DSB skal holdes i ørerne af konsulentfirma

Efter torsdagens forespørgselsdebat i folketingssalen står det klart, at ingen af partierne ønsker at satse på IC2 og IC4 i fremtidens togdrift. Der er bred enighed om, at der skal findes alternativer, når kontraktforhandlingerne med DSB går i gang efter sommerferien.

Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, foreslog på vegne af Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Konservative, at der med inddragelse af den fornødne eksterne ekspertbistand udarbejdes en materielplan for at sikre passagererne en stabil togdrift på kort og lang sigt. De foreslog desuden en trinvis udfasning af IC4/2, der forventeligt ikke kommer til at spille en fremtrædende rolle som pålidelige tog i hverken fjern- eller regionaltrafikken.

Læs også: Minister sender sjællændernes pendlertog til Esbjerg

Ministeren gav Venstre ret i, at der er behov for en blåstemplet materielstrategi, før den nye kontrakt med DSB skal forhandles. Derfor har han hyret konsulentvirksomheden Deloitte til at kvalitetssikre DSB’s materielplan.

Fire gange skal Deloitte lave kvalitetssikringer. Første gang, når DSB præsenterer togindkøbet af el-tog, derefter når markedet skal studeres, tredje gang når indkøbet sendes i udbud, og igen når kontrakten skal underskrives. Det skrev Jyllands-Posten tidligere på ugen.

Læs også: DSB skal forklare, hvorfor man skjulte rapporter om revner i IC4-tog

»Fremtidens tog skal være afprøvet materiel. Det skal være tog, som enten kører på de europæiske skinner, hvor der ikke er nogen børnesygdomme, eller også skal det være tog, som andre lande har købt, så vi kan lægge os i slipstrømmen af de andre,« siger ministeren.

Oppositionens forslag skal til afstemning den 3. juni.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvad med simpelthen at finde en anden operatør end DSB til at køre passagertog? DSB er en monopoldinosaur, der er hæmmet af gamle umulige overenkomster og inkompetence på alle niveauer. Og gør Arriva det ikke meget godt i Jylland?

  • 0
  • 0

Der må også være behov for kvalitetssikring af DSBs materielstrategi, før indkøb af eltog præsenteres. Det antydes også af ministerens udsagn om "en blåstemplet materielstrategi, før den nye kontrakt med DSB skal forhandles". Derfor synes jeg, det er lidt sent, hvis Deloitte først inddrages, når indkøb af eltog præsenteres.

  • 0
  • 0

Når nu de er igang kan de jo passende holde øje med transportministrene også. Så kan vi måske få afværget de værste tåbeligheder - som at standse elektrificeringen - i fremtiden.

  • 0
  • 0

Man har afskaffet DSB's generaldirektør i Sølvgade, men man har fortsat 179 "Generaldirektører" på Slotsholmen.

  • 0
  • 0

Deloitte har ikke en klap forstand på jernbanedrift. Vanskeligt at se hvordan dette skal gardere imod noget som helst, andet end at give politikerne et alibi.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten