DSB sælger IC2 - uden garanti
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

DSB sælger IC2 - uden garanti

Aftalebetingelserne siger det hele: IC2-togene købes 'som beset' og uden nogen form for garantiforpligtelser; den udenlandske køber nøjes i første omgang med tre togsæt og køber de resterende 12 togsæt, hvis de første tre opnår tilladelse til at køre.

Det er uden tvivl med en vis lettelse, at DSB nu skiller sig af med 15 IC2-togsæt, der for lige under et år siden blev trukket helt ud af statsbanernes drift. IC4-togets mindre kendte lillesøster er det eneste tog, der har præsteret ringere end IC4. Det kom ikke mindst til udtryk i MDBF-tallene (mean distance between failure), som dækker over antallet af kørte kilometer mellem tekniske problemer, som forsinker toget med fem minutter eller derover.

Læs også: DSB dropper IC2

Da IC2 sidste sommer blev trukket ud af drift, havde IC4 gennemsnitligt præsteret uimponerende 4.861 kilometer mellem hvert teknisk problem i 2016, hele ti gange mindre de aldrende IC3-togs 48.217 kilometer. IC2 havde derimod præsteret blot 2.992 kilometer mellem tekniske problemer.

Et ulykkeligt kapitel

DSB betegnede dengang udfasningen af IC2 og en håndfuld IC4 som begyndelsen på enden på 'et ulykkeligt kapitel i DSB’s historie, som købet af IC4- og IC2-togsættene er udtryk for'. DSB har ifølge en netop udsendt pressmeddelelse indgået aftale med et udenlandsk togfirma 16. juni om salg af de 15 IC2-togsæt.

»Det er tilfredsstillende, at det er lykkedes DSB at afsætte de 15 IC2-togsæt, og især glæder det mig, at salget er gået relativt hurtigt. Vi afskrev i 2016 alle 23 togsæt helt, og derfor vil salget give en mindre positiv effekt på dette års regnskab. På købers begæring kan jeg hverken oplyse pris eller navn på køber på nuværende tidspunkt,« siger Jürgen Müller, direktør for Strategi og Togmateriel i DSB, i pressmeddelelsen.

DSB oplyser efter ønske fra køberen i øjeblikket hverken navnet på køberen eller prisen på de 15-togsæt, siger DSB til Ingeniøren.

DSB købte i sin tid 23 IC2-togsæt DSB købte i sin tid 23 IC2-togsæt for 800 millioner kroner, men fra 2015 til 2016 halverede DSB næsten kørslen med IC2. Syv af de resterende togsæt vil nu blive skrællet for reservedele og ophugget. Det sidste togsæt er blevet overdraget til Danmarks Jernbanemuseum.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

De 3 sæt er solgt ubeset, men de næste 12 bliver kun købt af den ubekendte køber, hvis denne er i stand til at gøre de 3 sæt køreklare og godkendt til kørsel i det fremmede.

Dvs at hvis alle 15 bliver solgt, så har køber større held med at gøre togsættene egnede til godkendelse hos en måske mindre kritisk myndighed, end DSB.

**
Gå lidt tilbage til VALCON rapporten:
https://ing.dk/artikel/intern-rapport-darl...
”Rapporten peger på mangelfuld ledelse i DSB: ’Beslutninger koordineres og efterleves ikke i tilstrækkelig høj grad i organisationen, og der tages ikke de nødvendige ledelsesmæssige vurderinger af konsekvenserne af situationen,’ lyder det blandt andet. (Kilde: ‘MDBF-analyse, endelig rapportering’, konsulentfirmaet Valcon for DSB, oktober 2016)”

VLAK er i færd med at privatisere og opdele de indenlandske strækninger, og dermed ødelægge landets sammenhængskraft, uden at det nødvendigvis giver forbedringer, som det er fastslået i en svensk offentliga utredning SOU 2013:83.

Hvis Valcon rapporten er retvisende, og ikke mindst hvis køberen af IC2 har talent til at få IC2 til at køre, så er det ikke de danske banestrækninger, der bør opdeles til skade for de rejsende, men værkstedernes tekniske vedligeholdelse, der bør overlades til de fremtidige tog- leverandører, sådan som det er praksis i mange andre lande.

DSB har aldrig haft problemer med at køre med tog!
DSB har længe haft problemer med den tekniske vedligeholdelse af togsættene, som det fremgår af VALCON Rapporten.
- og så er det simpleste at overlade den tekniske vedligeholdelse til leverandøren.
- og lade DSB forsætte kørslen i hele landet.

  • 6
  • 3

Hvor ville det være sjovt, hvis køberen var Arriva (engelsk/tysk) som får toget ordnet så det kommer til at køre rigtig godt, og de så indsætter det på de Midt- og vestjyske strækninger hvor passagerne bliver meget glade for dem :-)

  • 22
  • 1

DSB har aldrig haft problemer med at køre med tog!

@ Lars Vestergaard

Siden du er så glad for rapporter, hvad så med den rapport fra NetworkRail som blev lavet på DSB og som var en sønderlæmmende kritik af sløseri, elendig planlægning og dårlig arbejdsmoral?

https://www.mx.dk/nyheder/danmark/story/17...

At sige DSB aldrig har haft problemer med at køre tog, svarer til at sige White Star Line aldrig havde større problemer med deres transatlantiske liners.

  • 9
  • 2

De 3 sæt er solgt ubeset, men de næste 12 bliver kun købt af den ubekendte køber, hvis denne er i stand til at gøre de 3 sæt køreklare og godkendt til kørsel i det fremmede.

Og det er jo lige præcis sådan DSB i sin tid skulle have gjort, og sådan de skal gøre ved fremtidige togindkøb.

Hvis man gør sådan, kan man godt deltage i udviklingsprojekter, f.eks. med batteritog eller hvad nu, uden det ender med en katastrofe for hele selskabet.

  • 9
  • 1

Jeg kan godt huske tog der aflyses eller udsættes fordi personalet er udeblevet eller har sovet over.
Men det kan de færreste arbejdsgivere gardere sig 100 % imod.

Derimod fastslår VALCON rapporten fra 2016 at der er omfattende problemer med værkstederne for alle typer rullende materiel.

Jeg vil langt foretrække at den tekniske vedligeholdelse udføres under fabrikantens ledelse, og bevare et sammenhængende tognet, end at det hele splittes op, så alle skal skifte tog en eller flere gange under længere rejser.

redaktionen af Ing.dk bør lægge VALCON-rapporten frem i forbindelse med en eller flere artikler.

  • 3
  • 1

Nu er det vel ikke en gentagelse, hvor DSB må betale for at de overtager disse tog?
Nu var de jo afskrevet, så hvis bare køberen lover at transportere dem væk, er det helt fint.
Man kan jo ikke forvente, at de selv kan køre hen til køberen.
Ikke engang IC4 kunne selv køre til Danmark, og det siger vel alt.
Køber du et skib i Sydkorea forventes det faktisk at kunne sejle til Danmark.

  • 5
  • 9

Ikke engang IC4 kunne selv køre til Danmark, og det siger vel alt.
Køber du et skib i Sydkorea forventes det faktisk at kunne sejle til Danmark.

Et tog har ikke en typegodkendelse der giver ret til at køre overalt i Europa, så det at køre et tog fra Italien til Danmark for egen kraft vil kræve et stort godkendelses arbejde, samt installation af forskellige ATC-systemer til de forskellige lande.
Er skib bygget i Korea til dansk rederi, er ofte bygget og godkendt til world wide trafik.
For de nye Mols linje færger der er bygget i Australien til dansk indenrigsfart, udsteder Søfartsstyrelsen er dispensation til forlægning, typisk med krav om ekstra redningsmidler, radio og ingen passagerer ombord.
Et skib skal godkendes af flagstatens myndigheder, er tog skal godkendes af myndighederne i alle de lande hvor toget skal køre.

  • 11
  • 2

Så skrottes de første 5 IC4-tog, og en del IC2 og resten af IC4 følger senere.

Jeg lagde mærke til, at man først skræller togene for de dele man kan bruge. Jeg ville tro det for eksempel gjaldt sæderne, som slides, spildes i og bliver udsat for hærværk, men nej.

Man lader i stor stil sæderne gå med til skrot, men man har derimod skrællet metalplader af karosset.

Man regner med andre ord med, at toget ruster op, inden sæderne bliver slidt :-)

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten