DSB trækker i land om betalingsring
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

DSB trækker i land om betalingsring

Den poliske valgkamps-debat om en betalingsring rundt om København har gjort DSB til en varm kartoffel i valgkampen.

Debatten handler om de mange tusinde pendlere i København, som vil vælge at droppe bilen og hoppe over i toget, hvis der bliver indført en afgift på 25 kroner for at køre ind i København i bil.

I lørdagens udgave af Berlingske lød meldingen fra DSB, at statsbanerne på baggrund af 'grundige analyser' kunne slå fast, at det i løbet af et år eller to ville være muligt at transportere 50 procent flere pendlere i tog ind og ud af København i myldretiden. Det krævede alene en investering i køb eller leje af nye togvogne, påpegede DSB's planlægningschef Ove Dahl Kristensen.

Mandag morgen var denne optimistiske udmelding imidlertid blev skiftet ud med en noget mere forbeholden tilgang til spørgsmålet.

'En markant forøgelse af togtrafikken i myldretiden forudsætter grundig forberedelse og yderligere analyser,' lyder den skriftlige kommentar fra DSB's nye topchef Christian Roslev i en pressemeddelelse.

Der findes altså ikke længere 'grundige analyser', der giver DSB belæg for at kunne konkludere, at DSB kan transportere de mange flere passagerer på regionalruterne, som måtte blive konsekvensen af en betalingsring rundt om København.

I stedet udtaler Christian Roslev:

»DSB ønsker til enhver tid at betjene så mange kunder som muligt. Det er DSB's opgave og en vigtig del af det fælles arbejde for at fordoble togtrafikken frem mod 2030. Imidlertid viser DSB's aktuelle økonomiske situation, at vi er nødt til at være særdeles grundige i vores analyser og have økonomisk bæredygtige beslutningsgrundlag, førend vi melder ud, hvad der kan lade sig gøre,« siger Christian Roslev.

Socialdemokraterne og SF's forslag om en betalingsring rundt om København indebærer en afgift på 25 kroner for at køre ind i København, mens prisen på tog- og busbilletter til gengæld vi blive sat ned.

I dag, mandag er der møde i Transportministeriet mellem DSB og transportminister Hans Christian Schmidt (V). På dagsordenen er blandt andet et ønske fra ministeren om at få uddybet, hvordan DSB vil kunne transportere flere passagerer, hvis en betalingsring bliver gennemført.

Der er vel 2 steps:

1) Den naturlige og spontane glæde ved udsigten til markant flere kunder

2) Den mere snedige mht.muligheden for ekstra bevillinger til udvidelser/opgraderinger

  • 0
  • 0

Det er velkendt stof, at det offentlige har store begrænsninger, idet man særlig vil satse på skinner. Det var meget velkendt ved de politiske forhandlinger om transport og infrastruktur, så det er næppe ændret.

Iøvrigt er forslaget om betalingsring en hel særlig form for retfærdighedssans. Københavnerne vil have arbejdspladserne i byen, men ikke trafikken dertil. København vil have mere offentlig transport, vel og mærke betalt af udefra kommende bilister!. Hvorfor er det lige bilisterne, der skal betale. Tænk hvis alle byer får disse ideer, tænk på hvad disse systemer koster i administration.

København har allerede bilisthæmmende ordninger med p-afgifter osv.

  • 0
  • 0