DSB sender sine 14 IC4-tog tilbage til Italien
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

DSB sender sine 14 IC4-tog tilbage til Italien

De 14 IC4-togsæt, som Ansaldobreda har afleveret i Danmark som en del af DSB's ultimatum, bliver snart sendt retur til Italien for at blive gjort færdige.

Det oplyser transportminister Lars Barfoed (K) i et svar til Folketingets trafikudvalg.

Hidtil har Trafikstyrelsen kun forsynet ét sammenkoblet tog, bestående af to togsæt, med en betinget godkendelse. For at de 14 enkeltkørende togsæt kan opnå den samme tilladelse, skal togenes software først opgraderes herhjemme, og så skal alle 14 undergå mekaniske opgraderinger hos Ansaldobreda i Italien.

I sit svar til trafikudvalget henviser Lars Barfoed til DSB og siger:

"Det har hele tiden være planen, at de på et senere tidspunkt skal gennemgå en større opgradering, så de bliver i overensstemmelse med konfigurationen for sammenkoblet drift. Da opgraderingen ikke kun er en softwareopgradering men også kræver mekaniske ændringer af toget, foregår den i Italien."

De oplysninger får Enhedslistens trafikordfører, Per Clausen, til at kritisere DSB for fortsat fejlinformation:

»Oplysningen om, at 14 IC4 togsæt skal tilbage til Italien for at blive gjort færdige afslører, at det var forkert, da DSB for få uger siden fortalte, at IC4-togene nu skulle gøres færdige i Danmark. Endnu engang er DSB blevet grebet i at fejlinformere politikere og offentlighed,« siger Per Clausen i en udtalelse.

Ifølge dagbladet Information kan transporten af IC4-togsættene til Italien ikke foregå på skinner. I stedet skal de 160 tons tunge og 85 meter lange togsæt sættes på skibe eller lastbiler for at komme til Italien.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Endnu en gang har en transportminister ikke formået at opfylde sit embede. Det er utroligt Barfoed kan blive ved med at henvise til DSB og lade l*rten trille ned af bakken. Det er bare ord det hele fra de politikere - der er ingen handling. Alle os der sidder og kigger på fra sidelinjen kan jo se det er forkert det der foregår.

Stemmer blankt næste gang - alle er så inkompetente derinde.

Undskyld brokkeriet, men er træt af det kan blive ved.

  • 0
  • 0

Få dem nu kørt retur til Italien, og lad dem så blive der nede. tror aldrig på at de kommer til at virke.
og lad dem gerne blive der nede med Hr gummihjuls minister Barfoed ombord.

  • 0
  • 0

Jeg sad på turen hjem fra München vedsiden af en herre der kom fra Italien. Vi kom til at snakke lidt og på et tidspunkt fortalte han, at han var fra DSB og havde været på besøg hos Ansaldobreda:

"De ved noget om tog."
"De er professionelle."
"De er knaldhamrede dygtige."

Og nu er det 2009.

  • 0
  • 0

Endnu en sejr for miljøet ;-(

Gad vide om det kommer til at indgår i DSB's CO2 regnskab? Nu er det jo næsten DSB der ejer togene;-)

Desuden er jeg spændt på om Claus Dithmer (Souschef DSB Kommunikation) også giver denne artikel det rødt kort, som det skete med artiklen "DSB må nøjes med korte IC4-tog". For mig at se er det en upassende artikel ;-)

MVH
En DSB kunde.

  • 0
  • 0

[quote]Få dem nu kørt retur til Italien...

Ja, gid det var så vel, men de skal enten sejles derned eller køres på blokvogne![/quote]

Selvfølgelig....Alt andet vil jo være uansvarligt ;-)

  • 0
  • 0

Ifølge dagbladet Information kan transporten af IC4-togsættene til Italien ikke foregå på skinner. I stedet skal de 160 tons tunge og 85 meter lange togsæt sættes på skibe eller lastbiler for at komme til Italien.

Forhåbentligt sker søtransporten for at spare tid.

Vi har et lag af politikere, der har viden om transportbehov, men intet ved om infrastrutur eller fabrikation. Og vi har et lag i DSB og Trafikstyrelsen, som ved noget om trafik, men intet om fabrikation. Hvor i Danmark har vi den offentlige styrelse der styrer statlig fabrikation? Den findes ikke. Hvor i Danmark har vi den offentlige styrelse der styrer fremtidskontinuitet i landets samlede mængde af tekniske installationer? Den findes heller ikke. Vi har i halvtreds år haft nogle få borde i Folketinget, hvor omkring der sidder nogle få politikere med erfaring kun i form af årtier som politikere, som trynes af en statsminister og en finansminister til at acceptere at der hele tiden stjæles fra vedligeholdelsesbudgetter, således at disse to mennesker kan påstå over for offentlighed, at nu er de igen så gode ledere at de vil give en milliard ekstra til et eller andet formål, en berømmelse af en regering, uanset af hvilken art. Penge der påstås at blive givet til et formål, men penge som de selvsamme to mennesker stjal fra et budget et eller to år tidligere, et cirkus hvor pengene rykkes omkring i magre budgetter, med formål at begå politisk svindel, et rutinetrick, fordi vælgere ikke har det fornødne overblik til at gennemskue hvad der sker.

Så vidt, så ikke særligt godt, for det smadrer enhver fremtidskontinuitet i landets vigtige infrastrukturer, fx skoler og hospitaler og jernbaner. Vi har behov for en professionalisering, som kræver at vi etablerer nogle nye arter af statsstyrelser, et bureaukrati der vil evne at forhindre ministre i at få muligheden for at kunne stjæle. Doktrinen skal være: »Al infrastruktur, herunder alle bygninger, som offentligheden ejer, skal altid vedligeholdes perfekt indtil planlagt udskiftning.«

Deri ligger, at der intet nyt må bygges, uden at de afledte fremtidige driftsbudgetter er indregnet i fremtidens budgetter. Deraf vil der være et incitament til at bygge med henblik på holdbarhed og minimale udgifter til drift og vedligeholdelse, det modsatte af hvad der sker i dag. En regering i dag vil altid stjæle fra budgetter til vedligeholdelse og fra fremtidsinvesteringer, fordi skaderne derved ikke vil blive opdaget i regeringens regeringstid.

  • 0
  • 0

Selvfølgelig gør politikerne alt det de formår, efter evne, vælgerne,jer, stemmer også efter evne og et flertal af jer har stemt samme politikere ind på tinge.
Jeg er enig i at IC4 togene aldrig skulle have være købt men at vi skulle have startet et el. tog for mange år siden.
Om det er de politikere i har valgt eller DSBs ledelse der har fejlen er svært at se, politikerne har haft mindst 100 år til at beslutte sig for et el.protiekt og sikre at der sad kvalificerede ledere på toppen af DSB.
De første elektriske tog med køreledning kørte i Europa for over 100 år siden, allerede i 1930 var der en offentlig debat om at elektrificere jernbaneni Danmark.

  • 0
  • 0

Ud med DSB
Hvorfor skal vi blive ved med at høre på på alt det pladder om IC4 togene. På de strækninger som DSB ikke har ansvaret for bliver passagererne bare kørt fra a til b, helt uden indblanding fra politik og medier. Hvor svært kan det være.

  • 0
  • 0

Ud med DSB

Med El Sparefondens spareiver er det for mig underligt så lang tid der skal gå inden man elektrificerer Banenettet. Og skal vi have El biler er eneste mulighed vel anvende "Radio Bil princippet", når nu Batterierne er problemet.

Mit problem med EL motorer i biler skal jeg nok holde for mig selv. Men samme motorer er vel sager som Ingeniører kerer sig om, eller det gælder måske ikke ?

  • 0
  • 0

I dag har jeg skrevet en kort henvendelse til Søren Eriksen:

Jeg har tidligere hørt DSB udtale sig om at andre lande også har store problemer med levering af tog i Europa. Men så vil jeg godt ha DSB's version af at man hos ÖBB i første kvartal 2005 begyndte at få de første ideer til et nyt tog. Efter 1 ½ år blev disse tog bestilt (oktober 2006). I August 2007 blev det første tog (Railjet) leveret til ÖBB. I December 2008 blev de første sæt sat i ordinær drift i Østrig. Efter korrekt levering har ÖBB bestilt yderligere tog netop fordi leverancen er løbet planmæssigt. Sidste tog (i alt 63 sæt) er planlagt til levering i 2014.
Men pointen er at at det første tog er sat i ordinær drift mindre end 3 år efter planlægningen startede. Toget er bestilt hos Siemens Mobility. Hvorfor indrømmer DSB ikke deres fejl. DSB kommer med alle mulige forklaringer som er helt hen i vejret. Meld dog ærligt ud.

Ps. jeg henvender mig igen hvis jeg blot modtager et af jeres standard svar om togleverancer, da jeg ønsker svar på ovenstående og ikke alt muligt andet.

  • 0
  • 0

Så vidt, så ikke særligt godt, for det smadrer enhver fremtidskontinuitet i landets vigtige infrastrukturer, fx skoler og hospitaler og jernbaner.

Man kan fastholde regeringsmagten ved år after år at lade nationens værdier forfalde for stedet at forsyne befolkningen med købekraft, som bliver brugt til pjat og ingenting. At regeringens mangel på ambitioner på landets vegne udover ministerbiler er usympatisk er en ting. At vi stadig vælger den er forstemmende. Vi har den regering vi selv har bedt om.

Mvh Søren

  • 0
  • 0

Hvis man læser Informations artikel, fremgår det tydeligt, at der er kilder til oplysningen om, at IC4 togene skal en tur til Italien. Men det fremgår også, at muligheden for at det skal ske med lastbil eller skib, er journalistens frie fabuleren.. Det går ligesom historien lidt mere farverig.
Der står ikke, at det ikke kan ske på skinner.

  • 0
  • 0

Har DSB ikke stillet et ultimatum omkring levering i DK? Kunne man så ikke passende forlange at ændringerne også bliver udbedret her?
Ansaldobreda kunne så sende de nødvendige eksperter herop, og lade dansk arbejdskraft udføre arbejdet efter deres instruktioner, og for deres regning naturligvis. I mit hoved vil det give langt mere mening, da man så let vil kunne køre testkørsler mm straks efter modificeringerne, og have let adgang til at foretage yderligere modificeringer, hvis det skulle vise sig nødvendigt.

  • 0
  • 0

Du sammenligner desværre æbler og appelsiner:

Der er masser af gode standard el-tog (som Railjet) at få og mange kompetencer at trække på for nye designs. Men det danske skinnenet er ikke fuldt elektrificeret og derfor er man nødt til at anskaffe dieseltog.

Jeg er sikker på at du vil gøre Søren Eriksen en meget stor tjeneste hvis du kan finde et lignende eksempel på lettilgængelige diesel-togsæt. Eller overbeviser Banedanmark og regeringen om at få de sidste skinner over på el...

Mvh

Søren

I dag har jeg skrevet en kort henvendelse til Søren Eriksen:

Jeg har tidligere hørt DSB udtale sig om at andre lande også har store problemer med levering af tog i Europa. Men så vil jeg godt ha DSB's version af at man hos ÖBB i første kvartal 2005 begyndte at få de første ideer til et nyt tog. Efter 1 ½ år blev disse tog bestilt (oktober 2006). I August 2007 blev det første tog (Railjet) leveret til ÖBB. I December 2008 blev de første sæt sat i ordinær drift i Østrig. Efter korrekt levering har ÖBB bestilt yderligere tog netop fordi leverancen er løbet planmæssigt. Sidste tog (i alt 63 sæt) er planlagt til levering i 2014.
Men pointen er at at det første tog er sat i ordinær drift mindre end 3 år efter planlægningen startede. Toget er bestilt hos Siemens Mobility. Hvorfor indrømmer DSB ikke deres fejl. DSB kommer med alle mulige forklaringer som er helt hen i vejret. Meld dog ærligt ud.

Ps. jeg henvender mig igen hvis jeg blot modtager et af jeres standard svar om togleverancer, da jeg ønsker svar på ovenstående og ikke alt muligt andet.

  • 0
  • 0

Desuden er jeg spændt på om Claus Dithmer (Souschef DSB Kommunikation) også giver denne artikel det rødt kort, som det skete med artiklen "DSB må nøjes med korte IC4-tog". For mig at se er det en upassende artikel ;-)

Det er ihvertfald udtryk for en lav journalistisk standard når Birgitte Marfelt ikke checker oplysningerne før hun skriver af.

Først skriver hun at togene bliver "snart sendt retur til Italien for at blive gjort færdige". Senere i artiklen kommer noget af sandheden frem, nemlig at det først er når softwaren er opgraderet herhjemme, at de mekaniske ændringer skal laves i Italien.

Det fremgår ikke af Ingeniørens artikel, men de nuværende IC4 tog skal først retur når de endelige IC4 - serieproduktions versionen - er begyndt at komme i drift og kan afløse dem. Det er jo fornuftigt nok at de allerede producerede prototype tog ombygges til samme standard som den senere producerede serie, så de alle fungerer ens. Det betyder at det tidligst bliver om 1 år, de skal til Italien, eftersom serieproduktionen - efter den seneste tidsplan -tidligst starter i april 2010.

Som andre allerede har påpeget er oplysningerne om at togene skal sejles eller køres på lastbiler til Italien en journalists fri fantasi. De kan sagtens køre på skinner derned (pga. manglende godkendelser dog næppe ved egen kraft). Det er dog muligt at det er mere miljøvenligt at sætte dem på en jernbanefærge.

Ingen tvivl om at DSB har meget at lære med hensyn til at informere, men Ingeniørens artikler om IC4 er desværre heller ikke kendetegnet ved hverken den store omtanke eller kildekritik. Heller ikke det tekniske fylder meget, vi får intet at vide om hvilke mekaniske ændringer der skal ske, og hvorfor de ikke kan ske i Danmark. Det havde været relevant at skrive om i et teknisk tidsskrift.

  • 0
  • 0

Men det danske skinnenet er ikke fuldt elektrificeret og derfor er man nødt til at anskaffe dieseltog.

Hvorfor ikke hybridtog der kan køre på både el og diesel?

Eller måske nogle generatorvogne der kan kobles på der hvor elektrificeringen stopper.

  • 0
  • 0

Hej.
Jeg forstår godt din "harme" over de beslutninger
med de Italienske ordre ! Det er åbentbart prisen
der bestemmer ordren ! og ikke fagkundskaben !
Da det alment kendt at : Tyskerne er de bedste
til tog og meget andet. - Italienerne er gode til
farrari biler og design, - Svenskerne er også -
gode til biler og fly m.v. - o.s.v. bestil dog der -
vor " expertisen " er !

  • 0
  • 0

Carsten Scherrebeck Møller, 12.06.2009 kl 11:29
Enig.
I det 2.100 århundrede må det repræsentative demokrati kunne erstattes med et direkte demokrati, hvor vælgerne inddrages direkte i debat og beslutninger ved hjælp af informationsteknologien.
Selvfølgelig ikke nemt at få politikkerne til at afskaffe sig selv.
Såvidt jeg ved har Schweiz i mange haft direkte afstemninger, så det er allerede praktiseret med tidligere tiders teknologi.

  • 0
  • 0

Forkert.

Der har alle dage været problemer med nyt materiel når DSB har købt ind.

lad os tage det med at IC4 skal vende forende mod bagende. Det er IKKE et nyt problem, for da man købte MA lyntoget havde man samme problem. For koblingen i motorvognen sad højere end koblingen på styrevognen.
MA modificeret TEE VT11.05 der oprindeligt havde 2 motorvogne med 6-10 vogne imellem. Ombygget så der kom en kioskvogn og 2 styrevogne ind imellem så sættet kunne deles.

MY virkede så længe de blev leveret fra sverige (1101+1102), men da man så flyttede produktionen til Danmark begyndte der at dukke problemer op. Derudover var GM motoren ikke lyddæmpet, da der ikke var brug for det på de amerikanske sletter. Så her investerede Danmark også store summer i at løse et problem.

Der blev desuden også bygget 2 100% dansk byggede MYere 1201+1202 der også blev kaldt skubbetog da de sjældent kørte alene pågrund af mange nedbrud. også de blev skrottet og ingen blev gemt til museumsbrug.

IC3 (MF) + IR4 (ER) havde også problemer der gjorde at de blev forsinket 5 år og havde mangler og fejl ved leveringen.

IC5 blev droppet efter der var brugt et henved 10 år på at løse problerne og der kom nye og bedre byggematerialer til.
Der blev bygget 2 sæt ialt.

3 gen. S-tog bygget af ASEA og Ascan Scandia.
Disse blev leveret i 1986 men havde MANGE problemer med det elektriske.
I 1997 blev de gennemrenoveret og i 2006 blev alle i al tavshed skrottet og ikke et sæt overlevede så der kunne gemmes en til museums brug, da der var for mange problemer.

MZ 1401 til 1461
Den første serie på 10 styk blev leveret til tiden men da man så begyndte at bestille de sidste 3 serier blev DSB ikke behandlet så pænt og lokomotiverne havde oftest fejl eller mangler og blev også mere og mere forsinket. Hvilket gjorde at da man skulle have leveret nye lokomotiver ledte man i tyskland istedet for hos sverige. Derfor valgte man ME.

ME fremstillet i tyskland, blev forsinket i 3 år og også her var man tæt på at opgive projektet.

Desiro (MQ) fra Siemens der kører imellem Svendborg-Odense-Fredericia lever heller ikke op til de ønskede specifikationer og har gjort at man var nød til at droppe nogle stop for at kunne overholde kørerplanen.

Og sådan er det stort set, med alt materiel DSB har anskaffet siden 1897!!

Det sjove er bare at fra 1960erne har privatbanerne købt seriefremstillede materiel fra tyskland og fået det til den lovede tid og materiellet har virket fra første dag.

Men ja IC4 har slået alle rekorder i forsømmelse af en kontrakt. Og det er også utroligt at DSB ikke har lært af fortiden.

Kikker vi på vores nabo lande har deres statsejede selskaber haft samme problemer med mange af deres indkøb.

Hvis vi ønsker komfortabel kørsel er det nemmere og billegere at købe personvogne og styrevogne der kan kobles på lokomotiver. Men det giver lidt ranger arbejde på endestationerne da man i europa ikke har automatkoblinger, til almindelige vogne som i USA og andre lande.

  • 0
  • 0

Deri ligger, at der intet nyt må bygges, uden at de afledte fremtidige driftsbudgetter er indregnet i fremtidens budgetter.

Men, når regeringen ikke gør det på den rigtige måde, er fordi den opfører sig præcis som den befolkning den representerer:

"Almindelige Mennesker" køber jo rask væk både B&O anlæg, vaskemaskiner, e.t.c. uden at hensætte til nyt efter 4-10 år så de kommer til at opleve et kæmpe tab af levestandard når f.ex. anlægget går i stykker og der til den tid kun er penge til en Sanyo BoomBox ;-)

Det er ikke så underligt heller. Så vidt jeg er orienteret lærer man absolut intet om økonomi i skolen - det overlades helt til bankrådgiveren - så vi kan få produceret nogle gode, stabile gældsslaver der kan holde skatteindtægterne flydende.

  • 0
  • 0

Pointen i mit indlæg drejer sig ikke om EL tog / ikke EL tog, men om løgn, svindel og bedrag fra DSB's side.

Du sammenligner desværre æbler og appelsiner:

Der er masser af gode standard el-tog (som Railjet) at få og mange kompetencer at trække på for nye designs. Men det danske skinnenet er ikke fuldt elektrificeret og derfor er man nødt til at anskaffe dieseltog.

Jeg er sikker på at du vil gøre Søren Eriksen en meget stor tjeneste hvis du kan finde et lignende eksempel på lettilgængelige diesel-togsæt. Eller overbeviser Banedanmark og regeringen om at få de sidste skinner over på el...

Mvh

Søren

[quote]I dag har jeg skrevet en kort henvendelse til Søren Eriksen:

Jeg har tidligere hørt DSB udtale sig om at andre lande også har store problemer med levering af tog i Europa. Men så vil jeg godt ha DSB's version af at man hos ÖBB i første kvartal 2005 begyndte at få de første ideer til et nyt tog. Efter 1 ½ år blev disse tog bestilt (oktober 2006). I August 2007 blev det første tog (Railjet) leveret til ÖBB. I December 2008 blev de første sæt sat i ordinær drift i Østrig. Efter korrekt levering har ÖBB bestilt yderligere tog netop fordi leverancen er løbet planmæssigt. Sidste tog (i alt 63 sæt) er planlagt til levering i 2014.
Men pointen er at at det første tog er sat i ordinær drift mindre end 3 år efter planlægningen startede. Toget er bestilt hos Siemens Mobility. Hvorfor indrømmer DSB ikke deres fejl. DSB kommer med alle mulige forklaringer som er helt hen i vejret. Meld dog ærligt ud.

Ps. jeg henvender mig igen hvis jeg blot modtager et af jeres standard svar om togleverancer, da jeg ønsker svar på ovenstående og ikke alt muligt andet.

[/quote]

  • 0
  • 0

Her ud over er det ganske rigtigt at det nok ville være en stor hjælp for Søren Eriksen at henvise til hurtigere fabrikker mht dieseltog, men jeg tror ikke at f.eks. Siemens har opskriften på Dieseltog mere. Da man i sin tid bestilte nye tog kunne man sagtens ha bestilt EL-tog, samtidig kunne man ha påbegyndt elektrificeringen.

Pointen i mit indlæg drejer sig ikke om EL tog / ikke EL tog, men om løgn, svindel og bedrag fra DSB's side.

[quote]Du sammenligner desværre æbler og appelsiner:

Der er masser af gode standard el-tog (som Railjet) at få og mange kompetencer at trække på for nye designs. Men det danske skinnenet er ikke fuldt elektrificeret og derfor er man nødt til at anskaffe dieseltog.

Jeg er sikker på at du vil gøre Søren Eriksen en meget stor tjeneste hvis du kan finde et lignende eksempel på lettilgængelige diesel-togsæt. Eller overbeviser Banedanmark og regeringen om at få de sidste skinner over på el...

Mvh

Søren

[quote]I dag har jeg skrevet en kort henvendelse til Søren Eriksen:

Jeg har tidligere hørt DSB udtale sig om at andre lande også har store problemer med levering af tog i Europa. Men så vil jeg godt ha DSB's version af at man hos ÖBB i første kvartal 2005 begyndte at få de første ideer til et nyt tog. Efter 1 ½ år blev disse tog bestilt (oktober 2006). I August 2007 blev det første tog (Railjet) leveret til ÖBB. I December 2008 blev de første sæt sat i ordinær drift i Østrig. Efter korrekt levering har ÖBB bestilt yderligere tog netop fordi leverancen er løbet planmæssigt. Sidste tog (i alt 63 sæt) er planlagt til levering i 2014.
Men pointen er at at det første tog er sat i ordinær drift mindre end 3 år efter planlægningen startede. Toget er bestilt hos Siemens Mobility. Hvorfor indrømmer DSB ikke deres fejl. DSB kommer med alle mulige forklaringer som er helt hen i vejret. Meld dog ærligt ud.

Ps. jeg henvender mig igen hvis jeg blot modtager et af jeres standard svar om togleverancer, da jeg ønsker svar på ovenstående og ikke alt muligt andet.

[/quote][/quote]

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten