DSB splitter gamle lokomotiver ad: Først til marts kommer alle på skinnerne igen
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

DSB splitter gamle lokomotiver ad: Først til marts kommer alle på skinnerne igen

DSB's eget foto af et hjulsæt fra et ME-lokomotiv ved værkstedet i Aarhus. Illustration: DSB

Pendlerne på Sjælland må væbne sig med tålmodighed: Først 23. marts regner DSB med, at det sidste af de 33 gamle ME-diesellokomotiver, som blev pillet ud af drift i fredags, er tilbage på skinnerne, så køreplanerne kan vende tilbage til det normale.

Årsagen er, at DSB har opdaget små revner i de 20 cm tykke trækaksler, som hvert lokomotiv har seks af til sine 12 hjul. Det opdagede mekanikerne, da de skulle skifte et beskadiget tandhjul.

Læs også: Revner i aksler: DSB fortsætter hastetjek af ME-lokomotiver

»Det har vi ellers ikke set, og da vi fjernede ringene og tandhjulet, fandt vi revnen,« fortæller Dan Stig Jensen, som er chef for DSB Vedligehold.

DSB har offentliggjort dette billede af begyndende revnedannelse på en af akslerne fra et ME-lokomotiv. Illustration: DSB

Dernæst undersøgte teknikerne endnu en aksel ved hjælp af et magnetfelt. Den teknik går under navnet magnaflux og viser, om der er steder, hvor den massive aksel ikke leder magnetfeltet ensartet, og hvor der kan være revner. Denne test viste også tegn på revner, hvorefter beslutningen om at tage alle ME-lokomotiverne ud af drift blev truffet.

Kan ikke bestemme revnernes dybde

Problemet for Dan Stig Jensen og hans kolleger er i første omgang, at de ikke kan sige, hvor dybe revnerne er. Derfor kan de heller ikke beregne, om der er risiko for, at akslerne knækker.

»Men det er i værste fald risikoen,« siger Dan Stig Jensen.

Derfor er DSB nu gået i gang med at finde en metode til at analyse revnerne i akslerne. Det skal danne grundlag for en vurdering af og en metode til at beregne, om der er risiko for, at akslerne knækker.

Hjulsæt sendes fra Sjælland til Aarhus

ME-lokomotiverne står parkeret i København, Kalundborg og Nykøbing. I København bliver de pillet af bogierne, og hjulsættene bliver transporteret til værkstedet i Aarhus. Kun der har DSB faciliteterne til at renovere dem.

Dan Stig Jensen påpeger, at DSB har nøjagtige vedligeholdelsesplaner, som selskabet naturligvis følger. Det indebærer, at hjulsættene med jævne mellemrum er til hvad han kalder »revision«. Derfor er det også normalt at isblæse akslerne for urenheder og slibe dem. På den måde kan op til 0,35 mm dybe revner fjernes.

Der er ikke plads til samtlige 198 aksler fra lokomotiverne i Aarhus. De bliver sendt til værkstedet løbende. DSB håber at udvikle en metode til at måle revner ved hjælp af ultralyd. Nogle af akslerne kan dog umiddelbart frikendes for revner. Desuden har DSB enkelte reserveaksler på lager.

Første lokomotiv tilbage på mandag

Foreløbig er aksler fra to lokomotiver undersøgt. Godt halvdelen af akslerne har revner. Det betyder dog, at der allerede nu er tilstrækkeligt med fejlfri aksler til ét lokomotiv, for akslerne behøver ikke komme tilbage på det samme lokomotiv, som de sad på, da de blev sendt til værkstedet. Derfor tør DSB godt love, at det første ME-lokomotiv kommer tilbage i drift på mandag.

Dan Stig Jensen tør ikke gætte på, hvorfor akslerne slår revner. Han nøjes med at henvise til det store træk, de er udsat for, og at de fleste af dem er over 35 år gamle.

»Derfor kan metallet måske blive udmattet over tid,« siger han og afviser, at DSB blot kunne skifte alle akslerne i stedet for at foretage en detaljeret inspektion.

»Det vil tage lige så lang tid, bl.a. fordi vi skal bruge nye lejer.«

Planen afhænger af, om DSB kan måle og regne på revnedannelse

Selv om DSB nu først stiller normal køreplan i udsigt fra 23. marts, er det langt fra sikkert, at alle lokomotiverne er klar til den tid. Det afhænger af, hvor mange revner, der bliver fundet på akslerne, og om de viser sig at være en risiko for sikkerheden eller ej.

»Derfor afhænger overgangen til normal køreplan af, hvad vi finder,« siger Dan Stig Jensen.

ME-lokomotiverne kører altovervejende på sjællandske pendlerstrækninger, først og fremmest til Nykøbing og Kalundborg. Pendlerne har nu både færre afgange og i nogle tilfælde færre pladser til rådighed.

ME-lokomotiverne blev bygget frem til 1985 hos bl.a. Scandia i Randers. Lokomotivet var dømt forældet af DSB, indtil det stod klart, at IC4 aldrig ville komme på skinner i det planlagte omfang. Derefter blev ME hentet tilbage fra rangerarealerne og trækker nu dobbeltdækkervogne. Det skal de blive ved med frem til 2021, hvor DSB begynder at få leveret de nye ellokomotiver, som nu er i udbud.

Læs også: El-lokomotiver forsinket: DSB-personale og passagerer må leve længere med diesel-oserne

ME har store problemer med partikelforurening, som DSB har opgivet at få ned på et acceptabelt niveau.

Læs også: Passagerer og togpersonale indånder stadig store mængder partikelforurening