DSB: Vi har styr på IC4 og sætter flere tog ind i køreplanen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

DSB: Vi har styr på IC4 og sætter flere tog ind i køreplanen

DSB oplever så store fremskridt med IC4-togene, at det ikke bliver noget problem dagligt at stille med 24 køreklare togsæt frem for de nuværende 19 allerede fra midten af december, når den nye køreplan træder i kraft.

Den 30. september havde DSB modtaget samtlige 82 IC4-togsæt fra Ansaldobreda. Samme dag var kun 14 af dem meldt klar til drift. Alligevel har DSB høje forventninger til togene i 2014. I løbet af sommeren skal togene op at køre 750.000 km om måneden mod de 200.000 km, de kører i dag.

»Vi har ingen problemer med at levere de tog, vi skal, og vi kommer også til at levere de tog, som den nye køreplan kræver,« siger Steen Schougaard Christensen, direktør i IC4 Vedligehold.

Steen Schougaard Christensen, direktør i IC4 Vedligehold, siger, at DSB uden problemer vil kunne levere IC4-tog til næste års køreplaner. (Foto: DSB) Illustration: dsb

Udmeldingen kommer, på trods af at DSB i seneste statusrapport vedrørende IC4 skriver, at der har været flere fejl på togene end forventet.

Læs også: Reservedele til IC4 mangler for tredje år i træk

»Vi har opdaget fejlene under driftssimulering af togene, men det har ikke haft betydning for den daglige leverance af IC4 til køreplanen,« siger Steen Schougaard.

Han tilføjer, at DSB kun enkelte gange har leveret færre IC4-tog end påkrævet.

Samtidig med at flere af togene kommer ud at køre, bliver kontrollen med togsættene også væsentlig mindre. I dag skal hvert enkelt IC4-togsæt igennem en sikkerhedsinspektion hver 7. dag. Det får en ende mod udgangen af december.

»Inspektionerne har betydet, at tre tog hver dag må udgå af driften. Men det slutter nu, og efter december skal IC4 kun gennemgå samme eftersyn som normale tog,« siger Steen Schougaard.

Til den tid har to tilfældigt udvalgte IC4-togsæt hver kørt 15.000 km testkørsel uden nedbrud, og hele flåden får derfor grønt lys fra Trafikstyrelsen til at køre på samme vilkår, som andre tog. Det indebærer, at IC4 fremover skal til ‘små eftersyn’ ved 20.000 og 40.000 km og et større eftersyn ved 100.000 km.

Til august vil der være brug for 37 IC4-tog i køreplanen, og der skrues op for anvendelsen frem til 2018, hvor DSB skal levere 75 køreklare togsæt hver dag.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Har man ikke ligesom hørt den historie før - nemlig at der ingen problemer var med at skaffe køreklare IC4 togsæt, men det har som regel endt i forsinkelser og ændret materielbenyttelse.

Det nye er at DSB åbenbart har så megen tro på egne evner, at man at tilrettelagt køreplanen mellem Århus og Esbjerg efter IC4 togets højere hastighed, og brug af MR som reserve vil påføre de rejsende en større forsinkelse.

At DSB stadig tror på 75 driftsklare IC4 togsæt om 4 år lyder ikke overvejende sandsynlig for andre end DSB selv. Problemet med at skaffe reservedele er vist endnu ikke løst og jo ældre togene bliver jo sværere må reservedelssituationen forventes at blive.

Andre medier har de seneste dage også behandlet emnet IC4 og den nye køreplan, og i disse medier er DSB citeret for at 'Man kan ingen garantier give, når det handler om IC4', hvilket nok er en ganske fornuftigt....

  • 14
  • 4

DSB har da godt nok noget mere travlt end jeg lige havde forventet! 750.000 km pr. måned er med lidt hurtig hovedregning gennemsnitligt 1.000 km/h - 3/4 million km kunne det tænkes at være den årligt tilbagelagte distance for et tog?

  • 3
  • 15

I løbet af sommeren skal togene op at køre 750.000 km om måneden mod de 200.000 km, de kører i dag.

Hvilken hjernedel benytter man hos "INGENIØREN" ?
750.000 km /måned = 24.193 km/dag, hvis man er flink og regner med 31 dage pr måned.
Det giver en gennemsnitshastighed på 1.008 km/timen.
Og så skal de oven i købet også holde ved nogle stationer af og til.

Hvis dét er rigtigt, så forstår jeg bedre, der er problemer med togene.

For dårligt man ikke har et minimalt overblik på redaktionen.

  • 4
  • 17

Alene at postulere der er styr på IC4 burde være grundlag nok for en fratrædelses samtale. En gang spin som Henrik H påpeger og ikke andet.
Tænk hvis SAS købte 82 nye fly men kun umiddelbart kunne flyve med de 24 og max 75 efter 4-5 år. Det ville ingen acceptere. Den her historie om IC4 kan kun fortsætte fordi snablen er dybt nede i skatteydernes lommer.

  • 13
  • 4

Jeg sidder og læser denne artikel på Borup St. hvor der pt. holder et sammenkoblet IC4 tog som er brudt sammen, så jeg har mine tvivl om hvorvidt de får det til at fungere.

  • 18
  • 1

Næppe . Det giver jo kun ca 3000 km/dag ved 250 dage/år, og med 150 km/h skulle de så køre i 20 timer pr dag.
Går man så helt agurk og siger 300 dage om året, så skal de køre ca,17 timer om dagen med 150 km/h.
De stakkels passagerer skal da også på og af. ;-D

  • 0
  • 6

@Wøbbe Dét lyder godt nok møstisk. Så skulle de kun køre knap 10.000 km/år.

Jeg er nu pensionist, så min bil kommer kun op i nærheden af 5.000 km/år => billig forsikring.

  • 3
  • 5

Næppe . Det giver jo kun ca 3000 km/dag ved 250 dage/år, og med 150 km/h skulle de så køre i 20 timer pr dag.
Går man så helt agurk og siger 300 dage om året, så skal de køre ca,17 timer om dagen med 150 km/h.
De stakkels passagerer skal da også på og af. ;-D

Nej det er nok 750.000 km om måneden som der står i artiklen.

750.000 km / 24 togsæt / 30 dage om måneden er kun ca. 1041 km / dag. Det er ikke meget mere end 1 returkørsel mellem København og Aalborg, det lyder da meget rimeligt?

  • 18
  • 0

At du vælger at sætte navn, billed og dermed ry på spil fremfor at sende en PR medarbejder i byen giver mig da lidt forhåbninger om, at I faktisk tror på projektet. Jeg vil personligt se det før jeg tror det og også kræve, at det har konsekvenser, hvis I så faktisk skulle være langt fra at overholde det lovede . Så dejlige nyheder, nu skal I bare ikke komme om et par måneder at blade og sne kom som en overraskelse..

  • 4
  • 0

Vi taler om to forskellige ting her:

1)
Er det muligt at opgradere et IC4-tog til en rimelig driftsstabilitet?

2)
Hvis det er muligt at opgradere et IC4-tog til en rimelig driftsstabilitet, hvornår kan man så få opgraderet 24 styk, eller alle IC4-tog?

Hvis DSB i dag kan opfylde (1), så er det "blot" et spørgsmål om tid, ikke teknik, inden (2) bliver mulig.

Det efterlader os med konklusionen: Tror vi på det overhoved er muligt at opgradere IC4-togene til en høj driftsstabilitet? Hvis ja, tror vi herefter DSB formår at få 24 styk klar inden 15. december 2014 klokken 00:01?

DSB svarer kun på, at de kan få 24 styk køreklare, ikke driftsstabile, til køreplansskiftet.

  • 2
  • 0

Lige for at få lukket den diskussion om hvor langt hvert tog skal køre, så ender det med 4-500 km per dag, per tog, lidt afhængig af hvordan man regner. Så hvor lidt jeg end tror på DSB og deres projekter, så er det da ikke et helt håbløst tal.

  • 6
  • 0

"»Inspektionerne har betydet, at tre tog hver dag må udgå af driften. Men det slutter nu, og efter december skal IC4 kun gennemgå samme eftersyn som normale tog,« siger Steen Schougaard."

Når den hyppige kontrol betyder, at vi finder for mange fejl til, at vi kan levere tog nok til køreplanen, så afskaffer vi da bare den ugentlige kontrol, og vupti, så kører det bare...

Er jeg den eneste, der læser det DSB-manden siger på ovenstående måde?!

  • 3
  • 2

Når den hyppige kontrol betyder, at vi finder for mange fejl til, at vi kan levere tog nok til køreplanen, så afskaffer vi da bare den ugentlige kontrol, og vupti, så kører det bare...

Er jeg den eneste, der læser det DSB-manden siger på ovenstående måde?!


Jeg læser det i hvert fald ikke sådan.
Jeg læser det som, at kontrollen afslører så få kritiske fejl på togene, at der ikke er noget formål med at opretholde dem. Det underbygges af, at Trafikstyrelsen har givet tilladelse til det.

  • 7
  • 1

Så kan de oven i købet også blive elektriske, når først hovedbanen er elektrificeret :)
Et nyt IC5, som kendt fra 1980erne. Det var bygget til at blive trukket af Me lokomotiverne, hvilket gjorde at Me og IC5 vognene havde nogenlunde samme former.

Desværre blev IC5 for tungt, så de blev sendt til Iran, sammen med B vognene.

  • 1
  • 0

Ja, men det var knap så sjovt i morges da vi blev smidt ud af selv samme IC4 tog i Borup... :(
Personalet kunne ikke sige hvad der var galt, men kun at vi ikke kørte videre.

Ros til personalet i det tog vi alle +300 mennesker hoppede på, for en lidt sjov kommentar: "Tak fordi at I ville med. normalt er vi kun ca 20 mennesker, så det er godt med nogle flere gæster" :)

  • 4
  • 0

Jeg har kørt med tog til arbejde de sidste 16½ år. I de første 15 år har jeg oplevet 3 eller 4 aflysninger. Så er det ligesom sat på plads, hvor meget aflysning, man skal forvente.

Siden man for 16 måneder siden satte IC4 ind på Esbjerg-Århus, har jeg oplevet 3 aflysninger. Den første kom allerede på andendagen efter indsættelsen.

  • 0
  • 0

Vi har opdaget fejlene under driftssimulering af togene, men det har ikke haft betydning for den daglige leverance af IC4 til køreplanen,« siger Steen Schougaard.

Hvor mange fejl slipper gennem kontrollen i Italien inden togene kommer til Danmark?
Opgjort som både accepterede og ukendte(de findes så i DK).

  • 1
  • 0

Som det har været nævnt før, så skal IC4 jo køre som Regionaltog mellem København og Slagelse. Har I set køreplanen for disse løb?
Jeg kunne ikke lade være med at grine lidt da jeg så køreplanen. SAMTLIGE større byer bliver sprunget over. Togene vil standse i både Ny Ellebjerg, Borup, Viby og Sorø. Men til gengæld vil der ikke være nogen stop i Høje Taastrup, Roskilde og Ringsted.

Det fortæller lidt om hvor meget tiltro DSB har til disse afgange. Der skal åbenbart ikke være alt for mange med :-)

  • 4
  • 0

DSB' s køreplan er nu den samme igen som i 2011 efter 2 års langsommere kørsel med MR-togsæt blandet op med IC-4, som har kørt på strækningen i snart 1½ år med rimelig succes.
Men det er gået fint (som jeg har oplevet) her i den første uge med ny køreplan med kun IC-4 togsæt. De kan sagtens holde køreplanen og vi kom til tiden på 6 ud af 6 gange.
Er der lys foruden i den lange IC-4 tunnel ?

  • 0
  • 0

Men det er gået fint (som jeg har oplevet) her i den første uge med ny køreplan med kun IC-4 togsæt. De kan sagtens holde køreplanen og vi kom til tiden på 6 ud af 6 gange.
Er der lys foruden i den lange IC-4 tunnel ?


Det ved jeg nu ikke. Jeg har rejst 2 dage på strækningen efter den nye køreplan. På dag 2 var IC4-togsættet erstattet af et IC3. Det tyder på endnu et nedbrudt IC4.

Men hvis vi kan påregne, at DSB fremover erstatter nedbrudte IC4-tog med IC3 for at overholde den strammere køreplan, vil jeg tillade mig at kalde det et fremskridt. Jeg vil græde tørre tårer over at undvære de gamle MR-kvægvogne, som før blev brugt som erstatning for nedbrudte IC4-tog.

  • 0
  • 0

Alting har sin storhedstid, jeg føler mere og mere at togenes sluttede for længe siden.
Har svært ved at se fornuften i at bibeholde et så eksorbitant dyrt net af infrastruktur, der syntes mere og mere stift og uflexibelt i forhold til alternativerne.


Jeg kender ikke andre rejseformer, som giver mig samme kvalitetstid og samme komfort.

På en flyrejse er tiden hakket i bittesmå, ubrugelige brudstykker. Der er ikke nogen reel mulighed for at få noget arbejde fra hånden undervejs. På ture op til 1000 km ender den samlede rejsetid for flyrejsen ofte med at være den samme som togrejsen, fordi man på togrejsen slipper for at køre ud på landet for at finde en lufthavn, man slipper for at skulle ankomme lang tid i forvejen til lufthavnen, og man slipper for at stå på destinationen og vente på sin bagage.

Busrejser kan jeg slet ikke forliges med.

Og kører jeg i bil, er det 100% spildtid. Her er jeg med sikkerhed afskåret fra at få noget arbejde fra hånden, fordi jeg skal koncentrere mig om trafikken.

  • 1
  • 0

Jeg kender ikke andre rejseformer, som giver mig samme kvalitetstid og samme komfort.

På en flyrejse er tiden hakket i bittesmå, ubrugelige brudstykker. Der er ikke nogen reel mulighed for at få noget arbejde fra hånden undervejs. På ture op til 1000 km ender den samlede rejsetid for flyrejsen ofte med at være den samme som togrejsen, fordi man på togrejsen slipper for at køre ud på landet for at finde en lufthavn, man slipper for at skulle ankomme lang tid i forvejen til lufthavnen, og man slipper for at stå på destinationen og vente på sin bagage.

Busrejser kan jeg slet ikke forliges med.

Og kører jeg i bil, er det 100% spildtid. Her er jeg med sikkerhed afskåret fra at få noget arbejde fra hånden, fordi jeg skal koncentrere mig om trafikken.


Sjovt, for jeg kender ikke andre transportformer der giver mig så lidt kvalitetstid, men smag og behag er jo forskellige.

Jeg har meget svært ved at finde en rejse på ca. 1000 km, hvor det på nogen måde ville være en fordel at tage toget. London, Munchen, Basel, Budapest og Paris ligger alle ca. 1000 km fra København. Flyvetid er ca 2 timer. Man skal være i lufthavnen ca 1 time før afgang, og i gennemsnit vil der vel være 1.5 times transport til lufthavnen, samt en time til at op samle bagage (hvis man ikke nøjes med håndbagage), og komme ind til centrum. i alt ca. 6 timer.

Tog ifølge DSB's hjemmeside:
København - Paris: 15 timer
København - Munchen 15timer 20 min

Jeg magtede ikke at finde rejsetid for Basel, Budapest eller London, men kan på ingen måde forestille mig de er kortere, så den helt klare konklusion må jo være at det er uendelig svært at finde en rejse på 1000 km hvor det kan være en fordel at tage toget.

Desuden har jeg aldrig oplevet en togrejse der på nogen måde var mere komfortabel end en flyrejse.
mvh

  • 0
  • 0

Jeg magtede ikke at finde rejsetid for Basel, Budapest eller London, men kan på ingen måde forestille mig de er kortere, så den helt klare konklusion må jo være at det er uendelig svært at finde en rejse på 1000 km hvor det kan være en fordel at tage toget.
Desuden har jeg aldrig oplevet en togrejse der på nogen måde var mere komfortabel end en flyrejse.
mvh

København - Basel SBB med dagtog: 11 timer 12 min
København - München med dagtog: 11 timer 18 min
København - Paris med dagtog: 12 timer 53 min

Kilden er www.bahn.de

DB har et nattog CNL med de luxe kupeer med eget bad og toilet, rigtige senge og sengetøj, cafebord og to stole samt spisevogn i toget. Morgenmad serveres i kupeen. Det er en meget behagelig rejseform. Desværre er det kun til Basel SBB og Amsterdam SC at dette tog kører. Prøv det og du/I vil blive overraskede.

København - Basel SBB med nattog: 15 timer 44 minutter

  • 1
  • 0

Jeg magtede ikke at finde rejsetid for Basel, Budapest eller London, men kan på ingen måde forestille mig de er kortere, så den helt klare konklusion må jo være at det er uendelig svært at finde en rejse på 1000 km hvor det kan være en fordel at tage toget.

Korteste rejsetid med tog København - London er lidt over 18 timer med nattog København - Køln og dagtog resten af vejen. Toget fra Bruxelles til London kl. 8:52 kan lige præcis ikke nås, så der er 2 t. 4 m. ophold i Bruxelles. Selv har jeg hidtil regnet med en rejsetid på lidt over 20 timer med dagtog Randers - London og en overnatning undervejs. Min destination i Storbritannien er i øvrigt fortrinsvis Manchester.

Det kan være svært at finde rejser på 1000 km., hvor det kan være en fordel at rejse med tog, men ofte er forskellen overskuelig, hvis afrejsen tænkes at ske fra Jylland, og destinationen er en provinsby.
Fx. har jeg selv planlagt en nytårsrejse fra Randers til Düsseldorf med tog. Jeg fandt ud af, at det var hurtigst med rutefly, hvis jeg boede i København, men eneste afgang fra København til Düsseldorf d. 31/12 var om formiddagen, og kunne kun nås med toget fra Randers kl. 1:03.
Der skal jo lægges en betragtelig rejsetid til, hvis udgangspunktet er vest for Storebælt, og lufthavnen er Kastrup Lufthavn. Rutefly er kun ubetinget bedst ved direkte afgange, og priserne kan være temmelig høje på traditionelle selskabers populære afgange. Hvis en rejseplan kræver overnatning på et hotel ved lufthavnen, er togene næsten lige så gode.

Noget andet tankevækkende er, at netop Danmark i flere årtier var blandt primos motorerne for den 'grønne' dagsorden, som bla. anbefaler tog fremfor rutefly. Det har vi åbenbart glemt.

  • 0
  • 0

Min hidtidige rejsetid fra Randers til London er noget længere end 20 timer. Den er lidt over 26 - 30 timer, mere præcist enten kl. 6:48 el. 8:15 fra Randers, en overnatning på hotel i Bruxelles og planmæssig ankomst kl. 9:57 el. 11:57 (lokal tid) den følgende dag.

Ryanairs direkte rute fra Tirstrup til Stansted er naturligvis hurtigere.
Rejsetiden til Kastrup Lufthavn er ca. fire timer, så det er ikke givet, den rejsevej er bedre end tog ned i Europa. Når rejsetid til Kastrup og to timers check-in tid lægges sammen, kan formiddagsafgange ikke nås.

  • 0
  • 0

Re: Tankevækkende: (Rettelse)

Min hidtidige rejsetid fra Randers til London er noget længere end 20 timer. Den er lidt over 26 - 30 timer, mere præcist enten kl. 6:48 el. 8:15 fra Randers, en overnatning på hotel i Bruxelles og planmæssig ankomst kl. 9:57 el. 11:57 (lokal tid) den følgende dag.

Du kun jo også tage toget fra Randers kl. 18.48. Så er du i London kl. 11.57 efter 18 timer og 9 min. Det kræver ganske vist 4 skift.
Hvis du vil "nøjes" med 3 skift skal du tage af sted 17.48 fra Randers og stadig være i London 11.57. Det er en time længere.

Ulempen er de mange skift samt at stå af toget i Köln kl. 06.14 om morgenen.

  • 0
  • 0

Der er nogenlunde lige så mange togskift med mine rejseplaner. Jeg erstatter bare en kupé i et nattog med et hotelværelse. Det er mit valg. Afgang fra Randers kl. 6:48 el. 8:15 giver knap to timers ophold, som kan fordeles på Hamburg og Köln, henholdsvis fire og fem togskift og planmæssig ankomst Bruxelles-Midi henholdsvis kl. 20:32 og 21:35.
Til Manchester forøges rejsetiden med mindst 2 t. 20 min. og gerne 3 t., idet der skal skiftes fra et tog på St. Pancras til et tog på Euston, og rejsetiden fra Euston i London til Manchester Piccadilly er 2 t. 7 min.

Rejseplanerne er anderledes den anden vej, især hvis udgangspunktet er London, og check-in tiden på 30 min. ikke er under et togskift. (Fra Storbritannien overnatter jeg gerne på hotel i Hamburg el. Köln afhængig af, om udgangspunktet er London el. fx. Manchester.)

En detalje er, at togene under den engelske kanal kræver check-in senest 30 min. før afgang af hensyn til pas- og sikkerhedskontrol i Eurostars afgangshal.

Forresten er rejsetiden Randers - Düsseldorf knap ti timer fra 6:48 til 16:25. Til Köln er rejsetiden 25 min. længere.
Sidste flyafgang fra Kastrup til Düsseldorf er vist kl. 10:50 iflg. Momondo.dk, som ikke kan finde rejseplaner fra Tirstrup (Aarhus) til Düsseldorf d. 31/12.

  • 0
  • 0

Jeg har meget svært ved at finde en rejse på ca. 1000 km, hvor det på nogen måde ville være en fordel at tage toget.


Du baserer dine eksempler på, at både startsted og destination er store byer med egen lufthavn og ofte direkte ruter. For mange af os er virkeligheden ikke så rosenrød.

Jeg bor i Lunderskov og har rejst en del til Sverige. For mig er en typisk flyrejse noget med taxa 30 km til Billund Lufthavn, bruge en masse tid på check-in, sikkerhedskontrol og boarding, flyvning til Kastrup, ventetid 1-2 timer, flyvning videre til svensk lufthavn, vente på bagage, lejebil til destinationen (som trods alt ofte ligger tæt på en lufthavn). Når rejsen er slut, kan jeg konstatere, at jeg ud over flyvetiden har brugt 4-6 timer på noget andet end at flyve.

Med tog går jeg ned på stationen, tager et tog til Københavns Hovedbanegård, skifter til et svensk tog, skifter måske senere til et andet svensk tog, og så er jeg fremme i centrum af den by, jeg skal til. Samlet spildtid er ofte kun en halv time.

På en rejse fra Linköping til Lunderskov (som dog kun er 700 km), kan jeg faktisk ofte spare en halv time med tog i forhold til fly.

På længere rejser kan jeg finde på at tage et svensk nattog. Så tager en 1400 km rejse godt nok nogle timer mere end med fly, men en stor del af tiden ligger jeg i en rigtig seng i toget. Med fly skulle jeg i stedet være ankommet aftenen før og have tilbragt tid i en seng på et hotel. Så den samlede tid fra afrejse til jeg er parat ude på mit arbejdssted, er kortere med tog end med fly.

  • 1
  • 0