DSB: Vi betaler ikke så meget som en femøre tilbage
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

DSB: Vi betaler ikke så meget som en femøre tilbage

Der er stor forskel på bod og kompensation.

Ja, faktisk hele to milliarder kroner i forskel.

Det mener i hvert fald DSB, som i en officiel erklæring afviser al snak om, at man uretmæssigt har beholdt to milliarder kroner, som togleverandøren Ansaldobreda har betalt som straf for de forsinkede IC4-leverancer.

Foreningen Dansk Kollektiv Trafik havde krævet, at DSB skulle betale to milliarder kroner videre til staten - penge, som DSB modtog fra Ansaldobreda som kompensation for de mange problemer.

I går kom EU-Kommissionen så med den længe ventede afgørelse på sagen.

Kommissionen giver den danske stat medhold i, at der ikke har været tale om ulovlig statsstøtte.

Alligevel skriver EU-juristerne, at »DSB skal viderebetale de penge til den danske stat, som DSB har fået fra AnsaldoBreda på grund af den forsinkede leverance af IC4-togene«.

»Det beror på en misforståelse,« siger advokat og underdirektør i DSB Peder Nedergaard og forklarer:

»Det er en kompliceret sag, og vi kan godt forstå, at det kan give anledning til misforståelser. Men vi har ingen forventninger om at skulle tilbagebetale midler til staten, fordi det er afregnet. Der er simpelthen ikke mere tilbage at tilbagebetale«.

DSB har kun modtaget to tredjedel af kompensation

Udtalelsen fra DSB kommer dog ikke på baggrund af, at DSB har været i direkte kontakt med EU's jurister og fået deres ord for, at DSB's tolkning er den rigtige. Der er alene tale om en fortolkning foretaget af DSB og embedsmænd i Transportministeriet.

Misforståelsen beror ifølge DSB på, at statsbanerne i 2005 modtog en bod fra AnsaldoBreda på 250 millioner kroner. Disse penge viderebetalte DSB imidlertid i 2006 til staten, sådan som EU-reglerne foreskriver.

I maj 2009 erklærede DSB så videre, at der nu var indgået forlig med Ansaldobreda, som indebar en samlet kompensation på 2,25 milliarder kroner til DSB - denne kompensation var inklusive de 250 millioner kroner i bod fra 2005.

Men det beløb, som ligger ud over de 250 millioner kroner - altså de resterende to milliarder kroner - er ifølge DSB en ren kompensation - og ikke en bod - som DSB har aftalt med AnsaldoBreda.

Det skal dog i den forbindelse nævnes, at DSB endnu kun har modtaget ca. en tredjedel af de to milliarder kroner.

Og efter som der er forskel på bod og kompensation, mener DSB altså ikke, at EU-Komissionens afgørelse skal læses således, at man kræver de to milliarder kroner viderebetalt til staten.

Ansaldobreda-penge går til bedre tog til danskerne

Der er ifølge statsbanerne også afgørende, at DSB straks øremærkede de to milliarder kroner til en række forbedringer for de danske togpassagerer: 800 millioner kroner til færdiggørelse, opgradering og forbedring af IC4-togene, 700 millioner kroner går til erstatningsmateriel til de sjællandske pendlere, og 500 millioner kroner går til en plan for rettidige for fjern- og regionaltog.

»Derfor er det vores sikre vurdering, at der ingen yderligere betaling fra DSB til ministeriet er, hvad de sidste to milliarder kroner angår - heller ikke som følge af den her afgørelse,« siger Peder Nedergaard.

Kommissionens afgørelse kommer på baggrund af halvandet års undersøgelser af kontrakterne mellem Transportministeriet og DSB om jernbanedriften i perioden 2000-2014. I afgørelsen kræver Kommissionen, at der skal oprettes en særlig tilbagebetalings-mekanisme for at sikre, at der ikke sker overkompensation i fremtiden.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Først får DSB en hulens bunke problemer på grund af de forsinkede tog. Så mister de tabte indtægter, og staten tilbageholder en betydelig del af kontraktbetalingen, og nu vil EU så havem at DSB skal aflevere erstatningen/kompensationen fra Ansaldo. Det vil sige, at DSB straffes tre gange.

Tænk om Kommissionen var lige så nidkær, når det gælder om at overkompensere landbruget. Hvad får tobaksbønder ikke i støtte af EU for deres yderst skadelige produktion? Hvor mange mia € tilflyder der indirekte bilindustrien fordi EU ikke vil stille skrappe miljøkrav?

  • 0
  • 0

Lad os hellere få gode tog for de penge og om nødvendigt få al infrastruktur tilbage til staten. Da alt er blevet dyrere og meget også ringere, efter det blev privatiseret.

Infrastruktur bør aldrig skulle andet en betale sig selv hjem.
Post
telefon
internet
offentlig person transport
el
varme

Der er rigeligt andet der kan gøres af det private hvor der også er plads til profit.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten