DSB slipper for at udskifte motorer i IC4
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

DSB slipper for at udskifte motorer i IC4

DSB slipper alligevel for at udskifte de såkaldte power-packs i IC4-togene. Det fremgår af et nyt notat fra DSB til Transportministeriet.

IC4-togenes power-packs har ellers udgjort et væsentligt usikkerhedsmoment i DSB's arbejde med IC4-togene, siden det schweiziske ingeniørfirma Prose i december advarede om, at motorerne i hele IC4-flåden muligvis skulle skiftes ud.

Hvert IC4-togsæt er udstyret med fire power-packs, som samler togets komplette energipakke i ét modul og indeholder dieselmotor, turbolader, kompressor, generator og kølesystem.

Største økonomiske risiko

Prose godkendte i december 2014 DSB's indsættelsesplan for IC4-togene, men påpegede samtidig hele 25 fejl i togenes power-packs, som ifølge schweizerne bærer præg af ‘ufuldstændigt ingeniørarbejde’.

Læs også: IC4-rapport: Også motorerne er ramt af omfattende fejl

I fem af motorerne er krumtapakslens glideleje blevet nedbrudt, hvilket har affødt en knækket krumtapaksel og hul i motoren. Prose konkluderede i sin rapport, at DSB ikke til fulde kendte årsagen til problemet, og at der derfor kunne være tale om et gennemgående problem for hele IC4-flåden.

Læs også: Undersøgelsesleder: IC4 er et af de værste projekter, jeg har set

Nye motorer til hele flåden ville, sammen med nye aksellejer, som også kunne kræve udskiftning, have brudt IC4-budgettet med 51,6 millioner kroner.

Derfor betegner DSB også i sit nye notat power-packs som den største økonomiske risiko ved IC4-projektet. Men Prose har nu i samarbejde med en arbejdsgruppe i DSB gennemført en analyse af togenes power-packs, og problemet kan ifølge DSB's notat løses ved at udskifte delkomponenter.

»Projektgruppen har udarbejdet root cause-analyser for at afdække dels om power-packen er tilstrækkelig god til, at man kan nøjes med udskiftning af delkomponenter, dels hvordan det videre frem afdækkes præcist, hvilke delkomponenter der bør skiftes,« skriver DSB i notatet.

Læs også: Analyse: DSB slipper for konsekvenser af brud på IC4-plan

»Prose er enige i de 15 undersøgelsesområder, som DSB allerede har iværksat, og supplerer med yderligere seks områder. Prose konkluderer bl.a., at power-pack ikke skal udskiftes. DSB er sammen med Prose i en vurderingsfase om prioriteringen af indsatsen, og afledt heraf vil DSB vurdere ressourcesituationen både internt og eksternt,« skriver DSB videre.

Ingeniøren har spurgt DSB, hvilke delkomponenter der nu skal udskiftes, og bedt om den nye rapport fra Prose.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg er altid lidt mistroisk når DSB offentliggør resultatet af en rapport som de selv har bestilt.
Der mangler også information om hvorvidt at problemerne er selvforskyldt, idet at motorerne har stået ubenyttet hen uden at være konserveret.

Og hvad bliver der gjort for at stoppe skaderne.

  • 15
  • 2

Citat: "Ekspertundersøgelse advarede i december om, at det kunne blive nødvendigt at udskifte de problemplagede motorsystemer i hele IC4-flåden, hvilket ville have sprængt IC4-budgettet. Men en ny analyse viser, at problemerne kan løses uden udskiftning"

........ved skrotning af togene i stedet for ;-)

En strøtanke kunne være at udskifte en del af flådens motorer med elektriske motorer og sætte pantografer på taget. Ville løse at stort problem når strækningerne elektrificeres, men kan nok i praksis ikke svare sig. Så kunne man løbende udskifte motorne i flåden med elektriske, efterhånden som elektrificeringen bliver gennemført.

  • 3
  • 3

Sprængt IC4 budgettet - en udskiftning af motorer for 51.6 millioner kroner, kan vel ikke være en sønderlig ulempe, i et budget på 5 milliarder kroner!

  • 4
  • 0

Med beklagelse må det konstateres at DSB er blevet amputeret af politikerne og af egne uduelige direktører. Jeg er nu blevet elbils ejer og tidligere DSB passager. Samtidig køber jeg min el fra vindmøller, dette kræver kun en ubetydelig ekstra betaling via elregningen.

  • 3
  • 6

Kan godt være der er meget brok, men fakta er dsb pt køre ic4x2 på intercity lyn, Slagelse toget og nordvest banen.. og høre faktisk ingen klager jeg har lagt mærke til... så når dsb for godkendt endnu flere togsæt til x3 sammen kobling tror jeg vi vil se ic4 endnu mere på de danske skinner.. der er en grund flåde på 20-25 sæt som køre rigtigt godt og bruges en del er mit indtryk ud fra andre forrum..

  • 3
  • 2

Sprængt IC4 budgettet - en udskiftning af motorer for 51.6 millioner kroner, kan vel ikke være en sønderlig ulempe, i et budget på 5 milliarder kroner!

Nej, og specielt ikke i sammenligning med de hundrede af millioner kr., der ofres på tvivlsomme opgraderingspakker, som alligevel ikke løser de grundlæggende problemerne, men bare lapper lidt hist og her som f.eks. Multiple-3 pakken (kan man koble 2 togsæt sammen, burde man også kunne sammenkoble et vilkårligt antal - uanset hvordan de måtte vende, så pakken lapper bare nødtørftigt på noget, man allerede burde have betalt for).

Hvis DSB havde haft mod til at skrotte det, som ikke duer, og så komme videre i stedet for bare at sidde handlingslammet tilbage og vente på den næste flere hundrede millioner kr. dyre opgraderingspakke, havde de tog kørt perfekt for længe siden, og man havde sparet en masse penge og skabt mange danske arbejdspladser til gavn for den danske beskæftigelse og betalingsbalance.

Det er glædeligt, at der ikke ser ud til at være nogen uløselige problemer med power-pack'en, så nu er der absolut ingen undskyldning for ikke at få de tog til at køre perfekt inden for meget kort tid. De resterende problemer har dansk industri næsten med garanti en løsning på, hvis man på et eller andet tidspunkt skulle blive træt af ekstremt dyre, men elendige italienske løsninger.

  • 1
  • 0

og sætte pantografer på taget.... men kan nok i praksis ikke svare sig.

Der er intet der må laves håndværksmæssigt, alt fremtid skal være standard, standard, standard - helst fremstillet af robotter og meget gerne helt uden brug af menneskehånd.

Man kan overlade forskellene til maleren, skiltemaleren og møbelpolsteren - punktum.

Hvornår får vi de tåbelige hensyn til en (for dygtige håndværkere) ikke eksisterende arbejdsløshed ud af enhver sådan debat.

Lars :)

  • 1
  • 0

De kører, jovist, men når de skal accelerere fra 0 føles det som om man sidder i en gammel nedslidt Fiat Punto. Der er et eller andet i gearkassen eller motoren der er helt galt.

  • 1
  • 0

DSB er slet ikke villige til at opgradere de motorerer ti at forurene på liniemed bilerne- slet ikke. Så kan de heller ikke sælges. VWs NOx forurening er vand til sammenligning. DSB forurenenr helt utroligt meget

  • 1
  • 1

Til Jacob Schønberg: Har du et regnestykke, der viser, at "DSB forurener langt mere end VW"?
I gennemsnit sidder der 1,2 person i hver bil i myldretiden. I et IC4-tog sidder der vist tæt på 200 i myldretiden. Dvs. at ca. 166 personbiler forurener mindre end et IC4-togsæt???

  • 0
  • 1