DSB sparer 38 millioner om året ved at udskifte syv IC4-tog med lokomotiver
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

DSB sparer 38 millioner om året ved at udskifte syv IC4-tog med lokomotiver

Illustration: DSB

Når DSB køber 26 nye ellokomotiver, som skal trække rundt på dobbeltdækkervognene i regionaltrafikken på Sjælland, får selskabet mere at glæde sig over end at slippe af med de storforurenende og ustabile lokomotiver, der trækker vognene i dag. 19 af de 26 lokomotiver går til at erstatte ME-diesellokomotiverne, som er blandt DSB’s mest forurenende tog, og som skulle have været udrangeret fra 2011, samt seks EA-ellokomotiver, hvoraf kun to stadig virker.

Læs også: BAGGRUND: Derfor kan DSB ikke vente med at købe nye ellokomotiver

De sidste syv ellokomotiver kommer derimod til at erstatte IC4 på de strækninger, hvor elektrificeringen af jernbanen tillader det. IC4 har nemlig på grund af ringe driftsstabilitet, manglende evne til at køre sammenkoblet og et væld af andre tekniske problemer været henvist til hovedsageligt at køre regionaldrift.

Men det har været dyrt for DSB at køre regionaldrift med IC4, og der er store besparelser at hente på at køre med ellokomotiver og dobbeltdækkervogne i stedet.

5,4 millioner per tog

For hvert IC4-tog, der erstattes af lokomotiver og vogne, kan DSB spare 5,4 millioner kroner om året, hvilket med syv nye lokomotiver beløber sig til lige under 38 millioner kroner hvert år. Det fremgår af et af de centrale dokumenter i indkøbsprocessen, den eksterne kvalitetssikring af DSB’s beslutningsgrundlag for indkøbet, som Ingeniøren har fået aktindsigt i.

’I forhold til de ekstra 7 ellokomotiver har kvalitetssikringen undersøgt og fundet driftsbesparelser ved anvendelse af ellokomotiver som trækkraft for de eksisterende dobbeltdækkere fremfor drift med IC4. Besparelserne estimeres til at være ca. 5,4 millioner kroner per lokomotiv per år fra lavere vedligeholdelses- og energiomkostninger og fratrukket afskrivning og forretning af de nye ellokomotiverne. Det svarer til ca. 38 millioner kroner om året ved drift af alle syv ellokomotiver. Det er således økonomisk fordelagtigt at indkøbe nye ellokomotiver som trækkraft til dobbeltdækkervognene i stedet for at anvende IC4,’ lyder det i kvalitetssikringen, som er udarbejdet af konsulenthusene McKinsey & Company og Struensee & Co.

Ifølge konsulenterne kræver ellokomotiver og dobbeltdækkervognene både mindre energi til fremføring og færre vedligeholdelsesomkostninger end IC4, men de specifikke beløb er undtaget fra aktindsigt i dokumentet.

IC4 stadig på banen

IC4-togene kommer imidlertid forsat til at køre på Sjælland. De 26 nye lokomotiver er nemlig nok til at udnytte DSB’s eksisterende 67 dobbeltdækkervogne, men ikke til at fortrænge IC4-togene helt fra den sjællandske regionaldrift.

DSB har godt nok tilføjet en option på at købe yderligere seks ellokomotiver, hvilket vil gøre, at lokomotiverne kan overtage driften fra IC4 på alle elektrificerede regionale strækninger på Sjælland. Men den yderligere besparelse ved at erstatte IC4 helt på Sjælland vil stort set blive ædt op af, at DSB dermed også skal købe flere vogne til lokomotiverne. Så DSB indløser kun optionen om ekstra lokomotiver, hvis implementeringen af IC4 kuldsejler yderligere. Det fortæller Jürgen Müller, programdirektør for togindkøb i DSB.

»Optionen på yderligere seks lokomotiver repræsenterer netop tanken om, at vi kan købe flere lokomotiver, hvis vi køber flere vogne, og så kan vi erstatte IC4 på alle elektrificerede strækninger,« siger han.

»Men besparelsen på 5,4 millioner kroner årligt per lokomotiv er overvejende affødt af, at vi har dobbeltdækkervognene i forvejen. Optionen på seks lokomotiver er derfor primært en forsikring: Hvis vi ikke får IC4 til at virke tilstrækkeligt, så kan vi hurtigt købe de seks lokomotiver og dertil hørende vogne,« siger Jürgen Müller.

Læs også: IC4 kommer aldrig til at afløse IC3

Besparelserne er beregnet med udgangspunkt i, at hvert af de nye ellokomotiver kører med fire dobbeltdækkervogne, hvilket er standardkonfigurationen i dag, og at IC4 kører med to sammenkoblede togsæt, hvilket stadig er tilfældet, selv om IC4 egentlig blev indkøbt med henblik på at køre med fire sammenkoblede togsæt. Det lykkedes sidste år DSB at køre med tre sammenkoblede togsæt, men sammenkoblet kørsel forringer IC4-togets driftsstabilitet, så DSB kører stadig kun med to sammenkoblede IC4-togsæt.

DSB forventer, at de første nye ellokomotiver er på skinnerne fra starten af 2020. Banedanmark har efter planen elektrificeret strækningen fra Esbjerg til Lunderskov i 2017, fra København til Ringsted og fra Roskilde over Køge til Næstved i 2019. Elektrificering af Nordvestbanen forventes færdig til drift fra 2022, hvorefter DSB kan anvende alle sine nye ellokomotiver.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Nåårrhh, så i.flg. Jürgen Müller, er der altså STADIG håb !

Spørgsmålet er så, hvad "tilstrækkeligt" er.

Citat : "at DSB dermed også skal købe flere vogne til lokomotiverne"

Pil motorene ud og brug så IC4 som vogne. Montér evt. en standard sammenkobling . . .

(Og smid så resten væk)

\Petter

  • 8
  • 0
  • heraf 25 styrevogne, som de 26 lokomotiver vel anskaffes for at kunne trække/skubbe rundt med. Hermed erstatter de ialt 32 ME lokomotiver og 6 EA lokomotiver - der i dag anvendes til at trække 22 togstammer - de sidste tre styrevogne og 16 lokomotiver er reserver (nogle af lokomotiverne er formentlig reelt ikke køreklare)
  • 4
  • 0

Tjo, og så er der hele forsyning af klimaanlæg mm.
Skal det være via et kabel fra loko eller skal en (eller flere) motorer holdes kørende udelukkende til dette?

Umiddelbart giver det ikke meget mening at slæbe rundt på IC4 på den led (omend tanken er fristende).
"bastardkoblingen" mellem loko og IC4 havde tidligere hastighedsbegrænsninger. Hvad hastighedsgrænsen er idag skal jeg ikke kloge på, men forvent ikke fuld hastighed.

Noget helt andet.
DSB har altså kun 25 styrevogne og det er sjældent at alle kan kører samtidigt.
Alene af den grund syntes det sært at købe 26 loko - nogle af dem vil jo stå uvirksomme. Medmindre DSB planlægger at kører med 2 loko (et i hver ende) af en togstamme.
Ergo, så skal DSB mindst have 4 ekstra vogne for at kunne bruge alle loko. på en fornuftig led. En så lille ordre er der ingen der gider at producere.....slet ikke hvis vognene skal leve op til nye TSI-krav og en så lille serie skal betale de omkostninger.
Med 6 ekstra loko, så bliver det henad hele 28 vogne (7 stammer @ 4 vogne) - det er altså også ret småt og heller ikke rigtig seriøs madding.

Så trods udsigterne til besparelser ved at smide IC4 ud, så er DSB lige stå stille ved at få et problem med at få vogne nok.....suk.

  • 3
  • 0

Den økonomiske gevinst kan ikke afgøres kun ud fra den årlige besparelse, men kræver at vi også ved hvad omkostnignerne ved udskiftnignen er.

  • 1
  • 0

Citat:
"Banedanmark har efter planen elektrificeret strækningen fra Esbjerg til Lunderskov i 2017"

I 2016. Nemlig allerede til køreplansskiftet til december.

  • 4
  • 0

Jvf. teksten;

"De sidste syv ellokomotiver kommer derimod til at erstatte IC4 på de strækninger, hvor elektrificeringen af jernbanen tillader det"

Det må jo betyde at DSB har dobbeltdækkervogne stående stille i dag og i stedet kører med IC4!

Alternativt at DSB regner på en fremtidskøreplan, f.eks. Togfonden, som ingen andre kender.

Måske en opgave for Ingeniøren, at opklare grundlaget, køreplanen, for investeringen i nye ellokomotiver?

  • 1
  • 0

Her bliver du nok desværre skuffet. Forventningen er forår 2017 med el-drift til Esbjerg, men det kan jo tids nok meldes ud. DSB planlægger mig bekendt ikke med el-tog til Esbjerg fra december - de fleste Banedanmark projekter har det jo i disse år med at blive forsinkede...

  • 2
  • 0

Man kunne jo også bare køre alle togstammer med 5-vogne (evt fjerne nogle sæder og lave cykelmedtagning som i S-togene)
32 x 5 vogne (26 + 6) giver 160 vogne, og altså behov for 47 flere, end man har nu. Hvis så nogle tog skal op på de 6 vogne, som man ser allerede - eller måske ligefrem 7-8 vogne i spidsbelastningen, så er antallet af nye vogne ved at nærme sig en 100 stykker, som må være relativt spiseligt for leverandørerne.
Skulle man gå helt amok kunne man sikkert køre med 10 vogne mellem København og Aarhus med et lavpriskoncept i konkurrence med fjernbusserne - lidt langsommere og mindre komfortabelt end IC3, men givetvis billigere end IC3 og hurtigere end bussen

  • 6
  • 1

Det burde være målet at få elektrificeret hele jernbanen hurtigst muligt og skrotte alle togsæt og købe flere dobbeltdækkervogne samt elektriske lokomotiver. Alle enheder med automatkobling.
Derved kan man op og nedrangere efter behov og efter service/reperations behov.

Ved at det er automatkoblinger, skal der ikke bruges mere i løn på rangerpersonale.

  • 3
  • 4

Roskilde - Køge bliver ikke elektrificeret som der står i artiklen. Den nordlige del af den såkaldte "Lille Syd" bliver efter alt at dømme overtaget af Lokaltog A/S, der vil lade Østbanens Lint 41-tog fortsætte til Roskilde.

  • 3
  • 0

Så skal BaneDanmark rigtignok skynde sig. Med kun godt 2 måneder til køreplanskiftet, mangler der godt nok meget alene i Esbjerg.
Den 27. september var der endnu ingen (opretstående) master at se på stationsområdet!

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten