DSB udskyder sammenkobling af fire IC4-togsæt på ubestemt tid
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

DSB udskyder sammenkobling af fire IC4-togsæt på ubestemt tid

Det er endnu uvist, om IC4 nogensinde kommer til at rulle gennem landsdelene i sin fulde længde. Af den seneste tilgængelige statusrapport om de italienske tog fremgår det, at DSB indtil videre har droppet at søge om godkendelse til sammenkobling af fire togsæt.

Banedanmark har ellers brugt 81 millioner kroner på at forlænge perroner rundt om i landet til 347 meter, som fire sammenkoblede IC4-togsæt måler.

Læs også: Banedanmark brugte 81 mio. kr. på at forlænge perroner til IC4

Steen Schougaard Christensen, direktør for DSB Vedligehold, kan ikke give et bud på, hvornår ansøgningen om Multipel 4, som det hedder i IC4’s statusrapporter, vil gå i gang. Han forklarer, at fokus i øjeblikket er på at simulere driften og blive dygtigere til at køre med tre sammenkoblede togsæt.

»Det er ikke, fordi det er et stort arbejde, der udestår, men vi synes, det virker forkert at arbejde med Multipel 4, så længe vi ikke engang har erfaring med passagerer i tre sammenkoblede togsæt,« siger Steen Schougaard Christensen.

Læs også: DSB's IC4-optur: Næste måned kan vi køre med tre sammenkoblede togsæt

Stiller med to sammenkoblede togsæt fra december

Ingeniøren skrev tidligere på måneden, at DSB forventede at have tilladelserne i hus til at koble tre IC4-togsæt sammen, inden køreplanen for 2015 træder i kraft den 15. december i år. Men selv hvis det lykkes, vil selskabet ikke sende tre sammenkoblede togsæt ud i passagertrafikken lige med det første.

»Vi starter næste års køreplan med at køre Multipel 2 i trafikken. Det er igen for at blive dygtigere til at køre med tre sammenkoblede togsæt, så vi ikke kommer til at genere passagererne, når vi indsætter dem,« siger Steen Schougaard Christensen.

Han forklarer, at antallet af vogne, der kan sættes sammen, afhænger af IC4-togenes mange forskellige softwarepakker. De fleste af dem er efterhånden godkendt både af assessor og Trafikstyrelsen, men én sikkerhedskritisk pakke mangler stadig det sidste stykke vej gennem myndighederne.

Læs også: Forsker: IC4 er ubrugeligt som regionaltog på Sjælland

Pakkens navn er Multipel 3+, og den udbedrer et tidligere kommunikationssvigt imellem togsættene, samtidig med at hastigheden, hvorved den såkaldte magnetskinnebremse kan udløses automatisk, sættes ned.

Magnetskinnebremsen er et nødbremsesystem, der aktiveres automatisk, hvis lokoføreren ser sig nødsaget til at farebremse. Hidtil har bremsen kun kunnet udløses automatisk, hvis toget havde en hastighed over 20 km/h, men den tærskel sættes med den nye pakke helt ned til 4 km/h.

Den sikkerhedsforbedrende pakke er en overbygning på Multipel 3-pakken, der allerede er godkendt og installeret på togene, men som ikke kan anvendes med passagerer. Til gengæld gør pakken det muligt for DSB allerede nu at køre simuleringskørsel med tre sammenkoblede togsæt.

Uden om DSB’s kamp for at få togene godkendt til sammenkoblet kørsel er hele IC4-projektets fremtid i hænderne på det schweiziske ingeniørfirma Prose, som forventes at være klar med sine anbefalinger til januar.

I går tog Folketingets transportpolitikere desuden hul på de tekniske møder, der kommer forud for selve forhandlingerne om DSB’s kontraktfornyelse med staten, da den nuværende udløber til nytår.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvis den sammenkobling var lavet fornuftigt, ville det være fuldstændig ligegyldigt hvor mange togsæt, man koblede sammen, og hvordan de enkelte togsæt vender. Faktisk ville ét togsæt allerede opføre sig som to sammenkoblede dele, der vender modsat.

Med hvad pokker, 81 spildte millioner på perronforlængelser er vel peanuts i forhold til de hundredevis af millioner, der i en lind strøm sendes til Italien som betaling for tvivlsomme opgraderingspakker som Multiple 3+.

  • 6
  • 0

Jeg har tidligere læst her på siden, om nogle studerende på AUC i Aalborg, der nemt kunne løse sammenkoblingsproblemet.

Blot send to togsæt samt to kasser øl til Aalborg, så er sagen løst over weekenden…

Dejligt at se, at de unge studerende tør udfordre Italienerne…

  • 5
  • 1

I uge 41 fortalte DSB til ING, at asssessorbehandlingen skulle være færdig i uge 42. I uge 45, kunne vi læse, at det Endnu ikke var sket. Skal teksten herover forstås sådan, at den er skubbet fra assessor til Trafikstyrelsen?

  • 0
  • 0

I uge 41 fortalte DSB til ING, at asssessorbehandlingen skulle være færdig i uge 42. I uge 45, kunne vi læse, at det Endnu ikke var sket. Skal teksten herover forstås sådan, at den er skubbet fra assessor til Trafikstyrelsen?

  • 0
  • 0

Hej Christian,

Det er undertegnede, der står for de omtalte artikler, og jeg har lagt mærke til, at der har været en del forvirring i debatten om hvilke pakker, der er blevet godkendt hvornår, så jeg må indse, at jeg ikke har været helt klar i spyttet.

Pakken, som skulle være blevet færdig hos assessor i uge 42, er Multipel 3 (altså uden plusset). Den er nu godkendt hos trafikstyrelsen og installeret på togene.

Multipel 3 er dog ikke nok til at DSB kan indsætte tre sammenkoblede toge til passagerbrug. Det vil kræve 3+-pakken, som blandt andet udbedrer et kommunikationssvigt mellem togsættene. Det er 3+-pakken, som assessor er ved at lægge sidste hånd på, og som derefter skal sendes til Trafikstyrelsen. Det er stadig DSB's forhåbning, at det sker inden Køreplan 15 træder i kraft i midten af december. Dog kunne Steen Schougaard Christensen oplyse, at det IKKE betyder, at man vil forsøge sig med tre sammenkoblede togsæt med passagerer fra K15's start.

Beklager forvirringen, men det er lidt svært at beskrive forskellen elegant i en artikel.

Håber det var opklaring nok.

Mvh. Martin, Ingeniøren.

  • 5
  • 0

Jeg har tidligere læst her på siden, om nogle studerende på AUC i Aalborg, der nemt kunne løse sammenkoblingsproblemet.

Det er der mange andre, der også kan. F.eks. er sammenkobling og signalnummerering af vilkårlig mange togsæt en del af specifikationen for Max-i feltbussen.

Skal det gøres fornuftigt, skal man have fat i en multimaster bus, så der kan styres og til- og frakobles fra en vilkårlig styreplads, og bussen skal være baseret på producer/consumer modellen, så alle motorer, gear og evt. bremser kan få den samme ordre eksakt samtidig, så flere togsæt f.eks. kan accelerere lige så jævnt som ét uden at hive og flå i koblingerne. Desuden skal bussen have mulighed for kontakt-fritting dvs. påtrykning af en spænding på omkring 50 V i sammenkoblingsøjeblikket, så evt. kontaktbelægninger brændes af.

  • 2
  • 0

Beklager forvirringen, men det er lidt svært at beskrive forskellen elegant i en artikel.

Håber det var opklaring nok.


Umiddelbart tror jeg ikke du behøver at skrive " elegant " på dette medie - fyld bare på med fakta - og brug gerne 3+ forkortelser og K15 osv. De fleste ingeniører foretrækker koncentreret fakta information - så nedprioriter bare jeres "elegante" skriverier og giv masser af link´s og referencer til rapporter mm - så kan læserne selv finde yderligere viden/nyheder mm.

  • 3
  • 0

Hvis den sammenkobling var lavet fornuftigt,

Nede i støvlelandet er de kendt for at man håndsyr kjoler, habitter, sko.

Det var de jo også godt i gang med ved de først IC4, men så forlangte vi jo stangtøj - serieproduktion.

I januar 2015 starter den første af de næste 20 afsnit af IC4 Soap. Her vises IC4 nr. 5683 fløjte hen af skinnerne, fordi sneen kom på det forkerte klokkeslæt... hvad sker der?

Åhhhh nej, det var jo det til Gadaffi; det i Libyen som var skræddersyet til sandstorm og ikke snestorm... ;)

Dem lader vi sy opgraderingspakker.. til grin for vores egne penge i fuld offentlighed -suk.

  • 2
  • 1