DSB var advaret: 13. september knækkede en aksel på ME 1532
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

DSB var advaret: 13. september knækkede en aksel på ME 1532

DSB er nu i gang med at inspicere akslerne fra samtlige ME-tog på sit værksted i Aarhus. Illustration: Gorm Branderup

Fredag var ikke første gang, at en aksel knækkede på et af DSB's lokomotiver. Det fremgår af en redegørelse, som statsbanerne har sendt til Transportministeriet, efter at samtlige 33 lokomotiver i fredags blev pillet ud af drift med store gener for pendlerne i Nykøbing Falster, Næstved, Holbæk og Kalundborg til følge.

DSB konstaterede ifølge redegørelsen revner på én af de 20 cm tykke aksler i fredags. Akslen var til, hvad DSB betegner som 'revision' på komponentværkstedet i Århus. Her viste det sig, at tandhjulet var beskadiget og skulle skiftes. Da det blev pillet af, opdagede teknikerne med magnetfelt-teknologi kaldet magnaflux, revner på det sted på akslen, hvor tandhjulet havde siddet.

Læs også: DSB splitter gamle lokomotiver ad: Først til marts kommer alle på skinnerne igen

ME 1532 i røg og damp

Derefter tog teknikerne en ny aksel ind og fjernede tandhjulet. Resultatet var det samme: Begyndende revnedannelser. Yderligere tre af de gamle aksler kom derfor til inspektion, og to havde begyndende revnedannelser, den sidste viste tegn på det.

Derfor blev alle lokomotiver pillet ud af drift. Episoden skal dog også ses i sammenhæng med en episode i september, hvor en aksel ganske enkelt knækkede.

På det tidspunkt trak ME 1532, som er lokomotivets navn og nummer, dobbeltdækkervogne på strækningen mellem Regstrup og Holbæk, da det pludselig nødbremsede. Lokoføreren kunne lugte røg og straks konstatere, at akslen var beskadiget.

Så skulle man tro, at den hurtigt blev skiftet og de øvrige aksler tjekket, men sådan gik det ikke. DSB forsøgte nemlig at transportere det beskadigede lokomotiv til sit værksted på Otto Busses Vej ikke langt fra Københavns Hovedbanegård. Det forhindrede den beskadigede aksel imidlertid, og i Roskilde opgav DSB forsøget på at komme videre og parkerede ME 1532.

Læs også: Revner i aksler: DSB fortsætter hastetjek af ME-lokomotiver

Udmattelsesbrud

Det skulle tage to måneder, inden der skete mere med lokomotivet. Det begrunder DSB med »en længere dialog om transport af toget«. Den endte med, at teknikerne rykkede ud på sporet i Roskilde, hvor de skiftede det beskadigede hjulsæt.

Det blev derefter transporteret til Århus, hvor DSB skilte det ad og konstaterede, at akslen var knækket.

Derefter gav DSB Force Technology opgaven med at undersøge brudfladerne for at fastslå, hvorfor akslen var knækket. Force fik akslen 10. januar, og i fredags ringede DSB for at høre resultatet af undersøgelserne. Ifølge Force er der tale om et udmattelsesbrud.

Nu skal DSB sammen med Force forsøge at fastslå, om de begyndende revner, som værkstedet i Århus har fundet på de aldrende lokomotivers aksler, har sammenhæng med det udmattelsesbrud, som skete 17. september ved Kalundborg.

Indtil videre må pendlerne derfor væbne sig med tålmodighed. DSB prøver at indsætte lokomotiverne og de dobbeltdækkervogne, som de trækker, i drift, efterhånden som hjulsættene er inspiceret, og nogle af akslerne frikendt. Planen lyder nu på at køre med færre afgange frem til 23. marts, men om det lykkes, afhænger af, hvad teknikerne på værkstedet i Århus finder frem til sammen med Force.

DSB forsøger blandt andet at få flere IC4-tog på skinnerne, så knap så mange afgange skal aflyses eller erstattes med busser. Samtidig er nogle IC4-togsæt kørt fra Jylland til Sjælland, og de jyske pendlere er så tilbage i DSB's allerældste togsæt, MR.

For mange aar siden havde DSB en hjaelpevognstjeneste, som rykkede ud ved afsporinger og lign.

For ikke at genere andre personstogsoperatoerer paa dette punkt (eller forlange at de selv skal stille med saadan en tjeneste), saa overgik dette til BaneDanmark for ikke saa lang tid siden.
Sagen er - meget kort - at BDK fjumrede gevaldigt med transporten fordi de ikke har de noedvendige kompetancer.
Bare spoerg lidt paa Otto Busses vej....DSB var RASENDE paa BDK over langsommeligheden.

Maaske en vinkel at foelge?

  • 16
  • 0

Når man køber ting, så er der garanti på varen.

Jeg er klar over at det er ældre lokomotiver, men er nogen bekendt med, hvilken levetid leverandøren giver på sådanne aksler? Hvis det er 50 år, ja så har leverandøren jo et problem, men hvis det er 25 år, ja så DSB måske et problem.

  • 1
  • 4

Som regel lang.
Dengang ME blev koebt var normalen "2 aar eller 400.000 km alt efter hvad der kommer foerst".
Da akslerne i rigtig mange tilfaelde har vaeret i drift siden leveringen, saa er enhver tale om garanti ren pjat.
Kun hvis de er koebt inden for de senere aar - der er vidst skiftet nogle faa gennem aarene - saa har du en chance.
Det kraever blot at hver aksel forsynet med serienummer, hvilket de var for mange aar siden.
Hvis den tradition er vaek i en besparelsesrunde, saa ser det sort ud.

Omvendt, hvis jeg var leverandoer og fik en sag paa halsen, saa ville jeg da spoerge til dengang hjulene blev sat skaevt paa akslerne. Hvilken indvikning havde det?
Der er rig mulighed for at smutte udenom....

  • 5
  • 0

Man angiver ikke specifikke levetider på lokomotiv-komponenter, på samme måde som for fly-komponenter, ud over at den er lang.
Men DSB fra gammel tid haft intervaller for revision af lokomotiver

  • 4
  • 0

For ikke at genere andre personstogsoperatoerer paa dette punkt (eller forlange at de selv skal stille med saadan en tjeneste), saa overgik dette til BaneDanmark for ikke saa lang tid siden.
Sagen er - meget kort - at BDK fjumrede gevaldigt med transporten fordi de ikke har de noedvendige kompetancer.
Bare spoerg lidt paa Otto Busses vej....DSB var RASENDE paa BDK over langsommeligheden.

Man kan vel næppe klandre hjælpevognstjenesten for at DSB havde lokomotivet stående i Roskilde i 2 måneder. Hvis DSB ikke var tilfredse med ydelsen, så stod det vel DSB frit for at hyre f.eks. BMS til løfte lokomotivet, så akslen kunne pilles ud.

Den undskyldning lugter meget af, at DSB godt ved at de to måneder er svær at forklarer, og så er det dejligt belejligende at finde en anden ansvarlig. Det ændre jo ikke på at lokomotivet er DSB, og DSB kan gøre med lokomotivet hvad DSB finder mest hensigtsmæssigt, og det var jo næppe at bruge 2 måneder på at lave ingenting i Roskilde.

  • 5
  • 3

@ Magnus Bredsdorff
Magnus Bredsdorff indleder artiklen således: "Fredag var ikke første gang, at en aksel knækkede på et af DSB's lokomotiver."

Det er faktuelt forkert, for der er slet ikke knækket andre aksler end den på ME 1532 den 17. september. Den 26. januar 2018 har man konstateret "begyndende revnedannelse" på en række andre aksler men altså ikke flere knækkede aksler.

Magnus Bredsdorff skriver endvidere: "Lokoføreren kunne lugte røg og straks konstatere, at akslen var beskadiget." Dvs. lokomotivføreren konstaterede beskadigelse (der havde været ild i bogien), men det var først den 19. december på bogieværkstedet i Aarhus, at det konstateres, at akslen er knækket.

Magnus Bredsdorff skriver videre: "Så skulle man tro, at den hurtigt blev skiftet og de øvrige aksler tjekket, men sådan gik det ikke" (...) "Det skulle tage to måneder, inden der skete mere med lokomotivet".
Der går ca. 1 måned fra den 19. december og indtil den 26. januar, hvor man konstaterer begyndende revnedannelse på en anden ME's aksel.

  • 5
  • 2

Igen demonstreres det at skinnetransport er uegnet som transportform i forhold til den nyere asfalt-gummihjuls-teknologi.

Alene vanskelighederne med at transportere et havareret tog demonstrerer det jo overbevisende, så hvorfor i alverden fortsætte ?

Nå jo: de 179 bestyrelsesmedlemmer har jo frikort til DSB på 1. klasse.

  • 0
  • 22

Lyder det ikke meget optimistisk, at DSB skulle være i stand til at have en robust køreplan klar til d. 23, marts i år, og hvordan kan man så nøjagtigt oplyse en dato?

Det er andetsteds oplyst, at DSB kun har ganske få reserveaksler til litra ME. Hvis der er tale om metaltræthed i akslerne, skal disse vel fornys?

Mon DSB har overvejet at leje diesel trækkraft i Sverige f.eks. MZére hos TÅGAB? Kan MZ køre dvs. trække dobbeltdækkerne (og med omløb) uden egentlig styrevognsdrift?

  • 0
  • 5

Lyder det ikke meget optimistisk, at DSB skulle være i stand til at have en robust køreplan klar til d. 23, marts i år, og hvordan kan man så nøjagtigt oplyse en dato?

Det er andetsteds oplyst, at DSB kun har ganske få reserveaksler til litra ME. Hvis der er tale om metaltræthed i akslerne, skal disse vel fornys?


Jeg synes nu, der er redegjort nogenlunde tydeligt for dette i artiklen:
"Planen lyder nu på at køre med færre afgange frem til 23. marts, men om det lykkes, afhænger af, hvad teknikerne på værkstedet i Århus finder frem til sammen med Force."

Med andre ord: Kontrollen af lokomotiverne vil helt sikkert reducere antallet af afgange frem til 23. marts. Afhængigt af, hvad der bliver fundet kontrollen, kan det komme til at tage endnu længere tid.

Sådan en tidsplan har vi vist alle været nødt til at opere med en gang i mellem. Det er der ikke noget forkert i, når bare man er ærlige omkring forudsætningen. Det synes jeg, at DSB har været.

  • 5
  • 0

Levetid på aksler ?

Der er ingen udløbsdato på aksler. De dimensioneres i princippet til evigt liv og det holder også, såfremt struktur og materiale er korrekt og påvirkningerne ikke ændres ud over dimensioneringsbetingelserne eller overfladen beskadiges og det er som regel det, der sker, når det alligevel går galt. Materialet ændrer sig ikke. Der forekommer således ikke "metaltræthed" men udmattelsesrevner, der kan propagere til brud.
I det aktuelle tilfælde med 1532 er det meget beklageligt, at det tog så lang tid at få aksler frigjort og havariårsagen klarlagt. Det var vist - igen - bureaukratiet, det blokerede for den sunde fornuft.

  • 0
  • 0