DSB vil have eksperthjælp til stigende tekniske problemer
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

DSB vil have eksperthjælp til stigende tekniske problemer

Illustration: DSB

DSB vil have gennemført en ekstern analyse af årsagerne til den seneste tids tekniske problemer med flere forskellige togtyper. Problemer, som alle har bidraget til de mange forsinkelser, selskabet i øjeblikket døjer med. Det viser DSB's præsentation fra et møde med Folketingets transportudvalg tirsdag.

Som Ingeniøren skrev tidligere på måneden, har DSB store problemer med at overholde målene for rettidighed i selskabets trafikkontrakt med staten. Fra sidste kvartal i 2015 til første kvartal i år er kunderettidigheden faldet fra 84,9 til 76,4 procent. Det viser DSB's seneste kvartalsrapport.

Illustration: DSB

Læs også: Flere og flere togrejsende bliver forsinkede med DSB

Og DSB konstaterer, at materiellet siden efteråret 2015 har været skyld i en større del af problemerne med rettidigheden end tidligere.

'DSB vil få en ekstern part til at analysere de bagvedliggende årsager til den negative udvikling i MDBF,' skriver DSB derfor i præsentationen. MDBF-tallet (mean distance between failure) er antallet af kørte kilometer mellem tekniske problemer, som DSB betegner som hændelser.

Illustration: DSB

Gamle lokomotiver skaber problemer

DSB har udarbejdet en oversigt over årsagerne til irregulariteten for hver togtype. Blandt de hårdest ramte tog er IR4-togsættene, som har problemer med både aksler, døre, koblinger, computersystemets datadiagnoseenhed og opgraderinger til det nye signalsystem.

Læs også: Nye IC4-fejl får DSB til at ønske sig tilbage til sidste år ... hvor præstationerne også haltede

Illustration: DSB

Også de gamle ME-lokomotiver, som trækker dobbeltdækkervogne i regionaltrafikken på Sjælland, giver problemer. 9 ud af DSB's 36 ME-lokomotiver har fra starten af året været på værksted, hvilket også har affødt et pres på DSB's øvrige materiel.

Endelig er der stadig problemer med MDBF-tallet for IC4, som DSB igennem længere tid ikke har været i stand til at bringe på niveau med de forudsatte del mål i indsættelsesplanen for toget.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Til DB eller SJ

Danmark er for lille et land til at have de nødvendige kompetencer og specielt er vil alt for letvægts overfor leverandørene.

  • 7
  • 6

Dvs ligesom Prose, Atkins m.fl. DSB vil bestille nogle dyre konsulenter til at forsikre politikerne om, at det ikke er DSBs skyld, og den rigtige løsning vil være at lade DSB beholde sit monopol og anskaffe Fremtidens Tog hurtigst muligt. (Det kan godt være, at lige netop dét scenarie er det rigtige, jeg kunne bare godt tænke mig at høre det fra andre end DSB)

  • 0
  • 2

...hvis vi nu udskiftede ordet "IC4" med "DSB" ville en gradvis udlicitering af Regionaltrafikken i Østdanmark, Vestdanmark, Intercity-trafikken og S-banen vel løse problemerne...

Det kræver nok blot, at DSB får fjernet sin gæld og nedskrevet IC4 først. Medarbejdere og overenskomster kan følge med over til vinderne.

  • 1
  • 6

Sjovt at se, at DSBs egen fejl ved fejlmontering af hjul, bare er kogt ned til "spærmål". DSB udførte bogierevisioner på ME-lokomotiverne selv, og valgte at gøre dette i Aarhus, hvor erfaringen med de sjællandske lokomotiver naturligvis er lidt begrænset. Man fik så monteret hjulene forkert på akslerne, fordi medarbejderne der udførte det, egentlig ikke havde prøvet det før...

Det blev så efterfølgende rettet op, af folkene på værkstedet i København, mens en del regionaltog så stod stille

  • 6
  • 0

Engang var DSB ekspert på alt med jernbaner. Det er de tilsyneladende ikke mere.
1: Hvor er ekspertisen blevet af???
2: Hvornår er ekspertisen erstattet af "non - ekspertise"??

  • 7
  • 0

Hvor er DSBs bestyrelse i dette rod, det må jo være dem, som er skyld i at virksomheden mistrives?

Og hvem sidder der og hvilke interesser repræsenterer de?

  • 3
  • 0

IR4/IC3 er nogenlunde jævnaldrende og det er derfor oplagt ,da IR4 eltoget har flere problemer end IC3diesel at strømmeficere resten af banenettet.

  • 0
  • 6

IR4/IC3 er nogenlunde jævnaldrende og det er derfor oplagt ,da IR4 eltoget har flere problemer end IC3diesel at strømmeficere resten af banenettet.

Nah, IR4 er et par år yngre, første sæt blev leveret i 1993 og sat i drift et år efter (jvf. jernbanen.dk), omend der ikke nævnes at de måtte holde stille et par pga, fejlstrømme som sendtes retur til kørestrømmen. IC3 derimod blev leveret fra 1989, og sat i drift fra K91.

At IR4 skulle have flere problemer kan måske skyldes at de i et par år kun kørte regionaltog Østerport - Korsør til den faste forbindelse over Storebælt, og en af dem køre stadig regionaltog Østerport - Ringsted. Og DSB har for vane at næsten alle regionaltog skal standse ved alle stationer, med enkelte undtagelser såsom "hurtige" regionaltog Nyk. F. - København hvor der kun standses ved Vordingborg og Næstved undervejs, modsat de fleste lokalbaner. Såeh der slides en del mere på hjul, bremser og døre.

  • 1
  • 0

"DSB vil få en ekstern part til at analysere de bagvedliggende årsager til den negative udvikling...."

Hvor ofte har DSB ikke stået i en sådan situation, og hvor ofte har de ringet til et af de konsulent-firmaer, der så anbefaler noget, der, i bedste fald fastholder status quo, men lige så ofte viser sig at være noget være bras, og som ikke bidrager til at løse problemet. Konsulenterne æder sig tykke og fede på DSB, prøv at se deres domiciler i Ørestaden. Og de konsulenter, der virkelig kan noget, og som er relativ billige, deres anbefalinger følges ikke.

Et godt eksempel er schweizeren Hess, der for år tilbage undersøgte Kystbanen, og kom med en række lavpraktiske anbefalinger. Kun ganske få blev taget alvorligt, resten skrottet, og derfor sejler Kystbanen videre med ringe regularitet, og passagerflugt.

DSB ville gerne have fulgt Hess' anbefalinger, men skiftende regeringer sagde nej. Enten fordi skiftende trafikministre ikke forstod hvad det fx betyder for regulariteten, at ændre sporgeografien på Helsingør St., eller fordi de pågældende ikke mener, det betyder noget, at de 16 år gamle Øresundstog fortsat kører rundt med døre, der hyppigt går i udu, lokummer, der ikke virker, og traktion, der svigter.

Hvis DSB henter en ekstern til at løse problemerne, så anbefales det, at man går langt uden for landets grænser, og finder én i et af de lande, hvor jernbanerne fungerer som de skal, fx Schweiz eller Østrig. Betal hvad det koster, og giv så vedkommende frie hænder til at foretage sig det fornødne -uden salg eller udbud eller privatiseringer, som flere af de ovennævnte liberalister anbefaler.
Og be' så den 179 mand store bestyrelse om at blande sig udenom

  • 5
  • 0

Helt rigtigt Arne, Kystbanen mistrives stadigvæk, uanset at man har droppet "Øresind" og nu kun hedder "DSB".

Fra august forlænges køretiden 3 minutter København - Helsingør, så nu er den længere, end den nogensinde har været (med den nye køreplansstruktur fra 2005).

  • 1
  • 0

Nej for pokker. Poul-Henning Kamp. DB og SJ er næsten lige så tumpede som DSB. De har nedlagt en række mindre ruter. Både godsruter og personruter. Flere steder har private/lokale baner overtaget tidligere DB ruter. F. eks. i omegnen af Karlsruhe. DB og SJ er kun nået til 16,7 (også kaldet 16 2/3) Hz. Fjerntog i Danmark kører på 25kV, 50 Hz.

Nej vi skal se til Schweiz eller Østrig. Som også Arne Lund foreslår. SBB (=CFF) er statsbanerne i Schweiz, de står for ca. 60 % af jernbanedriften. BLS er en privatbane, der står for yderligere 30 % af både gods og personbefordringen. De står bl.a. også for biltoget gennem Löschberg og for bådfarten på Vierwaldstetter søen.
https://de.wikipedia.org/wiki/BLS_L%C3%B6t...
BLS er normalsporet og har været gennem en række fusioner. De kører HELT professionelt. 100 % som et schweizer ur!!!
Der ud over er der en række mindre privatbaner, med mindre sporvidder f.eks. RhB og MGB, der kører på meterspor fra Østschweiz til Zermatt. I de 14 år vi har haft feriehus dernede har der 2 gange været driftsforstyrrelser ! Strækningerne er ensporede med krydsning ved stationerne og andre steder. Der kører persontog, godstog, biltog mellem hinanden, og de kører OGSÅ i visne blade og snestorm.

Jeg har aldrig arbejdet med jernbaner, men har interesseret mig for tog i ca. 60 år. Jeg har læst mange bøger og tidsskrifter om jernbaner og har besøgt mange arrangementer i ingeniørforeningen og har besøgt mange veteranbaner i ind og udland. Og så ser jeg naturligvis Eisenbahn Romantik i tysk TV på bl.a. SWR (via egen parabol-antenne).
http://www.swr.de/eisenbahn-romantik/-/id=...

  • 3
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten