DSB sparer 38 millioner om året ved at udskifte syv IC4-tog med lokomotiver
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

DSB sparer 38 millioner om året ved at udskifte syv IC4-tog med lokomotiver

Foto: DSB

Når DSB køber 26 nye ellokomotiver, som skal trække rundt på dobbeltdækkervognene i regionaltrafikken på Sjælland, får selskabet mere at glæde sig over end at slippe af med de storforurenende og ustabile lokomotiver, der trækker vognene i dag. 19 af de 26 lokomotiver går til at erstatte ME-diesellokomotiverne, som er blandt DSB’s mest forurenende tog, og som skulle have været udrangeret fra 2011, samt seks EA-ellokomotiver, hvoraf kun to stadig virker.

Læs også: BAGGRUND: Derfor kan DSB ikke vente med at købe nye ellokomotiver

De sidste syv ellokomotiver kommer derimod til at erstatte IC4 på de strækninger, hvor elektrificeringen af jernbanen tillader det. IC4 har nemlig på grund af ringe driftsstabilitet, manglende evne til at køre sammenkoblet og et væld af andre tekniske problemer været henvist til hovedsageligt at køre regionaldrift.

Men det har været dyrt for DSB at køre regionaldrift med IC4, og der er store besparelser at hente på at køre med ellokomotiver og dobbeltdækkervogne i stedet.

5,4 millioner per tog

For hvert IC4-tog, der erstattes af lokomotiver og vogne, kan DSB spare 5,4 millioner kroner om året, hvilket med syv nye lokomotiver beløber sig til lige under 38 millioner kroner hvert år. Det fremgår af et af de centrale dokumenter i indkøbsprocessen, den eksterne kvalitetssikring af DSB’s beslutningsgrundlag for indkøbet, som Ingeniøren har fået aktindsigt i.

’I forhold til de ekstra 7 ellokomotiver har kvalitetssikringen undersøgt og fundet driftsbesparelser ved anvendelse af ellokomotiver som trækkraft for de eksisterende dobbeltdækkere fremfor drift med IC4. Besparelserne estimeres til at være ca. 5,4 millioner kroner per lokomotiv per år fra lavere vedligeholdelses- og energiomkostninger og fratrukket afskrivning og forretning af de nye ellokomotiverne. Det svarer til ca. 38 millioner kroner om året ved drift af alle syv ellokomotiver. Det er således økonomisk fordelagtigt at indkøbe nye ellokomotiver som trækkraft til dobbeltdækkervognene i stedet for at anvende IC4,’ lyder det i kvalitetssikringen, som er udarbejdet af konsulenthusene McKinsey & Company og Struensee & Co.

Ifølge konsulenterne kræver ellokomotiver og dobbeltdækkervognene både mindre energi til fremføring og færre vedligeholdelsesomkostninger end IC4, men de specifikke beløb er undtaget fra aktindsigt i dokumentet.

IC4 stadig på banen

IC4-togene kommer imidlertid forsat til at køre på Sjælland. De 26 nye lokomotiver er nemlig nok til at udnytte DSB’s eksisterende 67 dobbeltdækkervogne, men ikke til at fortrænge IC4-togene helt fra den sjællandske regionaldrift.

DSB har godt nok tilføjet en option på at købe yderligere seks ellokomotiver, hvilket vil gøre, at lokomotiverne kan overtage driften fra IC4 på alle elektrificerede regionale strækninger på Sjælland. Men den yderligere besparelse ved at erstatte IC4 helt på Sjælland vil stort set blive ædt op af, at DSB dermed også skal købe flere vogne til lokomotiverne. Så DSB indløser kun optionen om ekstra lokomotiver, hvis implementeringen af IC4 kuldsejler yderligere. Det fortæller Jürgen Müller, programdirektør for togindkøb i DSB.

»Optionen på yderligere seks lokomotiver repræsenterer netop tanken om, at vi kan købe flere lokomotiver, hvis vi køber flere vogne, og så kan vi erstatte IC4 på alle elektrificerede strækninger,« siger han.

»Men besparelsen på 5,4 millioner kroner årligt per lokomotiv er overvejende affødt af, at vi har dobbeltdækkervognene i forvejen. Optionen på seks lokomotiver er derfor primært en forsikring: Hvis vi ikke får IC4 til at virke tilstrækkeligt, så kan vi hurtigt købe de seks lokomotiver og dertil hørende vogne,« siger Jürgen Müller.

Læs også: IC4 kommer aldrig til at afløse IC3

Besparelserne er beregnet med udgangspunkt i, at hvert af de nye ellokomotiver kører med fire dobbeltdækkervogne, hvilket er standardkonfigurationen i dag, og at IC4 kører med to sammenkoblede togsæt, hvilket stadig er tilfældet, selv om IC4 egentlig blev indkøbt med henblik på at køre med fire sammenkoblede togsæt. Det lykkedes sidste år DSB at køre med tre sammenkoblede togsæt, men sammenkoblet kørsel forringer IC4-togets driftsstabilitet, så DSB kører stadig kun med to sammenkoblede IC4-togsæt.

DSB forventer, at de første nye ellokomotiver er på skinnerne fra starten af 2020. Banedanmark har efter planen elektrificeret strækningen fra Esbjerg til Lunderskov i 2017, fra København til Ringsted og fra Roskilde over Køge til Næstved i 2019. Elektrificering af Nordvestbanen forventes færdig til drift fra 2022, hvorefter DSB kan anvende alle sine nye ellokomotiver.

Nåårrhh, så i.flg. Jürgen Müller, er der altså STADIG håb !

Spørgsmålet er så, hvad "tilstrækkeligt" er.

Citat : "at DSB dermed også skal købe flere vogne til lokomotiverne"

Pil motorene ud og brug så IC4 som vogne. Montér evt. en standard sammenkobling . . .

(Og smid så resten væk)

\Petter

  • 8
  • 0

  • heraf 25 styrevogne, som de 26 lokomotiver vel anskaffes for at kunne trække/skubbe rundt med. Hermed erstatter de ialt 32 ME lokomotiver og 6 EA lokomotiver - der i dag anvendes til at trække 22 togstammer - de sidste tre styrevogne og 16 lokomotiver er reserver (nogle af lokomotiverne er formentlig reelt ikke køreklare)
  • 4
  • 0