvfølgelig er grøn strøm dyrere, men ekstraomkostningerne er på et niveau, hvor det betaler sig. For vi vil jo markedsføre os på den grønne profil og satser på, at det vil give os flere kunder. Så samlet set forventer vi, at aftalen betyder et plus på bundlinjen", siger Søren Eriksen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten