DSB skal undersøge alternativer til IC4
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

DSB skal undersøge alternativer til IC4

DSB har af Folketingets transportudvalg fået til opgave at udarbejde en oversigt over alternativerne til IC4. Det oplyser DSB til Ingeniøren, efter at en uafhængig ekspertgruppe i dag har konkluderet, at det er realistisk at færdiggøre IC4 og IC2 og opnå tilstrækkelig driftsstabilitet med dem i 2019.

»I første omgang skal det besluttes, om vi skal gå videre med IC4, eller om der er andre, bedre veje. Politikerne har gjort det meget klart, at man vil have en hurtig gennemgang af alternativerne fra os, så de kan tage det med i de aktuelle politiske diskussioner,« siger Lars Kaspersen, kommunikationsdirektør i DSB.

DSB skal udarbejde en rapport, der belyser, om der er andre realistiske muligheder end at færdiggøre IC4?

»Ja, for der skal træffes en beslutning om, hvorvidt dette (IC4, red.) er den bedste vej. Eller om andre veje er bedre,« siger Lars Kaspersen.

Transportminister Magnus Heunicke (S) er i øjeblikket i gang med de indledende forhandlinger med Folketingets øvrige partier om DSB’s nye kontrakt, som skal træde i kraft i 2015. Flere transportordførere har kritiseret ministerens plan om at indlede forhandlingerne, inden IC4’s skæbne er afgjort, da den får betydning for behovet for nye tog.

Læs også: Schweiziske togingeniører: Realistisk at have 74 IC4-togsæt i drift i 2019

Folketingets transportudvalg har i formiddags fået fremlagt ekspertgruppens resultater, og Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, bekræfter, at man på mødet har bedt DSB om en rapport om alternativer til IC4.

»Det var den politiske konklusion på mødet i formiddags. Rapporten fra ekspertgruppen omtaler jo nogle risici ved at færdiggøre IC4. Derfor ønsker vi at få alternativerne på bordet,« siger han.

Som Ingeniøren skrev tidligere i dag, anbefaler ekspertgruppen fra schweiziske Prose en række foranstaltninger for få IC4 i stabil drift. Prose anbefaler blandt andet tekniske foranstaltninger i form af forbedringer af aksellejehuse, sammenkoblingssoftware og bremsesystemer. Og DSB’s tekniske kompetencer skal øges med mindst 12 fuldtidsstillinger, mens værkstedspersonalet skal udvides med mindst 40 fuldtidsstillinger.

De anbefalede foranstaltninger frem til 2019 kan klares inden for det resterende IC4-budget på 111,2 millioner kroner, vurderer Prose, men derudover er der risiko for, at det bliver nødvendigt med helt nye aksellejekasser og nye eller opgraderede motorer, hvilket vil sprænge budgettet med 51,6 millioner kroner.

Er det et mål for DSB, at man går videre med IC4?

»Vi har ét mål. Det er en afklaring af, hvordan vi sikrer tog nok i Danmark i de kommende år. IC4 er én vej, og vi skal så undersøge, om der er bedre og billigere veje at gå,« siger Lars Kaspersen.

Læs også: Her er den fulde IC4-rapport - hjælp os med at finde guldkornene

Spørger man Stefan Bühler, general manager hos Prose og formand for ekspertgruppen, er der formentlig ikke bedre og billigere veje at gå end at færdiggøre IC4.

»Mange har forventet, at vi ville foreslå enten at skrotte togene eller at færdiggøre dem. Det kan vi ikke konkludere, men vi kan sige, hvad konsekvenserne er ved at færdiggøre togene, og vi kan sige, at planen er realistisk, og at budgettet er tilstrækkeligt,« siger han.

Så hvis jeg spørger dig direkte, kan du ikke sige, at DSB enten bør skrotte eller færdiggøre IC4?

»I dag, i december 2014, kan man formentlig ikke finde alternativer, der er hurtigere og billigere. Så fra mit perspektiv: Ja, man bør fortsætte med projektet og færdiggøre togene,« siger Stefan Bühler.

»Der er dog flere store forhindringer på vejen,« tilføjer han.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Endnu et amatørløsningsforslag til at redde en dybt forældet og overflødig teknologi.
Det af den ærede forslagsstiller anbefalede lokomotiv har et akseltryk på 32 tons.
Hold Jer til diskussion om Maerklin eller Rivarossi er bedst.

  • 3
  • 12

Endnu en rappport til det 'offentlige', der med usvigelig sikkerhed konkluderer netop det, der passer i opgavestillerens kram.

Så vidt jeg erindrer har ingen af de tidligere skrivebordsøvelser vedr. IC4 holdt stik i forhold til den virkelige drift af togtypen.

'Dislike' hvis du mener at denne rapport er undtagelsen.

  • 12
  • 2

Så vidt jeg erindrer har ingen af de tidligere skrivebordsøvelser vedr. IC4 holdt stik i forhold til den virkelige drift af togtypen.

En 'rapport' holdt faktisk stik, nemlig den fra Norske Veritas udarbejdet i 2004, hvor IC4 projekt blev kaldt 'overordentligt risikabelt' og hvor der stilles stor tvivl om Ansaldos evner som togproducent.

Rapporten kan jeg desværre ikke finde, men DSB's svar er også meget bedre underholdning.

http://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemedd...

Her en artikel fra Børsen, der omfatter nogle af hovedpunkterne.

http://borsen.dk/nyheder/generelt/artikel/...

  • 12
  • 0

Nogle gange er det ikke en klog mulighed at tro på at 'endnu et lille skridt og så er vi klar', Eller at tro at det vil være den bedste og billigste løsning.

For det er helt uden for sandsynlighed, at det er en brugbar løsning.

Hvis det havde været så 111 mio kr let, så var det da allerede sket. DSB kan købe det svar de ønsker, bede om det eksplicit eller lade det ligge i kortene.

Men politikerne og borgenre får tidligst et retvisende og fremadrettet svar, når det entydigt fortælles DSB at IC4 skal skorttes og når man direkte forbyder DSB at lade IC4 indgå i nogen plan. Ja, på ingen måde kan bare tænkes ind i DSBs fortsatte eksistens.

Først da kommer vi videre.

Man starter fx med at meddele DSB, at der kan indsættes busser, hvor de ikke kan skaffe egen eller lejet togkapacitet uden brug af IC4.
Dernæst udbyder man alle strækninger, som DSB kun kan betjene med Busser til Arriva eller andre togselskaber.

Så skal i se, hvor kreative DSB kan være med kørerplanerne, og hvor mange togsæt DSB alligevel kan finde, der godt kan lejes i 3-7 år indtil el-togene kan indtage det meste af banen.

Alle de småtskårne bekymringer om togkapaciteten her og nu er ret meget ligegyldige i forhold til at få en dybt fejlende organisation til at forstå og erkende det umulige i en yderligere IC4 fremturen.

Det vil også sende et klart signal til andre offentlige styrelser ol. om, at der skal købes ind til **tid, pris og specifikation, samt at kontrakter båd kan og til tider skal termineres - punktum.
Ellers ryger hoved og alle fremtidige muligheder for at arbejde for eller levere til det offentlige.

Der er brug for noget, der ligner en af denne regerings største og bedste reformer: den nyvundne budgetdisciplinen i kommuner og regioner.

Lars :)

  • 8
  • 3

Endnu et amatørløsningsforslag til at redde en dybt forældet og overflødig teknologi.
Det af den ærede forslagsstiller anbefalede lokomotiv har et akseltryk på 32 tons.
Hold Jer til diskussion om Maerklin eller Rivarossi er bedst.

===

Mon ikke akseltrykket kan trylles ned med en 6-akslet udgave?

Princippet må da være det rigtige i en overgangsfase!

/R

===

Så du mener dybest set at DSB skal bede om at få bygget en række lokomotiver efter helt specielle krav, så de kan modsvare de danske krav?
Interessant løsning....
Hvor har man dog lige hørt om den slags dybsindige ideer før ;o)

  • 9
  • 2

Så du mener dybest set at DSB skal bede om at få bygget en række lokomotiver efter helt specielle krav, så de kan modsvare de danske krav?

Jeg indrømmer det lyder mindre attraktivt, når du stiller det sådan op... :-)

Men det må da være ideelt med hybridtraktion, med tanke på vores situation (begrænset elektrificering, men planer om mere).

Desuden kunne man vel leje dem. Så slipper man jo for risikoen omkring udvikling...

Hvad skal man ellers køre med? IC4 er jo (næsten) dømt ude. IC3 synger på næstsidste vers. ME på allersidste vers, og elektrificeringen og nye elektriske togsæt/lokomotiver ligger mange år ude i tiden.

/R

  • 2
  • 2

Klip

Hvad skal man ellers køre med? IC4 er jo (næsten) dømt ude. IC3 synger på næstsidste vers. ME på allersidste vers, og elektrificeringen og nye elektriske togsæt/lokomotiver ligger mange år ude i tiden.

Klap

Temmelig indlysende.
Tyskere og svenskere leverer lokomotiver til de fantastisk miljørigtige godstog de ønsker rumlet igennem .
Resten asfalteres og bebusses.Der er en klar miljø og investerings fordel i at lade busser (og persontog med) køre på gasmotorer ombord fremfor et mix bestående af en tredjedel vindmølle og to tredjedel naturgasmotorer i faste positioner.

  • 2
  • 14

Hvis de mange varylere, der vimrer rundt omkring tog, kunne køre bus, er der nok til at hver 80 pasagerer får privatchauffeur.
Enheder med 80 pladser behøver ikke stoppe undervejs for at af og påsætte de, som er nød til kollektiv, i samme omfang undervejs.Desuden er accelerationen så meget bedre at tophastighed ikke behøves at være så høj som på tog.

  • 1
  • 13

Jamen, jeg troede da næsten, at hr. Abildgaard var gået på pension, da det er lang tid siden, at jeg er stødt på navnet i dette forum. Desværre har du ikke brugt den mellemliggende tid på at øge din viden om jernbaner og busser.

Når man logger på, står der, at man skal bidrage med viden. Da du tydeligvis ikke har forstået de mest enkle sammenhænge mellem transportformer og energiforbrug, vil jeg foreslå dig at blande dig i debatter om fx persiennestyring.

Med ønsket om en god weekend
Ole

  • 13
  • 3

Der er masser af år og km tilbage i såvel ME som EA. Det er blot et spørgsmål om at opgradere elektronikken, hvilket sker i stort omfang for tilsvarende lokomotiver i Europa. Det er både billigere og hurtigere, bl.a. fordi det er temmelig meget lettere at få godkendt et eksisterende - omend revideret - lokomotiv end et nybygget.

Om kort tid er der elektrificeret til Esbjerg. Det vil frigøre en del dieseltogsæt, som kan erstattes af de eltog, som en eller anden operatør bør indsætte, når der er strøm på.

  • 0
  • 2

Hvis de mange varylere, der vimrer rundt omkring tog, kunne køre bus, er der nok til at hver 80 pasagerer får privatchauffeur.

Niels, jeg anerkender din modstand mod national togdrift - men jeg er ikke enig. Umiddelbart er flertallet i befolkningen og i folketinget heller ikke enig med dig.

Det er altså demokratiets spilleregler - det er heller ikke alting jeg er enig i, men jeg må bøje mig for flertallet.

Så stop nu dit korstog mod jernbanedrift - det fører ingen steder. Jeg er måske en amatør, at jeg ikke lige havde spottet den med akseltrykket, men det var en idé - og det er jo nu sådan med idéer, at ikke alle kan bruges.

Brug dit krudt - og du har jo åbenbart masser - på noget fornuftigt, i stedet for hele tiden at komme med sure opstød mod jernbanedrift. Masser af danskere kører med tog hver dag, fordi det er det bedste valg for dem. Lev med det.

God fredag aften
/R

  • 9
  • 1

Nu er de sådan at jernbanedrift er ret dyrt for den fælles kasse.
Se på regnskaberne og erkend at jernbanerne minder om minedrift i statskassen.
For mig at se er banebegejstring lige så velfærdsforstyrrende som børnemistrivsel og man har som borger pligt til at påtale det.

  • 2
  • 13

Man har skam allerede planlagt hvad der skal ske efter elektrificeringen til Esbjerg, og de sjællandske pendlere bliver ikke glade for det...

Dobbeltdækkervognene på Nordvestbanen erstattes af IC4.
IR4-togene der anvendes i Ringsted-løbene erstattes af Nordvestbanens vogne med EA foran.
IR4-togene indsættes derefter i Esbjerg-løbene.

  • 4
  • 0

Det kunne være mere smart at satse på andre end DSB til at forsyne danskerne med tog. Skrot DSB eller privatiser det fuldstændigt, så de kan se hvad der sker med et firma der laver forkerte investeringer. Dermed kunne andre konkurrenter komme ind på de danske baner og dermed skulle vi skatteydere ikke tænke på flere skattepenge til det bundløse IC4 og DSB projekt.

  • 4
  • 4

Det hjælper ikke meget.
Jernbaner har siden 1918 været sociademokratisk beskæftigelsesprojekt nummet et,så om der står social eller traffikministerium på gavepakken er ligegyldigt.

  • 3
  • 13

Der er faktisk projekteret dual lokomotiver der kunne bruges, de er blot ikke bygget til Normalspor og Europæisk profil.

Vossloh Espania er igang med en serie Eurodual til Sydafrika med 2.8 MW caterpillar Tier IIIb diesel og 2akslede bogier og ca 20 t akseltryk.
Eurodual er en variant af Eurolight, som er i drift i Europa, men hidtil har den eneste normalsporede variant været en last mile udgave af UK-light.

  • 4
  • 0

En 'rapport' holdt faktisk stik, nemlig den fra Norske Veritas udarbejdet i 2004, hvor IC4 projekt blev kaldt 'overordentligt risikabelt' og hvor der stilles stor tvivl om Ansaldos evner som togproducent.

At bede DSB om at undersøge alternativer - medfører nok bare en liste med alternativer som er gode for DSB. Ministeren må have fået rådgivning om at DSB kan beskyldes for at være inhabil til at finde alle alternativer.

Et citat " ..giver Folketinget urigtige eller vildledende oplysninger eller under Folketingets behandling af en sag fortier oplysninger, der er af væsentlig betydning for tingets bedømmelse af sagen .. " fra en kronik i JP om minister ansvar.

http://jyllands-posten.dk/opinion/kronik/E...

Det er af væsentligt betydning at de oplysninger som ministeren foranlediger rapporter om, at disse oplysninger ikke er vildledende eller fortier oplysninger. At ministeren eller ministeriet ikke er tilstrækkeligt tog kyndige medfører ikke ansvarsfritagelse. I den aktuelle situation, kan en 1 år´s forlængelse af DSB "driftsaftale" redde dette transport område.

Som den Norske Veritas rapport viste - er der multi problem områder. Den nye rapport skriver det samme "mellem linjerne". Nu har DK fået denne viden 2 gange.

Et spørgsmål kunne være - EU bliver mere og mere regel ens - kunne vi undvære DSB i DK - kunne DB ikke ligeså godt køre tog i DK. Så undgår vi at vores tog ikke har tilladelser til at køre på de Tyske jernbaneskinner. -- eller måske skal vi se til Sverige ? Her i snart 2015 - er det vel lidt gammeldags at alle lande skal have et "DSB" - når ydelsen med at køre tog - let kan udbydes i EU.

  • 3
  • 0

at DSB kører med det materiel de har?

Magnus Heunicke har sagt at DSB kører med alt hvad de har! Og han kan næppe svare andet, idet det har DSB givet fortalt ham - for hvem andre end DSB selv ved, hvad der foregår i deres virksomhed?

Men logisk set kunne der måske være løsninger, ved at køre mere med det materiel de har.

Vi ved at DSB Øresund betaler bøde hver måned, fordi de har for mange togsæt på værksted - det drejer sig vist om 5 - 7 togsæt for meget. Hvis disse togsæt kom ud og køre, kunne det give vel 1000 - 1500 pladser. Så, på med vanten, ansat nogle mekanikere!

Og hvis DSBs tilgang er sådan for deres øvrige materiel, ja så kunne der måske skaffes yderligere 5 - 10 togsæt?

Så find et hjørne, hvor IC4 kan køre, ansæt flere værkstedsfolk og påbegynd så indkøb af dobbeltdækkermateriel til Sjælland.

  • 3
  • 3

Vil jeg gerne forslå.....trommesolo.....IC5. Klar til at stå helt stille i 2036 - tradaaa...

Og hvis Abildgård er en troll, hvorfor så trolle ham. Hvorfor ikke bare ignorer. Uanset så er det pinligt og uciviliseret at gå efter manden frem for bolden - troll eller ej.

  • 0
  • 3

Det er et forsøg på at se det som ingeniørsted og ikke bare varmestue for VE og jernbaneafhængige.

Det er jo altid godt at have et helt præcist og forudsigeligt standpunkt, inden diskussioner med udgangspunkt i klassiske ingeniørdyder løber helt af sporet!

Af en mand, som i ramme alvor har postuleret det både billigere og bedre at lade s-banen i Kbh erstatte med busser er du en person med en vis humor.

Jeg løb engang ind i en prædikant fra - vistnok Vendsyssel - som prædikede som de nu har for vane at gøre.

Han (prædikanten, forstås) forsøgte at slå mig for et par skillinger til menigheden - men ud over bemærkningen om, at tiggeri da vist var på kant med broderskabet - og at egnen i øvrigt var på kraftig støtte fra den østlige side af både Gylland og Lorteøen - fik han ikke en rød reje.

Og hvad kan man så lære af det?
Jo - lever man i sin egen verden med sine egne facts, er enhver diskussion nyttesløs.
Og regner man kun i en enkelt enhed, får man sjældent alle effekter med - bliver i første omgang kun ufrivillig komisk at høre på - og i længden trættende.

  • 1
  • 0

Måske du bare skulle holde dig til emnet og ikke have så pisse travlt med de personlige kommentar - troll

Og ja det er din egen, som du selv benævner, dummesmarte kommentar, til en anden, jeg har sakset.

Ignorer tændt...

  • 0
  • 1