DSB slipper alligevel for at udskifte aksellejer på IC4
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

DSB slipper alligevel for at udskifte aksellejer på IC4

Illustration: Schaeffler Technology

DSB slipper for at udskifte aksellejekasserne i IC4-togene. Det oplyser DSB nu til Ingeniøren, efter at schweiziske Prose i år har gennemført endnu en IC4-undersøgelse. Det var Prose, der i 2014 gennemførte den længe ventede 'endelige IC4-eksamen', og selskabet har i sin opfølgende undersøgelse blandt andet kigget nærmere på aksellejekasserne.

Aksellejerne udgjorde nemlig dengang en økonomisk risiko i IC4-planen, eftersom DSB havde fundet revner i nogen af IC4-hjulsættenes aksellejekasser. Men ingen kendte rigtigt de grundlæggende årsager til problemet. og derfor konkluderede Prose i december, at en nærmere analyse kunne resultere i, at aksellejerne på alle tog måtte udskiftes.

Læs også: Undersøgelsesleder: IC4 er et af de værste projekter, jeg har set

'Den aktuelle løsning for powerpack og aksellejehus tyder på svagheder, der kan kræve omfattende designændringer […] Designændringen kræver nye aksellejehuse, pris cirka 200.000 DKK pr. togsæt,' skrev de schweiziske ingeniører dengang i rapporten.

Nye aksellejer til hele IC4-flåden samt nye motorer, som også kunne kræve udskiftning, ville bryde IC4-budgettet med 51,6 millioner kroner, konkluderede Prose dengang.

DSB har siden nedsat en arbejdsgruppe, der sammen med Prose har vurderet årsag, sammenhæng og konsekvens ved de revnede aksellejekasser, ødelagte støddæmpere og flader på hjulene.

DSB er nu nået frem til, at årsagen til brud og revner er overbelastning. Og den er fremkommet i en kombination af fejl i bremsesoftwaren, en for stiv støddæmper og kørsel med hjuldefekter gennem længere tid.

'Fejlen i bremsesoftwaren er afdækket sammen med leverandøren og rettet i den nye typegodkendelse. Denne fejl har betydet en uhensigtsmæssig uens bremsning af togets aksler, som har medført slitage og skader på hjulene, som de i en for lang periode har kørt med. Effekten af de dårlige hjul er blevet forstærket af en uhensigtsmæssig stiv støddæmper, og DSB har siden januar 2015 derfor udskiftet 800 støddæmpere (svarende til på godt halvdelen af driftsflåden),' skriver DSB i en såkaldt uddybende statusrapport om IC4.

Læs også: Analyse: DSB slipper for konsekvenser af brud på IC4-plan

Ingeniøren har spurgt DSB, om selskabet dermed slipper for at udskifte aksellejekasserne. Og DSB vurderer nu, at det ikke bliver nødvendigt.

'Vi forventer ikke, at akselejekasserne skal udskiftes. Vi har iværksat tiltag i overensstemmelse med Proses anbefalinger, og det har givet gode resultater. Ud over det har Prose anbefalet, at vi stresstester en aksellejekasse, hvilket vi er i færd med at få en ekstern til at gøre for os,' skriver DSB til Ingeniøren.

Siden januar 2015 har DSB desuden inspiceret IC4-hjulene for hver 7.500 km.

Læs DSB's uddybende statusrapport om IC4:
TRU Alm.del Bilag 52

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det bliver jo så interessant at se om stress-testen bliver tilrettelagt ud fra de parametre aksellejekassen er designet til oprindeligt (design load), eller real life axle load....

  • 7
  • 0

"Nye aksellejer til hele IC4-flåden samt nye motorer, som også kunne kræve udskiftning, ville bryde IC4-budgettet med 51,6 millioner kroner, konkluderede Prose dengang."

Det kunne være interessant at sammenligne denne - i IC4-togsammenhæng - ret beskedne udgift, med hvad der er betalt for rapporter, møder og stresstest. Nogen gange er det altså bare hurtigst og billigst at skifte en komponent, man har mistanke til, istedet for at bruge xxx mande- og konsulenttimer på at undersøge et problem. Hvis min LED cykellygte ikke virker, er det billigere at købe en ny, end at bruge 3 timer med multimeter og loddekolde på at genskabe en batterifjeder. (Dermed ikke sagt, at jeg ikke har gjort det, men jeg er jo heller ikke økonomisk ansvarlig overfor den danske befolkning).

  • 6
  • 3

Det er muligt, at det i første omgang er billigere bare at skifte den ødelagte komponent, men hvis det underliggende problem ikke afklares kan man jo blive ved med at skifte dimsen.
Hvis din cykellygte går i stykker på grund af vand i elektronikken hjælper det ikke meget at købe en ny, hvis du ikke beskytter den mod regnvejr.

  • 4
  • 0

@Magnus: Du har selvfølgelig en pointe der, nu tænkte jeg bare på at motorerne (og gearkasserne) også har været genstand for div. kritikpunkter, og så kunne man - når man nu alligevel havde togstammen på værksted for at skifte støddæmpere - lige så godt være sikker på at hele powertrain virkede. Det var nok selve bemærkningen om de 51,6 millioner, der virkede provokerende på mig, midt i dette væld af gisninger, rapporter og eksorbitante udgifter hænger man sig pludselig i et konkret og håndfast beløb; sikkert fordi, det er det eneste man er helt sikker på - man har slået en listepris på en motor op og ganget med antal. Dermed har rapporten fået en vis økonomisk troværdighed, selvom forfatterne nok godt er klar over at problemerne ikke slutter der. (Jeg er absolut ikke tilhænger af udskiftning af dele efter gætteri, og har renoveret computere, cykeldele, radioer og bilkomponenter, langt udover hvad normale mennesker mener er rimeligt. Men her drejer det sig om offentlig transport, som er mange år forsinket).

  • 0
  • 0

Det vil da aldrig nogensinde være en god ide at udskifte en komponent uden at vide hvorfor den fejler. Og ja det har sikkert også været en bekostelig affære, men det er den eneste fornuftige. "Trial and error" er sjældent en billig måde at løse mekaniske problemer i den her størrelsesorden.

  • 1
  • 0

"
'Fejlen i bremsesoftwaren er afdækket sammen med leverandøren og rettet i den nye typegodkendelse. Denne fejl har betydet en uhensigtsmæssig uens bremsning af togets aksler, som har medført slitage og skader på hjulene "

En tanke slog mig. Uhensigtsmæssig uens bremsning af togets aksler, er det med andre ord en blokering af et eller flere hjul som så har resulteret i at hjulene er blevet slidt en smule flade og derved ikke er helt cirkulære mere. Hvis et hjul ikke er helt rundt eller er lidt fladt så vil det vel give nogen kedelige vibrationer eller "dunk-dunk-dunk" og derved stresse resten af toget? (Ink manifoldene på motoren)

Er teorien helt skudt ved siden af eller kunne noget lignede godt være sket?
På Fyn havde toget jo et gevaldigt problem med at bremse fordi hjulene blokerede og så vidt jeg husker fremstillede PHK en udregning hvor man kunne argumentere for at nogen af akslerne stadig var koblet til motorene - hvilket jo giver mening når de skriver at der var "Uhensigtsmæssig uens bremsning af togets aksler"

  • 0
  • 0